احمدرضا براتی پس از جلسه هیئت رئیسه گلایه هایی را در خصوص اتفاقات رخ داده مطرح کرد.

براتی: فقط کامرانی فر نیست، چهار پنج نفرند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، احمدرضا براتی پس از پایان نشست هیئت رئیسه فدراسیون در جمع خبرنگاران حاضر شد و در ابتدای صحبت هایش گفت: مسائل مربوط به جلسه امروز را طبق روال معمول آقای اصولی که سخنگوی فدراسیون هستند توضیح خواهند داد. من اینجا هستم که درباره مسائلی که مستقیم یا به کنایه در روزها و هفته های اخیر در مورد ما مطرح شد توضیح بدهم که واقعیت نداشت. مثل اینکه بعضی از اعضای هیئت رئیسه می‌خواستند به ما اشاره کنند و گفتند برخی از اعضای هیئت رئیسه فشار می‌آوردند تا یک نفر از دبیرکلی برکنار شود یا شخص دیگری جایگزین شود. مسئله اصلا به این کیفیتی که اطلاع رسانی شده، نبوده است. من مخصوصا آمدم که این مطالب را بگویم که به گوش اعضای مجمع برسد.

* مقصران همچنان در فدراسیون فعالیت دارند

او ادامه داد: اعضای محترم مجمع و خانواده محترم فوتبال، شما به ما رای دادید که من اینجا حافظ منافع و حقوق شما در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال باشم. این هیئت رئیسه روزی به دلایلی به این نتیجه رسیده که با یک عزیزی قطع همکاری کند. بخشی از آن دلایل برای قطع همکاری منتسب به اشخاصی بوده که آن اشخاص کماکان در فدراسیون حضور دارند و برای من علامت سوال است که چرا ما به یک نفر می‌گوییم می‌خواهیم به این دلایل با شما قطع همکاری کنیم در حالی که مسئول آن دلایل کسان دیگری هستند که کماکان در فدراسیون حضور دارند. بنابراین ما به این جهت می‌گوییم آن افراد نمی‌توانند در آن مناسب یا پست ها حضور داشته باشند؛ شاید بتوانند در بخش دیگری مفید باشند و محترم هم هستند و تجربه نشان داده در آن بخش ممکن است کارایی لازم را نداشته باشند.

* منِ اقلیت چطور بر اکثریت فشار وارد کنم؟

براتی در واکنش به اینکه آیا منظور او کامرانی‌فر است گفت: نه؛ یک نفر نیست و حداقل ۴-۵ نفر مدنظر من هستند که به صورت خصوصی خدمت آقای رئیس عرض کردم. بنابراین اینکه فشاری روی یک شخص خاص باشد که باید برود و شخص خاصی بیاید درست نیست و هیچ مستندی هم در این مورد وجود ندارد. همانطور که سعی کردند در رسانه ها مسئله را القا کنند، اینها که در اکثریت هستند و مگر منِ اقلیت می‌توانم فشاری بر روی اکثریت وارد کنم؟ منطق رسانه و جامعه فوتبال می‌پذیرد که به قول خودشان من در اقلیت باشم و بتوانم فشار هم وارد کنم؟ یا اینکه مسائل و کاستی های فدراسیون را شما به یک یا دو یا سه عضو منتسب کنی. کجای قانون فوتبال دنیا نوشته که اگر من بگویم یک شخص کارایی ندارد این اسباب آسیب به فوتبال کشور، تعلیق یا مسائلی از این دست است؟ به نظر من این مسائل مطرح می‌شود برای اینکه مسائل دیگری کاور شود. کل حرف من این است که بخشی از اشخاصی که مسئول اصلی اتفاقات گذشته بودند هنوز سر کار هستند. اگر شما با آقای رئیس با این عذر که مشکلاتی وجود داشته قطع همکاری کردید، افرادی که در آن مشکلات مداخله داشته‌اند هنوز سر کار هستند.

