جعفر قنادباشی گفت: ما اکنون روابطی متوازن با همه کشورهای دنیا را انتخاب کرده‌ایم و در این مسیر روابط خوبی با کشورهای شرقی برقرار کرده‌ایم و ثابت کردیم که چندکشور زورگو نمی‌توانند اقتصاد ایران را گروگان بگیرند

شرایط کنونی کاملا خلاف پیش‌بینی ظریف است/ بحث‌های او انحرافی است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: توقف مذاکرات وین چه پیامی‌ می‌تواند داشته باشد؟ آیا این توقف موقتی است یا دائم؟ و ایران در شرایط کنونی چه کار خواهد کرد؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «به نظر من توقف مذاکرات خیلی طولانی‌مدت نخواهد بود. ما یک‌سری مطالباتی داریم که این مطالبات شرط پذیرش توافق از سوی ماست. قرار نیست ما توافقی بد را امضا کنیم. غربی‌ها تصورشان این است که شرایط ایران بسته به امضای توافق است؛ درصورتی که چنین نیست و اتفاقا این آنها هستند که بیش از هر زمان به توافق نیاز دارند اما می‌دانند رفع تحریم‌ها یک شکست بزرگ برای آنها در افکار عمومی است. تمام رؤسای جمهور آمریکا ایران را تحریم کردند از بوش که گفته بود دیگر تحریمی نمانده که علیه ایران وضع کنم تا اوباما که تمام راه‌های جابه‌جایی پول را بر ایران بست و تا ترامپ که اساسا با سیاست فشارحداکثری بر ایران روی کار آمد. خب بعد از این همه سال تحریم وقتی بگویند تحریم‌ها رفع شود، عملا یک شکست بزرگ را پذیرفته‌اند».

او ادامه داد: «تحریم‌ها دو هدف را دنبال می‌کرد؛ نخست براندازی و اگر نشد، تغییر رویکردها در ایران. امروز هیچ یک از این دو هدف برای غربی‌ها و به خصوص آمریکا محقق نشده است و در این شرایط وقتی غربی‌ها بپذیرند که باید تحریم‌ها لغو شود، عملا اذعان کرده‌اند که 43سال است اشتباه کرده‌اند. هرچند به موازات وجود این تفکر در میان سران کشورهای غربی آنها می‌دانند که به نفع منافع ملی خودشان هم که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود و بیش از این گسست‌شان در برقراری ارتباط با ایران زیاد نشود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «ما اکنون روابطی متوازن با همه کشورهای دنیا را انتخاب کرده‌ایم و در این مسیر روابط خوبی با کشورهای شرقی برقرار کرده‌ایم و ثابت کردیم که چندکشور زورگو نمی‌توانند اقتصاد ایران را گروگان بگیرند».

قنادباشی در پایان درباره بخش‌هایی از سخنان محمدجواد ظریف در آن فایل صوتی معروف، گفت: «اولا آقای ظریف، روحانی و دیگر دولتی‌های سابق هشت سال وقت داشتند که امور سیاست خارجی را سامان دهند اما نتوانستند پس دیگر نمی‌توانند مدعی باشد. ثانیا آنکه با عقب‌نشینی‌های دولت قبل غربی‌ها به سمت بدعهدی سوق داده شدند. هرچه آنها می‌گفتند دولت قبول می‌کرد. ما هشت‌سال شاهد چنین سیاستی بودیم. حالا بخش‌هایی از فایل صوتی آقای ظریف منتشر شده است که او مثلا او پیش‌بینی می‌کند اگر اکنون توافق نکنیم، شش ماه دیگر دنیا این‌طور نخواهد بود؛ اصلاح‌طلبان هم می‌گویند پیش‌بینی ظریف درست از آب درآمد؛ درصورتی که اصلا این‌طور نیست و اتفاقا پیش‌بینی آقای ظریف نادرست بود زیرا شرایط کنونی کاملا خلاف پیش‌بینی او است زیرا جایگاه ایران در مذاکرات به شدت قدرتمندتر از دوران دولت قبل است. ایران پای مطالبات خود ایستاده، روبط مستحکمی با کشورهای شرقی برقرار کرده است و کشورهای قدرتمند غربی و شرقی هم در اوج رقابت با هم به سر می‌برند و من تصور می‌کنم حرف‌های آقای ظریف کاملا انحرافی است».