رییس مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور تاجیکستان بر توسعه روابط در سطوح مختلف تأکید کردند و خواستار گسترش فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فناورانه شدند.

در دیدار قالیباف با «امامعلی رحمان» چه گذشت؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رییس مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور تاجیکستان بر توسعه روابط در سطوح مختلف تأکید کردند و خواستار گسترش فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فناورانه شدند.

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان اظهار داشت: روابط دو کشور در ماه های اخیر پیشرفت و توسعه فراوانی داشته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.  

محمد باقر قالیباف با اشاره به سیاست دولت سیزدهم و مجلس یازدهم درخصوص اولویت دادن به توسعه روابط با کشورهای همسایه و پیرامونی گفت: تاجیکستان به عنوان یک کشور همسایه، هم زبان، هم تمدن و هم فرهنگ و با توجه به علقه‌های زیاد بین مردم دو کشور یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌های دوجانبه است و همین موضوع فرصتی است برای عمق بخشیدن به روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور.

وی افزود: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد رشد تعاملات اقتصادی دو کشور به ویژه با فعال شدن بخش خصوصی باشیم.  

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان با اشاره به سابقه دیرینه دو کشور و مشترکات عمیق تاریخی و فرهنگی نظیر فرهنگ نوروز گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر پیشرفت و توسعه فراوانی داشته و همین پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای و بی‌اثر کردن تحریم ها نشان دهنده حرکت رو به جلوی کشور شماست و ما آمادگی داریم در زمینه‌های مختلف با ایران همکاری کنیم.

وی تأکید کرد: مقدمه توسعه این همکاری‌ها می‌تواند همکاری‌های پارلمانی و تقویت و تشکیل گروه‌های دوستی در بخش‌های مختلف بین دو کشور باشد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد گسترش همکاری‌ها در مسائل مختلف منطقه‌ای، امنیتی و همچنین پارلمانی بوده و از شما نیز برای حضور در تاجیکستان دعوت می‌کنیم و امیدوارم اسناد موافقت نامه‌های دوجانبه‌ای که در تهران به امضا رسید، با همکاری و نگاه مثبت تهران هر چه سریعتر در مسیر اجرا قرار گیرد.