ادموند بزیک مهاجم سابق و گلزن پرسپولیس و سپاهان صحبت‌های جالبی در خصوص این دو تیم و گروه تیم ملی ایران در جام جهانی مطرح می‌کند.

بزیک: اسکوچیچ رختکن را دارد و شایسته احترام است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، بزیک که این روزها مشغول کار در فوتبال پایه و تربیت بازیکن است صحبت‌های جالب و مفصلی در خصوص آکادمی‌های فوتبال در ایران، شرایط پرسپولیس و سپاهان می‌کند و همچنین با حمایت از اسکوچیچ معتقد است نباید سرمربی تیم ملی تغییر کند. او گروه ایران را بسیار سخت می‌داند و می‌گوید اگر بازی‌های دوستانه ایران مشخص شده بود جای تعجب داشت!

مصاحبه ادموند بزیک را در این صفحه می‌خوانید:

*در خصوص آکادمی‌تان و کار در آن صحبت کنید. 

بزیک: من بسیار خوشحالم در مجموعه‌ جدیدی که نگاه تازه‌ای به فوتبال پایه دارد کار می‌کنم. مجموعه نیمه حرفه‌ای است که به سمت حرفه‌ای شدن می‌رود و مربیانی آوردند منظورم خودم نیست که آن‌ها تجربه فوتبال پایه را دارند. مهم‌ترین اصل در فوتبال پایه دادن آموزش درست  است و مربیانی را قرار دهید که بتوانند به بچه‌های 10 تا 17 ساله به خوبی آموزش دهند و باید بدانند با یک بازیکن 10 یا 12 ساله تا 15 یا 16 سال چطور رفتار کنند. مطمئنا در این مجموعه شاهد خواهید بود بازیکنانی تربیت خواهند شد که از نظر رفتار حرفه‌ای و رفتار فوتبالی در آینده حرفی برای گفتن خواهند داشت.

*درخصوص فوتبال پایه و تاثیرش در تیم‌های ملی پایه صحبت کنید. الان آقای مهدوی کیا در تربیت‌ بازیکن و اردوهای تدارکاتی تیم امید مشکل دارد. فوتبال می‌تواند این موضوع را حل کند؟

بزیک: به نظر من آقای مهدوی کیا بهترین گزینه برای تیم ملی امید بود. تیم‌ها از پایه بازیکن نمی‌سازند که به امید بدهند و از امید به بزرگسالان بروند و فوتبال به حدی نتیجه‌گرا شده که نمی‌توانند این کار را انجام دهند. بزرگ ترین مشکل مهدوی کیا این است که اکثر بازیکنان آن‌ها در تیم بزرگسالان خودشان بازی نمی‌کنند، فقط خدابنده‌لو بازی می‌کند که او هم سنش به تیم ملی امید نمی‌خورد. بزرگ‌ترین و اساسی ‌ترین مشکل آقای مهدوی‌کیا این است که این بازیکنان در طول سال بازی نمی‌کنند.

*شما در پرسپولیس، سپاهان بودید و در تیم‌های مطرح بازی کردید. باشگاه‌ها به فوتبال پایه توجه می‌کنند؟

بزیک: اگر AFC اجبار نکند هیچ کدام از این باشگاه‌ها تیم پایه نخواهند داشت و به اجبار AFC تیم دارند. امکانات پایه تیم‌ها بسیار ضعیف است. یک سری از تیم‌ها مثل سپاهان و فولاد امکاناتی دارند و گاهی از این بچه‌ها استفاده می‌کنند اما در استقلال و پرسپولیس خیلی کم اتفاق می‌افتد که بازیکنی از تیم امید بالا رفته و بازی کرده است چون مربی جای ریسک ندارد.

*شرایط این روزهای پرسپولیس چطور است؟

بزیک: پنج سال متوالی پرسپولیس نتیجه گرفته است و امسال این اتفاق نیفتاده که در دنیا این موضوع طبیعی است یوونتوس پنج سال متوالی قهرمان می‌شود و یک سال نمی‌شود و یا برای بایرن مونیخ هم همین اتفاق می‌افتد اما نوع رفتار تیمی که پنج سال قهرمان شده و هنوز شش هفته باقی مانده است و ممکن است قهرمان نشود را ببینید؛ مربی هیچ وقت ریسک نمی‌کند که یک بازیکن امید را الان بازی دهد.

