قهرمانی نادال همراه بود با سبقت او از فدرر و جوکوویچ و تبدیل شدنش به پر افتخارترین تنیسور گرند اسلم ها.

گزارشی از یک تاریخ سازی بزرگ؛ خسته نیستی رافا؟!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، فینال اولین گرند اسلم سال 2022 بعد از 5 ساعت و 24 دقیقه به پایان رسید؛ فینالی که بین رافائل نادال و مدودف برگزار شد و با برتری سه بر دو تنیسور اسپانیایی به پایان رسید. شاید خیلی ها معتقد بودند که این دوره، آخرین حضور نادال در استرالیا باشد اما این ورزشکار 35 ساله در رقابتی داغ و نفس گیر با حریف 25 ساله خود توانست بعد از شکست در دو ست متوالی، سه ست را به سود خود به پایان رسانده و همه را انگشت به دهان بگذارد.

این مسابقه از هر لحاظ برای نادال اهمیت داشت. رتبه بندی پر افتخارترین تنیسورهای تاریخ گرند اسلم، یکی از مهمترین انگیزه های او بود. رتبه بندی که پیش از این مسابقه، او، فدرر و جوکوویچ هر سه با 20 قهرمانی، به صورت مشترک در صدر آن قرار داشتند. نادال توانست با فتح اوپن استرالیا 2022 از دو رقیب سرشناس خود سبقت گرفته و عنوان پر افتخارترین تنیسور تاریخ گرند اسلم ها را به تنهایی صاحب شود.

نادال علاوه بر این عنوان مهم، چندین رکورد دیگر را هم به نام خود ثبت کرد. او به اولین ورزشکار مردی تبدیل شد که با وجود شکست در دو ست ابتدایی فینال اوپن استرالیا توانست به بازی برگشته و سه بر دو پیروز شود؛ تا کنون چنین کام بکی را در استرالیا شاهد نبودیم و هیچ ورزشکاری در فینال بعد از شکست در دو ست نخست موفق به فتح جام نشده بود. 

تنیسور اسپانیایی همچنین با فتح اوپن استرالیا وارد یک جمع خاص شد؛ جمعی که تا پیش از فینال امشب تنها سه عضو داشت و نادال با غلبه بر مدودف و کسب دومین قهرمانی خود در در تاریخ مسابقات اوپن استرالیا به عنوان عضو چهارم وارد آن شد. این همان جمعی است که تنیسورهایی در آن حضور دارند که موفق شده اند بیش از یک بار هر کدام از گرند اسلم ها را فتح کنند (استرالیا، انگلیس، فرانسه و امریکا). نادال که در هر سه گرند اسلم دیگر بیش از یک بار قهرمان شده بود، قبل از فتح استرالیا 2022، تنها یک قهرمانی در این مسابقات داشت که به سال 2009 بر می گردد.

21 قهرمانی نادل در گرند اسلم ها که او تاریخ ساز کرد به شرح زیر است:

استرالیا: 2 بار – 2009 و 2022

فرانسه: 13 بار – 2005 تا 2008، 2010 تا 2014، 2017 تا 2020

انگیس: 2 بار – 2008 و 2010

امریکا: 4 بار – 2010، 2013، 2017 و 2019

فینال اوپن استرالیا 2022 ساعت 19:30 روز یکشنبه به وقت محلی شروع شد و بامداد فردای آن روز بعد از 5 ساعت و 24 دقیقه به پایان رسید تا یکی از سنگین ترین فینال های چند سال اخیر را شاهد باشیم. واکنش های زیادی به قهرمانی، رکوردشکنی و زمان طولانی این مسابقه در توئیتر شد که در ادامه برخی از آنها را می خوانید:

توئیتر اوپن استرالیا با انتشار این ویدیو که نادال لحظاتی بعد از قهرمانی در حال چک کردن گوشی تلفن همراهش است نوشت: در حال به روز کردن بیو... (او اینک پر افتخارترین تنیسور در گرند اسلم هاست.)

و این گونه نادال از جوکو و فدرر جلو زد...

