بیژن مقدم در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: افراد با مواضع شخصی افشاگری‌هایی را انجام می‌دهند و این رفتارها را رفتار عادلانه نمی‌دانیم و باید به رفتارشان شک کرد و مردم نیز خود به خود شک می کنند که این افراد فقط دنبال یک سری پرونده ها هستند و منحصر به یک جریان هم نیستند.

بیژن مقدم: اتهام‌زنندگان به قالیباف موضع شخصی دارند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، به نقل از سایت «خبر سراسری»، بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی، گفت: «در مورد اصل این مسئله چند نکته وجود دارد که باید با قانون گذاری درست آن ها را اصلاح کرد. اولین نکته این است که مبارزه با فساد یک اصل است درباره چهره‌ها، رسانه‌ها و اعمالی که در این حوزه توسط نهاد های نظارتی انجام می شود قابل دفاع است و اصل اول مبارزه با فساد است که اگر قرار است در کشور با فساد مبارزه شود باید این فرصت‌ها فراهم شود. بخش دوم مسئله این است که دستگاه‌های نظارتی و قضایی باید قدرت و اطلاعات پیدا کنند که از مسیر خودشان و دیگران با افرادیکه در جریان فساد هستند مقابله کنند. نکته بعدی اینکه اعلام علنی پرونده‌های افراد ممکن است در جاهایی راه به بیراهه ببرد و فردی ممکن است فاسد نباشد اما اعلام نام این افراد آبرو فرد را مورد لطمه قرار دهد. در این شرایط بهترین کار مراجعه به دستگاه قضایی است و از آن طرف هم ممکن است عده ای بگویند در آنجا نیز کاری انجام نمی شود که این مسئله دیگری است که در مرحله دوم به حوزه رسانه کشیده می شود و افراد خیلی شفاف مسائل را بیان کنند».

او در ادامه نسبت به مسیر های قانونی مقابله با فساد اشاره کرد: «در قانون بندهایی برای مبارزه با فساد داریم که به‌صورت روشن مشخص نیست چه مسائلی را می توان مطرح کرد در کشور های دیگر حتی برای کسانیکه افشاگری می کنند حق الکشف و مصونیت هایی قائل هستند و آن ها را تشویق به این کار می کنند تا مانع فساد و رانت شوند اما در قانون ما پیش بینی نشده است فضای مجازی ما نیز فضایی برای افراد بی مسئولیت شده است که هر چیزی را می خواهند منتشر می کنند که مقداری از نیازمند قانون مند شدن است.هیچکدام از این مسائل را نیز با تک محوری نمی توان حل کرد اینکه هر مطلبی بدون طی کردن مسیر اصلی خود در رسانه مطرح شود درست نیست.برخی از افشاگری ها و برخی افراد نگرش خیرخواهانه ای ندارند و مشخص است اهداف دیگری را در سر دارند و سراغ برخی آدم های خاص می روند و سراغ همه مسائل فساد نمی روند و مسیر های قانونی را طی نمی کنند.الان همه می دانند که دستگاه قضایی عزم جدی در مبارزه با فساد دارد اما این افراد اطلاعات خود را به دستگاه قضایی نمی دهند و یک طرفه مطالب مربوط به افراد را منتشر می کنند ما باید همه ی مراحل مبارزه با فساد را با هم ببینیم».

مقدم در پایان درباره نقش جریان های سیاسی در مبارزه با فساد گفت: «بحث من قالیباف و شورای شهر نیست مبارزه با فساد خط‌کشی نباید بشناسد چون بخشی از منافع ملی ما وسط است و اگر رانت و فسادی وجود دارد منافع ملی را تهدید می کند و صف بندی سیاسی موضوعیتی در این زمینه ندارد اما متاسفانه دخالت دارد یعنی افراد با مواضع شخصی افشاگری‌هایی را انجام می‌دهند و این رفتارها را رفتار عادلانه نمی‌دانیم و باید به رفتارشان شک کرد و مردم نیز خود به خود شک می کنند که این افراد فقط دنبال یک سری پرونده ها هستند و منحصر به یک جریان هم نیستند».