صفر تا صد فینال لیگ قهرمانان؛ فردا شب در پاریس دو غول اروپایی به مصاف هم خواهند رفت.

گزارش ویژه: آخرین تانگو در پاریس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، سکانس‌های فیلم کلاسیک کازابلانکا، فیلم محبوب من و بسیاری دیگر، ده ها جمله شنیدنی دارد که بی اختیار در گوشه ای از ذهن، ماندگار شده است.  وقتی که ریک به معشوق خود ایلزا می‌گوید: "ما همیشه پاریس را خواهیم داشت."

اشاره ای به رُمَنس عاشقانه کوتاه آنها در آستانه جنگ جهانی دوم در پاریس که ناگهان با حمله نازی ها به فرانسه پایان یافت.

کسی نیست از پاریس خاطره ای نداشته باشد. در بهار حال و هوای خود را دارد.

چیزی در مورد پاریس در بهار وجود دارد. 

مکان مناسبی برای شصت و سومین فینال جام باشگاه های اروپا یا نام امروزی آن، لیگ قهرمانان. مهم ترین کاپ فوتبال جهان پس از جام جهانی. لیورپول و رئال مادرید این را خوب می دانند. آنها قبلا در پاریس بوده اند.

پاریس، عنوان شهر عشق را یدک می کشد، چنانچه برای ایلزا و ریک، برگمان و بوگارت، برای بسیاری، اما هیچ عشقی بین رئال مادرید و لیورپول در پاریس وجود نخواهد داشت زیرا آنها می‌روند تا بار دیگر برای تاج قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه پارک دو فرانس مبارزه کنند و دمار یکدیگر را در بیاورند.

پاریس ۱۹۵۶

در پنج دوره اول جام باشگاه‌های اروپا، باشگاه های شرکت کننده توسط مجله فوتبال فرانسوی اِکیپ L'Equipe  انتخاب می شدند. اولین فینال در ۱۳ ژوئن سال ۱۹۵۶ برگزار شد. میان رئال مادرید اسپانیا و ریمز از فرانسه. در پارک دو پرنس پاریس. این بازی با نتیجه ۴-۳ به نفع رئال مادرید به پایان رسید. رئال در ادامه پنج قهرمانی متوالی اروپا را به نام خود ثبت کرد. زمانیکه بهترین بازیکنان دوران از جمله الفردو دی استفانو آرژانتینی، پوشکاش مجاری و کوپای فرانسوی را داشت در حالیکه فدراسیون فوتبال انگلستان در سال های اولیه از حضور تیم های انگلیسی جلوگیری می کرد. با جدی گرفتن رقابت معرکه جام قهرمانی اروپا از سوی فدراسیون دیگر کشورها اوضاع تغییر کرد. از اینرو اگرچه بطور حتم تعداد عناوین مادرید در مجموع کمی بیش از این دیگران بود ولی احتمالا در فخر فروشی طرفداران مادرید و دو رقمی بودن تعداد جام ها تاثیر بسزایی داشت!

با عذر بسیار از این اشاره و معذرت از خدایان فوتبال قدیم چون دی استفانو و طرفداران رئال در هر نقطه دنیا.

پاریس ۱۹۸۱

در سال ۱۹۸۱، این دو باشگاه بزرگ برای اولین ملاقات خود، در فینال اروپا در پایتخت فرانسه به نبرد پرداختند. لیورپول با تک گل دفاع چپ خود، الن کندی، رئال را از پای در آورد. اواین تیم انگلیسی که سومین قهرمانی را از آن خود کرد و باب پیسلی از بزرگان فوتبال، اولین مربی بود که در تاریخ اروپا ٣ عنوان قهرمانی اروپا را به دست آورد. وینسنت دل بوسکه که بعدها سرمربی رئال شد، سانتیلانا عالی و لاری کانینگهام فوق العاده، مقهور کلمنس، دالگلیش، مک درموت شدند.