* فکر می‌کنید پرسپولیس می‌تواند از استقلال سبقت بگیرد؟

بزیک: هنوز هجده امتیاز باقی مانده است و هر تیمی بهترین عملکرد را داشته باشد می‌تواند قهرمان شود اما پرسپولیس باید منتظر لغزش استقلال باشد و خودش همه بازی را ببرد. در کل کار سختی است و امیدوارم در آخر فصل این اتفاق بیفتد اما اگر نیفتاد چیزی از ارزش‌های پرسپولیس کم نمی‌شود. در این پنج یا شش سال گذشته نسبت به امکانات نتیجه خوبی گرفتند. فشاری که به دلیل پنج سال قهرمانی وارد می‌شود باعث شده بازیکن جوان نداشته باشیم.

*نتایج خوب استقلال تاثیر فرهاد مجیدی بوده یا به دلیل گابریل پین به عنوان یک دستیار قوی بود؟

بزیک: یک تیم موفق باشگاه موفقی دارد. من کاری به اسم ندارم اما موفقیت فقط مربوط به سرمربی نیست. سرمربی اگر کمک، بدنساز، باشگاه، بازیکن و امکانات خوبی نداشته باشد هیچ وقت نمی‌تواند موفق شود. با تمام احترام اما الان شما اگر مورینیو را سرمربی نفت مسجد سلیمان قرار دهید نتیجه می‌گیرد؟ یک اتفاق طبیعی است و باید همه چیز دست به دست هم بدهند و همه مسائل در نتیجه گیری یک تیم دخیل هستند اما سرمربی به عنوان شخص اول دیده می‌شود.

*فولاد با نکونام به عنوان صدرنشین به مرحله بعد لیگ قهرمان آسیا صعود کرد اما سپاهان شکست سنگینی را متحمل شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. سطح فوتبال باشگاهی را در رقابت‌های آسیایی چطور می‌بینید؟

بزیک: فکر می‌کنم سپاهان یکی از پر مهره‌ترین تیم‌های لیگ برتر باشد و بازیکنان خوبی دارد حتی نیمکت نشینان هم بازیکنان قابلی هستند و اگر در تیم‌های دیگر بودند بازیکنان تاثیرگذاری می‌شدند. فاصله سپاهان با الدحیل پنج گل نیست. بازی رفت یک هیچ تمام می‌شود اما در برگشت سپاهان پنج گل می‌خورد. زمانی که شما محکوم به برد هستید و اگر برنده نشوید صعود نمی‌کنید شرایط و سیستم فرق می‌کند. دفاع سپاهان در این بازی هشیار نبود اما الدحیل به دلیل کیفیت بازیکنان از تمام فرصت‌هایش استفاده کرد. سپاهان موقعیت‌های زیادی برای برد و گل‌زنی داشت. نمی‌خواهم بگویم مقصر بازیکنان بودند اما باید قبول کنیم که کیفیت مهاجمان الدحیل از سپاهان حداقل در آن بازی بالاتر بود و باعث شد سپاهان پنج گل بخورد. فولاد عملکرد خوبی داشته اما ما باید در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا بیش‌تر تلاش و کار کنیم، بازیکنان باکیفیت‌تر خارجی بیاوریم‌ تا عصای دست تیم‌ها در لیگ قهرمانان آسیا باشند. مدتی ما بازیکنان خارجی باکیفیتی از کشورهای مختلف می‌آوردیم اما الان شاهد این نیستیم. مقداری قوانین دست و پا گیر شده است ولی باید بازیکنانی بیاوریم که کیفیت لازم را داشته باشند. زمانی که شما لژیونر‌ یا خارجی به تیم اضافه می‌کنید صددرصد باید کیفیتش از بازیکن ایرانی بهتر باشد چون زمانی که شما خرج می‌کنید قطعا باید یک سروگردن از بقیه بازیکنان در لیگ یا در تیمش بالاتر باشد.

