وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در دیدار با ولادیمیر پوتین گفت که پاسخ واشنگتن به اصلی‌ترین درخواست‌های مدنظر روسیه در خصوص تضمین‌های امنیتی منفی است.

 پاسخ آمریکا به اصلی‌ترین درخواست‌های روسیه: نه!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو از پاسخ منفی آمریکا به مسائل کلیدی مد نظرشان "ناخشنود" است، گفت: آنها پاسخ‌هایی را برای ما ارسال کردند - پاسخ ایالات متحده و پاسخ ناتو. ما آنها را به همراه همکارانمان در قالب بین سازمانی به دقت بررسی کردیم. در درجه اول اینکه ما از پاسخ ایالات متحده استقبال می‌کنیم چون در این حالت همه می‌دانند که چه کسی نقش اصلی را در حل این مسائل در اردوگاه غرب ایفا می‌کند.

به گفته لاوروف، ناتو می‌خواهد خودش توسعه وضعیت در قاره اروپا را تعیین کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که نامه‌های مسکو درباره اصل امنیت غیرقابل تفکیک توسط کشورهای غربی نادیده گرفته شد و روسیه فقط از اتحادیه اروپا و ناتو پاسخ جمعی دریافت کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه هم در واکنش به صحبت‌های وزیر خارجه کشورش گفت: ما امروز با شما توافق کردیم که وزارت امور خارجه روسیه نظرات خود را در مورد پاسخ‌هایی که درباره پیشنهاداتش از همکاران آمریکایی‌اش در واشنگتن و ناتو در بروکسل گرفته است که درباره سازماندهی مسائل مربوط به امنیت، درباره امنیت در اروپا و پاسخ به نگرانی‌هایمان در مورد آنچه که از دیدمان توسعه بی‌پایان و خطرناک ناتو به سمت شرق است، ارائه دهد. در حال حاضر این توسعه‌طلبی به هزینه جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی، از جمله اوکراین است.

رئیس کنترل تسلیحات و عدم اشاعه در وزارت خارجه روسیه گفت، مسکو همچنان مشغول تجزیه و تحلیل پاسخ‌های آمریکا و ناتو به پیشنهادات روسیه در خصوص تضمین‌های امنیتی است.

همچنین اولگ پستنیکوف، رئیس کنترل تسلیحات و عدم اشاعه در وزارت خارجه روسیه در نشست شورای فدراسیون گفت: ما هنوز سرگرم تجزیه و تحلیل ایده‌های دریافتی از آمریکا و ناتو هستیم و در حال تنظیم مواضع خودمان برای اقدامات بیشتریم.

براسای گزارش تاس، این دیپلمات تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم پایتخت‌های غربی نگرانی‌های ما را در خصوص درک آنها و اجرای اصل امنیت تفکیک‌ناپذیر نادیده بگیرند؛ اصلی که خودشان امضا کرده‌اند.

در هفدهم دسامبر سال گذشته میلادی، وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس توافق‌های تضمین امنیتی درخواستی از واشنگتن و ناتو را منتشر کرد. این دو سند بر رد توسعه‌طلبی ناتو به سمت شرق، از جمله با رد درخواست اوکراین برای عضویت در این ائتلاف و محدودسازی استقرار تسلیحات تهاجمی جدی، شامل تسلیحات هسته‌ای تاکید داشت. تاکنون چندین دور مذاکرات برگزار شده اما هیچ توافقی فعلا به دست نیامده است.  

در بیست و ششم ژانویه، آمریکا و ناتو پاسخ‌های مکتوبشان به این پیشنهادات را در اختیار روسیه قرار دادند. طرف آمریکا خواست که این اسناد منتشر نشوند اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اصلی‌ترین مفاد آنها را اعلام کردند. براساس این بیانیه‌ها، غرب با اصول مدنظر روسیه موافقت نکرده، اما جزئیات مسیر مذاکرات آتی را مشخص کرد.