قهرمانی یاران سادیو مانه در جام ملت‌های آفریقا سبب شد تا تیم ملی سنگال در رنکینگ جدید فیفا، بالاتر از ایران و در جایگاه هجدهم قرار بگیرند.

ایران در سید دوم جام‌جهانی؛ نیازمند معجزه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در حالیکه هفته گذشته رنکینگ اولیه‌ای از رتبه‌بندی تیم های ملی دنیا توسط وب سایت های غیررسمی منتشر شده بود، تیم ملی ایران به دلیل عملکرد خوب در مرحله مقدماتی جام جهانی و رزرو بلیط قطر توانسته بود به صورت موقت بالاتر از سنگال و در رده بیستم دنیا قرار بگیرد، اما با اتمام فیفا دی اخیر و قهرمانی هم تیمی های سادیو مانه در جام ملت های آفریقا، آنها یک بار دیگر بالاتر از ایران و این بار در جایگاه هجدهم قرار گرفتند تا ملی پوشان به جایگاه بیست و یکم بازگردند.

تیم ملی سنگال در فیفا دی اخیر توانست با جمع آوری 26.18 امتیاز، اختلاف خود با ایران را جبران کرده و حتی کشورهای کلمبیا و ولز را نیز از پیش روی بردارد. دو شکست ناامید کننده کلمبیا، 21.25 امتیاز منفی را برای آنها در پی داشت. این اتفاق برای تیم ملی ایران که امیدوار بود در سید دوم رقابت های جام جهانی قرار بگیرد، اتفاق خوشایندی محسوب نمی شود و حالا برای اینکه امیدهای ایران جهت قرارگیری در سید دوم زنده بماند، نیازمند پیروزی مصر برابر سنگال و جلوگیری از صعود یاران مانه به جام جهانی و همچنین حذف تیم های ولز، سوئد، کلمبیا و اروگوئه است و آنها از صعود به جام جهانی بازبمانند.

تیم ملی ایران تا قبل از اعلام رنکینگ نهایی تا پیش از اعلام سیدبندی جام جهانی، 2 دیدار رسمی را در پیش دارد. شاگردان اسکوچیچ در صورت پیروزی در این دو دیدار، 16.57 امتیاز جمع آوردی کرده و شمار امتیازات خود را به عدد 1589.46 خواهد رساند. کسب نتیجه تساوی و یا شکست، باعث کسب امتیاز منفی شده و رتبه ایران را پایین تر می آورد. در حال حاضر ولز (1578)، کلمبیا (1585)، سنگال (1587)، سوئد (1588) و اروگوئه (1614) بالاتر از ایران قرار دارند.

رقابت های جام جهانی 2022 قطر در 8 گروه برگزار می شود پس کشورها می بایست به 4 سید تقسیم شوند که در هر سید نیز نام 8 کشور وجود داشته باشد که این سیدبندی نیز همانطور که ذکر شد، براساس رنکینگ فیفا خواهد بود. در حال حاضر حضور 7 تیم  قطر، بلژیک، برزیل، فرانسه، انگلیس، آرژانتین و اسپانیا در سید یک قطعی شده و از میان ایتالیا و اسپانیا تنها یک تیم قادر به حضور در جام جهانی خواهد بود. تیم راه یافته به قطر، به عنوان هشتمین تیم در سید یک قرار می گیرد و اگر هر دو تیم حذف شوند، آنگاه دانمارک به سید یک راه پیدا خواهد کرد.

همچنین، حضور5 کشور دانمارک، هلند، آلمان، سوئیس و کرواسی در سید دوم قطعی است و شانس صعود آمریکا و مکزیک زیاد است مگر اینکه پاناما و کاستاریکا شگفتی ساز شده و جای این تیم ها و یا یکی از آنها را گرفته و به جام جهانی صعود کنند. در حال حاضر آمریکا، مکزیک، کلمبیا و اروگوئه به ترتیب از تیم های مدعی ایستادن در سید دوم هستند. هر کدام از آنها اگر راهی جام جهانی نشود، شانس ایران افزایش می یابد.

