مریم احمدی سرمربی تیم فوتبال بانوان ملی‌پوشان شهرکرد دختری 20 ساله است که این روزها ویدئویی چند ثانیه‌ای از او در فضای مجازی در حال پخش شدن است.

مربی خبرساز فوتبال زنان ایران و دفاع از آن حرف عجیب
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، « از 110،115 گلی که خوردیم، حدود 90 تای آن اشتباه داوری بوده است.» این یکی از ویدئوهای پربازدید شبکه‌های اجتماعی در ایران و به‌ویژه آنهایی بوده که فوتبال یکی از علاقه‌مندی‌های آنها به شمار می‌رود؛ جایی که مریم احمدی سرمربی 20 ساله تیم فوتبال "ملی‌پوشان شهرکرد" در بخشی از صحبت‌هایش پس از شکست 9 گله مقابل ذوب‌آهن در اصفهان، وقتی می‌خواهد یکی از دلایل ناکامی تیمش را توضیح بدهد، به عملکرد داوران مسابقات اشاره می‎‌کند.

این ویدئوی چند ثانیه‌ای میلیون‌ها بار دیده شده، ولی کمتر کسانی هستند که صحبت‌های کامل این دختر 20 ساله را در نشست خبری دیده باشند و احتمالا این دو نکته مهم را بدانند که تیم او زمین تمرین ندارد و در پارک تمرین می‎‌کند یا آنقدر مسئولان استانی با آنها بی‌مهری می‌کنند که مدیرعامل تیم مجبور است آمبولانس برای حضور در مسابقات را به دلیل اینکه از استان به آنها داده نمی‌شود از اصفهان رزرو کنند!

*دختری بیست ساله عاشق مربیگری 

مریم احمدی 20 ساله و دانشجوی تربیت بدنی است که از بچگی عاشق فوتبال بارسلونا و پرسپولیس بوده و اخیرا که مربیگری را به‌صورت جدی‌تر دنبال می‌کند علاقه‌مند به سبک بازی منچسترسیتی، لیورپول و رئال مادرید شده است. صحبت‌هایمان با این چهره درباره دلیل ورودش به مربیگری که دنیایی جدید به شمار می‌رود آغاز شد:« دیدم که علاقه‌ام به مربیگری و اینکه بخواهم تیم را هدایت کنم خیلی بیشتر از بازی کردن است و این مهم‌ترین دلیلی که وارد مربیگری شدم.»

*اولین تیم زنان لیگ برتر با رکورد تفاضل 109-

باشگاه "ملی‌پوشان شهرکرد" در سال 1395 با مدیریت صادق امیراحمدی تشکیل می‌شود و از سال 1396 با خرید سهمیه وارد لیگ دسته اول زنان می‌شود و فعالیت خود را در این بخش آغاز می‌کند. آنها سال گذشته با خرید چند بازیکن به لیگ برتر بانوان می‌رسند، ولی مشکلات مالی که با جدایی بازیکنان با تجربه و تعیین کننده تیم همراه می‌شود و نداشتن امکانات اولیه یک تیم فوتبال سبب شده تا آنها پس از برگزاری 17 مسابقه تنها یک مساوی کسب کرده باشند و تفاضل 109- داشته باشند!

*تیمی با چندین و چند سوال!

برای خیلی‌ها سوال اصلی این است که «چرا چنین تیمی باید در فوتبال بانوان و لیگ برتر حضور داشته باشند؟». صادق میراحمدی موسس و مدیرعامل این باشگاه اما در مصاحبه‌ای در جواب این دسته گفته که «چرا کسی نمی‌پرسد این تیم چرا به این شرایط رسیده است؟». مریم احمدی در پاسخ به اینکه مشکلات تیمش چیست اینطور توضیح می‌دهد:« وقتی برخی از بازیکنانی که با آنها به لیگ برتر رسیده بودند، به دلیل مشکلات مالی تیم را ترک کردند، تصمیم گرفتیم با بازیکنان بومی و چند بازیکن تازه کار و جوان که تجربه لیگ برتر ندارند، کار را ادامه بدهیم. به غیر از دو سه بازیکن همه بازیکنان ما زیر 23 سال هستند. سعی کردیم ادامه بدهیم ولی بی‌تجربگی بچه‌ها و حمایت نشدن باعث شد نتایج اینطور رقم بخورد.

*گاهی شرایط آنقدر سخت می‌شود که ...

