یک نماینده مجلس با بیان اینکه مبلغ یارانه فعلی کفاف هزینه‌های خانوار را نمی‌دهد گفت: یارانه حق مردم است که باید به همه بدون استثنا و به طور مساوی پرداخت شود.

یارانه نقدی خرداد ماه چند برابر شد؟ | واریز یارانه 400 هزار تومانی صحت دارد ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جزئیات یارانه نقدی جدید از سوی مسئوالان اعلام شده است. یارانه معیشتی جدید به همه ایرانی ها برای تامین کالاهای اساسی خود تعلق می گیرید. یارانه جدید به دنبال کمک به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه از طریق اعطای یارانه خرید کالاهای اساسی است. یارانه در سال جدید افزایش می یابد. یارانه نقدی بیش از 20 میلیون نفر فروردین ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کردند. نرخ جدید یارانه نقدی به زودی اعلام خواهد شد. افزایش صددرصدی یارانه نقدی دهک های پایین. از امسال یارانه نقدی هدفمند خواهد شد. برخی اخبار تایید نشده از احتمال پرداخت چهارمین یارانه نقدی مناسبتی برای عید فطر خبر می‌دهند. در مقابل نهادهای دست اندرکار در پرداخت یارانه‌های نقدی چنین احتمالی را تکذیب می‌کنند.

یک نماینده مجلس با بیان اینکه مبلغ یارانه فعلی کفاف هزینه‌های خانوار را نمی‌دهد گفت: یارانه حق مردم است که باید به همه بدون استثنا و به طور مساوی پرداخت شود.

یکی از مسائلی که سال‌هاست عموم کارشناسان و فعالان اقتصادی بر آن اتفاق نظر داشتند ضرورت حذف ارز ترجیحی بود. کارشناسان معتقد بودند جلوگیری از انحراف ارز چندنرخی در اقتصاد به همراه اصلاح نظام یارانه کالاهای اساسی و پرداخت این یارانه به صورت مستقیم به مصرف کننده می‌تواند علاوه بر بهره‌وری تولید، اصلاح قیمت‌های نسبی در اقتصاد موجب جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی و افزایش ذخایر و پشتوانه ارزی کشور شود.

 

موضوع بعدی که تمام کارشناسان در مورد آن اتفاق نظر دارند این است که باید برنامه‌ای علمی، حساب شده و دقیق به جای ارز ترجیحی اجرا شود. دولت برای حل مشکلاتی که بر اثر اجرای ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در کشور به وجود آمده، طرح جدید هدفمندی یارانه‌ها را به تازگی به اجرا گذاشته است که مزیت اصلی آن پرداخت یارانه به شکل نقدی است.

با این وجود صحبت از استفاده از کالابرگ الکترونیک یا همان کوپن در ماه‌های آینده به میان است که مشکلات متعدد دیگری به دنبال دارد.

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی در تذکری به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خواستار عرضه اقلام اساسی سبد غذایی موردنیاز هر خانوار به افراد مشمول به جای پرداخت یارانه نقدی شد.

متن تذکر نماینده نیشابور به رئیس جمهور به شرح زیر است:

تعیین سرانه ماهانه مورد نیاز اقلام اساسی غذایی (مرغ، روغن، تخم مرغ، لبنیات، ...) برای کلیه خانوارهای مشمول و اعطای آن از طریق کالابرگ بدون پرداخت هزینه بجای پرداخت یارانه نقدی.

نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی همچنین در تذکر دیگری به آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و سید احسان خاندوزی وزیر خواستار جبران کاهش تولید روغن خوراکی در کارخانجات کشور شد.

متن تذکر نماینده نیشابور به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد به شرح زیر است:

جبران کاهش تولید روغن خوراکی در کارخانجات داخلی ناشی از ۵ برابر شدن هزینه خرید مواد اولیه و عدم تکافوی نقدینگی سرمایه در گردش این کارخانجات.

 رئیس جمهور از میزان واریز یارانه معیشتی به اقشار مختلف جامعه خبر داد. بعد از اتمام گفتگوی آقای رئیسی، مبلغ یارانه به ازای هر نفر ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

گفته می شود این یارانه به ازای اصلاح روش تخصیص یارانه های ارزی که به نهاده ها و واردکنندگان اعطا می شد حال به مصرف کننده نهایی پرداخت می شود.

