ارزش چلسی در حال حاضر حدود 1.9 میلیارد یورو است و یعنی تغییر مالکیت آن یکی از گرانقیمت‌ترین انتقال‌ها در تاریخ فوتبال اروپا به حساب می‌آید.

 جنگ روسیه - اوکراین علیه رومن آبراموویچ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، حمله نظامی روسیه به اوکراین باعث شده که شرایط برای بسیاری از ثروتمندان و افراد با نفوذ روس در سراسر جهان تغییر کند. یکی از این افراد رومن آبراموویچ است که سال‌هاست مالکیت باشگاه چلسی را برعهده دارد اما حالا در خطر از دست دادن یکی از ارزشمندترین دارایی‌هایش قرار گرفته است. 

بلومبرگ مدعی شده که نزدیکان به باشگاه چلسی می‌گویند که افراد مشتاق به خرید این باشگاه لیگ برتری گوش به زنگ هستند تا شاید این میلیاردر روسی آماده فروش این باشگاه باشد. 

سرمایه‌گذاران ورزشی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی که شامل بعضی از شرکت‌های آمریکایی هم می‌شود، پیشنهاداتی را برای خرید این باشگاه لندنی ارائه کرده‌اند. این اطلاعات از طریق افرادی به بلومبرگ رسیده که منابع موثقی به حساب می‌آیند اما خواسته‌اند نامشان فاش نشود.

یکی از آنها خبر داده که چلسی همین الان هم یک پیشنهاد از سوی یکی از این شرکت‌ها به صورت رسمی دریافت کرده است. 

این اتفاق در حالی رخ داده که آبراموویچ در حال حاضر در فهرست افراد تحریم شده از سوی دولت انگلیس قرار ندارد اما فشارها ممکن است باعث قرار گرفتن او در این فهرست شود. 

آبراموویچ پیش از این برای ورود به بریتانیا با مشکلاتی روبرو بوده است. در سال 2018، وی نتوانست ویزای سرمایه‌گذاری خود را تمدید کند.در دسامبر 2021، آبراموویچ برای "ایمن بودن" شهروندی پرتغالی نیز دریافت کرد که به او اجازه می دهد بدون محدودیت وارد بریتانیا شود. با این وجود، در ژانویه، مقامات پرتغالی گفتند که مشروعیت دریافت این ویزا از سوی او را بررسی خواهند کرد تا سفرهای او به انگلیس با مشکل مواجه شود. درحال حاضر نیز از سوی مقامات سیاسی آبراموویچ همدست پوتین درنظر گرفته می‌شود اگرچه دختر او با انتشار پستی مخالفتش را با جنگ اعلام کرد.

هرگونه فروش احتمالی چلسی در این شرایط در فوتبال انگلیس بی‌سابقه خواهد بود. ارزش چلسی در حال حاضر حدود 1.9 میلیارد یورو است و یعنی تغییر مالکیت آن یکی از گرانقیمت‌ترین انتقال‌ها در تاریخ فوتبال اروپا به حساب می‌آید. 

برای مثال، صندوق سرمایه‌گذاری سلطنتی عربستان سال گذشته با امضای قراردادی به ارزش تنها 305 میلیون پوند اقدام به خرید مالکیت باشگاه نیوکاسل یونایتد کرد. 

هنوز مشخص نیست که اگر نام این مالک روسی باشگاه چلسی وارد فهرست تحریم‌های دولت انگلیس شود هم آیا این معامله قابل انجام است یا خیر، چرا که افراد تحریم شده در بریتانیا حق فروش اموالشان را ندارند. 

یکی از نمایندگان باشگاه چلسی حاضر به اظهانظر درباره این موضوع نشده و سخنگوی شخصی آبراموویچ نیز به تماس‌ها برای صحبت در این باره پاسخی نداد. 

آبراموویچ در حال حاضر حدودا 13 میلیارد دلار سرمایه دارد. پیش از این وزیر امور خارجه انگلیس احتمال قرار گرفتن نام او در فهرست تحریمی دولت این کشور را رد نکرده بود. 

این مرد متمول روسی در سال 2003 اقدام به خرید باشگاه چلسی کرد و از آن زمان تا به حال میلیون‌ها یورو برای این باشگاه هزینه کرد تا آنها را تبدیل به یکی از موفق‌ترین تیم‌های حاضر در انگلیس و اروپا کند. 

چلسی سال گذشته موفق شد قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد و در ماه جاری میلادی نیز جام قهرمانی جام جهانی باشگاه‌ها را به ویترین افتخاراتش اضافه کرد. 

کریس برایانت، نماینده حزب کارگر در مجلس انگلیس، از نخست وزیر این کشور خواسته که هرچه سریع‌تر اقدام به مصادره اموال آبراموویچ کنند.