محمدصادق کوشکی گفت: ما اکنون توانسته‌ایم تحریم‌ها را در هم بشکنیم، تجارت خودمان را داشته باشیم و نفت بفروشیم؛ بنابراین اساسا نیازی به رفع تحریم‌ها نداریم.

پذیرش هرگونه تعهد جدید در مذاکرات تکرار تجربه دوران روحانی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: بسیاری بر این باورند که در روزهای آینده نتیجه نهایی در مذاکرات وین به دست می‌آید؛ تا حدی که اولیانوف، مسئول تیم مذاکره‌کننده روسیه گفته است که تا نتیجه نهایی پنج دقیقه وقت باقی است. حالا در این بین چه‌قدر می‌تواند اطمینان داشت که آمریکایی‌ها بعد از این به تعهداتشان پایبند باشند و بار دیگر زیر میز بازی نزنند؟

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «دولت بایدن با مجموعه شکست‌هایش در حوزه‌ سیاست خارجی دنبال یک راه رهایی است. بایدن تمام سعی خودش را به کار گرفته تا از زیر فشار افکار عمومی داخلی آمریکا بیرون بیاید و پیروزی چشم‌گیری به دست آورد تا بتواند شکست‌های دو سال اخیرش را جبران کند. بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند همان پیروزی مهم او باشد. به همین دلیل آمریکایی‌ها سعی دارند با بازگشت به برجام به نوعی خطای ترامپ را جبران کنند. خروج آمریکا از برجام باعث شد تا این کشور نتواند از مزایای برجام استفاده کند؛ از جمله مکانیزم ماشیه که برای آمریکا بسیار مهم است. از سوی دیگر وقتی آمریکا در برجام نباشد، عملا نمی‌تواند فشارهای برجامی را بر ایران وارد کند؛ بنابراین برجام می‌تواند برگ برنده بایدن باشد».

او ادامه داد: «اکنون بهترین راه برای ایران حفظ وضع موجود است؛  یعنی ما از یک‌سو در برجام حضور داریم و از سوی زیر فشار ابزارهای برجامی مانند محدودیت‌های هسته‌ای نیستیم. منطق منافع ملی حکم می‌کند که شرایط کنونی را حفظ کنیم و مطمئن باشیم هیچ امتیازی برای آمریکا بالاتر از بازگشت ایران کشور به برجام نیست».

این فعال سیاسی بیان کرد: «مشکل دیگر آن است که ایران از آمریکا و طرف‌های اروپایی هیچ تضمینی نگرفته و ظاهرا نمی‌تواند بگیرد و هیچ سازوکاری مشخص نشده که طرف‌های غربی را ملزم به رعایت تعهداتشان کند؛ مگر آنکه تعهدات به صورت گام‌به‌گام اجرا شود یعنی گام اول را که آمریکا برداشت، ایران نخستین تعهد خود را اجرا کند. این در حالی است که آمریکایی‌ها به صراحت گفته‌اند ما هیچ تعهدی نمی‌توانیم بدهیم زیرا ممکن است اساسا کنگره نتیجه نهایی مذاکرات را تصویب نکند. مسئله دیگر آن است که تعهد آمریکا حاکمیتی نیست؛ یعنی تعهدی که اکنون منعقد می‌شود برای رئیس‌جمهور بعدی ضمانت اجرا ندارد. با در نظر داشتن این شرایط منطق حکم می‌کند که ما هیچ تعهدی از سوی آمریکایی را نپذیریم».

کوشگی در پایان گفت: «ما اکنون توانسته‌ایم تحریم‌ها را در هم بشکنیم، تجارت خودمان را داشته باشیم و نفت بفروشیم؛ بنابراین اساسا نیازی به رفع تحریم‌ها نداریم؛ پس به صراحت می‌گویم که پذیرش هر گونه تعهد جدید از سوی ما دلخوش‌شدنمان به اجرای تعهدات آمریکا تکرار همان تجربه‌ای است که در دولت روحانی شاهد بودیم».