آقای قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی دیشب گفت: به صورت کامل برای همه دهک ها پرداخت یارانه کمک معیشتی صورت می گیرد.حجم تراکنش ها بالاست و تا نیمه شب مبالغ در حساب سرپرستان خانوار قرار می‌گیرد.

البته بعد از واریز این مبالغ در قالب پیامک هایی اعلام شد که امروز امکان برداشت این رقم ممکن نیست.

 با پیگیری از سازمان هدفمندسازی یارانه ها، مشخص شد که زمان برداشت و استفاده از این یارانه در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

شنیده ها حاکی از آن است که ابتدای خرداد و با اجرای طرح اصلاح روش تخصیص یارانه به اقلام اساسی امکان برداشت این رقم مهیا می شود.

همزمان با پایان سخنان رییس‌جمهور درباره توزیع عادلانه یارانه‌ها، واریز مبلغ کمک معیشتی به حساب مردم آغاز شد. واریز یارانه جدید با پرداخت به سه دهک کم‌درآمد شروع شد.

به گفته رییس‌جمهور مبلغ این یارانه برای اقشار کم‌درآمد ۴۰۰ هزار تومان و اقشار متوسط ۳۰۰ هزار تومان است. بر این اساس خانوارهای تک‌نفره اقشار متوسط جامعه که پیش از این ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تومان یارانقه (نقدی و معیشتی) دریافت می‌کردند که با رقم پرداختی توسط دولت سیزدهم (۳۰۰ هزار تومان) رقم دریافتی آنها ۳ برابر خواهد شد. یارانه خانوارهای دو و سه نفره نیز به حدود ۳ برابر افزایش یافته است.

همچنین یارانه خانوارهای چهارنفره که پیش از این ۳۵۴ هزار تومان بود به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و ۳.۴ برابر شده است. یارانه خانوارهای پنج‌نفره به بالا نیز بیش از ۳.۵ برابر شده است.

گویا قرار است مبلغ کلیه یارانه‌ها اعم از یارانه نقدی و معیشتی یکی شود و همه در قالب یک یارانه واحد به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما تغییرات جدید شامل چه مواردی است و یارانه جدید از چه زمان واریز می‌شود؟

مبلغ یارانه جدید مشخص نیست اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد کلیه یارانه‌هایی که دولت تا کنون پرداخت کرده اعم از یارانه۸ نقدی، معیشتی، مناسبتی و یارانه نان با تجمیع می‌شود.

روز گذشته محسن رضایی اعلام کرد مبلغ یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است. سه دهک اول جامعه یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌‌کنند و دهک چهارم و پنجم مشمول یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌شوند.

البته محسن رضایی گفته بود که عدد نهایی یارانه‌ها هنوز نهایی نشده و منتظر نظرات کارشناسی هستند. گویا ظرف یک روز کارشناسان به نتیحه رسیدند و حالا قرار امشب نتیجه نظرات کارشناسی امشب توسط رئیس جمهور اعلام شود.

اما اگر مبلغ یارانه و دهک‌های مشمول آن بر اساس گفته محسن رضایی باشاد، تنها پنج دهک یارانه می‌‌گیرند و یارانه پنج دهک بالای جامعه قطع می‌شود. بر این اساس یک خانوار چهار نفره دهک اول، دوم و سوم ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و یک خانواده چهار نفره دهک چهارم و پنجم ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند.

اما سایر یارانه‌ها از جمله یارانه نقدی، معیشتی، یارانه نان و گوشت و …. حذف می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت شد اما طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری را از این یارانه ها داشته اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده است. 

دکتر مخبر افزود: قرار نیست با اجرای این طرح از جیب ثروتمندان پولی برداشته و به طبقات ضعیف تر پرداخت شود، بلکه قرار است با اجرای این طرح یارانه و پولی که متعلق به تک تک آحاد جامعه است به خودشان پرداخت شود. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران کشوری با امکانات فراوان است و سالانه حدود ۴٠٠ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت می شود و این درست نیست که با وجود این همه امکانات و با وجود پرداخت یارانه، عده ای  ضعیف باشند و در مقابل عده ای روز به روز ثروتمند تر شوند. 

