سپاه پاسداران با ضرب شستی که به آمریکایی‌ها نشان داد، ورق را برگرداند تا به یونان و برخی کشورها که تحت امر آمریکا، دارایی‌های ایران را توقیف و بلوکه کرده‌اند این هشدار را بدهد که در صورت ادامه شیطنت‌ها و سیاست‌های خصمانه علیه حقوق قانونی ملت ایران، احتمال توقیف کشتی‌های آنها توسط سپاه وجود خواهد داشت.

ضرب‌ شست سپاه به آمریکا در تنگه هرمز ؛ ورق برگشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس از اقدام غیرقانونی یونان در توقیف و ضبط محموله نفت ایران در آب‌های این کشور و انتقال غیرقانونی محموله نفت ایران به آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای مقابله‌ به‌ مثل، ۲ نفتکش یونانی در خلیج‌فارس را متوقف کرد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نیروی دریایی سپاه روز جمعه (ششم خرداد ماه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به‌دلیل تخلفات انجام‌گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد.»

منابع آگاه نیز روز جمعه به تسنیم گفتند، هنوز ۱۷ فروند کشتی یونانی دیگر در خلیج‌فارس حضور دارند که در صورت ادامه شیطنت‌ها توسط یونان احتمال توقیف آنها توسط سپاه وجود خواهد داشت.

 

 

براساس این گزارش، منابع آگاه تأکید می‌کنند یونان باید هرچه زودتر اقدامات جبرانی در قبال نفتکش حامل نفت ایران را اجرا کند.

توقیف محموله ایران به درخواست آمریکایی‌ها انجام شده است

گفتنی است خبرگزاری رویترز (۳۰ فروردین‌ ماه سال جاری) به نقل از گارد ساحلی یونان از توقیف یک نفتکش روسی ۱۱۵ هزار تنی (حاوی ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران) به نام «پگاس» که به نام «لانا» تغییر کرده، در نزدیکی سواحل جزیره «اویا» این کشور خبر داد.

 

 

با اینکه مقامات یونانی این اقدام را در راستای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به خاطر درگیری نظامی با اوکراین اعلام و تأکید کردند هنوز نفت این کشتی مصادره نشده و معلوم نیست چه طرفی آن را اجاره کرده اما آمریکا هم با استقبال از این اقدام یونان، مدعی شد که نفتکش روسی حامل نفت خام ایران بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین زمینه گفت: ما از گزارش‌هایی که حاکی از آنکه این تانکر حامل نفت خام ایران است اطلاع داریم؛ اما هیچ اشاره‌ای به صحت این گزارش‌ها نکرد.

همچنین گروه آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که رفت‌وآمد کشتی‌های حامل تانکرهای مربوط به ایران را با ماهواره‌های مخصوص ردیابی رصد می‌کند اعلام کرد: «در ۱۹ آگوست سال ۲۰۲۱ کشتی پگاس حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران را از جزیره سیری در ایران بار زده بود.»

این در حالی است که بر اساس اعلامیه سازمان بنادر و دریانوردی ایران «این کشتی با شرایط آب‌وهوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابق قوانین بین‌المللی درخواست کمک کرده است و براساس مقررات و استانداردهای فنی و بین‌المللی، کشتی‌هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می‌گیرند و درخواست کمک‌رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته‌اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس‌ازآن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین‌المللی خود ادامه دهند.» اما متأسفانه دولت یونان برخلاف قوانین بین‌المللی، کشتی مربوطه را نگه داشته و بار آن‌ که نفت بوده است، توقیف کرده است. محموله نفتی ایران توقیف بود تا آنکه دادگستری آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته (۳ خردادماه) اعلام کرد در حال انتقال محموله نفتی است که در آب‌های یونان توقیف شده بود.

دزدی دریایی آمریکایی‌ها و تلاش غیرقانونی برای سرقت نفت ایران

خبرگزاری «دا جونز» گزارش داد که وزارت دادگستری آمریکا محموله نفت خام ایران در یک نفتکش روسی را در آب‌های یونان ضبط کرده و ترتیب انتقال آن به آمریکا را داده است.

براساس این گزارش، مقام‌های یونانی گفتند که کشتی «لانا» با پرچم روسیه در ماه آوریل متوقف شد و دادگاهی در آتن هفته پیش اجازه ضبط آن را داد. یک مقام یونانی به این خبرگزاری گفت: «این ضبط به درخواست آمریکایی‌ها انجام شد چون محموله از کشوری می‌آمد که تحت تحریم است و با یک کشتی تحریم شده جابه‌جا می‌شد. محموله نفتی در حال انتقال به یک نفتکش دیگر است که آن را به آمریکا خواهد برد.»

