لباس شماره یک تیم ملی ایران در جام جهانی؛ این احتمالا مهم ترین دغدغه دراگان اسکوچیچ در فاصله شش ماه مانده به شروع تورنمنت است.

سر این شماره در رختکن تیم ملی دعواست!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، احتمالا از همین حالا تردیدی وجود ندارد که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، مهدی طارمی و سردار آزمون زوج خط حمله تیم ملی ایران در جام جهانی خواهند بود. در پست مدافعان میانی، هافبک دفاعی، وینگر چپ و راست و ... نیز تقریبا انتخاب های سرمربی مشخص است و حدس زدن ترکیب تیم ملی ایران برای اولین مسابقه برابر انگلیس خیلی دشوار نخواهد بود.

اما در مورد لباس شماره یک و دروازه بان اصلی، هنوز تردیدهای زیادی در ذهن سرمربی و البته هواداران فوتبال وجود دارد. جنگ اصلی بین علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده بود که سید حسین حسینی با عملکرد فوق العاده خود در لیگ بیست و یکم، دردسر شیرین سرمربی را چند برابر کرد. نمی توان از نام پیام نیازمند و رشید مظاهری نیز گذشت و این یعنی یک جنگ شش ماهه و تمام عیار برای تصاحب یک لباس ارزشمند.

علیرضا بیرانوند

در تابستان سال 99 و بعد از سپری کردن چهار سال درخشان در ترکیب پرسپولیس و البته تیم ملی، علیرضا بالاخره تصمیم گرفت شانس خود برای ادامه مسیر موفقیت را در فوتبال اروپا امتحان کند. اما روزهای حضور در قاره سبز برای این سنگربان بلندقامت و چالاک چندان خوب پیش نرفت و علیرضا بیرانوند در دو سال اخیر شاید در مجموع به اندازه یک نیم فصل برای دو تیم آنتورپ و در ادامه بوآویشتا به میدان نرفته باشد. ادامه این روند ضعیف باعث شد او بعد از شش سال جایگاه ثابت خود در ترکیب تیم ملی ایران را در چند بازی از دست داده و شاهد حضور امیر عابدزاده در ترکیب اصلی زیر نظر دراگان اسکوچیچ باشد.

حالا و در فاصله چند ماه مانده به شروع جام جهانی، به نظر می رسد علیرضا بیرانوند تصمیم به بازگشت به فوتبال ایران گرفته و قصد دارد در آستانه آغاز تورنمنت، پیش چشم سرمربی تیم ملی جایگاه تضعیف شده خود را ترمیم سازد. شروع هر چه سریع تر رقابت های لیگ برتر در فصل بعد به سود علیرضا بیرانوندی خواهد بود که می خواهد همانند 2018، دوباره جایگاه شماره یک تیم ملی ایران را در اختیار داشته باشد. تقریبا تردیدی وجود ندارد که او یکی از مسافران قطر 2022 خواهد بود، اما حضور در ترکیب ثابت هدفی است که باید توسط علیرضا بیرانوند در ماه های پیش رو محقق شود.

امیر عابدزاده

در روزهای ابتدایی 29 سالگی، امیر عابدزاده بالاخره بعد از سال ها پشت خط ماندن، جایگاه خود در ترکیب تیم ملی ایران را پیدا کرده است. بعد از سپری کردن چهار فصل خوب در لیگ پرتغال و ترکیب ماریتیمو، امیر عابدزاده فصل قبل تصمیم گرفت به پیشنهاد تیم دسته دومی پونفرادینا پاسخ مثبت دهد و در اسپانیا شانس خود برای بازی کردن در لالیگا را امتحان کند.

این دروازه بان حالا باتجربه در فصل جاری روزهای درخشانی را در ترکیب تیم جدید خود تجربه کرد و بارها با واکنش های خود پونفرادینا را نجات داد. البته امیر عابدزاده در چند مسابقه نیز متزلزل ظاهر و گل هایی دریافت کرد که از یک دروازه بان درجه یک بعید است. اما در نهایت رویای صعود به لالیگا در اولین فصل حضور در اسپانیا برای او محقق نشد و به نظر می رسد امیر عابدزاده فصل بعد نیز در تیم فعلی خود به میدان خواهد رفت.

