اولین فینال رسمی کنفرانس لیگ امشب خواهد بود. اگر به جدیت و اهمیت آن ذره ای شک دارید از لژیون طرفداران جالو روسی یا روتر دامی ها سوال کنید.

جامی که برای جهانبخش آرزویش می‌کنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، بازی در "اروپا لیگ" برای تیمی مثل بارسلونا ننگ به‌شمار می‌رود. طرفداران منچستر یونایتد از شرم، سر خود را با دستان پنهان و هواداران تاتنهام همسایه خود را برای حضور در آن تحقیر می‌کنند. اولویت برای آن‌ها چیز دیگری است. غافل از آنکه اگر ده‌ها تیم درجلوی آن‌ها حضور دارند، هزاران تیم فقط برای بقا در دسته‌های پایین‌تر دست و پا می‌زنند.

در این بلبشو، یوفا سومین جام خود را با نام "کنفرانس لیگ" راه اندازی کرده است. اکنون مثل گذشته رسما، هر ساله ٣ جام اروپایی برای تصاحب وجود دارد. فرصتی مناسب برای تیم‌های که در لیگ‌های ضعیف‌تر حضور دارند یا رده‌های پایین‌تری در لیگ خود کسب کرده اند. شاید از دید من و شما مسخره و وقت گیر و بی مورد به‌نظر آید.

اشتباهی محض. غنیمتی است برای خیلی از تیم‌ها و بازیکنانی که دست‌هایشان از عناوین و لقمه‌ای بخور و نمیر کوتاه است. سفره‌ای پهن برای فقرای اروپایی در برابر ثروتمندانی که هر فصل اندوخته بیشتری به‌دست می‌آورند.

سری به صفحات و اپ‌های مختلف شاید بی اثر نباشد. دو دسته از پرشورترین هواداران اروپا برای فینال کنفرانس لیگ  به تیرانا می روند، در تخیلات هواداران این مهم‌ترین دیدار ممکن در سال‌های اخیر است. باور کنید ساکنان هر دو شهر بدجوری منتظر هستند.

رم ایتالیا و فاینورد هلند

نام‌های بسیار آشنای فوتبال اروپا به مصاف هم می‌روند. مورینیوی معروف پرتغالی با عناوین متعدد در برابر "آرنه اِسلات" که مدالی بر گردن برای نمایش در مقابل رقیب موفق و مغرور خود ندارد. مورینیو با رم در پی تکمیل مجموعه جام های خود و فاینورد نیز دقیقا به دنبال کامل کردن مجموعه کا‌پ‌هایی که به‌عنوان یکی از سه تیم بزرگ هلند به‌دست آورده است.

*تیرانا کم آورد

هر دو تیم تشنه و گرسنه موفقیتند، و هواداران برای آن جان می‌دهند. تیرانا پایتخت آلبانی میزبان ناآشنایی است. ظرفیت استقبال را ندارد. و این نشان از اوج گرفتن موفقیت بار افتتاحیه رقابت‌های درجه سوم اروپاست. 

فراتر از انتظار همه، استقبال باورکردی نیست. چنان میل به حضور در فینال تبی ایجاد کرده که ورزشگاه ٢٠هزار نفری پایتخت آلبانی نشان از اشتباه یوفا در انتخاب دارد. بلیت‌ها در جا فروش رفت و طرفداران دو تیم رسما خواهان جابه‌جایی مکان بازی شدند. این در خواست نادیده گرفته شد. داستان به حدی جدی بود که خوزه مورینیو، سرمربی رم گفت: "هواداران دو تیم سانتیاگو برنابئو را پر می کردند." فاینورد اعلام کرد از تخصیص ناچیز تنها ٤هزار بلیت شدیدا ناراضی است. 

در این بین هواداران به سوی بلیت‌های حاضر در سایت‌های اینترنتی هجوم برده‌اند، آنچه هر دو باشگاه در نخریدن آن به طرفداران هشدار داده است اما بعید است که این امر مانع از آن شود که هواداران عاصی و تشنه شانس نادر برای افتخار در یک فینال اروپایی، آن را از دست بدهند. در روتردام تمامی اماکن رو باز رزرو شده است و شهردار شهر از کمبود نیروهای امنیتی شکایت کرده است.

رم آخرین بار ٣١ سال پیش در یک فینال اروپایی حضور داشته است؛ شکست در جام یوفا برابر اینترمیلان.  و هوادارانش از سال ٢٠٠٨ تاکنون شاهد قهرمانی تیم محبوبشان نبوده‌اند. و آخرین پیروزی فاینورد در اروپا لیگ در ٢٠٠٢ بوده است.

تعداد زیادی از هواداران رم در تلاش هستند تا راهی برای طی مسافت نسبتاً کوتاه رم تا تیرانا بیابند، همه ناامیدانه به دنبال بلیت مسابقه و راه عبور از دریای آدریاتیک هستند و خیلی از روتردامی‌ها هر طور شده خود را به تیرانا رسانده اند.

طبیعی است، حضور مورینیو تب و تاب بیشتری به اولین فینال کنفرانس لیگ بخشیده است و این تبلیغ مناسبی برای جام جدید اروپایی است.

*مورینیو، اعتبار فینال کوچک 

دورنمای قهرمانی در اروپا شور و شوق بسیاری را در میان هواداران رم و فاینورد ایجاد کرده است. در رم هواداران از مورینیو حمایت بی قید و شرطی کرده‌اند، که شهرتش در ایتالیا به حدی بود که به او آزادی عمل داده شده است. مورینیو در انگلیس مرد دیروز به حساب می‌آید، روحیه تیمی قوی ایجاد کرد و بهترین نتیجه را از خرید کلیدی خود، تامی ابراهام از چلسی، به دست آورده است.