در همین خصوص شرکت اطلاعات دریایی «لیست لویدز» انگلیس گزارش داد که آمریکا یک نفتکش را برای تحویل محموله نفتی توقیف شده به یونان اعزام کرده و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری ایالات‌متحده، تحویل این کشور شده است.
رویترز هم به نقل از سه منبع گزارش داد که آمریکا یک محموله نفت ایران را که در نزدیکی یونان نگهداری می‌شد توقیف کرده و تصمیم دارد که این نفت را به آمریکا بفرستد. این در حالی است که تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران، مصداق راهزنی بین‌المللی است که مسئولیت آن با دولت یونان و تصرف‌کنندگان غیرقانونی است.

اقدامات ایران؛ از احضار کاردار سوئیس تا بیانیه سازمان بنادر و هشدار مقام ایرانی

به دنبال این اخبار و در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک وزارت خارجه کشورمان برای رفع توقیف محموله نفتکش تحت حاکمیت ایران در آب‌های ساحلی یونان بود که کاردار سفارت سوئیس در تهران چهارشنبه هفته گذشته (۴ خردادماه) به وزارت خارجه، احضار و مراتب نگرانی و اعتراض شدید ایران نسبت به تداوم نقض صریح قوانین و مقررات بین‌المللی حقوق دریاها و کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه توسط دولت آمریکا، اعلام و بر رفع فوری توقیف کشتی و محموله آن تأکید شد.

علاوه بر این، سازمان بنادر و دریانوردی ایران به‌عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور نسبت به اقدام دولت یونان در رابطه با نگه‌داشتن کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و توقیف بار آن واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای از دولت یونان خواست که فوراً به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

در این بیانیه آمده است: «یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا، توقیف شد درحالی‌که این کشتی به‌منظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی به سواحل یونان پناه برده است اما متأسفانه هیچ‌گونه همکاری و کمک‌رسانی با کشتی مدنظر قرار نگرفته و توسط نیروهای نظامی، تخلیه بار صورت گرفته که این اقدام، مصداق بارز دزدی دریایی است.»

این بیانیه افزود: «از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی و وزارت امور خارجه از دولت یونان مکرراً و مؤکدا درخواست شد که پس از رفع خطر، کشتی مذکور به مسیر بین‌المللی خود ادامه دهد اما علی‌رغم پیگیری‌های صورت‌گرفته، این امر مدنظر قرار نگرفته است.»
یک مقام ایرانی هم در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» درباره توقیف کشتی نفتی ایران در یونان هشدار داد و گفت: «کشتی‌ای که یونان آن را توقیف کرد، یک نفتکش با محموله‌ای قانونی نفت ایران بود. آتن قصد دارد نفت مصادره‌شده ایران را به آمریکا تحویل دهد. این مردود است و عواقب خواهد داشت.»

وی در ادامه اضافه کرد: «اقدام یونان دزدی ‌دریایی یک کشور است و با قوانین بین‌المللی تعارض دارد و باید کشتی فوراً آزاد شود.»

تلاش محکوم به شکست آمریکا در تکرار فشار حداکثری علیه ایران

گفتنی است اقدام آمریکا در دستور توقیف کشتی و سرقت نفت ایران که مغایر با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است و همزمانی آن با اقدامات اخیر این کشور و همپالگان صهیونیستی‌اش در خرابکاری و ترور و به‌ویژه اظهارات تهدیدآمیز مقامات آمریکایی و تحریم‌های مرتبط با سپاه قدس و یا تمدید یک قانون تحریمی علیه ایران در روزهای گذشته، حاکی از شکل‌گیری دور تازه‌ای از برنامه‌ریزی‌های محکوم به شکست آمریکا در تکرار فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران است.

بر همین اساس وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه گذشته (۴ خرداد) اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را علیه یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت و پولشویی به رهبری نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال کرده است. این وزارتخانه مدعی شد که این شبکه منابع حاصل از فروش میلیون‌ها دلار نفت ایران را در اختیار نیروهای قدس و حزب‌الله لبنان قرار می‌داده است. براساس این ادعا، این شبکه به‌عنوان یکی از عناصر کلیدی در فروش منابع نفت ایران اقدام می‌کرده است.