کیف ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸ در کیف، نبرد این دو تیم ستیزجویانه و بسیار بحث انگیز بود. دو اشتباه فاحش لوریوس کاریوس لیورپول را از پای در آورد. راموس با یکی از حرفه ای ترین خطاهایی  که در دوران عمر فوتبالی دیده ام کتف صلاح را خرد کرد. گرت بیل زیباترین قیچی عمرش را زد تا حتی رونالدو به آن حسودی کند. مادرید ۳-۱ پیروز شد و سپس زلزله خانمان براندازی داشت. سعی میکنم اگر شد از حکایت فینال در کیف و عواقب آن برای رئال تا پیش از دیدار نهایی شنبه شب مطلبی بنویسم.

و دوباره پاریس ۲۰۲۲

فینال شنبه ۲۸ می ۲۰۲۲، نهمین دیدار میان دو تیم است و سومین باری که در فینال برای قهرمانی اروپا در بزرگترین جایزه فوتبالی قاره رقابت می کنند. "باکس افیس" درجه یک. رضایت گارانتی. دو تیم که در مجموع ٣٠ جام اروپایی را تصاحب کرده اند. ١٩ برای رئال و ١١ برای لیورپول. در حال حاضر میلان و بارسلونا با ١٤ جام در میان ایندو جا خوش کرده اند.

فصل ٢٢-٢٠٢١

قرمزها در هر بازی ممکن در این فصل به میدان رفته اند و در هر سه رقابت به فینال رسیده اند، تمرکز آنها با از دست دادن چهارگانه پس از قهرمانی دراماتیک منچستر سیتی در لیگ برتر، روی افتخار دیگری در اروپا پس از کسب جام حذفی و جام کارابائو است. لیورپول انقدر در این فصل معرکه بوده که لیگ قهرمانان اروپا یک جایزه تسلی بخش و آرام کننده به حساب می آید.

در مقابل، قهرمان لالیگا راه باورنکردنی را برای رسیدن به فینال پشت سر گذاشته است، جاییکه در نیمه نهایی برابر سیتی ٣-٤ جان سالم به در برد و در دیدار برگشت بدون ایجاد حتی یک موقعیت خطرناک و داشتن شانسی برای به ثمر رساندن گل که در نوع خود رکوردی باورنکردنی است، با ٢ گل پیاپی رودریگو در ثانیه های پایانی وقت اضافه، بازی را به دو ١٥ دقیقه اضافی کشاند و سپس کریم معروف، سر گواردیولا و یکایک بازیکنان سیتی را برید.

آنچه ما از این دو تیم به اشکال مختلف در طول فصل دیده ایم، نشان می دهد فینال پاریس می تواند پر از گل، درام های متفاوت نفس گیر و شاید بار دیگر هیجان میخکوب کننده لحظات پایانی باشد.

آنچلوتی با اشاره به این نکته گفت: دیگر توان چنین هیجان خطرناکی را ندارم.

مرور کوتاه بازیکنان لیورپول و رئال مادرید در پست‌های مختلف:

این دیدار تکرار فینال لیگ قهرمانان ٢٠١٨ خواهد بود، جایی که مادرید در مقابل  لیورپول که به تازگی تحت نظر کلوپ قرار گرفته بود به پیروزی رسید. اکنون، قرمزها بهتر هستند، بسیار بهتر. 

بازیکنان دو تیم را زیر ذره بین می بریم. قضاوت رتبه و اندازه آن ها با خود شماست. لیورپول و رئال مادرید، دو قدرت اروپا و جهان، خدایان خورشید، نور و روشنای، تحت فرمان کلوپ و آنچلوتی، "داربی اروپایی" دیگری را برگزار می‌کنند، داربی؟، نقل به مضمون، دقیقا از کارلو آنچلوتی. بله داربی لیورپول و رئال در فینال لیگ قهرمانان.

دروازه بانان:

آلیسون / لیورپول

این بازیکن برزیلی در فصول اخیر از قدرت بیشتری برخوردار بوده است و هر هفته در بین تیر دروازه ها مستبدانه و پرقدرت گلری کرده است. دروازه بان سابق رم برخی از اشتباهات احمقانه ای را که داشت از لیست خود حذف کرده است. به راحتی به عنوان بهترین دروازه بان لیگ برتر و مسلماً همتراز ادرسون نگهبان سیتی، و همچنین یکی از بزرگترین دروازه بان های جهان به حساب می آید. آلیسون در این فصل ٢٠ کلین شیت clean sheet(تیم یا دروازه بانی که در یک بازی گلی دریافت نکرده ) در ٣٢ بازی داشته و در مجموع خیره کننده است، که تنها ٢٠ گل دریافت کرده و ٦٦ سیوsave انجام داده است..

