عزت‌الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: خیلی از اعضای مجلس دنبال این طرح بودند و نزدیک صد نفر آن نامه را امضا کردند الان اسامی خاطرم نیست اما بیش از صد نفر آن نامه را امضا کردند منتهی چون بحث شد که این طرح در یکی از پژوهشگاه‌ها در حال بررسی است نامه را به رهبری ارسال نکردند.

یوسفیان‌ملا: پاسخ داد: چرا نمایندگان مجلس دهم نامه اصلاح قانون اساسی رابه رهبری ارسال نکردند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت خبر سراسری، عزت الله یوسفیان ملا، نماینده ادوار مجلس،درباره امکان تغییر قانون اساسی به سمت نظام پارلمانی گفت: «باید به قانون اساسی برگردید که در آن جزییات بازنگری قانون آورده شده است و هر ده سال هم می توان این کار را انجام داد و طبق قانون اساسی می توان خود قانون اساسی را طبق اصل 177بازنگری کرد که در آنجا می گوید بازنگری قانون دست رهبر معظم انقلاب هست ولی رهبری با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام به رئیس جمهور حکم می کند که موارد فوق بازنگری شود.یعنی شروع اول را رهبری انجام می دهند اما مجلس هم دخالت هایی دارد و دخالت های مجلس در خصوص نحوه ی جلسات و افراد و اشخاص است.مثلا سال های قبل نیز شورای عالی قضایی و یا شورای سرپرستی صدا و سیما داشتیم اما در بازنگری قانون در سال 68 به رهبری گفته شد تغییراتی انجام شود».

او در ادامه درباره احتمال بازگشت نهاد نخست وزیری به جای ریاست جمهوری افزود: «ایجاد نهاد نخست وزیری به نوع انتخابات بستگی دارد الان معاون اول رئیس جمهور همان جایگاه را دارد و تفاوت اش با نخست وزیر این است که از مجلس رای اعتماد نمی گیرد. این بحث از سال 92شروع شد که رهبری در کرمانشاه اشاره کردند تغییر ساختار ریاست جمهوری امکان پذیر است. الان بحثی که مطرح است بحث مجلس است چون برخی معتقدند یک مجلس فعلی کفایت نمی کند؛ مسئله ای که آقای باهنر و دیگر دوستان دارند این است که مجلس دومی داشته باشیم. قبل از انقلاب مجلس سنا وجود داشت که امام هم مخالف آن بود و مجلس خبرگان تشکیل شد اما خبرگان فقط مجلس تشخیص رهبری است و در امور جاری کشور دخالتی ندارد حالا مسئله بر سر این است که مجلسی به موازات مجلس فعلی و یا بالاتر از آن داشته باشیم و اسم آن را سنا نگذاریم مثلا مجلس اعظم بگذاریم که قانون اساسی سابق تداعی نشود البته اسم آن مشکل اصلی نیست».

یوسفیان ملا سپس درباره گزینه های احتمالی نخست وزیری ادامه داد: «نخست وزیر طبیعتا رئیس دولت می شود اگرچه در گذشته رئیس جمهور او را معرفی می کرد و در دیگر کشور ها نیز رئیس جمهور نخست وزیر را به مجلس معرفی می کند.الان هم چون قانون اساسی شرایط نخست وزیری را اعلام نکرده است نمی توانیم اظهارنظر کنیم که چه کسانی توانایی و شرایط قبول این جایگاه را دارند؛ اول از همه قانون باید شرایط را اعلام کند هنوز قانونی که نیامده است را نمی توان تحلیل کرد».

این نماینده سابق در ادامه درباره ایجاد مجلسی جدید به موازات مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر در آینده نیز یک مجلس داشته باشیم خیلی تفاوتی ایجاد نمی شود الان رئیس جمهور در مقابل مجلس مسئولیت دارد و می توان از او سوال کرد یا او را استیضاح کرد اما کاربردی نیست.وظایف یک نماینده در حوزه انتخابیه و امور ریز جاری در بودجه و طرح های مختلف وجود دارد وقتی به صحنه سیاسی می آید انتخاب و رای اعتماد به وزرا در دستور کار قرار می گیرد که به نوعی وظایف با هم دچار تداخل می شوند، مجلس باید بخشی از وظایف سیاسی خود را به مجلس دیگری بدهد. در مجلس دهم نیز این بحث پیش آمد که خدمت رهبری نامه ای نوشته شود که با توجه به صحبت شما در کرمانشاه دستور دهید که نظام پارلمانی اقدام شود».

او در پایان به «خبرسراسری» درباره نامه مجلس دهم به رهبری برای اصلاح قانون اساسی تشریح کرد: «خیلی از اعضای مجلس دنبال این طرح بودند و نزدیک صد نفر آن نامه را امضا کردند الان اسامی خاطرم نیست اما بیش از صد نفر آن نامه را امضا کردند منتهی چون بحث شد که این طرح در یکی از پژوهشگاه‌ها در حال بررسی است نامه را به رهبری ارسال نکردند».