بسیار بعید است که سخنگوی وزارت خارجه از زمان نگارش این نامه بی‌اطلاع بوده باشد.

چرا خطیب‌زاده حرفی از زمان نگارش نامه جلیلی نزد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: نامه 200 صفحه‌ای سعید جلیلی که گفته می‌شد در نقد سیاست خارجی دولت رئیسی و عملکرد تیم مذاکره‌کننده است، همچنان خبرساز است تا جایی که بالاخره جلیلی را وادار به واکنش کرد او روز گذشته در سخنرانی خود با عنوان پشت خیمه دشمن در حسینیه جماران با بیان این که تداوم انقلاب به فهم صحیحی از میدان نیاز دارد، گفت: «می‌گویند فلانی صد صفحه یا 200 صفحه نامه نوشته است، اما چرا چنین فضایی اکنون طراحی می شود ؟ من که قبلا گفته ام برجام سند طلبکاری ملت است و در دانشگاه باید برجام خانی راه بیافتد. اما مگر صحنه ما این مسائل است. من همیشه مکاتباتی داشتم و وظیفه خود می دانم نظراتم را بیان کنم دولت قبل در پایان دوره خود گزارشی درباره ی برجام داد من آن را بررسی کردم و مواردی که با واقعیت مطابقت نداشت بیان کردم. این نامه مربوط به شش ماه پیش و در نقد گزارش دولت قبلی در زمینه دستاوردهای برجام بود.البته این مسائل ارزش پرداختن ندارد».

این توضیحات جلیلی در حالی است که چندروز پیش سخنگوی وزارت خارجه به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «مناسب است پاسخ این سوال را از خود ایشان بگیرید و توضیحی در این خصوص و خبری در این زمینه ندارم اما می‌توانم بگویم ما با اجماع در حال مذاکره در وین هستیم و همه باید این سرمایه را پاسخ بدهند».

بسیار بعید است که سخنگوی وزارت خارجه از زمان نگارش این نامه بی‌اطلاع بوده باشد و اگر آن‌طور که جلیلی می‌گوید باشد، حتما خطیب‌زاده به آن اشاره می‌کرد اما او صرفا توصیه به اجماع در زمان مذاکرات می‌کند. از طرفی تکذیب جلیلی بسیار دیرهنگام رخ داد و اگر واقعا نامه 200صفحه‌ای در زمان دولت روحانی نوشته باشد، جلیلی می‌توانست به سرعت بد از انتشار خبر، آن را تکذیب می‌کرد.

منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا، اخیرا درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفته است: « آقای جلیلی با نوع تفکراتی که دارد، شاید برای برخی قطبی سیاسی محسوب شود. او سعی کرد با طرح این نامه اخیر افکار عمومی جامعه را ارزیابی کند و ببیند که مردم به تفکرات او روی خوش نشان می‌دهند یا نه که دید نه مخاطب خاصی ندارد و به همین دلیل از مواضعش عقب‌نشینی کرد و حالا نامه تکذیب می‌شود».

حالا باید دید در این شرایط نسبتا مبهم از سوی دولتمردان سابق واکنشی مبنی بر صحت این نامه در آن دوران منتشر می‌شود یا خیر؟