با توجه به وضعیت جدول رده بندی مرحله مقدماتی جام جهانی در منطقه آمریکای شمالی و مرکزی و اینکه صعود آمریکا و مکزیک را به جام جهانی قطعی شده بدانیم، آنگاه تنها یک جای خالی در سید دوم باقی خواهد ماند که به ترتیب تیم های کلمبیا، اروگوئه، سنگال، ولز، سوئد و ایران برای رسیدن به آن در رقابت هستند. از میان این تیم ها، تنها صعود ایران به جام جهانی قطعی شده است.

* اروگوئه: آنها در دیدارهای باقیمانده خود از مرحله مقدماتی جام جهانی، باید به مصاف پرو و شیلی بروند. در صورت پیروزی برابر پرو و توقف شیلی برابر برزیل، صعود اروگوئه به جام جهانی قطعی شده و رویای حضور در سید دوم برای ایران از بین می رود.

* سوئد: این تیم در مرحله پلی آف جام جهانی، باید ابتدا به مصاف جمهوری چک برود و در صورت پیروزی، با برنده روسیه و لهستان دیدار خواهد کرد.

* سنگال: تیم ملی سنگال باید در فیفا دی بعدی، در 2 بازی رفت و برگشت به مصاف تیم ملی مصر برود و برنده این دیدار، راهی جام جهانی می شود.

* کلمبیا: این تیم وضعیت وخیمی در جدول رده بندی دارد و صعود یاران خامس رودریگز به جام جهانی بعید به نظر می رسد. آنها باید در دو دیدار باقیمانده با بولیوی و ونزوئلا دیدار کنند.

* ولز: یاران گرت بیل باید ابتدا با اتریش بازی کنند و اگر پیروز از زمین خارج شوند، به مصاف برنده دیدار اسکاتلند و اوکراین خواهند رفت.

نکته: چنانچه ولز در ضربات پنالتی از سد اتریش عبور کند، 4.66 امتیاز به دست می آورد. با فرض پیروزی این تیم در ضربات پنالتی و در دیدار فینال برابر برنده اسکاتلند یا اوکراین و راهیابی به جام جهانی، این تیم امتیاز مشابهی را کسب می کند جمع امتیازات آنها حداکثر به 1587 می رسد. اگر ایران بتواند کره جنوبی و لبنان را شکست دهد، به امتیاز 1589 می رسد. آنگاه حتی در صورت صعود ولز با این شرایط (پیروزی در هر دو بازی و در ضربات پنالتی) آنگاه ایران بالاتر از ولز قرار می گیرد. امری که رخ دادن آن سخت و بعید است.

جمع‌بندی: اگر صعود یکی از دو تیم ایتالیا و پرتغال و صعود تیم‌های آمریکا و مکزیک را به جام جهانی قطعی بدانیم، گلدان دوم مسابقات تنها یک ظرفیت خالی دارد. چنانچه فرض کنیم رنکینگ تیم‌ها در دو ماه باقی‌مانده تا قرعه‌کشی تغییری نداشته باشد، شرط تحقق سناریوی فوق و راهیابی ایران به گلدان دو این است که اولاً در قاره آمریکای جنوبی تیم‌های کلمبیا و اروگوئه موفق به صعود مستقیم به جام جهانی نشوند، ثانیاً تیم‌های ولز و سوئد از قاره اروپا در مسیر سخت خود در راه صعود به جام جهانی ناکام شوند (حداکثر اینکه ولز هر دو بازی خود را در ضربات پنالتی ببرد) ثالثاً در قاره آفریقا سنگال در پلی‌آف مقابل مصر شکست بخورد. (در این سناریو حضور یکی از دو تیم ایتالیا و پرتغال در جام جهانی قطعی در نظر گرفته شده است). در غیر این‌صورت تیم ملی فوتبال ایران در گلدان سوم قرعه‌کشی جام جهانی قرار می‌گیرد.