شب گذشته حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال در گفتگو با برنامه فوتبال برتر خبر از انجام دو بازی تیم ملی در کشور کانادا داد.

تیم ملی ایران در وضعیت هشدار
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، از آنچه که از صحبت‌های کامرانی‌فر برمی‌آمد، دیدار ایران مقابل کانادا تأیید شده و باتوجه‌به درخواست دراگان اسکوچیچ، ایران باید به دنبال حرفی دیگری برای پرکردن جای خالی دومین فیفا دی در ماه خرداد پیش رو باشد که البته دبیرکل درباره حریف احتمالی تیم ملی در کانادا صحبت خاصی به زبان نیاورد.

این در شرایطی است که گفته می‌شد تیم ملی اکوادور آماده مقابله با ایران است که در این صورت، سبد تدارکاتی ایران برای شروع آماده‌سازی جهت مسابقات جام جهانی، شرایط مناسبی پیدا می‌کرد. بااین‌حال و بنا بر آنچه که اخبار تازه حکایت دارند، مسابقه با اکوادور لغو شده و یک تیم دیگر جایگزین این تیم ملی متعلق به قاره آمریکای جنوبی بشود. تیمی که ممکن است از کیفیت لازم برای رویارویی با تیم ملی ایران برخوردار نباشد.

همان‌طور که قبلاً نوشتیم برگزاری مسابقات تدارکاتی در این مقطع زمانی باتوجه‌به برگزاری لیگ ملت‌های اروپا و همچنین مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آفریقا با چه مشکلاتی همراه است اما تیم ملی ایران این فرصت را داشته که حداقل ۳ حریف تدارکاتی مناسب در خردادماه برای خود مهیا کند اما این احتمال وجود دارد که این فرصت ازدست‌رفته باشد.

کامرانی‌فر در اتمام صحبت‌هایش از تیم ملی آلبانی نام برد که یکی از تیم‌های آزاد در فیفا دی‌های پیش رو است. همچنین نام نیوزیلند نیز به‌کرات شنیده شده که البته باخبر شده‌ایم سرمربی تیم ملی از انجام بازی با تیم ملی نیوزیلند مخالف است و البته تیم ملی آلبانی نیز به نظر نمی‌رسد که تیم مطلوبی برای تور تدارکاتی ایران تا آغاز رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باشد.

نکته مهم‌تر اما اینجاست که باتوجه‌به شرایط عجیب‌وغریب و تکرار نشده فدراسیون فوتبال، هوش و حواس اعضای حاضر در آن معطوف به مسائل دیگری است. در حال حاضر در فدراسیون فوتبال جنگ قدرتی بی‌سابقه در سه جبهه شکل‌گرفته و به جز رئیس عزل شده، افراد باقیمانده در دو گروه مختلف به رویارویی با یکدیگر مشغول‌اند و اغلب اخباری که از فدراسیون فوتبال بیرون می‌آید به همین موضوع مرتبط است کمااینکه در جلسه هیئت‌رئیسه، احمدرضا براتی یکی از اعضای هیئت‌رئیسه بدون هیچ ترس و واهمه‌ای از انتظار خود برای تغییرات در فدراسیون فوتبال (بخصوص در پست دبیرکل) سخن گفت.

در این شرایط و درحالی‌که مجمع فدراسیون فوتبال در نیمه اول خرداد برگزار خواهد شد، ازآنجایی‌که انواع احتمالات برای آینده مدیریت فوتبال ایران در اذهان متصور است، به نظر می‌رسد کار اصلی که ساماندهی اوضاع فوتبال و همچنین برنامه‌ریزی برای تیم ملی باشد ول معطل‌مانده تا مسئله در امور دیگر پیش برود.

این مسئله‌ای است که حداقل در دو دهه گذشته کمتر در فوتبال ایران سابقه داشته چرا که همواره یک رئیس مستقر به‌عنوان فرد اصلی ناظر کارهای روزانه در فدراسیون بوده و به اشکال مختلف موضوعات جاری مورد رسیدگی قرار می‌گرفته است.

دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال که پس از عمل جراحی، روز جمعه به ایران خواهد آمد نیز نگران وضعیت فعلی تیم ملی است اما خود او نیز احتمالاً قادر به اعمال فشار بیشتر بر مسئولان نخواهد بود چرا که فعلاً فدراسیون در موقعیتی است که یک نویسنده انگلیسی آن را چنین توصیف می‌کند: «قدرت به شاه در حال مرگ پشت می‌کند.»

بااین‌وصف با وجود همه نگرانی‌ها و صحبت‌ها و حتی علم مسئولان فدراسیون به لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای بازی‌های آماده‌سازی تیم ملی، شرایط امیدوارکننده و به سامان به نظر نمی‌آید. تیم ملی ایران فاقد اسپانسر لباس، برنامه تدارکاتی مشخص و به سرانجام نرسیدن اموراتی است که قرار است سرنوشت ایران در جام جهانی را رقم بزند.

برگزاری بازی تدارکاتی با تیم ملی کانادا، یک دیدار دوستانه قابل قبول به شمار می رود. آنها در مرحله مقدماتی جام جهانی 4 امتیاز از آمریکا یکی از حریفان ایران در جام جهانی گرفتند و بالاتر از این تیم و مکزیک، در صدر جدول رده‌بندی قرار گرفته و راهی قطر شدند. اما مسئله اصلی برگزاری سه دیدار دوستانه برای آماده‌سازی بهتر ملی پوشان است و فدراسیون باید در اندیشه برگزاری بازی تدارکاتی با حریفان مطرح و قدرتمندتری باشد.