فارس/ وزارت خارجه آمریکا از رایزنی تلفنی وزیر خارجه دولت جو بایدن با «لیز تراس» وزیر خارجه جدید انگلیس درباره «اولویت‌های مشترک» دو کشور خبر داد.

رایزنی بلینکن با وزیر خارجه جدید انگلیس درباره ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بعد از اقدام نخست‌وزیر انگلیس در تغییر وزیر خارجه این کشور، با همتای انگلیسی خود تلفنی درباره روابط واشنگتن-لندن رایزنی کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور یک بیانیه از تماس تلفنی آنتونی بلینکتن وزیر خارجه این کشور با همتای انگلیسی خود خبر داد.

طبق این بیانیه، بلینکن در این تماس تلفنی در ابتدا به «لیز تراس» به دلیل عهده دار شدن منصب وزارت خارجه انگلیس تبریک گفت.

وزیر خارجه آمریکا در این تماس، بر اهمیت روابط واشنگتن و لندن برای «حمایت از دموکراسی، نظم بین‌المللی قانون محور و جوامع باز در صحنه جهانی» تاکید کرد.

ادعای وزیر خارجه دولت جو بایدن درباره حمایت آمریکا و انگلیس از دموکراسی در شرایطی مطرح شده که حمایت‌های آنها از حکومت‌های خودکامه در منطقه غرب آسیا و به ویژه کمک‌های اطلاعاتی و تسلیحاتی از ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در یمن طی سال‌های اخیر با اعتراض گسترده فعالان حقوق بشر مواجه شده است.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن و لیز تراس در این تماس تلفنی درباره ایران، چین و افغانستان هم رایزنی کردند.

بنا بر روایت این بیانیه، وزرای خارجه آمریکا و انگلیس «همچنین درباره اولویت‌های مشترک سیاست خارجی شامل افغانستان، جمهوری خلق چین، ایران و تعامل چند جانبه برای مقابله با بحران اقلیمی صحبت کردند».

رایزنی وزیر خارجه دولت جو بایدن با همتای انگلیسی در شرایطی انجام شده که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم با لیز تراس تلفنی صحبت کرده بود.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آلمان، هایکو ماس و وزیر خارجه انگلیس درباره «ضرورت احیای فوری مذاکرات با ایران درباره برجام» حرف زدند.

روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۴ شهریورماه) بود که «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، «لیز تراس» را به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور معرفی کرد تا جانشین «دومینیک راب» شود.

پیش از این نیز  دومینیک راب در چارچوب طرح تعدیل کابینه این کشور، به معاون نخست وزیر و وزیر دادگستری این کشور تغییر پست داده شد.

با اینکه علت انجام این تغییرات در کابینه دولت انگلیس، هماهنگی بیشتر برای مبارزه با ویروس کرونا اعلام شده است اما به‌نظر می‌رسد علت کنار گذاشته شدن راب، انتقادات تند علیه وی بابت اجرای عملیات خروج انگلیسی‌ها از افغانستان باشد