ایرنا نوشت: رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر رسمی به عمان گفت:‌ مواضع تهران و مسقط در بسیاری از مسائل همخوانی قابل توجهی دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابراهیم رئیسی بامداد سه شنبه در نشست خبری در فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: حسن روابط ایران و عمان، همکاری منطقه‌ای را افزایش خواهد داد.

رئیس‌جمهور افزود: در نشست‌های امروز با مسئولان عالی عمانی این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که لازم است که دو کشور این همکاری را در سطح منطقه و بین المللی داشته باشیم ضمن آنکه مواضع دو کشور در خیلی از مسائل همخوانی قابل توجه دارد.

رئیسی ادامه داد: فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان دو کشور، مشکلات خود را در زمینه تجارت، انتقال پول، مسائل مالی، بانکی و گمرکی در نشستی با حضور وزیر صمت و وزیر تجارت عمان بررسی شد و مقرر شد در این زمینه به زودی موانع رفع می‌شود تا راه برای تجارت و کار اقتصادی هموار شود.

رئیس‌جمهور افزود: هم تجار عمانی و هم ایرانی آن چنان آشنا با ظرفیت‌های موجود در دو کشور نیستند. بنابراین ضرورت تاسیس دفتر تجاری ایران در عمان احساس شد و بررسی شد که این دفتر هرچه زودتر تاسیس شود تا ظرفیت‌های دو کشور را به فعالان اقتصادی بشناساند.

وی تصریح کرد: در نشست با ایرانیان مقیم عمان، آنها مشکلات حقوقی و مسائل فرهنگی و آموزش و پرورش را مطرح کردند که نسبت به این موضوع هم تصمیماتی گرفته شد که برخی از آنها باید در تهران دنبال شود. آنچه قطعی است آن است که ایرانیان مقیم خارج مثل ایرانیان داخل دارای حقوقی هستند که دولت باید پیگیر باشد.

آیت الله رئیسی گفت: بالاخره کسانی هستند به دلیل تحصیل و شغل در خارج از کشور به سر می‌برند. دولت چون ایرانیان داخل، نسبت به آنها هم وظیفه دارد. طبیعتا وزارت خارجه و شورای ایرانیان خارج از کشور کار را دنبال کنند تا مشکلات ایرانیان مقیم عمان هم به حداقل برسد.