دکتر مخبر با بیان اینکه همه باید برای اجرای این طرح شجاعانه به میدان بیاییم، تاکید کرد: باید تلاش کنیم اجرای این طرح با کمترین تبعات و کمترین آسیب ها برای مردم انجام شود و هر چقدر که اقتدار و هماهنگی ما در اجرای این طرح بیشتر باشد، فشار کمتری بر مردم وارد خواهد شد. 

وی به تشریح شرایط اقتصادی کشور در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم پرداخت و افزود: دولت قبل در بودجه سال گذشته ، ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی دیده بود که این رقم در همان سه چهار ماه اول هزینه شده بود و به تعبیری دولت سیزدهم ارز ترجیحی در اختیار نداشت.

دکتر مخبر افزود: خوشبختانه ما توانستیم مشکلات را مرتفع کنیم و سال گذشته با لطف رهبری و پیگیریهای مستمر رئیس جمهور توانستیم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی را تامین کنیم. 

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: از ابتدای سال جدید نیز معادل ۹ میلیارد دلار در بودجه سالانه، ارز ترجیحی درنظر گرفته شد و این یعنی ۲۵٠ هزار میلیارد تومان یارانه در بودجه پیش بینی شد و دولت ملزم شده بود که کالاهای اساسی را با قیمت شهریور سال ۱۴٠٠ به مردم عرضه کند که اگر با این روال ادامه پیدا می کرد، یارانه موجود حداکثر تا مرداد و شهریور امسال دوام می آورد. 

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم تامین کالا و فراوانی آن را از ابتدای دولت در دستور کار خود قرار داد، گفت: در زمان شروع دولت سیزدهم ذخایر کالاهای اساسی در اکثر نقاط کشور به خط قرمز رسیده بود و برخی تحولات اقتصادی در جهان ، رخدادهای بین المللی و جنگ اکراین که تامین کننده ۷٠ درصد دانه های روغنی و ۳٠ درصد غلات مورد نیاز جهان است، باعث کمبود کالا و افزایش قیمت ها در سراسر جهان شده است.

دکتر مخبر ادامه داد: افزایش قیمت کالاهای اساسی این پیامد را نیز به همراه داشت که این اقلام از داخل کشور به کشورهای اطراف قاچاق شود و دولت سیزدهم که حفاظت و تامین کالاهای مورد نیاز مردم را از وظایف اصلی خود می داند،‌اصلاح قیمت ها و توزیع عادلانه یارانه ها را به طور جدی در دستور کار خود قرار داد.

گویا قرار است مبلغ کلیه یارانه‌ها اعم از یارانه نقدی و معیشتی یکی شود و همه در قالب یک یارانه واحد به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما تغییرات جدید شامل چه مواردی است و یارانه جدید از چه زمان واریز می‌شود؟

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از وزارت کار، وزارت اقتصاد و سازمان هدفمندی یارانه‌ها گویای این مطلب است که مبلغ یارانه نقدی به زودی تغییر می‌کند. یک گمانه این است که تغییر مبلغ یارانه‌ها ممکن است از فردا ۲۰ اردیبهشت ماه اعمال شود و مردم فردا به جای یارانه معیشتی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی، یارانه جدید دریافت کنند. گمانه دیگر این است که یارانه معیشتی فردا واریز نشود و یارانه جدید ظرف یک هفته آینده واریز شود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، مبلغ ۳۵ هزار تومان از مبلغ یارانه هر فرد که وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کرده بودند، توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها کسر شده است.

قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با بیان اینکه شب گذشته تمام کارهایی که باید طبق دستور رئیس‌جمهوری اجرا می‌شد انجام شد، گفت: دیشب ۱۰ دقیقه مانده به اتمام صحبت‌های رئیس جمهور، واریز یارانه‌ها آغاز شد.

