احمد کریمی اصفهانی گفت: متأسفانه دولت قبل تمام همتش بر این بود که به غرب تکیه کند و دولتمردان پیشین تصور می‌کردند تنها راه نجات غرب است و حتی آقای روحانی آب‌خوردن مردم را هم به برجام گره می‌زد.

ابعاد سفر رئیسی به روسیه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: انگار فصل تازه‌ای از سیاست‌ورزی ایران در ابعاد بین‌المللی آغاز شده است؛ فصلی که در آن شرق پررنگ‌تر از غرب است. سفر اخیر رئیسی به روسیه و البته اجرایی‌شدن توافقنامه 25ساله ایران با چین همه و همه حکایت از این موضوع دارد.

احمد کریمی‌اصفهانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «هر عقل سلیمی ایجاب می‌کند یک کشور بتواند با برقراری ارتباطات گسترده با کشورهای دنیا و دنبال‌کردن سیاست برد-برد واقعی منافع ملی خود را تأمین کند؛ این ارتباطات خواه در حوزه اقتصادی باشد یا سیاسی و نظامی. مذاکره برای به دست‌آوردن نتیجه هم باید از موضع برابر باشد و در غیر این‌صورت می‌شود تحمیل. به یاد داریم روزگاری آقای اشرف‌غنی وقتی آمریکایی‌ها نیروهای خود را به افغانستان می‌آوردند از آمریکا تشکر می‌کرد که امنیت افغانستان را تأمین می‌کنید اما همین فرد وقتی سقوط کرد گفت که آمریکا از پشت خنجر زد. سایت عالم این اشتباهات فاحش نیست که یک کشور اعتماد بی‌حدوحصر به کشور دیگری کند؛ به خصوص آمریکا که همواره نشان داده خوی درندگی دارد و هر جا حضور داشته، رنگی از جنایت در آنجا مشاهده شده است».

او ادامه داد: «متأسفانه دولت قبل تمام همتش بر این بود که به غرب تکیه کند و دولتمردان پیشین تصور می‌کردند تنها راه نجات غرب است و حتی آقای روحانی آب‌خوردن مردم را هم به برجام گره می‌زد. این سیاست اشتباه بود. اطمینان بیش از حد به غرب و حتی به شرق مبتنی بر منطق دیپلماتیک نیست. حالا شرایط فرق کرده است و دولت ایران سعی می‌کند با حفظ منافع ملی به سمت برقراری قدرت متوازن حرکت کند».

او درباره ابعاد سفر اخیر رئیسی به روسیه هم اظهار کرد: «اکنون شرق به ایران چراغ سبز نشان می‌دهند. سفر اخیر آقای رئیسی به روسیه بعد از عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و البته اجرایی‌شدن توافقنامه 25ساله ایران و چین نشان‌دهنده سیاست تازه ایران در ابعاد بین‌المللی است. آقای پوتین متوجه شده که ایران هم در منطقه و هم در سطح جهان تعیین‌کننده است و می‌خواهد با ایران ارتباطی سازنده برقرار شود. غرب هم امروز فهیمده که ایران بدون تکیه به غرب هم می‌تواند به بهترین شکل در سطح جهانی ارتباط داشته باشد».

کریمی اصفهانی در پایان گفت: «ایران آمده است تا مناسبات مرسوم جهانی در عرصه قدرت را بر هم بزند. ایران ثابت کرده است که قدرت‌های غرب و شرق باید به حقوق کشورهای دیگر احترام بگذارند و دوره زورگویی تمام شده است».