* ما در جریان مسائل مهم قرار نمی‌گیریم

او سپس گفت: بحث دومی که اسباب گلایه من است این است که خیلی از مسائل مهمی که باید اعضای هیئت رئیسه در جریان باشند، من شخصا در جریان آن نیستم. مثل همین نامه 12 آپریل که از فیفا و AFC با دو امضا واصل شد. بدیهی است که چنین نامه ای با این درجه از اهمیت که به امضای دو مقام ارشد فیفا و AFC رسیده باید با من به عنوان یک عضو هیئت رئیسه که از قضا مسائل حقوقی در حوزه ورزش را هم خیلی خوب می‌دانم در میان گذاشته شود. این نامه 23 فروردین به فدراسیون رسیده و 4-5 روز بعد هم پاسخ آن ارسال شده است. بنده نه اصل نامه را دیدم و نه پاسخ آن را. در حالی که فردا همین مجمع حتما بنده را بخاطر این نامه خطاب قرار می‌دهد. الان برخی از اعضای مجمع سوالاتی را در رابطه با برخی اعضای هیئت رئیسه مطرح کرده‌اند که من به شخصه در هیچکدام از آن موارد نه دخالتی داشتم و نه تصمیم گیرنده بوده‌ام.‌ دوستان با اختیارات مدیریتی خودشان تصمیماتی گرفته‌اند و بنده هم اعتراضاتی به آن تصمیمات ندارم. من چرا باید بخاطر چیزی که در آن مداخله داده نشدم پاسخگو باشم و امروز چرا نباید بخاطر بی اطلاعی از این مسائل اعتراض کنم؟ فردا همین دوستان در مجمع فدراسیون کما فی السابق به من می‌گویند اگر بی اطلاع بودید چرا ما را در جریان نگذاشتید. اعضای محترم مجمع من شما را در جریان می‌گذارم. در همین 2-3 موردی که من عرض می‌کنم بی اطلاع بوده‌ام.

* دغدغه من رعایت قانون و اساسنامه است

براتی در مورد اینکه هیئت رئیسه رسمیت دارد یا خیر توضیح داد: طبق اساسنامه این مسائل باید ابتدا در هیئت رئیسه بحث و بررسی می‌شده و اگر به این نتیجه می‌رسیدیم که ما در این مسئله به بن بست خوردیم و ابهام به کیفیتی است که برای ما قابل حل نیست، آن زمان باید استعلام صورت می‌گرفته؛ آن هم استعلامی که ما ببینیم چطور نوشته می‌شود. باز هم چرا من به عنوان یک عضو حقوقی هیئت رئیسه نباید در‌ جریان استعلام، متن استعلام و تنظیم آن باشم که امروز فدراسیون فوتبال به این شکل در این بلاتکلیفی قرار بگیرد. گلایه های من از این جنس است، از جنس عدم رعایت اساسنامه و پاسخگویی به اعضای مجمع است. اعضای مجمع و خانواده از من توضیح می‌خواهند و خطای یک نفر به پای همه این جمع از جمله خود من نوشته می‌شود و شاید بیشتر از همه به پای من نوشته شود و بگویند تو که حقوقی بودی چرا.