صبحت های مدودف بعد از مسابقه هم در نوع خود بسیار جالب بود. او که بازی دو صفر برده را سه بر دو باخت؛ بعد از یک مبارزه جانانه با روحیه ای بالا صحبت هایش را با شوخی با نادال شروع کرد که موجب خنده حاضرین شد. او گفت: من فقط بعد از بازی از رافا پرسیدم خسته نیستی؟

این خبرنگار حوزه تنیس هم با اشاره به طولانی شدن بازی که عصر روز گذشته شروع و بامداد امروز (به وقت استرالیا) به پایان رسید، نوشت: عصر همگی بخیر... خب...صبح بخیر - نادال!

شاید یک ماه و نیم پیش می‌گفتم این آخرین مسابقات اوپن استرالیا خواهد بود... اما  این موفقیت انرژی زیادی برای ادامه دادن بود."

تنیس تی وی همه جام هایی که نادال در این مدت فتح کرد تا به مرد شماره یک گرند اسلم ها برسد را لیست کرده است. شروع از 2005 ...! او 17 سال است که در سطح اول رقابت می کند و جام کسب می کند.

این کاربر با انتشار عکسی از اولین قهرمانی نادال از اوپن استرالیا (2009) او را یک اسطوره نامید.

هوادار جوکویچ اما از این قهرمانی خیلی شاد نیستند. آنها معتقدند با دیپورت نوواک، مبارزه در حالت برابر برگزار نشده است.

نادال این گونه بعد از بازی در سالن ریکاوری ولو شد...

سبقت از فدرر و جوکوویچ، بزرگترین اتفاقی بود که امشب برای نادال رخ داد. سه ستاره در عدد بیست مساوی بودند اما نادال با فتح اوپن استرالیا، به تنهایی صدر را مال خود کرد. او در بخش مردان صاحب بیشترین عنوان قهرمانی در گرند اسلم هاست.

نادال بلافاصله پس از کسب این قهرمانی بزرگ به سمت مربیان و پدرش رفته و آنها را به آغوش کشید.

نادال اولین تنیسور مردی است که با وجود شکست دو بر صفر در فینال اوپن استرالیا، کامبک زده و قهرمان می شود.

نادال با پیروزی در این مسابقه، برای دومین بار توانست فاتح مسابقات اوپن استرالیا شده و وارد گروهی شود که پیش از این فقط سه عضو داشت. در این گروه که از امروز چهار نفره شد، تنیس بازانی حضور دارند که توانسته اند بیش از یک بار فاتح چهار گرند اسلم شوند؛ گروهی که ستاره هایی چون فدرر و آغاسی در آن دیده نمی شوند.

در ادامه نگاهی هم داریم به توئیت های شخصیت های مطرح ورزشی و واکنش آنها به این موفقیت بزرگ:

توئیتر رسمی باشگاه رئال مادرید هم خیلی زود به این قهرمانی واکنش نشان داد و به رافائل نادال که یک رئالی دو آتیشه است تبریک گفت. این باشگاه همچنین بیانیه ای هم در این خصوص منتشر کرد.

تونی کروس از دیگر فوتبالی هایی بود که خیلی زود به این قهرمانی واکنش نشان داد.

جوکوویچ برخلاف طرفدارانش که حسابی از این قهرمانی ناراحت هستند واکنش حرفه ای به موضوع داشت و قهرمانی نادال را حاصل تلاش و پشتکار این ورزشکار حرفه ای و تمام نشدنی دانست.

تندولکر، کاپیتان سابق تیم ملی کریکت هند با 36 میلیون فالور در توئیتر (!) این افتخار بزرگ نادال را باشکوه و خیره کننده دانست.

این ورزشکار تنیس بانوان هم که نادال تنیسور محبوب اوست، برای این قهرمانی او اشک ریخت و بس!

جورج راسل، راننده سرشناس فرمول یک هم به تحسین نادال پرداخت و به ابراز شگفتی از عملکرد او پرداخت.

رود لاور، برنده 11 گرند اسلم که از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۰ شماره یک تنیس جهان بود با این توئیت به ستایش نادال و تلاش بی پایان او پرداخت.

رینا، یورنته، تورس، ویا و بارترا از جمله فوتبالیست های اسپانیایی بودند که با انتشار توئیت هایی قهرمانی نادال و افسانه ای شدنش را تبریک گفتند.

توئیتر رسمی لالیگا و باشگاه اتلتیکومادرید هم این افتخار آفرینی را به نادال تبریک گفتند.