دیدار مس رفسنجان - استقلال با چهار صحنه مشکوک داوری همراه بود.

نقد تصمیماتی که باعث قهر فرهاد مجیدی شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش ورزش سه، با وجود اینکه استقلال شب گذشته توانست مس رفسنجان را با دو گل شکست بدهد و پس از گذشت ۲۹ هفته از رقابت های لیگ برتر همچنان تنها تیم بدون باخت مسابقات باشد اما فرهاد مجیدی به شدت به نحوه قضاوت داور این مسابقه اعتراض داشت و حتی به بخاطر همین مسئله حاضر به شرکت در نشست خبری پس از بازی نشد.

مدیر رسانه ای تیم استقلال نیز در این باره گفت "امروز یکی از سیاه ترین روزهای داوری فوتبال ایران بود." و مدعی شد سوت های این بازی به ضرر استقلال زده شده و پنالتی دقیقه ۵۴ استقلال نیز گرفته نشده است.

این مسابقه به جز خطای مشکوک به پنالتی روز آرمان رمضانی سه صحنه داوری دیگر نیز داشت؛ برخورد سید حسین حسینی با مدافع مس، اخراج محمد دانشگر و صحنه مشکوک به هند سید حسین حسینی.

از کارشناسان داوری نظرات‌شان را در خصوص این صحنه ها جویا شدیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

برخورد سید حسین حسینی با مدافع مس (دقیقه ۳۲)
* ابراهیم میرزابیگی: دروازه‌بان برای زدن توپ می‌آید اما بی احتیاطی می‌کند و با پا ضربه ای به بازیکن مس می‌زند؛ داور حتما باید یک پنالتی به نفع مس اعلام می‌کرد.
* حسین عسگری: خطایی اتفاق نمی‌افتد چون توپ در فاصله ای است که هم مهاجم هم مدافع و هم دروازه‌بان می‌توانند بازی کنند. دروازه‌بان هم پرش می‌کند و چنین تماس های بدنی در جدال های هوایی که چند نفر در فاصله کم تا توپ هستند طبیعی است.
* حیدر سلیمانی: دروازه‌بان ابتدا توپ را دفع می‌کند و در ادامه برخوردی با مهاجم پیدا می‌کند که خطا محسوب نمی‌شود و جزو برخوردهای فوتبالی است.
* غلامرضا جباری: دروازه‌بان تیم استقلال خطایی مرتکب نشد و تصمیم داور مبنی بر ادامه بازی درست بود.

خطای مشکوک به پنالتی روی آرمان رمضانی (دقیقه ۵۳)
* ابراهیم میرزابیگی: مدافع مس رفسنجان پای چپ بازیکن استقلال را با تکل می‌زند و پنالتی محرز است. داور در این صحنه اشتباه کرد.
* حسین عسگری: در صحنه آهسته به وضوح مشخص است که بازیکن مس با تکل خطا با پای راست به پای چپ بازیکن استقلال ضربه می‌زند. در واقع بازیکن مس هیچ اثری روی توپ نمی‌گذارد و فقط پای بازیکن حریف را می‌زند. هنگام تکل زدن اثر روی توپ اهمیت زیادی دارد اما اینجا مدافع هیچ اثری روی توپ نداشت و به هیچ عنوان شبیه سازی صورت نگرفت.
* نوذر رودنیل: قطعا پنالتی بود و داور در این صحنه به اشتباه به بازیکن استقلال اخطار داد.
* حیدر سلیمانی: مدافع تکل می‌زند اما لحظه آخر پایش را جمع می‌کند و برخوردی بین مدافع و بازیکن استقلال ایجاد نمی‌شود اما آقای رمضانی قصد داشت با زیرکی از داور پنالتی بگیرد.
* غلامرضا جباری: بازیکن مس رفسنجان مرتکب خطا شد و داور باید یک ضربه پنالتی به نفع استقلال اعلام می‌کرد.

کارت زرد دوم و اخراج محمد دانشگر (دقیقه ۸۰)
* ابراهیم میرزابیگی: وقتی آقای دانشگر روی نیمکت ذخیره ها قرار داشت، یک‌ اخطار بخاطر اعتراض گرفته بود و در دقیقه ۸۰ هم بازیکن مس رفسنجان را با دست کنترل می‌کند و یک حمله موثر را از تیم حریف می‌گیرد. بنابراین اخطار دوم صحیح است.
* حسین عسگری: این صحنه خطا هست اما اخطار ندارد؛ گرفتن به تنهایی اخطار ندارد مگر اینکه با گرفتن، از حمله موثری جلوگیری شود اما اینجا توپ به حدی بلند است که به دروازه‌بان می‌رسد و از حمله موثری جلوگیری نشده است.
* نوذر رودنیل: خطای دانشگر مستحق دریافت کارت زرد دوم و اخراج نبود؛ داور عجله کرد.
* حیدر سلیمانی: در مورد کارت زرد که ما متوجه نشدیم چه اتفاقی روی نیمکت رخ داد اما درباره کارت زرد دوم با وجود اینکه توپ در اختیار مهاجم نبود اما خطا هنگامی رخ داد که از یک موقعیت حمله مس رفسنجان جلوگیری کرد. "سلب موقعیت حمله حریف" باید با کارت زرد جریمه شود و به نظر من این کارت درست بود.
* غلامرضا جباری: داور به درستی خطای آقای دانشگر را اعلام کرد و کارت زرد هم درست بود.

مشکوک به هند سید حسین حسینی (دقیقه ۹۰+۲)
* ابراهیم میرزابیگی: آنطور که تصویر نشان می‌دهد دروازه‌بان توپ را در داخل محوطه جریمه با دست می‌زند و بیرون محوطه با پا شوت می‌کند. این صحنه برای داور مشکل است و باید کمک داور که به خط جریمه عمود است تشخیص بدهد. از نظر من کار داور درست بود.
* حسین عسگری: چون دوربین روی خط محوطه جریمه نیست نمی‌شود،‌ نمی‌توان قاطعانه صحبت کرد اما به نظر داخل است و هند نیست. در چنین مواقعی کمک داور باید به داور اعلام کند خطایی رخ داده یا خیر. اما اگر بیرون بوده باشد حتما کارت دارد؛ اینکه کارت قرمز باشد یا زرد یک معقوله جدا است.
* نوذر رودنیل: حسینی از محوطه جریمه بیرون آمد و توپ را با دست لمس کرد؛ حتما باید هند اعلام می‌شد.
* حیدر سلیمانی: سید حسین حسینی توپ را از درون محوطه جریمه با سینه و دست کنترل کرد اما همراه با توپ بیرون آمد و لمس او در بیرون از محوطه هم ادامه داشت اما داور نمی‌توانست تشخیص بدهد و البته در صورت تشخیص هم نیازی به اخطار نداشت.
* غلامرضا جباری: این زاویه ای که ما می‌بینیم به نظر می‌رسد که دروازه‌بان تیم استقلال بیرون از محوطه جریمه توپ را با دست کنترل می‌کند اما با توجه به اینکه کمک داور دوم روی خط عرضی محوطه جریمه قرار دارد باید به تصمیم کمک داور احترام گذاشت.