ابوذر ندیمی گفت: وقتی دولت خودش کارفرما باشد، ذی‌نفع است؛ بنابراین باید دولت کارفرما به دولت ناظر و سیاست‌گذار تغییر شکل دهد.

باید دولت کارفرما به دولت ناظر و سیاست‌گذار تبدیل شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: آن‌طور که از خبرها و تحلیل‌ها برمی‌آید، به نظر می‌رسد که به نتیجه‌رسیدن مذاکرات رفع‌تحریمی بسیار سخت شده باشد زیرا هم وقفه‌ای طولانی در روند مذاکرات به وجود آمده و هم گویا اختلافات میان طرفین حل‌شدنی نیست. حالا پرسش آن است در صورتی که برجام احیا نشود و به تبع آن تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند، سرنوشت اقتصاد ایران چه می‌شود و دولت برای ساماندهی اقتصاد چه کارهایی باید انجام دهد؟

ابوذر ندیمی، نماینده اسبق مجلس و تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «باید اذعان کنیم که به ویژه در ایران ارتباط گسترده‌ای میان سیاست خارجی و اقتصاد وجود دارد و در عین حال باید بپذیریم که اقتصاد ایران تاب ایستادگی در برابر تمام امور را ندارد؛ یعنی نمی‌تواند وابستگی خود به غرب را به صفر برساند؛ بنابراین به ویژه در شرایطی که تحریم‌ها به قوت خود باقی بماند، هیچ راهی نداریم مگر اصلاح عمیق اقتصادی».

او ادامه داد: «باید به سرعت دولت کارفرما حذف شود. دولت و حاکمیت وقتی کارفرما می‌شود، زممینه ایجاد فساد به وجود می‌آید. باید دولت کارفرما به دولت ناظر و سیاست‌گذار تغییر شکل دهد. وقتی دولت خودش کارفرما باشد، ذی‌نفع است و نمی‌توان از آن انتظار داشت که نفع عمومی را رعایت کند. از سوی دیگر باید اقتصاد از سیطره دولت خارج و به بخش‌های خصوصی سپرده شود».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «اقتصاد را شاید در دوران جنگ بتواند با دستور اداره کرد اما اداره اقتصاد یک کشور در همه زمان‌ها به صورت دستوری میسر نیست. اقتصاد ایران باید رقابتی شود. وقتی اقتصاد دستوری باشد، صرفا منافع دولت به عنوان یک ذی‌نفع لحاظ می‌شود اما وقتی اقتصاد رقابتی شد، دولت کمک می‌کند که در پی رقابت‌ها منافع مردم رعایت شود».

او در ادامه مطرح کرد: «اکنون دیگر زمان آن نیست که بگوییم ما صرفا با بلوک شرق ارتباط داریم و نمی‌خواهیم دایره ارتباط‌هایمان را گسترش دهیم. باید از همه ظرفیت‌های عرصه بین‌المللی استافده کنیم و تعامل اقتصادی با کشورهای مختلف داشته باشیم؛ از غرب و شرق و جنوب و شمال گرفته. افزون بر این می‌شود قوانین ویژه‌ای نوشته شود تا آن دسته از ایرانیانی که 30-40 سال به دلایل غیرسیاسی یا جرایم اقتصادی خارج از کشور هستند، بتوانند به کشور بیایند و سرمایه‌گذاری کنند. آخرین موضوع هم آن است که دولت خود را کوچک کند تا هزینه‌های گزافی صرف اداره دولت نشود».

ندیمی در پایان گفت: «این مسائلی که ذکر کردم تحت هر شرایطی باید محقق شود تا اصلاح واقعی اقتصادی در کشور شکل بگیرد؛ یعنی اگر تحریم‌ها هم برداشته شود، باید موارد مذکور محقق شود؛ چه رسد به زمانی که تحریم باشیم که در آن صورت اگر چنین نشود، اقتصاد ایران با خطرات مهمی روبه‌رو می‌شود».