وینگر تکنیکی تیم ملی خود را آماده تعطیلات انتهای فصل و حضور مجدد در جمع ستارگان فوتبال ایران می‌کند.

 قلی زاده: جشن تولد کریم اتفاق وحشتناکی بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش "ورزش سه"، علی قلی‌زاده، وینگر تکنیکی تیم ملی ایران یکی از مهره‌های اصلی دراگان اسکوچیچ در راه صعود به جام جهانی قطر ۲۰۲۲ بوده است. علی که در اکثر بازی‌های ایران فیکس بوده از تاثیر اسکوچیچ در موفقیت باشگاه‌اش می‌گوید. این بازیکن ستاره خط هافبک ایران محسوب می‌شود و باید انتظار حضور او در یک تیم بزرگتر و همچنین بازی در جام جهانی را در این سال از وی داشته باشیم.

با قلی‌زاده گفت‌و‌گویی خواندنی داشتیم و او از مسائل مختلف تیم ملی، شارلروا و انتقالش به تیم دیگر صحبت کرد. علی که همیشه یکی از چهره‌های فعال جشن تولدهای تیم ملی بوده، همچنین در پایان مصاحبه ماجرای عجیب مصدومیت کریم انصاری‌فرد در جشن تولدش را شرح داد.

این مصاحبه را در این صفحه می‌خوانید:

*از شرایط خود و تیمت بعد از بازگشت از اردوی تیم ملی بگو و با توجه به اینکه قهرمان لیگ بلژیک هم مشخص شده امسال در کل چطور گذشت؟
خب خداروشکر شرایط تیم‌مون خوبه و الان تو پلی‌آف دوایم و حتا شانس اینکه تو اروپا باشیمو داریم. لیگ بلژیک یه ذره پیچیده‌اس و دو تا پلی‌آف میشن و بازی می‌کنن ولی هنوزم قهرمان مشخص نشده و بین ۴تا تیم رقابته. امیدوارم ۶تا بازی آینده رو بتونیم خوب کار کنیم و سهمیه اروپا رو بگیریم.

* می‌خواستم در خصوص ادامه همکاری‌ات با شارلروا سوال کنم؛ امسال ممکن است به جای تابستان، ژانویه نقل و انتقالاتی متفاوتی به‌خاطر جام جهانی داشته باشیم. ترجیح می‌دهی ثبات داشته باشی یا تو و باشگاهت به یک انتقال خوب فکر می‌کنید؟
چون سال جام جهانیه و سال مهمیه، هم باشگاه و هم خودم امیدواریم که یه اتفاق خوب بیفته و به این فکر می‌کنیم که جا‌به‌جا بشم. ولی این ۶ بازی خیلی مهمه و منم تمام تلاشمو می‌کنم عملکرد خوبی داشته باشم و به امیدخدا امسال به تیم خوبی برم.

*تو بازیکنی بودی که تقریبا در همه بازی‌های تیم ملی به‌صورت فیکس به زمین رفتی و از زمان حضور آقای اسکوچیچ به‌عنوان بازیکن اصلی بازی کرده‌ای؛ با توجه به اینکه در دوره قبلی صعود به جام جهانی هم در اردو بودی چه تفاوت یا شباهت‌هایی بین این دو تیم صعود کرده از هر لحاظ می‌بینی؟
من زمان آقای کی‌روش با تیم در جام جهانی بودمو تو جام ملت‌ها هم مصدومیت خیلی بدی داشتم ولی خب فکر می‌کنم اگه مصدوم نمی‌شدم بازی می‌کردم چون خیلی آماده بودم. بعدش آقای ویلموتس اصلا منو دعوت نمی‌کرد و نمی‌دونم مشکل چی بود ولی از اون‌موقع که آقای اسکوچیچ اومد به من اعتماد کردو اکثر بازی‌ها رو بازی کردم. فکر می‌کنم چیزی که می‌خواستن رو تونستم پیاده کنم و امیدوارم ازین به بعدم همین‌جوری باشه. همیشه توی تیم ملی شرایط خوبی هست و این بهترین چیزیه که بین تیم ملی ما وجود داره و یه همدلی و همبستگی بین‌مون وجود داره و فکر نمی‌کنم چیز منفی‌ای بین بچه‌ها باشه. این رفاقت بین بچه‌ها چیزیه که همیشه هست.