وی افزود: تا ساعت ۳ صبح تمام یارانه‌ها واریز شد به جز یک یا دو بانک که طبق اطلاع بانک مرکزی این دو بانک هم واریزی را انجام دادند، اما پیامک آن ساعت ۵ ارسال شده است.

قمری‌وفا در پاسخ به سوالی در مورد علت رقم متفاوت یارانه واریزی برای برخی افراد گفت: لیست یارانه‌ها از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها و به منظور پرداخت توسط شبکه بانکی به بانک مرکزی ارائه شده است. شب گذشته یک ناهماهنگی در این خصوص رخ داده بود که سخنگوی دولت با سازمان هدفمندی یارانه‌ها صحبت کردند تا اتفاقی که برای برخی از هم‌وطنان پیش آمده سریعتر رفع شود.

وی ادامه داد: اشکال این بود که سازمان هدفمندی یارانه‌ها به ازای هر نفر ۳۵ هزار تومان مربوط به قسط آن یک میلیون تومان وامی که در دولت گذشته و به دلیل کرونا به برخی افراد داده شده بود، را از یارانه‌ای که جدیدا پرداخت شده کسر کرده بود.

مدیر کل روابط عمومی بانک مرکزی همچنین گفت: واریز مبلغ کمک معیشتیِ یارانه‌ای به حساب سرپرستان خانوار، به پایان رسیده است و فقط دو بانک، ارسال پیام این واریز را انجام نداده بودند که این کار را از صبح آغاز کرده‌اند.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی تاکید کرد: با توجه به پیگیری سخنگوی دولت قرار شد سازمان هدفمندی یارانه‌ها این مسئله را اصلاح کند و اگر قرار شد تا پرداخت مجددی انجام شود، لیست آن را در اختیار شبکه بانکی قرار دهند.

وی در خصوص بلوکه بودن یارانه واریزی نیز گفت: براساس پیامکی که برای هم‌وطنان ارسال شده مبلغ واریزی فعلا و تا زمانی که دولت محترم اعلام کند، بلوکه باقی می‌ماند.

یارانه معیشتی اردیبهشت ماه فردا باید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما اخبار رسیده به تجارت‌نیوز حاکی است که احتمالا تغییرات زیادی در یارانه اردیبهشت ماه اعمال می‌شود.

گویا قرار است مبلغ کلیه یارانه‌ها اعم از یارانه نقدی و معیشتی یکی شود و همه در قالب یک یارانه واحد به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما تغییرات جدید شامل چه مواردی است و یارانه جدید از چه زمان واریز می‌شود؟

 وزارت اقتصاد و سازمان هدفمندی یارانه‌ها گویای این مطلب است که مبلغ یارانه نقدی به زودی تغییر می‌کند. یک گمانه این است که تغییر مبلغ یارانه‌ها ممکن است از فردا ۲۰ اردیبهشت ماه اعمال شود و مردم فردا به جای یارانه معیشتی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی، یارانه جدید دریافت کنند. گمانه دیگر این است که یارانه معیشتی فردا واریز نشود و یارانه جدید ظرف یک هفته آینده واریز شود.

قرار است ابراهیم رئیسی امشب در گفتگوی زنده خبری خود با مردم جزئیات این خبر را اعلام‌ کند.

از دیگر تغییراتی که در یارانه‌ها رخ می‌دهد تغییر شیوه دهک‌بندی مردم است. گویا وزارت کار در ماه‌های گذشته شناسایی دهک‌های جمعیتی و افراد واجد صلاحیت برای دریافت یارانه را آغاز کرده و اکنون به جمع‌بندی نهایی رسیده‌اند.

مبلغ یارانه نقدی جدید چقدر است؟

مبلغ یارانه جدید مشخص نیست اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد کلیه یارانه‌هایی که دولت تا کنون پرداخت کرده اعم از یارانه۸ نقدی، معیشتی، مناسبتی و یارانه نان با تجمیع می‌شود.

روز گذشته محسن رضایی اعلام کرد مبلغ یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است. سه دهک اول جامعه یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌‌کنند و دهک چهارم و پنجم مشمول یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌شوند.

