پرسپولیس فصل را با متوسط سنی 28.1 سال به پایان خواهد رساند.

دگرگونی در پرسپولیس با ستاره‌های جوان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، لیگ بیست و یکم در حالی به هفته‌های پایانی خود نزدیک شده که گمانه‌زنی در مورد نقل و انتقالات تابستانی و تغییرات تیم‌ها برای فصل جدید نیز بالا گرفته و یکی از تیم‌هایی که برخلاف علاقه کادرفنی‌اش، صحبتهای زیادی در مورد آن مطرح می‌شود، پرسپولیس است. تیمی که احتمال دارد برخلاف چهار فصل گذشته، امسال نتواند از عنوان قهرمانی اش دفاع کند.

همین موضوع از عوامل اصلی گمانه‌زنی بیشتر در مورد پرسپولیس و البته انتقادات هواداران است. بسیاری از هواداران پرسپولیس معتقدند که فهرست این تیم برای فصل جدید باید با تغییرات ساختاری همراه شود و این را مقدمه‌ای برای بهبود شرایط تیم می‌دانند.

این در حالی است که پرسپولیس در سالهای اخیر به صورت مداوم در حال تغییر بوده و از اولین پنجره نقل و انتقالاتی برانکو تنها یک بازیکن (کمال کامیابی‌نیا) باقی مانده و بازیکنانی نظیر سیدجلال حسینی، وحید امیری و مهدی ترابی نیز معدود نفراتی هستند که از دوره کاری برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس مانده‌اند.

اما نکته جالب و مورد توجه در مورد سرخپوشان، متوسط سنی بازیکنان این تیم است که حالا به 28.2 سال رسیده است. این با احتساب بازیکنانی نظیر مهدی مهدیخانی، محمد شریفی و منوچهر صفروف است که همگی در فهرست غیربزرگسالان پرسپولیس قرار دارند اما فرصت چندانی برای نمایش توانایی خود نیافته‌اند و بدون احتساب آنها متوسط سنی پرسپولیس به عدد 30 نزدیک می‌شود.

یحیی گل‌‍محمدی در حالی ماموریت جوانسازی پرسپولیس را پیش روی خود می‌‍بیند که در مارکت بازیکنان ایرانی، ستاره‌های زیر 23 سال جای خاصی ندارند.

با این حساب پرسپولیس حتی برای این فصل هم جزو مسن‌ترین تیم‌های لیگ برتر محسوب می‌شود اما نگرانی بزرگ برای فصل آینده است که با این روند متوسط سنی سرخپوشان به عدد 30 نزدیک خواهد شد.

نکته جالب در مورد پرسپولیس این است که یحیی گل‌محمدی در سالهای گذشته علاقه ویژه‌ای به خرید بازیکنان باتجربه داشته است؛ عیسی آل کثیر، علیرضا ابراهیمی، حامد لک، حامد پاکدل و رامین رضاییان. این نفرات 5 بازیکن بالای سی سال پرسپولیس هستند که توسط یحیی جذب شدند و هنوز در این تیم حضور دارند.

به جز این 5 بازیکن، سیدجلال حسینی (40 سال و 2 ماه)، وحید امیری (34 سال)، کمال کامیابی‌نیا (33 سال و 3 ماه) و امید عالیشاه (30 سال و 3 ماه) دیگر بازیکنان مسن پرسپولیس هستند که جزو کاپیتان‌های سرخپوشان نیز محسوب می‌شوند. البته باید توجه کرد رادوشوویچ و شیری نیز در این گروه حضور داشتند که در میانه راه جدا شدند.

مهدی عبدی تنها بازیکن غیربزرگسالان پرسپولیس است که به تناوب در ترکیب قرار می‌گیرد.

نکته مهم اینکه بسیاری تصور می‌کنند پرسپولیس بدون سیدجلال حسینی تیمی جوان خواهد بود اما حضور کاپیتان شماره چهار تنها شش ماه متوسط سنی را افزایش داده و به نوعی بالا رفتن سن تیم پرسپولیس تنها وابسته به یکی دو بازیکن خاص نیست.

از طرف دیگر این 5 کاپیتان پرسپولیس، نقشی پررنگ در موفقیت‌های این تیم ایفا کرده‌اند و جزو بازیکنان کلیدی هستند که شاید جدایی شان هم به این سادگی‌ها نخواهد بود.

به جز محمد عمری که هنوز فرصت چندانی برای بازی پیدا نکرده، محمد شریفی 22 ساله و مهدی عبدی 23 ساله جوان ترین بازیکنان پرسپولیس هستند و پس از آنها علی نعمتی، علی شجاعی و مهدی مهدیخانی سه بازیکنی هستند که متوسط سنی پرسپولیس را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند (بدون احتساب بازیکنان خارجی).

در این سالها یحیی گل‌محمدی کمتر به بازیکنان جوان فرصت بازی داده و شاید مهدی عبدی تنها موردی است که باتوجه به جدایی علی علیپور و سپس محرومیت و مصدومیت عیسی آل کثیر و همچنین ناکامی مهاجمان خارجی در برآورده کردن انتظارات، به ترکیب اصلی راه یافته است. نکته جالب اینکه این بازیکنان زیر 27 سال پرسپولیس با وجود سن و سال اندک تجارب قابل توجهی از بازی در لیگ برتر یا حضور در تیمهای ملی پایه  دارند.

سیدجلال حسینی در 40 سال و 3 ماهگی، همچنان کیفیت خوبی را ارائه می‌دهد؛ نکته جالب اینکه حتی با خروج او، متوسط سنی پرسپولیس تغییر خاصی نمی‌کند.

پرسپولیس در حالی آخرین بازیهای فصل را دنبال می‌کند که یحیی گل‌محمدی چالش جوان سازی پرسپولیس را پیش رو خواهد داشت و باید دید در فهرست خرید و تمدید قرارداد چه بازیکنانی را قرار خواهد داد‌‌.