*این مسئله وجود دارد که قضاوت‌های مختلفی در مورد تیم ملی و سرمربی تیم می‌شود و گفته می‌شود که ما احتیاج به سرمربی بزرگتری داریم. البته شاید تو به دلیل فیکس بودن هم‌نظر با این گفته‌ها نباشی اما می‌خواستم صادقانه بگویی که اسکوچیچ چه ویژگی‌های مثبتی دارد که او را برای ما قابل اتکا می‌کند؟
این چیزیه که همیشه هست و هرچقدرم خوب باشی بالاخره ازت انتقاد می‌شه‌. اینو به‌خاطر اینکه خودم فیکس بازی می‌کنم نمی‌گم ولی نمی‌دونم دیگه چرا انتقاد می‌کنن. یه مربی میاد تیمو ازون وضعیت سخت درمیاره و به جام جهانی صعود می‌کنیم ولی باز انتقادها هست. فکر می‌کنم انتقاد نسبت به آقای اسکوچیچ بیش از حد بوده. کسی ایشون رو باور نداشت ولی وقتی همچین کاری کرده نمی‌تونن درک کنن مربی خوبیه و تونسته تیم رو از شرایط بحرانی در بیاره. این موفقیت‌ها اتفاقی هم نیست و فکر می‌کنم انتقادها نا‌به‌جاست. آقای اسکوچیچ مربی خوبیه و چیزهایی که به من تو تیم ملی می‌گن تو باشگاه هم به من کمک کرد تا جایگاهمو به‌دست بیارم. خیلی مربی با دانشیه و حرفایی که به من در اولین دیدار زدن باعث شد بعد از ۶ هفته بازی نکردن توی تیم خودمم موفق باشم و بتونم بازی کنم.

*به نظر شما اسکوچیچ در کنترل تیم و فضای رختکن خوب عمل کرده یا ممکن است ما جو سنگینی در تیم داشته باشیم؟ این یک مسئله اساسی است و در بعضی دوره‌ها هم زاویه‌هایی بین ستاره‌ها با مربی تیم ملی داشتیم؛ در این تیم وضعیت چطور است؟
جو تیم ملی خیلی هم دوستانه و خوبه. من زیاد نبودم توی تیم ولی با سه مربی‌ای که بودم همیشه جو خوبی بوده. حرف و حدیث همیشه هست ولی مشکل خاصی نبوده و اگه یه اتفاقی هم افتاده باشه تو خانواده همیشه رخ می‌ده و زودگذره ولی اصلا جو منفی و خاصی نیست بلکه خیلی دوستانه و عالیه.

*در مورد قرعه کشی جام جهانی هم صحبت‌های زیادی مطرح شده؛ در تیم شما هم‌تیمی‌هایت در این زمینه چه گفته‌اند و آیا در اطرافیانت کسی هست که عضو تیم‌های رقیب ایران باشد و نظری در این خصوص داده باشد.
نه توی تیم ما کسی نیست که برای این تیم‌ها بازی کنه ولی بعد قرعه‌کشی همه راجع به قرعه‌ها صحبت می‌کردیم و فقط مربی‌مون انگلیسی بود. به نظرم مردم ایران خیلی ساده گرفتن و فکر می‌کنن گروه راحتیه ولی همون آمریکا تیم خیلی قوی‌ای داره و انگلیس هم که اصلن قابل توصیف نیست و یکی ازون تیم‌های پلی‌آف هم که اضافه بشه تیم سختیه. همه فکر می‌کنن گروه آسونی افتادیم ولی هیچ گروهی آسون نیست. امیدوارم همه تمرکزشون رو روی این بازی‌ها برای آماده سازی بذارن. من خودم اینجا با مربی‌مون یه کری‌هایی می‌خوندم چون انگلیسیه (باخنده).

*در کل توقع راجع به صعود تیم ملی هم به‌صورت جدی مطرح است و همه انتظار دارند تیم ملی ایران پس از 6 دوره حضور در جام جهانی به دور دوم صعود کند؛ این توقع و فشار را مثبت ارزیابی می‌کنی یا منفی؟
درسته مردم‌مون توقع دارن اما صد در صد خودمون هم با این انگیزه می‌ریم که صعود کنیم. هیچ تیم ضعیفی وجود نداره و چون به آمریکا و یه تیم از پلی‌آف خوردیم دلیل بر آسونی نیست. فکر می‌کنم تک‌تک بازیکنا فکر و ذکرشون صعوده و امیدوارم این اتفاق بیفته. این توقع هم خوبه، هم بد؛ ولی ما باید به خودمون فشار بیاریم و خیلی جدی‌تر بگیریم و تمرین و حتا اردو و بازی‌های بیشتری داشته باشیم تا با انرژی خوب به جام جهانی بریم و نشون بدیم ایران دست و پا بسته نیست و می‌تونیم کارای بزرگی کنیم.