تیبو کورتوا / رئال مادرید

مرد سابق چلسی از زمان انتقال ٣٥ میلیون پوندی خود از استمفوردبریج، شروع زندگی ساده ای در برنابئو نداشت، اما اکنون واقعاً مهر خود را بر پیراهن شماره ١ کوبیده است. او در این فصل ١٤ کلین شیت در لالیگا داشته است.

مدافعین راست:

ترنت الکساندر-آرنولد / لیورپول

پس از یک فصل کمی «ناامید کننده» در سال گذشته طبق استانداردهای او، پسر مرسی‌ساییدی به بهترین فرم خود بازگشته و قرار است در سومین فینال لیگ قهرمانان اروپا بازی کند. این بازیکن خلاق ٢٣ ساله با ١٧ پاس گل در تمامی رقابت ها در این فصل، برای لیورپول راه حیاتی را گشوده است. سانترهای او همیشه باعث دردسر واقعی مدافعان حریف می شود. از بهترین جوانان نسل خود.

دنی کارواخال / رئال مادرید

زمانی بود که مدافع کناری اسپانیایی به عنوان یکی از بهترین مدافعان راست شناخته می‌شد، اما جایگاه کلی او در طول سال‌ها کاهش یافته است. در این فصل به دلیل مصدومیت‌ها، کووید، مشکلات عضلانی و مشکل ساق پا، حضور او را در اوایل فصل بیشتر کاهش داد. اگرچه در یک ماه اخیر، بازی های محکمی برای کمک به مادرید برای قهرمانی در لالیگا به نمایش گذاشت.

مدافعین میانی/وسط

ویرجیل فن دایک / لیورپول

به راستی چه باید در باره فان دایک گفت؟

غول دفاع، بخش جدایی ناپذیری از موفقیت لیورپول در این فصل بوده است، پس از اینکه بخش زیادی از فصل گذشته را به دلیل مصدومیت از دست داد. بازگشت و تاثیر او در تیم غیرقابل انکار است. ٣٢ بازی از ٣٤ بازی لیورپول در لیگ به اضافه ٨ بازی از ١٠ مسابقات لیگ قهرمانان اروپا را آغاز کرده است. به درستی یکی از بهترین و معتبرترین مدافعان میانی هلند و اروپا محسوب می شود. الهام بخش تیم است و به ثبت ٢١ کلین شیت در هنگام حضور در زمین بوده است. رهبری و سازماندهی او در فینال بدون شک کلیدی است.

ادر میلیتائو / رئال مادرید

در این فصل پس از جدایی سرخیو راموس و رافائل واران دقایق و تعداد بازی های خود را افزایش داد. بازیکن قابل اعتماد آنچلوتی در ٤ ستون خط دفاعی. در برد نیمه نهایی آنها مقابل منچسترسیتی متزلزل به نظر می رسید اما عمدتا در صورت لزوم وظیفه خود را انجام می دهد.

جوئل ماتیپ / لیورپول

یورگن کلوپ در هفته‌های اخیر رقابت‌ها ماتیپ و کوناته را به صورت چرخشی و نوبتی به میدان می‌برد، اما در این فصل لیگ، ماتیپ پس از ٦ سال با ٢٨ بازی، جا پای خود در آنفیلد را محکم کرد. پس از خرید او توسط کلوپ و پیوستن به لیورپول در فصل ١٧-٢٠١٦ به یکی از مورد اعتمادترین ستاره های لیورپول تبدیل شده است.

