بیژن مقدم گفت: مانع‌تراشی برای عدم توافق در مذاکرات از سوی آمریکاست و امروز این کشور است که باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد توافق صورت بگیرد یا خیر.

مانعی بر سر اخذ توافق نیست؛ این آمریکاست که باید تصمیم بگیرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: جنگ روسیه و اوکراین قدری مناسبات سیاسی میان شرق و غرب‌ را دستخوش تحولاتی کرده است؛ اینکه ممکن است روسیه تحت تحریم شدید غربی‌ها قرار بگیرد و احتمالا دیگر اروپا از این کشور گاز دریافت نکند و البته اگر چنین شود اروپا هم دچار مشکل خواهد شد زیرا بخش اعظم گاز اروپا از روسیه تأمین می‌شود. از طرفی مشخص نیست جنگ روسیه و اوکراین چه تأثیری بر سرنوشت مذاکرات هسته‌ای در وین خواهد گذاشت.

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی و رسانه‌ای، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای لاورف اعلام کرد که روسیه از گذشته مناسبات هسته‌ای با ایران داشته است مانند همکاری در ساخت نیروگاه بوشهر و امروز آمریکایی‌ها نباید مانع ادامه فعالیت روسیه و ایران شوند. هرچند در ادامه مطرح کرد که روسیه تضمین کتبی از آمریکا گرفته است که تحریم‌ها علیه روسیه نباید مانع ادامه فعالیت روسیه و ایران در ابعاد مختلف شود و به نظرم این موضوع دیگر محل مناقشه و مذاکرات بازهم از سر گرفته می‌شود و مانع مهمی بر سر به دست آمدن توافق وجود ندارد».

او ادامه داد: «مانع‌تراشی برای عدم توافق در مذاکرات از سوی آمریکاست و امروز این کشور است که باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد توافق صورت بگیرد یا خیر. پیش از این می‌گفتند که ایران مانع توافق می‌شود اما امروز می‌بینیم که غربی‌ها با محوریت آمریکا به بهانه مسئله اوکراین سعی می‌کنند در به دست‌آمدن توافق تأخیر بیندازند».

این فعال سیاسی در پاسخ به این گزاره که ایران می‌تواند در شرایط تحریم گاز روسیه از سوی کشورهای اروپایی، جایگزین روسیه برای اروپایی‌ها شود یا خیر، تصریح کرد: «اروپایی‌ها اکنون ما را تحریم کرده‌اند، آمریکا ما را تحریم‌ کرده است و عملا در شرایط غیرعادی با ایران قرار دارند. حالا فرض کنیم آنها بخواهند به جای گاز روسیه از گاز ایران استفاده کنند. حتی اگر چنین باشد هم آنها رویکردی فرصت‌طلبانه در پیش می‌گیرند زیرا ایران صرفا برای آنها یک ابزار موقتی می‌شود تا خودشان را نجات دهند».

مقدم در پایان گفت: «ما در شرایط کنونی باید مراقب باشیم تا از منافع ملی خودمان دفاع کنیم. موضع ما روشن است و می‌گوییم شما تحریم‌ها را رفع کنید و بعد از آن به عنوان یک کشور مستقل و آزاد تصمیم می‌گیریم که به صورت عادی با چه کشورهایی ارتباط داشته باشیم و برای مثال گاز و نفتمان را به چه کشورهایی بفروشیم و حتی اگر قرار باشد به اروپا هم گاز بدهیم باید تحریم‌ها رفع شود تا در شرایطی عادی این اقدام انجام شود».