من از مردم خواهش می‌کنم که در حال حاضر و با این شرایط توقع صعود به دور بعد را نداشته باشند. تقاضا دارم فشار روی تیم ملی نگذارند، چون هیچ کسی این تیم را حمایت نمی‌کند.

حاج  صفی: در تنهایی صعود کردیم و بعد تنهاتر شدیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش‌سه"، در شرایطی که تیم ملی باید آماده حضور در رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر شود، هنوز برنامه‌ریزی مناسبی از سوی مسئولان برای حضور در مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان نشده و این موضوعی است که احسان حاج صفی با نگرانی درباره آن صحبت می‌کند و در مصاحبه با "ورزش‌سه" ضمن اینکه درخواست‌هایی از رئیس جمهور، وزیر ورزش و مسئولان فدراسیون دارد، هشدار می‌دهد که با ادامه شرایط فعلی نباید انتظار موفقیت از تیم ملی را در جام جهانی 2022 قطر داشت.

این گفت‌وگو را که دغدغه‌های احسان حاج‌صفی نسبت به آینده تیم ملی در آن بی‌پرده مطرح شده است؛ در ادامه بخوانید.

*در شرایطی بودیم که همه از صعود ناامید بودند

برای شروع مصاحبه با کاپیتان تیم ملی به تقریبا یکسال قبل بازگشتیم. زمانی که تیم ملی برای حضور در چهار دیدار سرنوشت‌ساز مقابل هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و عراق آماده می‌شد. حاج‌صفی شرایط آن روزهای تیم ملی و حمایت مسئولان را انرژی‌بخش توصیف می‌کند:« در شرایطی بودیم که هیچ کس واقعا فکرش را نمی‌کرد از گروهمان در بحرین صعود کنیم. همه ناامید شده بودند، ولی شرایط به گونه‌ای رقم خورد که هر چهار بازی را بردیم، چون همه یکدل بودیم. می‌دانستیم چه قابلیت‌هایی داریم و چه بازیکنانی داریم. می‌دانستی توانایی این را داریم که از این گروه خیلی راحت صعود کنیم. حالا بازی‌های قبلی مشکلاتی وجود داشت و نتوانستیم آنطور که باید بازی کنیم و نشاط قبل را داشته باشیم ولی قبل از بازی‌ها هم‌قسم شدیم؛ چون می‌دانستیم می‌توانیم از گروه صعود کنیم. مشکلاتی وجود داشت که برطرف شد و با خیال راحت وارد مسابقات شدیم. از همه مهم‌تر انرژی مثبتی بود که این مسیر از سوی مردم دریافت کردیم که در مسیر صعود خیلی به ما کمک کرد.»

*بعد از بازی‌های بحرین یک‌بار هم دور هم جمع نشدیم! 

بخش بعدی‌ صحبت‌های کاپیتان تیم ملی در رابطه با مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی بود و او در رابطه با این موضوع و مصاف اول برابر سوریه که نمایش تیم ملی انتقاداتی به همراه داشت، اینطور حرف‌هایش را ادامه داد:« به هر حال بعد از بازی‌هایی که در بحرین برگزار شد، تیم ملی هیچ بازی دوستانه‌ای برگزار نکرد و هیچ وقت هم بازیکنان دور هم جمع نشده بودند. اینکه بتوانیم یک هفته کنار هم تمرین کنیم. با این شرایط ما وارد اردو شدیم. فکر می‌کنم سه چهار جلسه تیم دور هم جمع شد و تمرین کردیم و وارد اولین بازی مقدماتی جام جهانی شدیم. قبول دارم که در آن مسابقه شرایط خوبی نداشتیم؛ طبیعی بود. بازی بعدی خیلی بهتر از بازی اول بودیم. خدا را شکر از همان بازی اول با برد شروع کردیم و روندمان تا پایان مسابقات خیلی خوب بود و با برد هم تمام کردیم و تمام این‌ها منجر شد به سریع‌ترین صعودمان به جام جهانی. بابت این موضوع خدا را شکر می‌کنیم و خیلی خوشحالیم که برای سومین مرتبه پیاپی توانستیم به جام جهانی راه پیدا کنیم.»