همان روز (۴ خرداد) «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی اظهاراتی در سنای آمریکا اعلام کرد: «آمریکا در هماهنگی کامل با متحدان خود در خاورمیانه مخصوصاً اسرائیل آماده تشدید تحریم‌ها و واکنش قاطع نسبت به هرگونه تنش از سوی ایران در صورت عدم توافق با این کشور است.»

علاوه بر این، دولت بایدن اخیر (۲۳ اردیبهشت سال جاری)، یک قانون تحریمی علیه ایران (بند ۱۲۴۵ «قانون اختیارات دفاع ملی») را تمدید کرد. تحریم بند ۱۲۴۵ «قانون اختیارات دفاع ملی» سال مالی ۲۰۱۲ برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده بود که بانک‌های خارجی را که با بانک مرکزی ایران معامله کنند، تحریم می‌کند.

در بیانیه کاخ سفید آمده بود که بایدن به این نتیجه رسیده است که «عرضه کافی نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهایی غیر از ایران وجود دارد تا امکان کاهش قابل‌توجه حجم نفت و فرآورده‌های نفتی خریداری‌شده از ایران یا از طریق مؤسسات مالی خارجی را فراهم کند»

علاوه بر این، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال جاری، در واکنش به مصوبه اخیر سنای این کشور درباره سپاه پاسداران گفت از زمانی که جو بایدن در این کشور به قدرت رسیده، ایران با ۱۰۷ تحریم جدید روبه‌رو شده است که ۸۶ مورد آن علیه سپاه بوده است.

اشتباه محاسباتی آمریکا

اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- به‌ویژه از زمان روی کار آمدن دموکرات‌ها در آمریکا- در حالی است که آن‌ها در برخی اظهارات خود از باز بودن پنجره دیپلماسی و آمادگی گفت‌وگو برای احیای برجام سخن می‌گویند و از سویی در داخل کشور برخی مدعیان اصلاحات بر ضرورت غنیمت شمردن فرصت‌ها تأکید می‌کنند!

واقعیت ماجرا آنجاست که آمریکایی‌ها می‌خواهند با تشدید فشار حداکثری، جمهوری اسلامی را به امتیازدهی یک‌طرفه سوق دهند. آن‌ها می‌خواهند ضمن انداختن توپ در زمین ایران، این پیام را بدهند که اگر جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا و اسرائیل مقاومت کند آمریکایی‌ها هم به تهدید و تحریم علیه ایران ادامه خواهد داد!

البته آمریکایی‌ها دچار اشتباه محاسباتی شده و مانند چند دهه گذشته، تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های آنان علیه جمهوری اسلامی ایران محکوم به شکست است. آنها به‌غلط گمان می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر تهدید، تحریم و اساساً فشار غربی‌ها در میز مذاکرات هسته‌ای حاضر می‌شود حال ‌آنکه ملت ایران، ملتی انقلابی و ولایی هستند و دولت‌هایی هم که بعضاً راه سازش و انفعال را در پیش می‌گرفتند، رفته‌اند و در دهه پنجم حیات نظام اسلامی، دولتی انقلابی روی کار آمده که زلف مشکلات کشور را به برجام گره نزده و اساساً کشور را معطل مذاکرات وین نمی‌کند.

از سوی دیگر، موضوع مقاومت همچنان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اصول انقلابی در دستور کار سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است چه آنکه ملت و نظام جمهوری اسلامی و رهبری آن- چه در دوران رهبری امام راحل و چه در دوران زعامت حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای- در طول بیش از ۴۰ سال گذشته نشان داده‌اند که تحت تأثیر فشار غرب و تهدید و تحریم‌های ناشیانه آمریکایی‌ها عمل نمی‌کنند و با اقتدار و عزت روزافزون، راه مقابله با دشمنان را «مقاومت» می‌دانند.

بر همین اساس است که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران روز جمعه (۶ خردادماه) در پاسخ به دزدی دریایی یونان و با استناد به اصل پذیرفته‌شده «حق مقابله‌به‌مثل» دو کشتی نفتکش این کشور را در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کرد تا نشان دهد جمهوری اسلامی ایران از حقوق مسلم و قانونی خود چشم‌پوشی نخواهد کرد.

سپاه پاسداران با ضرب شستی که به آمریکایی‌ها نشان داد، ورق را برگرداند تا به یونان و برخی کشورها که تحت امر آمریکا، دارایی‌های ایران را توقیف و بلوکه کرده‌اند این هشدار را بدهد که در صورت ادامه شیطنت‌ها و سیاست‌های خصمانه علیه حقوق قانونی ملت ایران، احتمال توقیف کشتی‌های آنها توسط سپاه وجود خواهد داشت.

