محمدصادق کوشکی گفت: اگر دولت شاخص‌های رهبر انقلاب در موضوع مذاکرات را رعایت کرده که و مشکلی نیست اما اگر خارج این شاخص‌ها اقدام به مذاکره کرده، حتما مرتکب عملی خلاف شرع شده است.

رئیسی فقط شعار دولت انقلاب را داد/ او در مذاکرات راه دولت روحانی را رفت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به دولت خواستار گرفتن تضمین‌های قطعی از آمریکا در مذاکرات شدند. حالا پرسشی که مطرح می‌شود، این است که آیا دولت نتوانسته خواسته‌های موردنظر در عرصه مذاکرات را تأمین کند؟

محمدصادق کوشکی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «ما برای ارزیابی مذاکرات شاخص‌های سه‌گانه روشنی داریم که رهبر انقلاب در سال99 آنها را ترسیم کردند. نخستین شاخص در مذاکرات آن بود که آمریکا و اروپا همه تحریم‌های قبل و بعد از برجام را لغو کنند. دومین شاخص راستی‌آزمایی بود؛ به این منظور که اطمینان حاصل شود که واقعا تحریم‌ها در مقام عمل لغو شده است و سوم هم بازگشت طرفین به تعهدات برجامی بود. اگر دولت این سه‌شاخص را در مذاکرات رعایت کرده که خوب است و مشکلی نیست اما اگر خارج این شاخص‌ها اقدام به مذاکره کرده، حتما مرتکب عملی خلاف شرع شده است زیرا عدول از دستور ولی‌فقیه، عملی خلاف شرع است. افزون بر این ما مصوبه سال99 مجلس را هم داریم که چارچوبی قانونی تعیین کرده است؛ بنابراین اگر شروط مذکور رعایت نشده باشد، دولت هم خلاف شرع حرکت کرده است، هم خلاف قانون».

او ادامه داد: «وقتی مذاکرات در دولت آقای رئیسی شروع شد، امید می‌رفت که دولت در جهت تحقق خواسته‌های رهبر انقلاب و مصوبه مجلس حرکت کند. با این شعار آقای رئیسی که زندگی مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم، تصور عمومی چنین بود که دولت جدید از سر عزتمندی و قدرت وارد مذاکره می‌شود اما هرچه جلو آمدیم دیدیم که دولت آقای رئیسی در همان مسیری حرکت می‌کند که دولت آقای روحانی می‌رفت. شباهت‌های زیاد دولت رئیسی به روحانی فقط هم محدود به شیوه مذاکرات نبود، بلکه در بسیاری موارد دیگر این شباهت دیده می‌شود؛ علت هم آن است که آقای رئیسی نخواست که تفکرها و نیروها را تغییر دهد».

این فعال سیاسی درباره نحوه اطلاع‌رسانی محتوای مذاکرات بیان کرد: «اگر مذاکرات مبتنی بر تلاش برای تحقق خواسته‌های رهبری و مصوبه مجلس بود و اگر عزتمند و از سر قدرت انجام می‌شد، چرا دولت محتوای آن را مرحله‌به‌مرحله به اطلاع مردم نرساند؟ دلیل عدم شفافیت دولت درباره محتوای مذاکرات چیست؟ وقتی دشمنان ما از مفاد مذاکرات آگاهی داشتند، چرا مردم ایران نباید از آنچه در حال وقوع است، مطلع می‌شدند؟ وقتی هم اخباری از روند مذاکرات به نمایندگان مجلس و دلسوزان رسید و مشخص شد که روند مذاکرات همانی است که در دولت روحانی وجود، انتقادها به دولت آغاز شد که درست هم هست زیرا نمایندگان در راستای وظیفه نظارتی خود اگر نقطه منفی‌ای مشاهده کردند باید بیان کنند که همین نامه اخیر نمایندگان در راستای اجرای همین وظیفه است».

کوشکی در پایان درباره فضای کلی حاکم بر دولت رئیسی گفت: «شعار آقای رئیسی دولت انقلابی بود اما عملش اصلا انقلابی نبوده است و کاملا دولت او را تا اینجای کار می‌توان ادامه دولت روحانی دانست. اکثر راهبردها مانند سال‌های قبل است. رئیسی هنوز نیروهای روحانی به‌خصوص مدیران میانی را عوض نکرده است و کارشناسان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم همان‌هایی هستند که در عصر روحانی حضور داشتند. حتی این شورا اجازه مطرح‌شدن نقدهایی از سوی چندشخصیت در برنامه تلویزیونی ثریا را نداد؛ همان‌هایی باعث تعطیل شدن آن برنامه شدند که باقی‌مانده عصر روحانی بودند؛ وگرنه نیروهای رئیسی می‌گفتند ما موافق پخش آن بودیم و راست هم می‌گفتند اما نیروهای دوران روحانی اجازه ندادند زیرا روند کنونی مذاکرات مطلوبشان است».