* گزینه اول سرپرستی بودم اما نپذیرفتم 

وی افزود: کل اعتراض و گله من به دوستان این است و هیچ فشاری وجود ندارد و اکیدا تکذیب می‌کنم. مگر عقل سلیم می‌پذیرد یک نفر اقلیت بتواند به 6-7 نفر اکثریت فشاری وارد کند؟ من چه ابزاری برای فشار دارم؟ من چه سهم خواهی می‌کنم؟ یک جایی گفته بودند سهم خواهی؛ اگر من به دنبال سهم خواهی بودم که من گزینه اول سرپرستی بودم. بنده با مخالفت شدید خودم سرپرست نشدم. این را هم اگر دوستان می‌خواهند تکذیب کنند، بکنند. من خودم نخواستم و آقای ماجدی لطف کرد که قبول زحمت کرد. وقتی من 100 در اختیارم بوده و می‌توانستم سرپرست باشم و خودم امتناع کردم و بار این مسئولیت را بر روی دوش عزیز دیگری گذاشتم، چه چیزی مهم تر از آن می‌تواند وجود داشته باشد که من آن را بخواهم؟ من یک عضو هیئت رئیسه هستم. من از گذشته عضو یک کمیته ای بودم و آن را هم در دوره ریاست محترم قبلی استعفا دادم و هنوز هم روی استعفایم ایستاده‌ام، سرپرستی را هم که نپذیرفتم. چه چیزی وجود دارد که من بخواهم مطالبه کنم؟ صراحتا می‌گویم هیچ سهمی وجود ندارد که من بخواهم. من یک عضو هیئت رئیسه هستم با رای مجمع و تا روزی که مجمع بخواهد که من به عنوان نماینده اش اینجا باشم هستم و هیچ دغدغه ای هم جز اجرای قانون و امانتداری اعضای مجمع ندارم. این‌ مجمع است که باید تصمیم بگیرد من اینجا امانتدارش باشم و آیا دلسوزی من را می‌خواهد یا نه. اگر مجمع نمی‌خواهد من نمی‌توانم کاسه داغ تر از آش باشم. من هم مثل تماشاچی می‌نشینم و هر چه بقیه گفتند تایید می‌کنم. کل نگرانی من اجرای اساسنامه و امانتداری اعضای مجمع است.

* دلیل غیبت سراجی را نمی‌دانم

براتی در پاسخ به این سوال که جلسه امروز رسمی بود یا خیر عنوان کرد: درباره این مسائل آقای سخنگو صحبت می‌کنند.

او در مورد دلیل عدم شرکت سراجی در جلسه گفت: اطلاعی ندارم.

* اختلاف نظر در هیئت رئیسه طبیعی است

عضو هیئت رئیسه فدراسیون در پاسخ به اینکه با اختلافاتی که بین بین اعضا وجود دارد، مجمع به کجا خواهد رسید گفت: چه اختلاف نظری؟ در هر جمعی اختلاف نظر هست. مگر شما خبرنگاران در مورد همه چیز توافق دارید؟ قطعا سلایق مختلفی دارید. این نشان دهنده این است که شما یک جمع پویا هستید. این طبیعی است که اعضا در مورد مسائل مختلف اختلاف نظر داشته باشند. جنس نگرانی من شخصا رعایت قانون و اساسنامه و مسائل قانونی است و نمی‌پذیرم هم که مسائلی در فدراسیون اتفاق بیفتد و من در بی اطلاعی بمانم. اگر بخواهم در بی اطلاعی بمانم قطعا از جهت اینکه باید به اهالی فوتبال پاسخگو باشم به عرض آنها و مجمع عمومی می‌رسانم. درباره مسائل دیگری هم که مطرح می‌شود من مایل نیستم صحبت کنم.