انگلستان پیش‌تر کارش به عذرخواهی کشید...

در همین زمینه «محمدرضا پورابراهیمی» نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار کیهان گفت: «ما در چند روز گذشته شاهد یک اتفاق خارج از قواعد و مقررات بین‌الملل بودیم در جهت توقیف کشتی حامل نفت ایران در یکی از بنادر یونان بودیم. نکته تأسف‌بار این است که این کشتی به دلیل نقص فنی به بندر یونانی مراجعه کرده اما آنها مرتکب عملی بسیار تأسف‌بار شدند و مغایر با تمام قواعد و عرف بین‌الملل رفتار کرده و نه‌تنها به این کشتی در جهت رفع نقص آن کمک نکردند تا به راهش ادامه دهد بلکه به سرقت محموله آن پرداختند. البته ادبیات اروپایی‌ها در طول چند دهه اخیر علی‌رغم ظاهر مثبتی که به خود می‌گیرد اما درنهایت آنچه به فعلیت می‌رسد از سمت اروپایی چیزی جز دشمنی و خصومت نیست و اروپا بداند که ایرانیان به این شیوه و منش دوگانه و متزورانه اروپایی‌ها واقف هستند.»

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: «باید به این نکته توجه داشت که کشوری مثل یونان، کشوری درجه سومی و تنزل یافته در میان اتحادیه اروپایی هست البته کشورهای درجه‌یک این اتحادیه مانند انگلستان در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران این حقیقت را که ایران اکنون با ایران پهلوی و قجری بسیار متفاوت است و شباهتی ندارد به آن کشوری که سری خم شده در برابر استعمارگران داشت. این را دست‌کم انگلستان به‌خوبی حس کرده و کار تا آنجا پیش رفت که انگلستان که آفتاب در امپراتوری آن غروب نمی‌کرد مجبور به عذرخواهی از ایران شد. در این میان اما گویا یونان چندین دهه از بقیه عقب‌تر است و هنوز تغییرات بسیار زیاد روی داده را درک نکرده‌اند.»

توقیف نفتکش‌های یونانی، آغاز راه است...

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان ساخت: «کاری که سپاه پاسداران انجام داده در توقیف ۲ نفتکش یونانی تازه آغاز راهی است که خود یونانی‌ها آن را آغاز کردند و این پایان مقابله‌به‌مثل ایران نیست بلکه شروع آن است. ایران در این چندین دهه که به مدد خودباوری و درک توانمندی‌های خود و فرزندانش دست برتر نظامی را در اختیار دارد به‌اندازه سرسوزنی به کشوری و ملتی ظلم و تجاوز نکرده و درعین‌حال به هیچ تجاوز و زورگویی گردن نمی‌نهد حتی اگر متجاوز از تیره کشورهایی باشد که کارنامه سیاهی در استعمار و چپاول و غارت کشورهای دیگر و کشتن مردمان آنها داشته باشند.»

پورابراهیمی افزود: «اقدامات شجاعانه نیروهای مسلح ما اعم از ارتش و سپاه منشأ سربلندی و غرور برای ملت ایران هستند و در این فقره خاص یعنی توقیف ۲ نفتکش یونانی مجلس شورای اسلامی به‌صورت کامل از اقدام به‌موقع و غرورآفرین فرزندان میهن در سپاه پاسداران حمایت می‌کند و همچنین به این عزیزان خسته نباشید و خداقوت می‌گوییم.»

کار یونان چیزی جز دزدی دریایی نیست

در همین خصوص، حجت‌الاسلام «علیرضا سلیمی» نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان بیان کرد: «نکته اول این است که آنچه یونانی‌ها انجام دادند دزدی دریایی است. یونان نشان داد که اندازه‌اش به‌اندازه یک ایالت آمریکا هم نیست و بلکه وزن یونان برابری می‌کند با یک روستا در آمریکا. آنها با این اقدام شنیع نشان دادند که سرسپرده آمریکایی‌ها هستند. سرقت نفت ایران برخلاف تمام موازین و مقررات بین‌المللی صورت گرفت و هیچ قاعده و قانون و کنوانسیونی نیست که حتی بتواند اندکی این دزدی دریایی را توجیه کند.»

