برنامه لیگ برتر تا پایان فصل جاری اعلام شد؛ حالا یحیی گل محمدی فرصت این را دارد تا تیمش را آماده 6 پیروزی حساس و سرنوشت ساز کند.

مهم‌ترین اردیبهشت و خرداد تاریخ پرسپولیس!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش "ورزش سه"، متوسط قهرمانی و عملکرد بهتر نسبت به فصل گذشته، کلیدواژه یحیی گل‌محمدی، دستیاران و طرفدارانش بوده است. اینکه همچنان استاندارد بالاتر از دو امتیاز دارند و در مقایسه با تیم ۹۹-۰۰ عملکرد بهتری داشته‌اند اما در آن طرف منتقدان نیز می‌پرسند وقتی تیمی امتیازات بیشتری را جمع آوری کرده، این دو مولفه چه سودی برای پرسپولیس دارد؟

اگرچه می‌توان پاسخ‌های قابل تاملی به این دسته از منتقدان داد اما شاید بهتر باشد یحیی به سمت و سوی دیگری برود. البته توقف برابر هوادار باعث شد تا پرسپولیس ۵۰ امتیازی، نسبت به سرخ‌پوشان در مقطع فعلی لیگ بیستم، یک امتیاز عقب بیفتند و یکی از سلاح‌های آماری طرفداران یحیی، بی اثر شود.

* مسیر قهرمانی؛ 6 برد، بدون نگاه به رقیب
باوجود شکست در یک‌چهارم نهایی جام حذفی و حذف ناامیدکننده در راه قهرمانی این مسابقات، باخت مقابل آلومینیوم درس‌های مهمی برای پرسپولیس و کادرفنی‌اش داشت؛ از جمله اینکه یک بار دیگر ثابت شد که پیش افتادن از حریف، پیروزی را به‌همراه نمی‌آورد و پرسپولیس باید تا آخرین دقیقه، بازی را کنترل کند؛ کنترل البته با عقب‌نشینی تفاوت فاحشی دارد.

این همان میراثی است که از شهرآورد برای پرسپولیس باقی ماند اما یحیی گل‌محمدی یک بار دیگر و شاید برای آخرین بار، فرصت این را دارد تا از این تجربه، درس بگیرد و راه‌هایی برای حفظ نتیجه پیدا کند.

درس دیگر از جام حذفی این بوده که حریف پرسپولیس در راه قهرمانی، استقلال، تیمی است که می‌تواند حتی در خانه امتیاز بدهد. بنابراین پرسپولیس اگرچه اختلاف 6 امتیازی با صدر جدول دارد اما می‌تواند با کسب پیروزی در 6 بازی باقی‌مانده این فصل، فرصت قهرمانی را داشته باشد.

نکته جالب اینکه اگر پرسپولیس می‌توانست هوادار را شکست دهد، باتوجه به توقف استقلال در خانه، حالا اختلاف به چهار امتیاز کاهش پیدا می‌کرد. با این حال نکته مهم این است که استقلال در ادامه سه بازی حساس با فولاد، سپاهان و مس رفسنجان خواهد داشت و سه تساوی در این بازی‌ها می‌تواند قهرمان را تغییر دهد؛ البته به شرط پیروزی پرسپولیس.

نکته مهم این است که پرسپولیس باید بی توجه به حریف راه قهرمانی پای به زمین بگذارد چرا که نگاه به جدول، بی تردید ناامیدی را به اردوی این تیم می‌برد.

* دفاع از پرافتخارترین دوره پرسپولیس
این مهم‌ترین دوره در چند سال اخیر پرسپولیس خواهد بود. سرخ‌پوشان در صورت از دست دادن قهرمانی، نوار پنج سال یکه‌تازی‌شان پاره خواهد شد و وارد دوره‌ای می‌شوند که همه چیز در آن نامعلوم خواهد بود و مدیریت آن بسیار دشوار.

بنابراین بهترین سناریو برای پرسپولیس، پایان فصل با جام خواهد بود و در غیر این‌صورت، یحیی و شاگردانش باید تلاش کنند با بهترین نتایج فصل را به پایان برسانند.