*در کیش همه به کمک تیم ملی آمدند و انرژی دادند

از احسان حاج صفی در رابطه با انتقاداتی که از تیم ملی در مسیر راهیابی به جام جهانی می‌شد پرسیدیم و اینکه شاید ارزشی که به صعود‌های قبلی ایران داده شد خیلی بیشتر بود. او در واکنش به این سوال بیان کرد: « خب در دوره‌های گذشته تیم ملی عادت داشت که خیلی سخت به جام جهانی صعود کند. بچه‌های تیم ملی و خود من گلایه داریم که همه فکر می‌کنند ما هیچ مشکلی داخل تیم نداشتیم که خیلی راحت صعود کردیم. همه فکر می‌کنند همه چیز خوب و گل و بلبل بوده است و مشکلی نبوده است. الان ولی می‌گویم که قبل از دوره نهایی مقدماتی جام جهانی که در کیش بودیم، همه مسئولان تیم را حمایت کردند. در شرایط بسیار سختی قرار گرفته بودیم و همه هم این موضوع را درک کرده بودند. همه مسئولان عزیز که جا دارد از آنها تشکر کنم، واقعا به اردو آمدند؛ انرژی مثبت دادند و تیم را حمایت کردند.»

*بازی به بازی بردیم ولی هیچ کس حمایتی نکرد! 

حاج صفی ادامه داد:« همه آمدند و قول‌هایی دادند؛ حالا کاری به قول‌هایشان نداریم ( باخنده). ولی به نوعی انرژی دادند. دمشان هم گرم و از آنها ممنونیم. ما وارد مسابقات شدیم و خدا را شکر دست پر برگشتیم، ولی بعد از آن در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ما دیگر هیچ مسئولی ندیدیم و هیچ کسی از تیم حمایت نکرد. تیم ملی بازی به بازی مسابقاتش را می‎‌برد و به رتبه اول آسیا رفتیم، اما هیچ مسئولی حمایت نکرد. داشتیم بازی‌ها را می‌بردیم و همه فکر می‌کردند شرایط خیلی خوب است و ما هیچ مشکلی نداریم.»

*تیم ملی تنها بود و هر روز تنهاتر می‌شود

بازیکن سابق سپاهان در واکنش به این سوال که پس از دیدار با لبنان بازیکنان تیم ملی به‌صورت گروهی اقدام به انتشار یک استوری در رابطه با مشکلات تیم کردند، عنوان کرد:« دقیقا. ما یک‌سری از مشکلات را گفتیم و نمی‌شد تمام مشکلات را بگوییم. خیلی از این ناراحت بودیم و هستیم که هیچ عزیزی به کمک تیم نیامد. البته تیم که صعود کرد به غیر از وزیر ورزش عزیز که در تمرین حضور پیدا کردند، معاون رئیس جمهور هم به استادیوم آمدند. اما نه پیش از این و نه بعد از صعود تیم ملی دیگر کسی از تیم ملی حمایتی نکرد. تیم وقتی صعود کرد تنها بود و الان هر چه زمان در حال سپری شدن است، تیم ملی تنهاتر می‌شود.»

*خیلی دوست داریم آقای رئیس جمهور خودشان بیایند

در دوره‌های قبلی جام جهانی همواره ریاست جمهوری یکی از افراد حاضر در جشن‌های قهرمانی بوده و یا در مسیر صعود تیم ملی حضور داشته است. در این دوره نیز پیش از مصاف با عراق در دور برگشت مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی قرار بود آقای رئیسی ریاست جمهوری در تمرین شرکت کند یا در بازی با عراق حضور پیدا کند که البته میسر نشد. کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در واکنش به این موضوع حرف‌هایش را این‌طور از سر گرفت و گفت:« دقیقا همین‌طور است. همان‌طور که گفتم بعد از بازی‌های بحرین دیگر تیم ملی تنها و تنهاتر شد. البته ما می‌دانیم که رئیس جمهور عزیزمان مشکلات کلانی دارد و می‌دانیم که سرشان شلوغ است؛ اما این هم تیم ملی ایران است و اگر حمایت نشود روزهای سختی در انتظارمان خواهد بود. توقع داشتیم و داریم که آقای رئیس جمهور عزیز از تیم ملی حمایت کنند. البته خودشان مشغله دارند و نتوانسته‌اند و معاون ایشان حضور پیدا کردند. با این حال خیلی دوست داریم آقای رئیس جمهور خودشان هم بیایند و تیم را حمایت کنند.»

