حسین کنعانی‌مقدم گفت: طرفین به متنی مورد توافق می‌رسند اما این توافق با شروط زیادی همراه خواهد بود و به دلیل محقق‌نشدن آن شروط، توافق اجرایی نمی‌شود.

توافق هم شود، اجرا نمی‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سرنوشت مذاکرات همچنان در ابهام است و گرچه مقامات ایرانی و غربی می‌گویند نتیجه قریب‌الوقوع است اما گویا موانعی در کار است.

حسین کنعانی‌مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند با استفاده از مذاکرات اخیر امتیازهایی از ایران بگیرند؛ به‌خصوص در حوزه، منقطه، مقاومت و نیروی قدس و تصور می‌کنند با حفظ تحریم‌ها شرایطی را بر ایران به وجود می‌آورند که ایران چاره‌ای جز پذیرش خواسته‌های آنها نداشته باشد. با چنین شرایطی آمریکا تا اینجای کار مذاکرات را بن‌بست کشانده است».

او ادامه داد: «در وضعیت کنونی هر دو طرف یعنی ایران و آمریکا حاضر به مصالحه نیستند؛ آنها امتیاز می‌خواهند و ما هم موضعمان روشن است و راضی به دادن امتیاز و توافقی دست‌وپا شکسته نمی‌شویم و اصرار داریم که آمریکا باید تضمین بدهد که دیگر از تعهداتش خارج نشود. از آن سو  صهیونیست‌ها به موازات مذاکرات بر گزینه‌های بعد از مذاکرات مانند اقدامات نظامی‌کار می‌کنند. به هر حال شرایط مبهم است و نه تیم ایرانی جزئیات دقیقی از مذاکرات ارائه می‌دهد، نه طرف‌های دیگر مذاکرات».

این تحلیل سیاسی درباره نامه اخیر تعداد زیادی از نمایندگان خطاب به رئیسی بیان کرد: «باید در نظر داشته باشیم که فصل‌الخطاب در مذاکرات نظر رهبر انقلاب است و مجلس می‌تواند کمک کند تا با نظارت بر عملکرد دولت زمینه حرکت دولت بر ریل‌گذاری رهبری را فراهم کند. می‌دانیم که بایدن بدون مجوز سنا و کنگره نمی‌تواند هیچ تضمینی بدهد؛ به همین دلیل لازم است مجلس از این‌سو فشار بیاورد تا دست دولت در درخواست تضمین‌های لازم بازتر باشد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان گفت یکی از علل طولانی‌شدن امضای نتیجه نهایی رایزنی‌های بایدن با کنگره باشد، اظهار کرد: «بایدن سعی می‌کند کنگره را راضی کند اما به نظر می‌رسد حرف‌های تیم مذاکره‌کننده‌اش در مذاکرات با حرف‌های خودش در مواجهه با کنگره متناقض باشد».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «به نظر من در نهایت طرفین به متنی مورد توافق می‌رسند اما این توافق با شروط زیادی همراه خواهد بود و به دلیل محقق‌نشدن آن شروط، توافق اجرایی نمی‌شود؛ مگر آنکه توافق بی‌قیدوشرط باشد، که بعید است».