همشهری آنلاین نوشت: وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه تأیید کرد قصد دارد با همراهی سه کشور اروپایی قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد واشنگتن قصد دارد با انگلیس، فرانسه و آلمان در صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس اتمی که محور آن ضرورت همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است همراهی کند. 

قرار است دوشنبه هفته آینده ۱۶ خرداد ماه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود. خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه گزارش داد آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) قصد دارند در این نشست با صدور قطعنامه‌ای از ایران بابت آنچه «عدم همکاری با آژانس اتمی» خوانده شده انتقاد کنند.

این گزارش‌ها واکنش «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم ایران در آژانس را به همراه داشت. وی در این باره گفت: «جمهوری اسلامی ایران علیرغم اینکه از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه آن بر اساس اطلاعات ساختگی است که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته است، برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس تلاش کرد تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسؤولان ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی  لازم را در خصوص ادعاهای مطروحه شده در اختیار آژانس قرار دهد.»

ند پرایس در واکنش به گزارش یک روزنامه صهیونیستی مبنی بر اینکه تل‌آویو به آمریکا پیشنهاد داده به جای برجام به دنبال توافقی با محدودیت‌های دائمی برای برنامه هسته‌ای ایران باشد گفت: «ما همچنان معتقدیم بازگشت دوجانبه به برجام بهترین روش برای مهار برنامه هسته‌ای ایران است.»

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است. بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است. 

ضرورت گزارش‌دهی به رژیم صهیونیستی یکی دیگر از عواملی بوده که روند حرکت رو به جلوی مذاکرات را کند کرده است. دولت بایدن بارها اعلام کرده نظر این رژیم را در مذاکرات وین در نظر می‌گیرد. رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده که با احیای برجام مخالف است، هر چند که برخی از مقام‌های اطلاعاتی این رژیم اکنون تصریح کرده‌اند که بازگشت به برجام را به نفع خود می‌دانند.