*بازی با کره‌جنوبی تجربه و درس بزرگی برایمان شد

سوال بعدی از احسان حاج صفی در رابطه با انتقادات نسبت به عملکرد دراگان اسکوچیچ در مسیر صعود به جام جهانی بود؛ انتقاداتی که پس از شکست مقابل کره‌جنوبی در خاک این کشور شدت گرفت و کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران را زیر فشار مضاعفی برد. کاپیتان تیم ملی در واکنش به این موضوع و اینکه می‌گویند اسکوچیچ چهره مناسبی برای هدایت تیم ملی نیست، بیان کرد:« بالاخره تیم ملی چه در روزهای خوب و چه در روزهای بدش همیشه منتقد دارد؛ اینکه مشکل خاصی نیست. در بازی با کره‌جنوبی هم که بازی را واگذار کردیم، درست است که چهار پنج بازیکن اصلی‎‌مان نبودند، ولی این بهانه نمی‌شود. ما بازیکنان بسیار خوبی در تیم ملی داریم و حتی اگر هفت هشت بازیکن هم نباشند، اینقدر بازیکن خوب داریم که جایگزین‌های بسیار خوبی برای آنها باشند. همه بازیکنان تیم ملی در یک سطح هستند و دیگر آن یازده بازیکن را مربی انتخاب می‌کند، ولی همه آماده‌اند برای پیراهنی که به تن دارند، بجنگند. فرقی نمی‌کند کدام یازده نفر بازی کنند؛ چه آنهایی که در ترکیب اصلی قرار دارند و چه آنهایی که حتی در لیست قرار ندارند، دلشان با تیم است و دوست دارند تیم نتیجه بگیرد. ما در آن مسابقه (دیدار برگشت مقابل کره‌جنوبی) خوب بازی را شروع کردیم و حتی خود من هم یک موقعیت داشتم که نتوانستم گل بزنم. دو سه موقعیت خوب داشتیم. ما واقعا در آن بازی مستحق باخت نبودیم و حتی بعد از یک هیچ و دو هیچ هم موقعیت‌هایی برای گلزنی داشتیم، ولی یک مقدار بدشانسی باعث شد نتوانیم عملکرد همیشگی‌مان را تکرار کنیم؛ اما به ناحق بازی را واگذار کردیم. با این حال آن بازی برایمان تجربه و درسی بزرگ شد و رفتیم برای بازی بعد و خدا را شکر توانستیم بازی را ببریم. در مجموع من انتقادات را قبول ندارم. همیشه در شرایط خوب هم از تیم ملی انتقاد شده است. منتقدان را نمی‌شود کاری کرد (باخنده). ما همیشه سعی کرده‌ایم بهترین عملکرد را داشته باشیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم و دل مردم را خوشحال کنیم.»

*تغییر اسکوچیچ منصفانه نیست 

او در بخش بعدی صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا اساسا تغییر در کادر فنی تیم ملی را در این مقطع مناسب می‌داند یا خیر، بیان کرد:« من قبلا هم به این سوال پاسخ داده‌ام. فکر نمی‌کنم در حال حاضر تغییر به صلاح تیم باشد. وقتی یک مربی یک تیم را در شرایط خیلی بد تحویل گرفته و الان تیم در بهترین شرایط قرار دارد، من تغییر را منصفانه نمی‌دانم. البته این هم برمی‌گردد به فدراسیون و اعضای هیئت‌رئیسه که در این زمینه تصمیم گیرنده هستند؛ اما من به‌عنوان بازیکن فکر نمی‌کنم تغییرات به صلاح باشد. فکر می‌کنم مربی‌ای که بهترین شرایط را برای تیم ملی درست کرده، کمترین حقش حضور در جام جهانی باشد.»

*قرعه‌‌مان نسبت به دو دوره قبلی راحت‌تر است، اما ...