داوید آلابا / رئال مادرید

باید جای خالی راموس را پر می کرد. از زمانی که با انتقال رایگان در تابستان  گذشته از بایرن مونیخ به رئال آمد به طرز قابل توجهی پیشرفت کرده است. تجربیات زیاد خود را در برنابئو به ارمغان آورده و کمک قابل توجهی در دفاع میانی برای قهرمانی در لالیگا داشته است. حضور او در خط دفاعی و ذهنیت و خلق و خوی پیروزمندانه و جنگندگی او برای باشگاهی مانند رئال مادرید حیاتی است.

مدافعین جناح چپ

اندی رابرتسون / لیورپول

از آن اسکاتلندی های پر حرارت و دو آتیشه. حفظ سطح و ثبات از زمان امضای قرارداد با لیورپول در سال ٢٠١٧، قابل توجه است.

زندگی حرفه ای رابرتسون و داستان جدایی از هال سیتی و پیوستن به لیورپول باورنکردنی است. ویژگی ها و نیروی تمام نشدنی خود را با الکساندر-آرنولد ترکیب کرد تا یک جفت بال عقابی ویرانگر را در جناحین چپ و راست تشکیل دهند. هر دو تهدید بزرگی برای رئال هستند.

فرلاند مندی / رئال مادرید

یک مدافع کناری خوب در روزگار خود، اما از زمانی که به مادرید نقل مکان کرد، با مشکلات و آسیب دیدگی های وحشتناکی روبرو شد. به تنهایی در این فصل ١٤ بازی را به دلیل مشکلات و آمادگی جسمانی از دست داد. در نهایت به نظر می رسد که برای مادرید به میدان می رود. او تنها ١٨ بازی در این فصل را آغاز کرد و بهترین فرم خود را در این ماه به نمایش گذارد. او دو پاس گل در بازی اول و باخت ٤-٣ به سیتی داد و در بازی برگشت  یک گل صد در صد را از روی خط به خارج زد و مادرید را از مرگ حتمی نجات داد.

مردان میانه میدان:

فابینیو / لیورپول

به نظر می رسد هافبک برزیلی برای قرمزها بهتر و بهتر شده است. از زمان پیوستن خود از موناکو در سال ٢٠١٨ به طور پیوسته و مداوم بر نفوذ خود افزوده است. تقریبا در این فصل دائما در تیم کلوپ حضور داشت، فابینیو یکی دیگر از معتمدین اوست. بی سر و صدا و بدون هیاهو به کسب و کار خود پرداخته، یکی از ناشناس ترین بازیکنان لیورپول است - تکل های او برنده و راه انداز تیم است. در این فصل ٤٥ بازی انجام داده و هشت بار هم گل زده است.

کاسمیرو/ رئال مادرید 

یکی دیگر از هافبک‌های سرسخت که به نظر نمی‌رسد اشتباه کند. این برزیلی در ١٠ سال گذشته خدمتگزار لوس بلانکوس بوده و طبیعتا موفقیت های زیادی داشته است. کاسمیرو در طول دهه حضورش در برنابئو همیشه گزینه اول تیم بوده است و همه اینها به دلیل مهارهای درخشان، میزان کارایی بالا و استقامت او است. جای تعجب نیست که او را در اسپانیا به عنوان "تانک" می شناسند.

تیاگو / لیورپول

هافبک اسپانیایی در فینال مقابل رقیب تیم دوران نوجوانی خود، بارسلونا قرار خواهد گرفت. بسیاری از آنها را از تیم ملی اسپانیا به خوبی می شناسد. تیاگو می تواند با پاس های کوتاه و بلند خود، دید و خلاقیت باورنکردنی، به مادرید آسیب برساند. او برای پیدا کردن مکان خود در لیورپول وقت گذاشت. بالاخره موفق شد بدون صدمه دیدگی فصل را سپری کند. پیشرفت او را به چشم دیدیم، بهترین‌ او در اواخر فصل بود.

لوکا مودریچ / رئال مادرید

جادوگر کروات همچنان ما را خیره می کند. مودریچ حتی خود را در ٣٦ سالگی به چالش می کشد. بازیگر سابق تاتنهام و برنده توپ طلا، پس از یک فصل هیجان انگیز با ٢ گل و ٩ پاس گل هنوز نشانه ای از کاهش سرعت و نفوذ نشان نمی دهد. در تمام مسابقات حضور دارد. یار وفادار رئال است و توانایی این را دارد که در یک چشم به هم زدن بازی را تغییر دهد. پاس گل بیرون پای او در برابر چلسی، با تحسین بسیاری از کارشناسان و هواداران مواجه شد. از بهترین پاس های فصل.