* ماموریت یحیی؛ عبور از بهترین رکورد
توقف برابر هوادار پرسپولیس را ۵۰ امتیازی کرد. همچنان کسب این تعداد امتیاز در پایان هفته بیست و چهارم دستاورد قابل توجهی برای هر تیمی محسوب می‌شود اما نه برای یحیی گل‌محمدی. او فصل پیش در این مقطع ۵۱ امتیاز گرفته بود.

اما نکته مهم‌تر این است که قرمزها در دو فصل قبلی که با یحیی گل‌محمدی قهرمان ایران شدند، ۶۷ امتیاز کسب کردند و حالا کسب 6 پیروزی متوالی، تنها راهی است که یحیی از رکورد خود دفاع کند و در غیر این‌صورت، فصل را با عملکرد ضعیف‌تر نسبت به گذشته تمام خواهد کرد.

پرسپولیس فصل گذشته از 6 بازی هفته پایانی توانست ۱۶ امتیاز کسب کند و حالا در صورتی‌که حریفان خود را شکست دهد، با کسب ۱۸ امتیاز، شانس بالایی برای قهرمانی خواهد داشت و همچنین در این فصل سخت، بهترین عملکرد تاریخ خود را ثبت خواهد کرد.

شاید مهم‌ترین چیز برای یحیی گل‌محمدی این باشد که بازی به بازی پیش برود؛ هر مسابقه را به‌عنوان یک فینال در نظر بگیرد و بدون توجه به آمار و احتمالات روی کاغذ، تیم را به زمین بفرستد.

* آماده باش پرسپولیس؛ تغییر موقعیت ناامیدی
گل‌محمدی از دی ماه ۹۸ که هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت، با سه قهرمانی و یک صعود به فینال آسیا، سرمایه اجتماعی بزرگی را نزد هواداران پرسپولیس کسب کرد. سرمایه‌ای که به جرات می‌توان گفت هیچ مربی ایرانی‌ای در جمع سرخ‌پوشان به‌دست نیاورد.

اما او حالا با نتایجی که اخیرا گرفته، در حال هزینه از همین سرمایه است و باتوجه به مذاکره اخیر با رضا درویش، تا پایان فصل این فرصت را خواهد داشت تا دوباره نقش خود را به‌عنوان سرمربی موفق و کارآمد در پرسپولیس ایفا کند.

اگر پرسپولیس با گل‌محمدی در 6 بازی آینده نتایج درخشان گذشته را تکرار کند، بدون‌شک حتی با از دست دادن قهرمانی هم مورد تمجید قرار خواهد گرفت و راه برای ادامه کار هموار خواهد شد. اما نکته مهم این است که اگر پرسپولیس نتایج حداکثری خود را به‌دست بیاورد، شانس قهرمانی هم خواهد داشت و چه‌بسا اگر ناامیدی دربین گروهی از هواداران پرسپولیس باشد، بیشتر به‌خاطر لغزش‌های بدموقع تیم خودشان شکل گرفته و نه شکست ناپذیری تیم رقیب. ماموریت یحیی و شاگردان، تغییر این وضعیت خواهد بود.

* 8 خرداد؛ پرسپولیس همچنان مدعی است؟

بر اساس برنامه‌ای که سازمان لیگ اعلام کرده، 8 خرداد روز پایانی لیگ بیست و یکم خواهد بود و هر تیم در اردیبهشت ماه چهار بازی را برگزار می‌کند. پرسپولیس در حالی به مصاف پیکان خواهد رفت که استقلال میهمان سپاهان خواهد بود و سپس زمانی که سرخ‌پوشان در دو تقابل به مصاف نمایندگان اصفهان می‌روند، استقلال با شهرخودرو و فولاد دیدار می‌کند. آخرین بازی اردیبهشت نیز دیدار پرسپولیس با تراکتور و رویارویی استقلال با مهدی رحمتی خواهد بود.

پرسپولیس در خرداد ماه دو بازی با شهرخودرو و فجرسپاسی دارد و استقلال میهمان مس رفسنجان و میزبان نفت مسجدسلیمان خواهد بود؛ آیا پیش از ورود به آخرین ماه بهار، تکلیف قهرمانی روشن می‌شود یا پرسپولیس تا آخرین لحظه شانس خواهد داشت؟