سوال بعدی ما از احسان حاج صفی بازیکن تیم فوتبال "آاک آتن" در رابطه با گروه ایران در جام جهانی بود که گروهی سیاسی هم به‌شمار می‌رود. او ضمن تاکید بر این نکته که نباید ورزش را به سیاست ربط داد، در پاسخ به این سوال گفت:« پیش از هر چیزی نباید بحث را سیاسی کنیم و ورزش و سیاست را باید از هم جدا کنیم. هم انگلیس تیم بسیار خوبی است و هم آمریکا. هر تیمی که از پلی‌آف هم بالا بیاید قطعا تیم خوبی است که توانسته به این مرحله برسد. برخلاف صحبت‌هایی که شنیده می‌شود و نظرات برخی کارشناسان فکر نمی‌کنم گروه ساده‌ای داشته باشیم. البته نسبت به دوره قبلی و حتی گروه تیم ملی در جام جهانی برزیل قرعه یک مقدار راحت‌تر است، ولی باز نمی‌‎شود بگوییم بازی با آمریکا راحت است؛ یا بازی با برنده پلی‌آف اروپا کار راحتی است و می‌شود آنها را راحت برد.»

* صعود بستگی به برنامه‌ریزی مسئولان دارد

بخش بعدی صحبت‌های کاپیتان تیم ملی در رابطه با این سوال بود که برای موفقیت تیم ملی چه اقداماتی باید انجام شود. او در واکنش به این سوال با تاکید بر این نکته که تیم ملی به بازی‌های دوستانه با تیم‌های بزرگ و کمپ‌های خوب نیاز دارد، عنوان کرد:« من می‌خواهم صحبتی با مردم عزیز داشته باشم. چون الان فشار روی تیم هست و همه از این تیم توقع دارند که برای اولین مرتبه به دور بعدی جام جهانی صعود کند. ما خودمان می‌دانیم چه توانایی‌هایی داریم و می‌دانیم که می‌توانیم به دور بعدی جام جهانی صعود کنیم. همه این‌ها البته بستگی به برنامه‌ریزی‌هایی دارد که رئیس جمهور عزیز، وزیر ورزش و فدراسیون می‌توانند برایمان انجام بدهند.»

*با این شرایط فشار نگذارید و توقع صعود نداشته باشید

حاج‌صفی سپس با خطاب قرار دادن مردم افزود:« من از مردم خواهش می‌کنم که در حال حاضر و با این شرایط توقع صعود به دور بعد را نداشته باشند. چون الان برنامه‌ بازی‌هایمان (بازی‌های تدارکاتی) مشخص نیست. خواهشا فشار روی تیم ملی نگذارند، چون هیچ کسی این تیم را حمایت نمی‌کند. این تیم می‌تواند تاریخ ساز شود. همه بازیکنان از شرایط فعلی ناراضی هستند و افسوس می‌خورند که چرا شرایط اینطور پیش می‌رود. این تیم برای سومین دوره پیاپی است که به جام جهانی صعود می‌کند و واقعا مستحق این هستیم که کمپ‌های بسیار خوبی در اروپا داشته باشیم. بازی‌های خیلی بزرگی داشته باشیم. باز هم تاکید می‌کنم این کمترین توقع برای تیمی است که برای سومین دوره متوالی به جام جهانی صعود می‌کند.»

*تا بازی‌های تدارکاتی نهایی نشد، رسانه‌ای نکنید

پس از مشخص شدن گروه تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2022 قطر گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های بزرگی نظیر آرژانتین، برزیل، اسپانیا و ... مطرح شده است. احسان حاج صفی اما معتقد است نباید تا پیش از قطعی شدن بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های بزرگ اینقدر حرف و حدیث در رسانه‌های مختلف وجود داشته باشد و در این مورد می‌گوید:« من توقع دارم اگر هنوز هیچ دیداری نهایی نشده است، رسانه‌ای نکنند. چون با این گمانه‌زنی‌ها جو بدی درست می‌شود. اینطور خیلی برای شرایط تیم ملی بهتر است.»

*حیف است این تیم بدون بازی بزرگ و کمپ خوب به جام جهانی برود

سوال بعدی کاپیتان تیم ملی فوتبال خطاب به فدراسیون فوتبال مطرح شد:« در فدراسیون همه قطعا تمام تلاششان را خواهند کرد که شرایط خوبی برای تیم ملی ایجاد کنند. از آنها می‌خواهیم که هر چه زودتر برنامه‌ریزی مناسبی برای تیم ملی داشته باشند. چون روز به روز زمان در حال سپری شدن است و در حال نزدیک به جام جهانی هستیم. واقعا حیف این تیم است که بدون کمپ خوب و بازی‌های بزرگ وارد جام جهانی شویم.»