سلیمی افزود: «وزارت خارجه ما مسئولین سفارت یونان را احضار کرد و آن را نسبت به این موضوع توجیه کرد که اقدامی که آنها مرتکب شده‌اند دزدی دریایی است و مغایر با تمام قواعد پذیرفته‌شده جهانی. جمهوری اسلامی ایران از یونان خواست به‌سرعت اقدام غلط و پرهزینه خود را اصلاح کند و عدم‌اصلاح آن نیز دلیلی دیگر بود بر اینکه یونان خود را به یک مواجب‌بگیر آمریکا تنزل داده است. لذا وزارت خارجه کشورمان کاردار سوئیس (حافظ منافع آمریکا در ایران) را نیز فراخواند و نکات را به آنها نیز تفهیم کرد.»
نماینده مردم محلات گفت: «پس‌ازآنکه نه یونانی که مانند مواجب‌بگیر آمریکایی‌ها و نه خود آمریکا ترتیب اثری ندادند نسبت به بازگرداندن نفت متعلق به ایران آن‌وقت کشورمان به‌سرعت وارد عمل شد و وقتی دید که غربی‌ها منطق کلام و سخن را درک نمی‌کنند به سراغ منطقی رفت که آنها خوب می‌فهمند یعنی منطق مقابله‌به‌مثل و منطق اقدام سخت.»

این عضو هیئت‌رئیسه مجلس خاطرنشان ساخت: «چنانکه در اخبار منتشرشده گویا یونانی‌ها در عمل به فرامین آمریکایی‌ها چنان سراسیمه شدند که نه‌تنها مرتکب یک عمل غیرقانونی شدند بلکه حتی به یک ناجوانمردی و حرکت پست دست زدند و در حالی که نفتکش حاوی نفت ایران دچار نقص فنی شده بود و برای تعمیرات به نزدیک‌ترین بندر یونانی مراجعه کرده بود آنها به این دزدی اقدام کردند؟ بله تعجب این است که یونانی‌ها با شنیع‌ترین رفتار از کشتی که به دلیل نقص روی داده به بندر آنها مراجعه و از آنها تقاضای کمک کرده به دزدی نفت کشور ایران روی می‌آورند آن‌هم به دستور آمریکا. قطعاً کشورمان از حق اقدام متقابل استفاده کرده و بازهم استفاده می‌کند تا زمانی که یونانی‌ها و ارباب آنها یعنی آمریکا سر عقل بیایند و بفهمند که اینجا ایران است و با برخی کشورهای منطقه فرق می‌کند.»

اقدام سپاه یعنی با ایرانیان فقط با زبان احترام سخن باید گفت

«حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار کیهان گفت: «در ابتدا بایستی تشکر کنم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به‌موقع اقدام متقابل انجام دادند و سرعت واکنش آنها به دزدی مشترک یونان و آمریکا از نفت ایران برای غربی احتمالاً حیرت‌آور بوده است. این عزیزان نشان دادند که در هر زمان و در هرکجای این کره خاکی که منافع ملت ایران مورد تهدید بیگانگان واقع شود سپاه و همچنین ارتش به‌عنوان دو بازوی توانمند ایران به‌سرعت حاضر خواهند شد تا از منافع کشورمان دفاع کنند.»

عضو هیئت‌رئیسه مجلس افزود: «من تصورم این است که با این اقدام همه ملت ایران احساس غرور می‌کند. چراکه در یک اقدام نادرست و یا به عبارتی دزدی دریایی یونانی‌ها کشتی حامل نفت ایران را توقیف کردند و سپس محموله آن را مصادره کردند و طبیعتاً باید به آن اقدام ذلیلانه و زشت یونانی‌ها باید پاسخی در خور داده شود تا آنها بفهمند که باید با یک کشتی که دچار نقص فنی شده و لذا از نزدیک‌ترین بندر تقاضای کمک می‌کند چگونه برخورد کرد اما با کمال تأسف یونانی‌ها نه‌تنها به یاری کشتی حامل نفت ایران نشتافتند بلکه حتی موقعیت را مناسب دیدند برای دزدی دریایی از یک کشتی که دچار نقص فنی شده است.»

حاجی دلیگانی گفت: «معنای اقدام سریع و واکنش ارزشمند سپاه در توقیف نفتکش های یونانی این است که ایران در این ۴ دهه مسیری سخت را پیموده تا به حدی از اقتدار برسد که دیگر کشوری جرئت نکند اراده خود را بر این کشور دیکته کند. معنای اقدام سریع فرزندان میهن در سپاه یعنی در مقابل ایرانی فقط با زبان احترام متقابل و تکریم باید جلو بیایند و دوره زبان زورگویی چندین دهه است که سپری شده است.