فرشید باقریان با اشاره به اینکه جمهوری خواهان به‌احتمال زیاد در انتخابات کنگره پیش رو کرسی‌های بیشتری کسب می‌کنند،گفت: جمهوری خواهان رویکرد خصمانه‌تری نسبت به ایران دارند و به همین جهت هیچ پیمانی از جمله برجام در کنگره به تصویب نخواهد رسید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرشید باقریان با اشاره به اینکه جمهوری خواهان به‌احتمال زیاد در انتخابات کنگره پیش رو کرسی‌های بیشتری کسب می‌کنند، گفت: جمهوری خواهان رویکرد خصمانه‌تری نسبت به ایران دارند و به همین جهت هیچ پیمانی از جمله برجام در کنگره به تصویب نخواهد رسید.

فرشید باقریان سیر روند تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا را از ابتدای انقلاب تاکنون فزاینده توصیف کرد و گفت: این روند باعث شد برخی از رؤسای جمهور از جمله آقای روحانی برای رفع آن یک کمپین تبلیغاتی تشکیل دهند. اما از سوی دیگر دولت سیزدهم پیشرفت کشور را متوقف بر تصویب برجام ندانسته‌اند و جزو اولویت‌ها قرار نداده‌اند.

وی از ثابت بودن سیاست‌های کلان نظام از ابتدا تا کنون گفت و اظهار کرد: نظام هیچ‌گاه در سیاست خارجی خود عنوانی در خصوص مصالحه با آمریکا استفاده نکرده است و به همین جهت رویکرد نظام، بر اساس اصل یک تا پنج قانون اساسی است که سبب شده است سیاست‌های نظام اسلامی در مواجه با امپریالیسم ثابت مانده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به چالش‌هایی که دموکرات‌ها در آمریکا داشته‌اند از کسب کرسی‌های بیشتر کنگره در آمریکا توسط جمهوری خواهان گفت و بیان کرد: جمهوری خواهان همواره رویکرد خصمانه‌تری نسبت به دموکرات‌ها علیه ایران داشته‌اند و در نتیجه هیچ پیمانی از جمله توافق برجام در کنگره به تصویب نخواهد رسید.

وی با اشاره به رابطه تخاصم بین ایران و آمریکا تصریح کرد: بدون تردید هیچ توافقی میان ایران و آمریکا در موضوع هسته‌ای صورت نخواهد گرفت و مباحثی که درباره اعتماد مطرح می‌شود اشتباه است زیرا در سطح بین‌الملل مسئله‌ای به نام اعتماد وجود ندارد. نباید فراموش کنیم، هرچند ترامپ از برجام خارج شد اما آن توافق‌نامه از زمان خود اوباما دچار مشکل شد.

باقریان از جنگ هیبریدی علیه ایران در برجام گفت و اظهار کرد: به‌واسطه قطعنامه «کاتسا»، ایران طرف متخاصم آمریکا محسوب می‌شود و بنابراین هرگونه عملیات تخریب ضد ایران برای آمریکایی‌ها مشروع و امکان‌پذیر است. در این راستا آمریکا یک جنگ ترکیبی یا هیبریدی که شامل جنگ‌های سایبری، اطلاعاتی، اقتصادی و رسانه می‌شود را علیه ایران ترتیب داده است.

وی با اذعان به اینکه آمریکا در حوزه رسانه از قدرت زیادی برخوردار است، گفت: البته این دلیل نمی‌شود که آن‌ها در هر جنگ رسانه‌ای پیروز شوند. آن‌ها در راستای هدف رسانه‌ای خود جنگ روانی زیادی در ایران راه انداخته‌اند. به‌عنوان نمونه در دولت قبل، یکی از ابزارهای کنترل جامعه و مهندسی اجتماعی برجام بود زیرا دائماً از تحقق برجام در آینده نزدیک می‌گفتند و همین امر باعث ایجاد یک امید واهی در مردم شده بود. در حقیقت همه ساختار دولت به سیاست خارجی گره‌خورده بود.

برنامه «گفتگوی سیاسی» با موضوع مقصر انگاری در مذاکرات وین و راهبرد سیاسی و رسانه‌ای غرب و با حضور دکتر فرشید باقریان کارشناس مسائل بین‌الملل به روی آنتن رفت. کارشناس مجری این برنامه مصطفی صادقی سردبیر سایت فردا بود.