جعفر قنادباشی گفت: حال اقدام اخیر آمریکا یعنی رفع بخشی از تحریم‌ها نشانه‌ای از به نتیجه‌رسیدن مذاکرات است اما نباید زود قضاوت کرد و هنوز همه‌چیز معلوم نیست زیرا لابی‌های سنگین صهیونیست‌ها و کشورهای مرتجع عربی بسیار وسیع است و آنها آمریکا را تحریک می‌کنند که تن به نتیجه ندهد.

حرف احمدی‌نژاد واقعا خنده‌دار است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اقدام اخیر آمریکا مبنی بر رفع برخی از تحریم‌ها این موضوع را به ذهن می‌رساند که آیا آمریکایی پیامی به ایران برای به رسیدن به نتیجه نهایی داده‌اند؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آمریکایی‌ها بنا به عللی دست به این اقدام یعنی رفع برخی تحریم‌ها زده‌اند. تصمیم اخیر آمریکا نشان می‌دهد که سیاست فشار حداکثری آنها شکست خورده است. آنها بنا داشتند در تابستان سال97 با کشاندن مردم به خیابان‌ها با ابزار ایجاد شرایط سخت اقتصادی یا جمهوری اسلامی را ساقط یا وادار به تسلیم کنند اما دیدند که هیچ‌کدام از اینها نمی‌شود. آمریکایی‌ها متوجه شدند که فشار حداکثری برایشان هزینه دارد و برای آنکه کشورهای دیگر را در تحریم ایران همراهی کنند باید باج‌های سنگین بدهند. آمریکا تصور می‌کرد ایران در فشار باشد، به سمت غرب می‌رود اما این تصور آنها غلط از آب درآمد و ایران به سعی کرد روابط خود را با روسیه و چین گسترش دهد و اینجا بود که معادلات آمریکایی‌ها برهم خورد».

او ادامه داد: «از سوی دیگر آمریکا ضعیف هم شده است و روز‌به‌روز در داخل و خارج به مشکلات مهمی برخورد می‌کند؛ رقبایش به سرعت قدرت می‌گیرند و نمی‌تواند به این وضعیت ادامه دهد. روسیه و چین هم که آشکارا در تقابل با این کشور قرار گرفته‌اند. به همه این دلایل آمریکا بخشی از تحریم‌ها را رفع کرد».

این فعال سیاسی درباره ادعای محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه روسیه و آمریکا ایران و اوکراین را با هم معامله کرده‌اند، بیان کرد: «این حرف آقای احمدی‌نژاد واقعا خنده‌دار است. ما کشوری هستیم که به هیچ‌وجه تحت معامله قرار نمی‌گیریم زیرا استراتژی روشنی داریم و می‌دانیم که از دینا چه می‌خواهیم؛ چه کشورهای غربی و چه کشورهای شرقی به نظرم آقای احمدی‌نژاد برخلاف آنکه ادعا می‌کند جهان را می‌شناسد، اصلا بخش محاسبه‌گر و تحلیلگر ذهنش به درستی کار نکرده است که چنین ادعایی را مطرح کرده است. او اکنون نه در بین اصولگرایان جایگاهی دارد و نه می‌تواند محبوبیتی در بین اصلاح‌طلبان و حتی اپوزیسیون داشته باشد».

قنادباشی در پایان گفت: «به هر حال اقدام اخیر آمریکا یعنی رفع بخشی از تحریم‌ها نشانه‌ای از به نتیجه‌رسیدن مذاکرات است اما نباید زود قضاوت کرد و هنوز همه‌چیز معلوم نیست زیرا لابی‌های سنگین صهیونیست‌ها و کشورهای مرتجع عربی بسیار وسیع است و آنها آمریکا را تحریک می‌کنند که تن به نتیجه ندهد».