قرار گرفتن امیر عابدزاده در ترکیب ثابت تیم ملی ایران در جام جهانی احتمالا بستگی به عملکرد او در ابتدای فصل پیش رو و البته شرایط رقبایش، به خصوص علیرضا بیرانوند دارد. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، تقریبا تردیدی وجود ندارد که امیر عابدزاده مسافر قطر است و دومین جام جهانی متوالی خود را نیز تجربه خواهد کرد. اما برای قرار گرفتن در بین 11 بازیکن اصلی، او رقبای بزرگ و آماده ای مانند علیرضا بیرانوند و سید حسین حسینی را در پیش رو دارد.

سید حسین حسینی

در تابستان سال گذشته به نظر می رسید سید حسین قصد دارد از استقلال جدا و راهی سپاهان شود. اما این دروازه بان بلندقامت و ترکه ای، در نهایت ماندن در رختکن آبی پوشان و مبارزه با رشید مظاهری را انتخاب کرد و گذر زمان نشان می دهد این احتمالا بهترین تصمیم عمر ورزشی سید حسین حسینی بوده است.

استقلال با درخشش فوق العاده این دروازه بان در طول فصل، بعد از یک دهه به عنوان قهرمانی در لیگ برتر دست یافت و سید حسین حسینی همین حالا با ثبت 16 کلین شیت، جایزه دستکش طلایی و عنوان بهترین سنگربان فصل را نیز از آن خود کرده است. او بر خلاف فصول گذشته با روحیه ای آرام و در شان یک کاپیتان، بارها در مسابقات دشوار استقلال را نجات داد و حتی شاید جایزه بهترین بازیکن لیگ بیست و یکم نیز عنوان دور از انتظار برای سید حسین حسینی نباشد.

در سن 29 سالگی، این دروازه بان باتجربه یکی از شانس های مسلم برای قرار گرفتن در فهرست تیم ملی ایران در قطر و تجربه حضور در جام جهانی خواهد بود. با حضور رقبایی چون بیرانوند و عابدزاده، کار سید حسین حسینی برای قرار گرفتن در ترکیب ثابت دشوار است، اما ادامه این روند درخشان حتی ممکن است این رویای بزرگ را نیز برای او محقق سازد. تصیم عاقلانه ماندن در استقلال، بهترین فصل فوتبالی سید حسین حسینی را رقم زد و حالا او رویاهای بزرگ تری را در فصل پاییز پیش رو جست و جو می کند.

پیام نیازمند

دروازه بان جوان و چالاک فوتبال ایران، بعد از سپری کردن فصولی درخشان در ترکیب پیکان و در ادامه سپاهان، تبدیل به یکی از نام های قابل اعتنا در این پست در فوتبال ایران شده است. پیام نیازمند نیز اما در تابستان سال گذشته ترجیح داد مسیر بیرانوند و عابدزاده را طی کرده و احتمالا برای نزدیک شدن به جایگاه شماره یک تیم ملی، پرتغال و باشگاه پورتیموننزه را برای ادامه دوران طلایی خود انتخاب کند.

اما دشواری های رسیدن به ترکیب ثابت به خصوص در اروپا باعث شد فصل اول حضور در پرتغال برای پیام نیازمند چندان خوب پیش نرود. او فرصت چندانی برای بازی کردن در ترکیب پورتیموننزه پیدا نکرد و دریافت هفت گل برابر پورتو و یاران مهدی طارمی، شرایط او برای رسیدن به ترکیب ثابت را دشوار کرد. در فاصله شش ماه مانده به شروع جام جهانی، پیام نیازمند امید چندانی در شرایط فعلی به قرار گرفتن در ترکیب ثابت تیم ملی ایران ندارد. اما با حضور این همه رقیب درجه یک و آماده، احتمالا حضور در لیست اعزامی به قطر 2022 نیز برای این دروازه بان 27 ساله دستاورد بسیار خوبی خواهد بود.

لیست دوم؛ به دنبال رزرو بلیت سفر به قطر

گزینه هایی چون رشید مظاهری، علیرضا حقیقی، محسن فروزان، محمدرضا اخباری و ... در لیگ ایران در فصل جاری عملکرد قابل قبولی داشته اند. اما شاید در هیچ مقطعی از تاریخ اینقدر سنگربان آماده و باکیفیت در فوتبال ایران وجود نداشته و به همین علت قرار گرفتن در بین لیست سه نامزد نهایی بسیار دشوار است. اسامی مذکور امیدوارند شروعی درخشان در ابتدای فصل بعد داشته تا بتوانند نام خود را بین دروازه بان های اعزامی به قطر 2022 قرار دهند.