جردن هندرسون / لیورپول

هندرسون، رهبر وسط بازی است. برخلاف میل خودم، دوست داشته باشید یا نه، باید بگویم، با جوایز حاصله در چند سال گذشته و پشت سر گذاشتن استیون جرارد افسانه ای با قهرمانی در لیگ قهرمانان و لیگ برتر، جایگاه نمادین و خاصی را در لیورپول به دست آورده است. نمایش های آرام و محکمی در خط میانی ارائه می دهد، و اگرچه ممکن است به اندازه مستعدین مادرید قدرت فنی نداشته باشد، اما هرگز شما را ناامید نخواهد کرد.

تونی کروس / رئال مادرید

یکی دیگر از بازیکنانی که مدال های زیادی دارد. داشتن بازیکنی با کیفیت کروس هرگز نمی تواند چیز بدی باشد. حتی اگر او لذت و سوپر فرم چندانی در این فصل نداشته است. او در این فصل سه گل زده و سه پاس گل داده است. با مهارت فنی که در اختیار دارد، در کنار مودریچ می تواند، "چیزی" از "هیچ چیز" برای نجات مادرید فراهم کند.

مهاجمین:

محمد صلاح / لیورپول

او ممکن است در ١٥ بازی فقط ٣ گل زده باشد، اما شاه مصری همچنان یکی از بهترین فصل های خود را با پیراهن قرمز تجربه می کند. نقش اساسی در شانس آنها برای بردن چهارگانه ای که ناباورانه به ٣ گانه و شاید دوگانه، تبدیل شود. صلاح با زدن ٢٢ گل و ١٣ پاس گل، لیگ را با عنوان بهترین گلزن و بهترین پاسور به پایان رساند. او قبلاً جایزه بهترین بازیکن فصل اتحادیه نویسندگان ورزشی FWA را برده و در لیست جایزه اتحادیه فوتبالیست های حرفه ای PFA نیز هست. صلاح رکورد چشمگیری در فینال های بزرگ ندارد اما تا زمانی که در زمین باشد لیورپول شانس موفقیت دارد.

رودریگو / رئال مادرید

مردی که مادرید را به فینال لیگ قهرمانان اروپا رساند. این برزیلی گزینه اول زیر نظر کارلو آنچلوتی در این فصل نبوده است - با شروع تنها ١٣ بازی در لالیگا و انجام ١٦ بازی از روی نیمکت، اما همچنان ۸ بار در تمام رقابت ها موفق به گلزنی شده است.

دو گل آخری که برابر سیتی به ثمر رساند احتمالا مهمترین کاری است که در دوران فوتبال خود انجام داده است. سزاوار است که پس از نجات رئال از چنگال شکست، در فینال حضور داشته باشد.

سادیو مانه / لیورپول

پس از شکست دادن مصر با سنگال در فینال جام ملت‌های آفریقا، دیگر در سایه مو صلاح نیست. مانه می‌داند که پیروزی با باشگاه و کشور چه احساسی دارد. از اینرو تجربه و تلاش دائمی او در میدان، مهم خواهد بود. مجموع ١٩ گل در تمام رقابت ها اهرم مهمی در  افزایش افتخارات متعدد لیورپول شده است.  مانه در کنار صلاح مطمئنا تهدید بزرگی برای مادرید خواهد بود، شک نداشته باشید.

کریم بنزما / رئال مادرید

صحبت کردن از صفات و ویژگی این بازیکن،  در کنار آمار و ارقام بیشمار، منجر به از دست دادن همه چیز در باب این بازیکن فرانسوی می شود. فصلی باورنکردنی، ٣ هت تریک، در مجموع ٤٣ گل در ٤٣ بازی. او با ١٥ گل در ١١ بازی، قلب تپنده فصل و فرشته نجات رئال مادرید در بسیاری از مسابقات لیگ قهرمانان اروپا بوده است. مورینیو زمانی در انتقاد از بنزما، او را pussycat نامید!؟! بگذارید بگوید، خوزه، همیشه خوزه است. کریم بنزما از گوهران قدیمی و ناب فوتبال اروپا است.