اینکه تیمی نتواند هزینه سفرها، هتل و خورد و خوراک بازیکنانش را بپردازد خیلی در فوتبال ایران چیز تازه‌ای به شمار نمی‌رود، اما به نظر می‌رسد تیم فوتبال "ملی‌پوشان شهرکرد" پدیده تازه‌ای به شمار می‌رود که با مینی‌بوس برای برگزاری آخرین بازی خود به اصفهان سفر کرده است. سرمربی تیم که حتی در سفر به بم تنها 12 بازیکن را در اختیار داشته، در این مورد عنوان می‌کند:« این تیم با هزینه شخصی اداره می‌شود. یک جاهایی شرایط اینقدر برای تیم و مدیرعامل سخت می‌شود که به‌عنوان مثال بازی با ذوب‌آهن را با مینی‌بوس رفتیم و نیم ساعت مانده به بازی وارد استادیوم شدیم. در برگشت هم باقلوا گرفتیم و بچه‌ها به عنوان شام خوردند و برگشتیم.»

*نمی‌خواستیم بچه‌هایمان پاپس کشیدن را یاد بگیرند

سارگل بوشهر دیگر تیم لیگ برتر فوتبال بانوان به شمار می‎‌رود که به دلیل مشکلاتی مشابه تصمیم به انصراف از مسابقات گرفته است و تنها تیمی است که در جدول 12 تیمی مسابقات پایین‌تر از ملی‌پوشان شهرکرد قرار دارد. ملی‌پوشان شهرکرد که اولین حضورشان در لیگ برتر را تجربه می‌کنند، به اولین تیمی تبدیل شده‌اند که به تفاضل گل 100- رسیده‌اند و سارگل بوشهر می‌توانست رقیب خوبی برای آنها به شمار برود؛ البته اگر می‌ماندند و به رقابت ادامه می‌دادند. سرمربی جوان تیم فوتبال "ملی‌پوشان شهرکرد" به ماندن در مسابقات تحت هر شرایطی اشاره می‌کند و این تصمیم تیمش را تصمیمی تحسین برانگیز توصیف کرده است:« خودتان می‌دانید چقدر شرایط سخت است. فقط می‌خواستیم بمانیم و ادامه بدهیم. وگرنه می‌توانستیم مثل تیم بوشهر کنار بکشیم. مسئولان آن شهر هم پشت تیم‌شان و دخترانشان نماندند و باعث شدند این تیم از مسابقات کناره‌گیری کند. اما دخترها و بازیکنان ما تازه کار و جوان هستند. ما نمی‌خواستیم پاپس کشیدن در مقاب سختی‌ها را یاد بگیرند و به همین دلیل ماندیم و تا آخرین روز با هر شرایطی ادامه می‌دهیم.»

*خیلی حرف زدم ولی فقط 15 ثانیه‌اش را دست گرفتند

ویدئویی چند ثانیه‌ای دلیل اصلی تماس ما با مریم احمدی سرمربی تیم فوتبال "ملی‌پوشان شهرکرد" بود. او اما از وضعیتی که به وجود آمده گلایه دارد و البته ضمن احترام به جامعه داوران در این مورد می‌گوید:« من در شرایط خاصی آن حرف زدم را زدم ولی من خیلی حرف‌ها زدم، ولی 15 ثانیه‌اش را دست گرفتند و هرچه دلشان خواست گفتند و نوشتند. من بعدش در همان نشست گفته‌ام که ادعا نمی‌کنم تیم باکیفیتی دارم. ما تیممان خیلی مشکل دارد. وقتی 9 گل می‌خوری داوری خیلی نمی‎‌تواند تاثیرگذار باشد. درست است و بچه‌های من بی تجربه هستند، ولی واقعا سطح داوران هم در سطح لیگ برتر نیست و در همین بازی آخر مقابل ذوب‌آهن وقتی دو گل اول آفساید باشد، به هم ریختگی تیم بیشتر می‌شود و جمع کردنش سخت‌تر. بعد داور بازی آخر مسابقه می‌گوید حق به حق‌دار می‌رسد، که به نظرم نوع برخوردها و حرف زدن‌ها نه‌تنها در داوری که در بسیاری از موقعیت‌ها خیلی مناسب نیست. باز هم می‌گویم این نتایج شاید 10 درصدش به عملکرد داور برمی‌گردد و بقیه به مشکلات خودمان مرتبط است.»

