خراسان | تصویب کلیات طرح صیانت در کمیسیون مشترک مجلس، موجی از واکنش ها را در پی داشت و نهایتا شامگاه روز گذشته معاونت قوانین مجلس، در نامه ای فرایند بررسی مصوبه را مغایر آیین نامه داخلی مجلس عنوان و آن را ابطال کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس از آن که مصوبه کمیسیون مشترک مجلس درباره طرح صیانت واکنش های بسیاری از طیف های سیاسی و کاربران فضای مجازی را برانگیخت معاونت قوانین در نامه ای از رعایت نشدن آیین نامه داخلی در فرایند بررسی طرح صیانت و ابطال رای کلیات این طرح خبر داد. روز گذشته کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی کلیات طرح صیانت را به تصویب رساندند که با واکنش های زیادی روبه رو شد. این در حالی بود که در میان نمایندگان هم تعدادی از اعضا از ایرادات قانونی روند تصویب این طرح انتقاد کردند و 55 نفر از نمایندگان با جمع آوری امضا برای لغو بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس به مخالفت با مصوبه دیروز کمیسیون مشترک پرداختند و از احتمال لغو این مصوبه خبر دادند. 

مخالفت کاربران فضای مجازی و فعالان کسب و کار در فضای مجازی ادامه داشت تا این که شامگاه روز گذشته کوچی، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از ابطال رای کلیات طرح صیانت توسط معاونت قوانین مجلس خبر داد و گفت: معاونت قوانین در نامه ای از رعایت نشدن آیین نامه داخلی در فرایند بررسی طرح صیانت خبرداد و تاکید کرد آن چه در جلسه امروز کمیسیون مشترک رای گیری شده‌ متفاوت از طرحی است که از صحن علنی مجلس به این کمیسیون ارجاع شده و اساسا نباید مبنای رسیدگی و رای گیری در کمیسیون قرار می گرفت. این نماینده افزود: قرار بوده کمیسیون، موادی را که براساس حکم رهبر انقلاب در صلاحیت شورای عالی فضای مجازی است استخراج کند و مطابق مصوبه شورای عالی آن دسته از مواردی را که در صلاحیت تقنینی مجلس است، تصویب کند اما آن چه تصویب شده مطابق با این موارد نیست. اگر کمیسیون بنا داشت متن ارجاع شده از صحن علنی را تغییر دهد تنها راه آن استفاده از ماده 142 آیین نامه داخلی و ارجاع به مرکز پژوهش ها بود اما این موضوع تحقق نیافته، بنابراین در رای گیری کلیات طرح، قانون آیین نامه مجلس رعایت نشده است. این نماینده مجلس ادامه داد: به دلایل ذکر شده و این که مصوبه اخیر متفاوت از طرح ارجاعی به این کمیسیون است، آن چه رای گیری شده امکان بارگذاری درسامانه قوانین مجلس را ندارد و نمی تواند مبنا قرار گیرد. اما روز گذشته، تصویب کلیات طرح صیانت با واکنش های متعددی روبه رو شد. در صفحه 9 به واکنش چهره های طیف های مختلف و کاربران فضای مجازی پرداختیم و از نگرانی های فعالان کسب و کارهای فضای مجازی نوشتیم.