*با استرس به جام جهانی برزیل رفتیم 

او سپس با اشاره به جام جهانی 2014 برزیل و مشکلاتی که تیم ملی برای حضور در آن رقابت‌‎ها داشته، اضافه کرد:« من همیشه مثال می‌زنم که در جام جهانی برزیل 2014 ما حتی یک بازی بزرگ هم نداشتیم.  ما بدون بازی با تیم‌های بزرگ وارد مسابقات شدیم و در واقع اولین بازی رسمی ما مقابل نیجریه بود. ما در آن بازی‌ها استرس داشتیم، چون تا قبل از آن مقابل تیم‌های بزرگ قرار نگرفته بودیم. درست است که مساوی کردیم، ولی خیلی استرس داشتیم. فکر می‌کنم 50 ، 60 درصد تیم فعلی ما جوان هستند و تا حالا به جام جهانی نرفته‌اند و مقابل تیم‌های بزرگ قرار نگرفته‌اند، اما اگر برنامه‌ریزی خوبی برای حضور در جام جهانی قطر انجام شود و با تیم‌های بزرگ بازی کنیم، این بازی‌ها می‌تواند استرس بازیکنان جوان تیم را کم کند و تجربه‌شان را بالا ببرد که وقتی وارد مسابقات شدیم با یک استرس خیلی کمتر و با اعتماد به نقس بالاتر وارد بازی‌ها شویم.»

*این بازیکنان جوان آینده تیم ملی هستند؛ به آنها بهاء بدهید

از حاج‌صفی در رابطه با نسل فعلی تیم ملی نیز پرسیدیم و او ضمن تمجید از جوانان تیم بیان اینطور درباره آنها توضیح داد:« یکی از بهترین نسل‌هاست. نه اینکه من کاپیتان این تیم هستم. اصلا اینطور نیست. به جرات می‌توانم بگویم بازیکنان خیلی خوبی داریم. این بازیکنان جوان آینده تیم ملی هستند و اگر به آنها بهاء بدهیم و اعتماد کنیم، می‌توانند در بهترین تیم‌های دنیا بازی کنند. اگر چند بازیکن باتجربه تیم را کنار بگذاریم، جوانانی داریم که اگر قدر خودشان را بدانند، می‌توانند تا سالیان سال برای تیم ملی بازی کنند و افتخار آفرینی کنند.»

*فدراسیون به حمایت مالی نیاز دارد 

حاج صفی با اشاره به شرایط فدراسیون اضافه کرد:« من بار دیگر از رئیس جمهور عزیز، وزیر ورزش محترم و مسئولان فدراسیون خواهش می‌کنم که به داد تیم ملی برسند. به فکر تیم ملی باشند و به تیم ملی کمک کنند. از همه مهم‌تر الان فدراسیون نیاز به حمایت رئیس جمهور دارد. نیاز به کمک مالی دارد. از مسئولان عزیز خواهش می‌کنم از تیم حمایت مالی کنند تا با آماده‌سازی خوبی وارد جام جهانی بشویم.»

*حال کریم خوب است و روز به روز بینایی‌اش بهتر می‌شود

سوال پایانی از کاپیتان تیم ملی در رابطه با شرایط کریم انصاری‌فرد پس از مصدومیت هشداردهنده در اردوی مشهد نیز اینطور توضیح داد:« این اتفاقی است که خیلی دوست نداریم در موردش صحبت کنیم و حتی خود کریم هم خیلی دوست ندارد درباره این موضوع صحبت شود. بالاخره رسمی بود که هر کسی تولدش بود، کیک را به صورتش می‌زدیم ولی خب درس بزرگی گرفتیم و امیدوارم نه در ایران که در هیچ جای دنیا اینکار دیگر صورت نگیرد. چون واقعا صحنه‌ای دیدیم که وقتی یادمان می‌آید به هم می‌‍ریزیم. خوشبختانه کریم روز به روز بهتر می‌شود. بینایی‌اش خیلی بهتر شده است ولی هنوز با عینک تمرین می‌کند. روز به روز درجه بینایی‌اش بیشتر می‌شود. خدا را شکر تمرین می‌کند و وضعیتش خوب است. خطر از بیخ گوشمان گذشت. باز خدا را شکر شرایط از این بدتر نشد و امیدوارم دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.»