*زمین تمرین نداریم و در پارک تمرین می‎‌کنیم

این ویدئوی 15 ثانیه‌ای به ظاهر خنده‌دار بخشی از کوه مشکلات فوتبال زنان است و دلیلی برای اینکه از مریم احمدی دیدگاهش درباره فوتبال زنان در ایران را بپرسیم که او در واکنش به این سوال ضمن اشاره به برخی مشکلات دیگر تیمش اینطور پاسخ می‌دهد:« شرایط فوتبال بانوان در ایران به شرایط هر استان برمی‌گردد. تیم‌های بم، اصفهان و سیرجان حمایت‌های خوبی می‌شوند و اسپانسرهای بزرگی دارند، ولی تیم‌هایی مثل ما، سارگل بوشهر و کیان کم بهره هستند. ما که کلا بی‌بهره هستیم در این استان. حتی زمین تمرین نداریم و بچه‌های ما در پارک تمرین می‌کنند و زمین تمرین بزرگ به ما نمی‌دهند.»

*داستان‌های پارک را بگوییم استان زیر سوال می‌رود

او در ادامه با اشاره به مشکلاتی که تیمش به دلیل تمرین در پارک مواجه است، اضافه کرد:« ما چهار ماه است که در پارک تمرین می‌کنیم. شاید خیلی دور از باور باشد ولی ما چهار ماه است که در پارک هستیم. شرایط را هم خودتان می‌توانید تصور کنید. مردم هستند؛ پارک آبیاری می‌شود و ... ما دیروز بچه‌هایمان آب روی سرشان باز شده بود و تمرین می‌کردند. واقعا باید ببینید مردم که رد می‌شوند با چه تعجبی به تمرین ما نگاه می‌کنند. برایشان خیلی جالب است. معمولا اتفاق جالبی رخ می‌دهد که نمی‌توان خیلی به آنها اشاره کرد، زیرا استان (چهار محال بختیاری) زیر سوال می‌رود.»

*در پارک چهار درصد هم نمی‌شود کار تاکتیکی کرد

مریم احمدی در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند در پارک کارهای تاکتیکی‌اش را پیش ببرد، واکنش جالبی دارد:« پارک هست. درخت هست. واقعا کار تاکتیکی فقط چهار درصدش انجام می‌شود. غیرممکن است که زمین تمرین چمن را با پارک مقایسه کرد و ما فقط برای شرایط هوازی به پارک می‌رویم. هر تیم دیگری بود واقعا این شرایط را ادامه نمی‌داد.»

*آن ویدئو کم لطفی در حق من و تیمم بود

با تمام این‌ها مریم احمدی به آینده امیدوار است ولی بار دیگر به ویدئویی که دست به دست می‌شود، پرداخت و در مورد آن گفت:« من همانطور که گفتم دوست داشتم مربی باشم. ولی چیزی که وایرال شد، چیز سنگینی بود. من یک مربی 20 ساله. به نظرم کم لطفی بزرگی بود. به عنوان سوتی حرف‌های من پخش شد، ولی من حق کسی را نخوردم و کار مناسبی نبود. نه‌تنها در حق من که در حق تیم من کم لطفی شد. یک عده حتی فکر کرده بودند در یک بازی این همه گل خوردیم! ولی خب مردم فقط 15 ثانیه را دیده‌اند. نه اتفاقات پشتش را دیده‌اند. نه شرایط تیم ما را و نه سختی‌هایی که کشیده‌ایم.»

*حق ندارند درباره نتایج ما حرف بزنند 

سرمربی تیم ملی پوشان شهرکرد می‌گوید عده‌ای نیز با استناد به این ویدئو می‌گویند با آبروی استان بازی شده است. با این حال مریم احمدی دیدگاه دیگری دارد و در این مورد اینطور ابراز نظر می‌کند:« عده‌ای می‌گویند با آبروی استان بازی شده است. آدم وقتی این حرف را می‌زند که کاری کرده باشد. مثلا یک پدر در حق دخترش کاری کرده و می‌گوید با کارهایت آبروی من را نبر. ولی وقتی تو اصلا نمی‌دانستی تیمت در لیگ برتر است و اصلا تیم بانوان داری، چه آبرویی و چه حقی. اینکه اصلا نمی‌دانی کجا تمرین می‌کنند، اصلا حق نداری در مورد فوتبالشان حرف بزنی و بگویی با آبروی استان ما بازی شده است. من خوشحالم که تیم ما به لیگ برتر آمد و چند تیم به شهر ما آمدند تا بفهمند که چهارمحال بختیاری کجاست. خیلی‌ها اینجا را با کهگیلویه اشتباه می‌گرفتند. و این به نظرم خیلی پیشرفت بزرگی برای استان ما بود.»