*یک سوال هم در مورد بازی کره و شکستی که پذیرفتیم داشتم؛ ممکن بود تو در دقایق اول بازی به یک شانس مسلم گل دست پیدا کنی ولی این اتفاق نیفتاد. فکر می‌کنی عامل اصلی این شکست چه بوده و فکر می‌کنی تیم ملی که به‌عنوان صدرنشین صعود کرده مستحق این همه هجمه بود یا خیر؟
کره تیم خیلی خوبیه و با توجه به بازیکنانی که داره یکی از قدرت‌های آسیاست. فوتباله و برد و باخت داره ولی نبود بازیکنامون به تیم ضربه زد. البته هرکسی که تو تیم ملی بازی می‌کنه، بازیکن قابلیه. فوتباله و اشتباهات فردی و اتفاقات تو زمین هست و یک‌سری هم می‌تونن انتقاد کنن اما کره در زمین خودش و با اون‌همه هوادار خوب بازی کرد و ما هم دسته و پا بسته نبودیم اما شرایط بازی جوری بود که باختیم. مهم‌ترین چیز اینه که ازون بازی درس بگیریم و اتفاقایی که افتاده رو جنبه مثبتش رو ببینیم. به نظرم انتقادها زیاد مهم نیست چون تیم خوب کار کرده. حالا یه‌سری اشتباهات تیمی باعث شد اون بازی رو ببازیم و فکر نمی‌کنم بعد از ۱۵تا بازی، اتفاق خاصی افتاده باشه و اصلن باید چنین شکستی باشه که بتونیم نقطه قوت و ضعف خودمون رو پیدا کنیم. به نظرم باخت به کره خیلی درس‌ها به ما داد.

*در مورد ماجرای کریم انصاری‌فرد صحبت کن. تو همیشه جزو کسانی بودی که در جشن تولدها چهره خندانت را می‌دیدیم. در اردوی بعدی تولد بچه‌ها با توجه به این اتفاق تولد چگونه خواهد بود؟ بازهم کیک‌مالی خواهیم داشت یا همه چیز ساده برگزار می‌شود؟
فکر می‌کنم اتفاق نادری بود و هیچکس دوست نداره چنین اتفاقی بیفته؛ کسی هم دوست نداره به کسی آسیبی بزنه؛ مخصوصن آقا کریم که کاپیتان و بزرگتر ماست و دوست داشتیم به شادی تموم شه. فکر نمی‌کنم دیگه بچه‌ها چنین کاریو انجام بدن بلکه فقط یه کوچولو کیک بزنن! به شخصه خودم دیگه چنین کاری رو نمی‌کنم و اگه تولدی باشه یه تیکه کیک جدا می‌زنم‌ که چیزی داخلش نباشه (باخنده). اتفاق وحشتناکی بود و خوشحالیم که آقا کریم آسیب جدی ندید. اون‌موقع همه استرس داشتیم و ناراحت شدیم. فکر می‌کنم این اتفاق باعث شد دیگه این کارو نکنیم.

*باتوجه به اینکه در خرداد دو فیفادی وجود دارد و شما درگیر یک فصل طولانی و سخت بودید آیا جانی دارید که چهار بازی دوستانه هم بازی کنید؟ در شرایط معمول باید فصل استراحت باشد اما این بازه از پنجره‌های مهم بازی‌های تدارکاتی ماست. چه ذهنیتی در این خصوص دارید؟
ما الان تقریبا دو ساله که استراحت قطعی نداریم. سال پیش هم‌ که به‌خاطر کرونا بازیا تعطیل شده بود ۲۵ روز تو اردو بودیم و مستقیم برگشتیم به تیم و بدنسازی کردیم. شرایط خیلی سخته و درسته که بهمون فشار میاد ولی خب یه سالیه که همه دوست دارن این فشارو تحمل کنن چون ویترین دنیاست و همه توان‌مون رو می‌ذاریم. دروغه اگه بگم خسته نمی‌شیم ولی انگیزه‌ها انقدر زیاده که خستگیارو به جون می‌خریم. امیدوارم بازیای خوبی باشه و تیم ملی محک بخوره و بتونیم نقطه قوت و ضعف‌مون رو پیدا کنیم. امیدوارم فدراسیون بتونه ۴بازی خوب رو هماهنگ کنه چون خیلی می‌تونه بهمون کمک کنه.

*در مورد قهرمان احتمالی این فصل لیگ بلژیک صحبت کن که سرمربی‌اش اولین مربی شما در تیم شارلروا بوده؛ درباره کاری که این تیم کرد و اتفاقاتی که افتاد برای‌مان بگو.
آره وقتی من اومدم شارلروا فلیچه سرمربی ما بود. خیلی مربی قابلیه و دو سال بعدشم رفت تیم اول بلژیک که نتونست اونجا خوب کار کنه و بعد یه تیم دسته یک رو گرفت و تیمش رو بدون باخت قهرمان کرد و الانم اول هستن و شرایط‌شون خوبه و امید اول قهرمانی هستن ولی همونجور که گفتم هنوز قهرمان معلوم نشده و ۶ تا بازی مونده. چهارتا تیم اول و دوم به‌صورت رفت و برگشت باهم بازی می‌کنن و فکر می‌کنم قهرمان بشن چون تیم خوب و یه دستی دارن و همه رو شگفت زده کردن.