«هیثم بن طارق» سلطان عمان فرمان حکومتی در رابطه با همکاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران صادر کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری عمان، «هیثم بن طارق» با صدور فرمان سلطنتی موافقتنامه همکاری حمل و نقل دریایی بین عمان و جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد.  

خبرگزاری عمان اضافه کرد که موافقتنامه همکاری در زمینه حمل و نقل دریایی بین دو کشور در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۹ در تهران امضا شده بود. 

رسانه‌های عمان نیز با انتشار این خبر اضافه کردند که یک هیات عالیرتبه تجاری ایرانی متشکل از ۳۰ نفر از نمایندگان شرکت‌های خصوصی همراه با نمایندگان سازمان بنادر و صندوق ضمانت صادرات ایران دوشنبه گذشته در یک سفر رسمی به مسقط پایتخت عمان آمدند. نمایندگان یاد شده طی این سفر با طرف‌های عمانی در خصوص گسترش صادرات و شناسایی موانع همکاری‌های تجاری دو کشور و همچنین آشنایی با بازارهای عمان گفت و گو کردند. 

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران که در عمان به سر می‌برد، امروز (چهارشنبه) با مدیرعامل شرکت حمل و نقل دریایی عمان در خصوص ایجاد شرکت مشترک حمل و نقل دریایی بین دو کشور گفت و گو کرد. 

«علیرضا پیمان پاک» همچنین با طرف عمانی، فعال‌سازی امکانات کشتیرانی و حمل و نقل دو کشور با هدف توسعه روابط دو جانبه و چندجانبه به ویژه در زمینه ترانزیت کالا بین کشورهای منطقه را مورد بحث و بررسی قرار داد. 

«پیمان پاک» با اشاره به قراردادهای تجارت آزاد عمان با سایر کشورها و حجم تجارت ۱.۵ تریلیون دلاری منطقه بر موقعیت استراتژیک ایران و عمان و امکان اجرای عملیات صادرات کالا و ترانزیتی بین دو طرف تاکید کرد.  

وی بر لزوم افزایش سهم دو کشور از بازار منطقه از طریق تقویت زیرساخت‌های تجاری به ویژه در حوزه کشتیرانی، حمل و نقل بین المللی و ترانزیت و فعال‌سازی کریدور ترانزیتی «شمال - جنوب» تاکید کرد. 

همچنین «صالح جمعه» رئیس اتاق بازرگانی عمان که در این نشست حضور داشت، اظهار داشت که به رغم مشکلات بانکی، کشتیرانی و حمل و نقل، دو طرف به تلاش برای افزایش روابط تجاری بین خود ادامه می‌دهند. 

مبادلات تجاری ایران و عمان در سال مالی منتهی به ۲۰ مارس ۲۰۲۲ بالغ بر یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. | منبع: همشهری آنلاین