لوئیز دیاز / لیورپول

هواداران و کارشناسان به طور یکسان از زمان پیوستن از پورتو به لیورپول در ژانویه به تمجید از کلمبیایی پرداختند. نمایش‌ حرفه‌ای دیاز در  خط حمله در مدتی کوتاه همه را، حتی کلوپ را متعجب ساخت کرد. سرعت و جنگندگی خستگی ناپذیر یورگن کلوپ را مجبور کرد او را در تیم به کار بگیرد. کنترل موثر توپ در بالای زمین باعث شده، در تیم اصلی جای بگیرد. اگرچه آمار گل زیادی ندارد، تنها ٥ گل و سه پاس که به گل ختم شده است.

وینیسیوس جونیور / رئال مادرید

با ١٧ گل و ١٥ پاس گل در این فصل، به نظر می رسد ما در نهایت بهترین نسخه ستاره برزیلی را می بینیم. وقتی وینیسیوس در سال ٢٠١٨ با مادرید قرارداد امضا کرد سر و صدای بسیاری به راه افتاد. اما مجموعه کار او و محصول نهایی، پر انرژی ولی فاقد کارایی لازم بود. در این فصل او زنده شده است تا کیفیت واقعی خود را نشان دهد.

برگ‌های برنده:

احتمالا گرت بیل برای رئال و بابی فرمینیو برای لیورپول

حرف آخر:

لیورپول فصل بی همتایی را سپری کرد. یک فصل فوتبالی قابل توجه و فراموش نشدنی، حتی اگرچه در هفته گذشته در یک درامای بی همتای ٥ دقیقه ای در آخرین بازی فصل، چهارگانه بی سابقه و عنوان لیگ برتر را مقابل سیتیزن‌ها با یک امتیاز از دست داد.

فصل آینده درهای آبی بهشت تسخیر شده را بی محابا خواهند کوبید. شک نداشته باشید.

حرفه ای تر از آن هستند تا عدم پیروزی در لیگ اجازه دهد تا برابر تیم بلند آوازه اسپانیا زانو خم کنند.

صلاح از انتقام و فینال ناجوانمردانه ٢٠١٨ می گوید. و کلوپ اگرچه احساس مو صلاح را می فهمد، معتقد است؛ انتقام هدر دادن انرژی است. مطمئن باشید قرمزها آماده اند.

از سوی دیگر، رئال مادرید قهرمان لالیگا شده است، اما در رقابت های اروپایی پس از یک سری عملکرد و بازگشت های درخشان، فوتبالی غیرقابل باور و در سطح تیم های استثنایی دوران مختلف به نمایش نگذاشته. سفر دو باره مادرید به فینال پاریس می تواند صفحات یک رمان مانند بینوایان را پر کند.

با این حال، جهان فوتبال منتظر اختام و نقطه پایانی فصل فوق العاده ٢٢-٢٠٢١ است، پایان فصل هنوز نوشته نشده است. قرمزها و لوس بلانکوس در فینال لیگ قهرمانان اروپا در پاریس رمانتیک به جنگ می روند.

غول های اروپا همیشه "پاریس" را داشتند، دارند و خواهند داشت.

پیش بینی:

هیچ تیمی در این فصل به موقع یقه مادرید را نگرفت و اگر گرفت کار را به وقت تمام نکرد. در نیمه نهایی منچستر سیتی باید مادرید را با اختلاف گل زیاد سر جای خود می نشاند. ننشاند و قیمتش را پرداخت کرد. بی تعارف و بی غرض رئال حتی یک ٩٠ دقیقه درخشان نداشته است، نان شانس و استعداد بازیکنان خود را در دقایقی کوتاه خورده است.  فکر می‌کنم اینبار لیورپول یقه رئال را خواهد گرفت و تا کار را تمام نکند، رها نخواهد کرد. دقیقا مانند بلایی که راموس بر سر صلاح آورد!