*از بچگی عاشق پرسپولیس و بارسلونا هستم

مریم احمدی در حضور چهره‌های نامداری مثل مرضیه جعفری و بیان محمودی که در فوتبال بانوان حضور دارند، یک مربی منحصر به‌فرد است که در سن 20 سالگی فرصت هدایت یک تیم و حضور در لیگ برتر بانوان را پیدا کرده است. از او خواستیم تا بیشتر در مورد خودش توضیح بدهد، از تیم‌های مورد علاقه‎‌اش بگوید و چشم‌اندازش در فوتبال. او در پاسخ به این سوال اینطور از علایقش و انگیزه‌هایش گفت:«من از بچگی همراه برادرم فوتبال بازی می‌کردم و عاشق بارسلونا و پرسپولیس بودم. بعد وارد فوتسال شدم و در رده‌های زیر 14 و زیر 15 سال در تیم ملی فوتسال بودم. دو سال با تیم ملی‌پوشان در لیگ یک بودم و بعد هم به‌عنوان مربی همراه این تیم هستم. یک مقدار که تازه فهمیدم فوتبال از چه قرار است و حرفه‌ای‌تر نگاه کردم خیلی تحت‌تاثیر بازی‌های لیورپول، منچسترسیتی و رئال مادرید قرار گرفتم و فهمیدم چقدر یک سیستم و یک مربی می‌تواند روی یک تیم تاثیر بگذارد و اتفاقات بزرگی رقم بخورد. از وقتی مربی شدم، فوتبال را طور دیگری می‌بینم.» 

*تیم ملی ایران در موقعیت مشابه ملی‌پوشان شهرکرد است

مریم احمدی که آرزو دارد تیم ملی‌پوشان به جایگاه مناسبی همراه با او دست پیدا کند و به تیم ملی برسد، شرایط تیم ملی را به تیم ملی‌پوشان شهرکرد تشبیه می‌کند :« شرکت در مسابقات جام ملت‌های آسیا پیشرفت بزرگی برای فوتبال زنان بود. چند سالی از کشورهای دیگر عقب هستیم، ولی همین هم که بچه‎‌ها جسارت بازی در سطح آسیا را پیدا کرده‌اند، یک دنیا برای فوتبال ایران ارزش دارد؛ اتفاقی که تا حالا رخ نداده است. باز هم می‌گویم مردم ما عادت کرده‌اند فقط نتیجه‌ها را ببینند. نمی‌بینند که تفاوت تیم ما با بقیه تیم‌ها چیست. نمی‌بینند شرایط تیم‌ها چه فرقی دارد. چه مهره‌هایی دارند و در چه شرایطی تمرین می‌کنند و ...

*کلا خیلی زود قضاوت می‌کنیم

او ادامه داد:« دقیقا همین 15 ثانیه‌ای که وایرال شد، مثل خیلی از نتیجه‌هاست. مثل نتیجه آخر تیم ملی ایران مقابل چین که با هفت گل باختیم. همه آن نتیجه را دیدند ولی نگفتند ما کجای دنیاییم و آنها کجایند. ما با چه تجهیزاتی به اینجا رسیده‌ایم و آنها با چه تجهیزات و حمایت‌هایی. کلا آدم‌هایی هستیم که خیلی زود قضاوت می‌کنیم. آن ویدئو خودم و بچه‌ها را تحت تاثیر قرار داد ولی امیدوارم در بازی‌‎های بعدی کارشان را بهتر انجام بدهند و به خاطر خودشان سربلند از زمین مسابقه بیرون بیایند.»

انحلال یکی از سرنوشت‌های محتمل برای تیم ملی‌پوشان شهرکرد است ولی مریم احمدی که در طول مصاحبه به موانع بسیاری در فوتبال زنان اشاره کرد، این موضوع را رد می‌کند و با امیدواری این مصاحبه را پایان می‎‌دهد:« این تیم یک نفر را دارد. بنیانگذار این تیم آقای میراحمدی است. چهار سال است که با تمام سختی‌ها و نامهربانی‌ها پشت این دختران مانده و حمایتشان کرده است. من مطمئنم فوتبال دختران این استان تا وقتی ایشان هست، رها نخواهد شد.»