حسین کمالی گفت: به آقای رئیسی گفتم اگر تمام سرمایه‌های جهان را به اقتصاد ایران بریزند از بین خواهد رفت.

حسین کمالی: رئیسی باید هرچه زودتر به سمت اصلاح کابینه برود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبرسراسری، حسین کمالی، وزیر کار در دولت سازندگی و اصلاحات و دبیرکل حزب اسلامی کار، درباره موفقیت یا عدم موفقیت دولت در اقناع عمومی نسبت به سیاست‌های اقتصاد گفت: «نه‌تنها دولت فعلی حتی دولت‌های قبل هم در توضیح سیاست‌ها و برنامه‌های خود برای جامعه توانایی کافی و لازم را نداشتند. سیاست‌های کلی کشور در زمینه‌های مختلف از شفافیت کافی برخوردار نیست و مردم از بسیاری از سیاست‌ها و دلایل اتخاذ تصمیمات مختلف بی‌اطلاع‌اند یعنی مردم اصلا نمی‌دانند چرا تصمیم گرفته می‌شود که صادرات و واردات و مالیات و افزایش دستمزد و تورم تغییر پیدا کند و مردم خود راناچار به تبعیت از تصمیمات اتخاذ شده می بینند.آنچه در زمان پیروزی انقلاب مدنظر بود که مردمدر تعیین سرنوشت مشارکت داشته باشند امروز به حاشیه رفته است و کسانیکه در این زمینه تصمیم می گیرند احساس نیاز نمی کنند که با مردم گفتگو کنند و مردم در زمینه های مختلف توجیه نیستند.نکته بعدی در رابطه با سیاست خارجی بحث برجام است الان 99/99 درصد مردم از جزئیات برجام بی اطلاع‌اند و موافقت و مخالفت با این مسئله بر اساس اطلاعات نیست و برای مردم ملموس نیست که پذیرش یا عدم پذیرش برجام چه نتایجی به همراه دارد.موافقین و مخالفین این قرارداد نیز تماما از جزئیات برجام بی اطلاع اند در حالیکه عربستان و اسرائیل و آمریکا و اروپا و روسیه و چین تماما از جزئیات برجام مطلع اند و آن کسانیکه با این قرارداد بیگانه و نامحرم اند ، مردم ایران‌اند».

او در ادامه درباره راهکار دولت در مقابل افزایش نارضایتی‌ها افزود: «معمولا در ایران هر تصمیمی که گرفته می شود کسانی که این تصمیمات را می‌گیرند بر تصمیم خود پافشاری می‌کنند و بر اساس نتیجه عملکردهای خود آن را اصلاح نمی‌کنند اینکه بگوییم ما تصمیمی گرفته‌ایم و بر اساس ارزیابی عملکرد در سیاست‌ها بازنگری می‌کنیم در ایران مرسوم نیست و در هیچ واقعه این روش را پیش نگرفته‌ایم در حوزه اقتصاد و سیاست نیز رویکرد دولت همین است که در مقابل مشکلات جدید راهکارهای جدید ارائه می شود که شاید برای دولت و نظام پرهزینه باشد».

این فعال سیاسی سپس درباره رویکردهای اقتصادی رئیسی افزود: «بحث آقای رئیسی و دولت های قبل از او نیست بحث بر سر این است که سیستمی که در کشور ما طراحی شده با آنچه در قانون اساسی منظور و محسوب شده فاصله دارد ما الان یک حکومت کاملا سرمایه‌داری از نوع شدید آن را داریم و حتی از سرمایه‌داری غربی هم شدیدتر رفتار می‌کنیم. الان کسانی که پول دارند می‌توانند غذا خوب بخورند، دارو درمانی خوب داشته باشند و زندگی خوب داشته باشند و بیمار خود را در بیمارستان‌های خوب در داخل و خارج درمان کنند اما کسانی که پول ندارند مریضشان روی دستشان می‌میرد. در زمان کرونا افراد زیادی به این دلیل مردند که خانواده هایشان نمی‌توانستند امکانات لازم را برای درمان آنها تهیه کنند. در سیستم آموزشی کشور نیز همینطور است؛ کسانی که دستشان به دهنشان می رسد برای تحصیل به کشور های خارجی می روند و یا در دانشگاه های پولی داخلی تحصیل میکنند اما متاسفانه امروز حتی در داخل کشور هم دانشگاه‌های دولتی پولی شده اند و این یک فاجعه است. من دو هفته پیش دیداری با آقای رئیسی داشتم که به ایشان گفتم تنها جای دنیا که برای شکایت‌کردن باید پول داده شود ایران است یعنی اگر کسی پول نداشته باشد حق شکایت هم ندارد این شدید نوع سرمایه‌داری است که در کشور ما در حال اجراست همه شعار عدالت می دهند اما عدالت با وضعیت فعلی فاصله زیادی دارد».

دبیرکل حزب کار در ادامه نسبت به احتمال تغییر در کابینه رئیسی اشاره کرد: «اصولا انتخاب کابینه آقای رئیسی اشتباه بود ایشان نباید از افراد ناتوان صرفاَ به دلیل هم فکری استفاده می کرد.مدیران اجرایی کشور باید از توانا ترین مدیران انتخاب شوند تا کشور اداره شود.سپردن کار به افراد بی تجربه و نا کارآمد که از اداره مجموعه خود نیز عاجز هستند نمی تواند کشور را در موقعیت مناسب قرار دهد. لازم است آقای رئیسی هر چه زودتر نسبت به اصلاح ترمیم کابینه خود اقدام کند از ناکارآمدی بکاهد».

او سپس از احتمال تاثیر برجام در سیاست های اقتصادی گفت: «من نمی دانم با برجام وضعیت اقتصادی درست می شود یا نه چون فرمول اقتصادی ما غلط است و هرچقدر سرمایه در این اقتصاد داشته باشیم از بین خواهد رفت من به آقای رئیسی گفتم اگر تمام سرمایه های جهان را به اقتصاد ایران بریزند از بین خواهد رفت. اقتصاد ما بر اساس بهره گیری از سرمایه و منابع استوار است و به تولید ثروت ناشی از تلاش و مزیت و رقابت توجه ندارد.بعید بنظر می رسد با این فرمول دولت نتیجه ای بگیرد».

کمالی در پایان درباره تکرار سیاست‌های اقتصادی دهه شصت افزود: «ما آن موقع به خاطر شرایط جنگ ناچار بودیم به سمت کوپن و توزیع مواد غذایی پیش برویم اما الان به خاطر ضعف مدیریت به این سمت حرکت می‌کنیم. الان منابع کم نیستند آن زمان به دلیل هزینه های جنگ ناچار بودیم کوپن بدهیم.الان مردم را به صف فرستاده اندکه در این مقطع زمانی فاجعه است و نمی بایست مردم در صف بیاستند در عراق کهبهدلیلجنگداخلیوتجاوزخارجیوضعیت آشفته است مردم در صف گوشت و تخم مرغ نیستند در افغانستان نیز این وضعیت نیست در ایران معلوم نیست چه سیاستی اعمال می شود که همیشه دنبال در صف نگه داشتن مردم اند و هیچگاه فرصت رشد و شکوفایی برای استعداد های ملی با توجه به این وضعیت برای مردم فراهم نمی شود».