ایرنا | رئیس هیات چین در تازه‌ترین ارزیابی خود از روند مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفت: ما حقیقتا در مرحله آخر هستیم و فقط یک گام کوچک تا توافق نهایی فاصله داریم.

خبر خوش نماینده چین از دست‌یابی به توافق در وین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«وانگ کوان» سه‌شنبه شب هنگام خروج از هتل کوبورگ این مطلب را در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا مطرح کرد و افزود که چین تلاش‌های زیادی را صورت داده تا اختلافات را به حداقل برساند و به این کار ادامه می دهد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از ششم دی‌ماه آغاز شده و یکی از طولانی ترین ادوار گفت‌وگوهاست. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که مذاکرات به مرحله نهایی رسیده و توافق نهایی در دسترس است.

انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرت وین، پیشتر در توئیتی عنوان کرد که گفت‌وگوها «در لحظه حساسی است و ما پس از ده ماه مذاکره به پایان نزدیک می شویم.» وی با بیان اینکه نتیجه نهایی هنوز نامشخص است افزود: همه هیئت ها به طور کامل درگیر هستند و کار ها به صورت فشرده در کوبورگ جریان دارد.

مذاکرات اینک در شرایطی قرار دارد که موفقیت یا شکست آن صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیمات لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ نمایند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت.

علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران هفته پیش با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.

وی با بیان اینکه «‌واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه ۴ سال گذشته لازمه تحقق این هدف است» افزود: زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است.