* من از کامرانی‌فر تشکر نکردم

براتی درباره اینکه کامرانی فر گفته برای استعلامی که گرفتم از من تشکر کردند بیان کرد: من اطلاع ندارم. من تشکر نکردم. من گفتم دبیرکل مسئول مکاتبات فدراسیون هست اما در جهت اجرای مصوبات هیئت رئیسه. یعنی اگر چیزی در هیئت رئیسه تصویب شد دبیرکل می‌تواند برای اجرای آن مصوبه مکاتبه انجام بدهد اما اینکه بدون اینکه مسئله ای در هیئت رئیسه مورد مشورت گذاشته شود و کارشناسان خبره در مورد آن اظهار نظر کنند، اقدام شود درست نیست. ما دپارتمان حقوقی در فدراسیون داریم که من هم مسئول آن نیستم. ما هنوز نظر حقوقی دپارتمان را به هیئت رئیسه نیاورده‌ایم که بر مبنای آن تصمیم گیری کنیم. خود هیئت رئیسه در مورد آن صحبت نکردیم و نظرات‌مان را به اشتراک نگذاشتیم، ابتدا به ساکن مسئله ای را که آن هم به درستی توصیف نشده است را برای فیفا توصیف می‌کنیم و بدیهی است که آن هم یک پاسخی بر اساس توصیف ما می‌دهد. آقای کامرانی‌فر برادر عزیر ماست و بسیار انسان محترمی است و کمک داور بین‌المللی ما بوده و قطعا در حوزه خودش توانایی های زیادی دارد. نقد ما در این مسائل به معنی نفی ایشان نیست و ایشان از نظر شخصیتی و فوتبالی بسیار محترم هستند و رزومه مشخصی دارند. ما نقدهای اینطوری داخل هیئت رئیسه داریم و کاملا طبیعی است. ممکن است دوستان هم درباره نقطه نظراتی که من مطرح می‌کنم نقادی داشته باشند و آن هم مشکلی ندارد ولی اینکه در رسانه مطرح شود شخصی به دنبال سهم خواهی است و بخاطر اینکه از مسائل و مطالبات قانونی خود صرف نظر کند در فشار قرار بگیرد پسندیده نیست. من اگر دنبال سهم بودم، بالاترینش را خود دوستان به من دادند و من خودم نپذیرفتم.

* اقلیت الزاما حرف اشتباه نمی‌زند

او در پاسخ به اینکه به غیر از استعلام در جریان چه مسائلی نبوده گفت: بخشی که اهمیت داشت را گفتم و فقط هم به احترام شما و برای اینکه مسائل روشن شود؛ عمده اش این بود که هیچ فشاری وجود ندارد. مسئله دبیرکل که بدیهی است. من خودم اساسنامه را نوشتم و می‌دانم که دبیرکل را رئیس فدراسیون باید پیشنهاد دهد. مادامی که ایشان پیشنهاد نداده مگر کسی می‌تواند قبول یا رد کند یا فشاری بیاورند؟ مخصوصا اگر آن یک نفر در اقلیت باشد. ولی این نظر هم هیچوقت تایید نشده که اقلیت الزاما حرف اشتباهی می‌زند. ممکن است گاهی هم حرف درستی بزند.

* نظر کفاشیان محترم است اما اقدام قانونی بوده

براتی در خصوص صحبت های کفاشیان که گفته بود عزل عزیزی خادم توسط هیئت رئیسه غیرقانونی بوده عنوان کرد: آقای کفاشیان بزرگتر ما هستند و همیشه قابل احترام. نظر تخصصی خودشان را اظهار کردند. هیئت رئیسه در یک دوره ای به دلایلی به نتیجه رسیده که قطع همکاری کند و این مسئله هم چیزی نیست که اختصاص به اساسنامه ما داشته باشد. بعضی از دوستان گفته بودند چرا این مسئله در اساسنامه ما هست؛ این موضوع در اساسنامه نمونه و استاندارد فیفا هست و مشابه همین بند در اساسنامه خود فیفا و AFC هم وجود دارد. چیزی هم که اینجا اتفاق افتاده، گزارش کاملش در اختیار این دو نهاد بوده و ظاهرا بخشی از همین مکاتبه ای هم که شده و من هنوز ندیدم به این موضوع اختصاص داده شده است. ضمن احترام به تمام اهالی فوتبال به خصوص پیشکسوتان محترم مثل آقای کفاشیان، همه نظرات قابل احترام و شنیدن هستند.

او در پایان در مورد اینکه آیا در جلسه بی اطلاعی اش را مطرح کرد و پاسخی گرفت گفت: این را من نه فقط امروز بلکه مکررا مطرح کردم. پاسخ آن را از خود دوستان بگیرید. من می‌توانم مطالب خودم را عنوان کنم و مسائلی که دوستان می‌گویند به رسم امانت پیش من می‌ماند.