آن‌طور که گفته می‌شود با حضور دوباره نمایندگان فرانسه در مذاکرات روند نگارش پیش‌نویس‌ها مختل شده است.

توطئه فرانسوی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: فرانسه در مذاکرات وین گویا نقش پلیس بد را ایفا می‌کند و گفته می‌شود که سنگ‌اندازی‌های این کشور بر مسیر مذاکره به قدری بوده که در مسیر مذاکرات خلل‌هایی ایجاد کرده است. آن‌طور که گفته می‌ود تیم مذاکره‌کننده فرانسه نقش سازنده‌‌ای در مذاکرات ایفا نکرده است و عمدتا با سنگ‌‌اندازی‌‌های خود سرعت پیشرفت در گفت‌وگوها را تا حد قابل توجهی پایین آورده است. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به «ایرنا» گفته است: «حضور نمایندگان فرانسه در اجلاس وزرای خارجه گروه هفت در لیورپول و غیبت دو روزه آنها حین کار روی پیش‌‌نویس‌‌ها در دور قبلی مذاکرات، باعث شد که متن‌‌ها پیشرفت زیادی داشته باشد اما دوباره بعد از بازگشت آنها از لیورپول، مجددا روند اخلالگری آغاز شد. پیش‌‌نویس‌‌ها تا حد قابل قبولی پیشرفت کرده بود ولی بعد از بازگشت نمایندگان فرانسه از کنفرانس لیورپول و مخالفت آنها با پیش‌‌نویس‌‌ها، مسیر مذاکرات مختل شد؛ این امر باعث شد در جلسه داخلی بین کشورهای 1+4 بحث‌هایی شکل بگیرد»

در همین حال، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی، در پاسخ به سؤالی درباره جدیدترین وضعیت گفت‌وگوهای وین گفت: «در مذاکرات قبلی در مجموع رویکرد برخی کشورهای اروپایی به‌طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیم؛ انتظار ما این است که طرف فرانسوی در مذاکرات بر نقش سازنده تمرکز و کمک کند... با صراحت اعلام می‌کنیم با حسن نیت و جدیت و با نگاه به رسیدن به یک توافق خوب مذاکرات جدی خودمان را در وین دنبال خواهیم کرد و امیدوار هستیم طرف‌‌های مقابل هم با همین رویکرد وارد شوند».

البته این نخستین بار نیست که فرانسه قصد برهم زدن مذاکرات و بازی در نقش پلیس بد را دارد. فرانسوی‌‌ها در مذاکرات هسته‌‌ای قبل از ۲۰۱۵ به‌ویژه مذاکرات آبان ماه ۹۳ نیز مواضع مشابهی را اتخاذ کرده و به‌طور خاص دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی را در قبال برجام، مدنظر قرار داده بودند. در آن تاریخ لوران فابیوس، ‌‌‌‌‌‌وزیر خارجه وقت فرانسه برخلاف دیگر همتایانش در اظهارنظرهایی دوپهلو بر طبل بی‌‌‌‌‌‌اعتبار کردن این مذاکرات می‌‌‌‌‌‌کوبید و مشخصا از صهیونیست‌‌‌‌‌‌ها و تامین منافع آنها حرف به میان ‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌آورد. در آن زمان، فرانسه خواستار تضمین‌‌های بیشتری از سوی ایران شد و از تهران خواست برخی از تاسیسات هسته‌‌‌‌‌‌ای خود را در نزدیک‌‌‌‌‌‌ترین زمان تعطیل کند. فرانسه سال گذشته نیز در یک موضع‌‌گیری عجیب خواستار حضور کشورهای منطقه، به ویژه عربستان در مذاکرات شده بود.

در تازه‌ترین اقدام امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهور فرانسه در میانه دور هفتم مذاکرات هسته‌‌ای ایران با کشورهای 4+1 که هشت آذر در وین اتریش برگزار شد، به منطقه خلیج‌‌فارس سفر کرد. دستاورد او از این سفر، امضای قرارداد فروش ۸۰جت جنگنده «داسو رافال» به ارزش ۱۹میلیارد دلار به امارات عربی متحده بود. غروب جمعه ۱۲ آذر و درحالی که مذاکرات وین به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شد، مکرون در جریان سفر خود به منطقه در مصاحبه‌‌ای با خبرنگاران در دبی درباره این مذاکرات موضع‌‌گیری کرد و گفت مذاکرات موفقیت‌آمیز نبوده است و بعید است در کوتاه‌‌مدت از سر گرفته‌‌ شود.

این سخنان در شرایطی بیان شد که مذاکره‌‌کنندگان ایرانی و همچنین طرف‌‌های مقابل از ادامه مذاکرات در هفته آینده خبر ‌‌می‌‌دادند؛ مذاکراتی که ۱۸ آذر از سر گرفته شد. موضع تخریبی و ایذایی فرانسه که پیش‌‌تر و در جریان مذاکرات منتهی به برجام در سال ۲۰۱۵ نیز سابقه دارد، تعجب بسیاری از محافل سیاسی و رسانه‌‌ای را برانگیخته است. «دنیای‌‌اقتصاد» ۱۷ آذر در گزارشی با عنوان «بازی‌خوانی واسطه برجامی» به چرایی نقش‌‌آفرینی تخریبی پاریس در جریان مذاکرات پرداخت.