پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فردا نوشت: با توجه به تحولات اخیر در دنیا و جنگی که در اوکراین به راه افتاده، بازار انرژی کاملا تحت تاثیر قرار گرفته و قیمت‌ها بالا رفته. موضوعی که برای ایران به عنوان کشور با ذخایر انرژی غنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افزایش قیمت نفت از یک سو در این شرایط تحریمی از تنگناهای اقتصادی دولت می‌کاهد و از سوی دیگر نوید این را می‌دهد که در صورت توافق و احیای برجام، افق روشنی پیش روی ایران قرار داد. اکنون اما با توجه به وقفه ایجاد شده در روند مذاکرات بلاتکلیفی بیشتری در این عرصه دیده می‌شود.

در همین راستا، روزنامه شرق به نقل از بهروز نامداری، کارشناس حوزه انرژی نوشته: قبل از قضایای روسیه و اوکراین، ایران تا حدی توانسته بود برای نفت خود به‌خصوص در مارکت چین جا باز کند و تصور این است که پیچ تحریم‌ها شل شده و اجازه داده شود که ایران نفت را بفروشد. اما اکنون شرایط بازار انرژی دچار تغییرات بنیادین شده و روسیه نه خود برای خریداران تحریمی اعمال کرده و نه خریداران نفت و گاز روسیه تغییری داده‌اند. 

او افزوده: با این‌ حال، به نظر می‌رسد خواه‌ ناخواه چه موضوع روسیه حل شود یا خیر، آرام‌آرام نفت روسیه در پروسه دو تا سه‌ساله از بازار جهانی حذف یا کم‌رنگ شود. از این منظر می‌توان گفت جا برای نفت ایران باز می‌شود. بنابراین اگر توافق شود، به‌سرعت هم تولید ایران بالا می‌رود و هم نفتی را که روی آب دارد، به‌سرعت به بازار تزریق می‌کند.