مورینیو قبل از پیروزی رم در تورینو به خبرنگاران گفت: "وقتی دیگر ذوق و اشتیاقی برای فوتبال ندارید کارتان تمام است، این به ما مربیان بستگی دارد که تصمیم بگیریم تا کی ادامه دهیم، اما مطمئن باشید شما باید مدت مدیدی صبر کنید تا این اتفاق برای من بیفتد."

آبراهام نیز هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت: «برای من، این یک جام کوچک محسوب نمی‌شود. هر فینالی یک فینال است و اصلا مهم نیست در چه رقابتی باشد. شما به فینال می‌رسید و می‌خواهید جام را ببرید."

فاینورد در مقایسه با رم کابینه جام‌های کامل‌تری دارد، اما اکثر موفقیت‌هایش در هزاره گذشته به‌دست آمده است. قرن پیش. یکی از ٣ باشگاه برتر هلند با تاریخچه پرافتخاری در فوتبال اروپا و جام جهانی.

قهرمان اروپا در سال ١٩٧٠، دو جام یوفا دوران قدیم را نیز به دست آورده است، اما در دو دهه پس از آخرین موفقیت خود در اروپا، افتخارات بسیار محدود بوده است.

در فصل اخیر آرن اسلات با فاینورد، با ١١ امتیاز کمتر از آژاکس قهرمان، به مقام سوم رسید و با حضور در فینال کنفرانس لیگ هواداران را در کنار خود دارد.

اسلات در مورد رم و مورینیو می‌گوید: "کارنامه او باعث می‌شود کمی محتاط عمل کرد. او پیروزی‌های بسیاری در فینال‌های مختلف داشته است، اما ما باید روی تاکتیک‌ و روش‌ و سیستم تیم خودمان تمرکز کنیم"

فاینورد از آنجایی که قصد دارد به اولین تیمی تبدیل شود که هر یک از جام‌های فعلی مسابقات باشگاهی اروپا را بالای سر برده است به تیرانا می‌رود، جایی که روز چهارشنبه به مصاف رم می‌رود.

*علیرضای عزیز ما 

بهانه ما ایرانیان، برای توجه به این دیدار بیش از این حرف‌هاست. حضور "علیرضا خان جهانبخش" و موفقیت و شهرت در لیگ هلند لذت و صفای مضاعفی به‌طور حتم برای یکایک ما ایجاد می‌کند. هموطن بسیار مهربان و آقای ما، با صفایی مثال‌زدنی.

هفته پیش در آخرین روز لیگ هلند، اردیویسه، پس از دیدار آخر در لانج بازیکنان استقبال گرمی از من و بستگان و دوستان داشت. در آن همهمه و شلوغی، گپ گرم دوستانه کوتاهی داشتیم. اما بیش از آنکه از فاینورد و فینال صحبت کنیم، علیرضا از حمید (صدر) گفت. از برنامه تلویزیونی که با یکدیگر داشتند، از عادل که کتاب پایانی حمید را به او هدیه داده است. از نوستالژی بودنش حیرت زده شدم. قراری نصف و نیمه گذاشتیم برای ملاقات بعدی تا از فینال و جام جهانی حرف بزنیم. با برنامه‌های فشرده او متاسفانه دست نداد. شاید در فرصتی دیگر.

بگذارید آن‌ها که می‌خواهند فقط مادرید و لیورپول و نخبگان و برندگان همیشگی را دنبال کنند. آیا ١٣ جام به ١٤ خواهد رسید، یا ٦ به ٧. خسته شدیم از پیروزی‌های دائمی بایرمونیخ و میلان و سیتی و بارسلونا و…

برای رم و فاینورد، هواداران دو تیم، لورنزو پلگرینی و تامی ابراهام، علیرضا و سیریل دسرز که با ١٠ گل بهترین گلزن کنفرانس لیگ است حکایت شیرین‌تر و بیادماندنی‌تر از تصورات ماست که فقط دل به بردهای تکراری غول‌های فوتبال و ستارگان بی رقیب آن داده‌ایم. مطمئن باشید روزی خواهد رسید که هر یک از آن‌ها با افتخار و غرور به مدال خود نگاهی بیندازند. نه با شرم، نه با خجالت و تحقیر. دوران ورزش کوتاه است و تصاحب هر مدال و جامی در دنیای پرتکاپو، پرتنش و بی رحم آن مغتنم و بسیار با ارزش. 

از آن‌هایی که به مدال‌های دوران مدرسه خود نگاه می‌کنند سوال کنید تا برایتان ساعت‌ها از خاطرات دلنشین‌شان حرف بزنند. بماند، تماشای موفقیت زیر دستان و ضعفا و آن‌ها که شانس کمتری داشته‌اند، در قحطی همیشگی جام و مدال، همیشه خوشایند بوده است. همیشه.

صفای پیروزی فرانکفورت در اروپا لیگ بیشتر از قهرمانی بایرن است. و طعم پیروزی اعجاب آور لستر سیتی در لیگ برتر انگلستان اساسا مزه دیگری دارد.

خاطرم هست همان روز آرزوی پیروزی را از طرف خودم و همه فوتبال‌دوستان ایرانی به جهانبخش ابلاغ کردم. و امروز هم بار دیگر تکرار می‌کنم و رویای گل پیروزی در وقت اضافه را برای علیرضا و فاینورد در سر می‌پرورانم. 

حتی خیال آن، لذتی وصف ناشدنی دارد.

مرد جوان، نفس ما با توست. مطمئنم موفقیت بیش از پیش تو مایه سربلندی همه ما دلمردگان درگیر روزمرگی خواهد بود.