*کیفیت بازیکنان خارجی امسال استقلال و پرسپولیس را چطور دیدید؟ 

بزیک: اعتقاد من این است، بازیکنی که تا نیم فصل بیرون می‌ماند بازیکن باکیفیتی نیست چون اگر با کیفیت بود مطمئنا اول فصل رفته بود‌. یا بازیکن مصدوم بوده و این فصل بیرون مانده و یا کیفیت لازم را نداشته است. بازیکنان تاجیکی که پرسپولیس جذب کرده بازیکنان بدی نیستند اما باید روی آن‌ها کار شود و پرسپولیس آن صبر و حوصله را ندارد. باید بازیکنانی بیاوریم که بتوانیم همان زمان از آن‌ها استفاده کنیم.

*حدود شش ماه تا جام جهانی قطر فاصله داریم. نظر شما درباره نحوه آماده سازی، هم گروه‌های ایران و صحبت‌هایی که در مورد صعود آسان به مرحله بعد می شود چیست؟ 

بزیک: به تیم ملی تبریک می‌گویم و فکر می‌کنم هیچ سالی مثل امسال ما به جام جهانی صعود نکردیم و با درایت کامل به جام جهانی رفتیم. در گروهی هستیم که مردم فکر می‌کنند گروه آسانی است اما سخت در اشتباه هستند و گروه بسیار سختی داریم. نظر من این است که تیم ولز از پلی آف صعود می‌کند و انگلیس یکی از مدعیان قهرمانی است. انگلیس لیگ بسیار قوی و بازیکنان خیلی خوبی دارد. آمریکا لژیونرهای بسیار خوبی در لیگ‌های مختلف دنیا دارد و بازی‌های بسیار سختی داریم. اگر بازی‌های با کیفیتی انجام دهیم و به صعود فکر نکنیم کار درستی است. این بازی‌ها می‌تواند بازی‌های تدارکاتی خوبی برای جام ملت‌های آسیا باشد. اگر با تجربه بالا جام جهانی خوبی را پشت سر بگذاریم می‌توانیم در جام ملت‌ها موفق شویم. شاید من اشتباه می‌کنم اما گروه بسیار سختی داریم.

*همه تیم‌های جام جهانی فیفا دی را پر کردند اما هنوز ایران یک بازی را هم تدارک ندیده و درگیر صندلی ریاست فدراسیون و حواشی هستند.

بزیک: این مسائل در فوتبال ایران طبیعی است. اگر الان بازی‌های تدارکاتی مشخص بود باید تعجب می‌کردیم‌! اگر بتوانیم بازی‌های تدارکاتی خوبی انجام دهیم بسیار به ما در جام جهانی کمک خواهد کرد اما بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد. در هشت سالی که آقای کی روش حضور داشت قوی‌ترین تیم‌هایی که با آن‌ها در مقدماتی بازی کردیم ترکیه و روسیه بودند. شاید آقای کیروش تمایل نداشتند با تیم‌های قوی و مطرح بازی کنند اما اگر بتوانیم با تیم‌های مطرح دنیا بازی کنیم ترسی که داریم می‌ریزد و در جام جهانی می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

*کسی نمی‌تواند منکر نتایج خوب آقای اسکوچیچ شود. فدراسیون حمایتش را از ایشان اعلام کرده است. فکر می کنید می‌توانیم با این کادر فنی به نتایجی که می‌خواهیم برسیم؟ 

بزیک: مگر تیم اسپانیا در دوره قبل از نظر اسمی تیم بدی بود؟ اما مربی عوض کردند و خیلی خوب نتیجه نگرفت. مربی می‌گوید که یک بازیکن در زمین به چه صورتی کار کند. اگر بهترین بازیکنان دنیا را داشته باشید اما نتوانید آن‌ها را رهبری کنید و رختکن در دست مربی نباشد قطعا تیم می‌‌بازد. رختکن مهم‌ترین مکان برای یک مربی است که بتواند آن را در دستش بگیرد. به منچستر یونایتد نگاه کنید؛ به قول بازیکنان آن‌ها رختکن‌شان فاجعه است. مگر بازیکنان یا مربی بدی دارد؟ وقتی شما نتوانید رختکن را کنترل کنید بهترین مربی دنیا هم باشید نمی‌توانید نتیجه بگیرید. بنابراین نتیجه می‌گیریم اسکوچیچ در مرحله مقدماتی برای ایران بسیار مربی خوبی بوده و باید به او بسیار احترام بگذاریم و با او به جام جهانی برویم. ما نمی‌توانیم پنج ماه مانده به جام جهانی مربی عوض کنیم.