البته محسن رضایی گفته بود که عدد نهایی یارانه‌ها هنوز نهایی نشده و منتظر نظرات کارشناسی هستند. گویا ظرف یک روز کارشناسان به نتیحه رسیدند و حالا قرار امشب نتیجه نظرات کارشناسی امشب توسط رئیس جمهور اعلام شود.

اما اگر مبلغ یارانه و دهک‌های مشمول آن بر اساس گفته محسن رضایی باشاد، تنها پنج دهک یارانه می‌‌گیرند و یارانه پنج دهک بالای جامعه قطع می‌شود. بر این اساس یک خانوار چهار نفره دهک اول، دوم و سوم ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و یک خانواده چهار نفره دهک چهارم و پنجم ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند.

اما سایر یارانه‌ها از جمله یارانه نقدی، معیشتی، یارانه نان و گوشت و …. حذف می‌شود.

در شرایطی که دولت هنوز برای حدف ارز ۴۲۰۰تومانی و روش بازتوزیع یارانه آن تصمیمی نگرفته است، یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر لزوم حذف این رانت، از بهترین شیوه پرداخت یارانه آن به عموم جامعه گفت: پس از واگذاری اختیار حذف یا حفظ ارز ۴۲۰۰تومانی به دولت توسط مجلس، حال مسئولان دولتی اعلام می‌کنند هنوز زمان حذف این یارانه مشخص نیست و گفته می‌شود دولت هنوز درباره روش بازتوزیع آن به اجماع نرسیده است.

در همین رابطه، زهرا کاویانی، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: ارز ۴۲۰۰تومانی ناکارایی زیادی داشته است؛ هم به تولید داخل آسیب زده، هم موجب رانت و فساد شده و کسری بودجه شدید و تورم زیادی داشته است و هم حساب و کتاب بانک مرکزی را خراب کرده است و در مجموع باید حذف شود و غیر از حذف نمی‌توان کاری کرد و حرفی زد.

وی ادامه داد: کالاهایی که ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت می‌کنند و تعدادشان خیلی کم است و با احتساب گندم، ۶ قلم کالا می‌شوند. هرچند به مرور از ۲۱کالایی که در سال ۹۷ ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت می‌کردند تعدادی حذف شده که خب افزایش قیمت خود را تجربه کردند اما این ۶ قلم هم که حذف نشده در صورت حذف، افزایش قیمتی خواهند داشت.

این کارشناس افزود: هر چند این افزایش قیمت، متناسب با ما به التفاوت ارز ۴۲۰۰تومانی و آزاد نخواهد بود و ۴برابر نمی‌شود؛ زیرا بخشی از کالاهای نهایی این‌ها مثل روغن و مرغ و .. بخش زیادی از افزایش قیمت خود را تجربه کردند و اگر حذف شود افزایش قیمتشان کمتر خواهد بود؛ اما باز هم روی گروه‌های پایین درآمدی اثرگذار خواهد بود و نیاز به حمایت دارند.

به گفته کاویانی، درحال حاضر به واسطه ارز ۴۲۰۰تومانی به گروه‌های بالای درآمدی یارانه داده می‌شود، چون مصرف بیشتری دارند.

این کارشناس ادامه داد: حال که این قصد وجود دارد که این یارانه حذف شود، دولت اگر بخواهد تمام آن را یارانه بدهد اثر تورمی که پیش از این داشته را ایجاد خواهد کرد و ما می‌خواهیم در اثر این حذف بخشی از این کسری بودجه پوشش داده شود تا تورم کنترل شود.

کاویانی افزود: اما آن بخش دیگر به نظر من لازم است در ۲ یا ۳ سطح توزیع شود؛ اول اینکه تمام یارانه‌های نقدی که در حال حاضر پرداخت می‌شود با این یارانه جدید تجمیع شده و در یک نوبت پرداخت شوند و به بخش زیادی از جمعیت حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت کنیم که تمام این یارانه‌ها با هم به حدود ۲۰۰هزارتومان می‌رسد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: البته نباید اینگونه باشد که بگوییم یک میزان مشخص معادل ارز ۴۲۰۰تومانی می‌دهیم؛ باید یک یارانه همگانی باشد که یارانه‌های قبلی هم با آن تجمیع شوند و به ازای هر فرد برای حدود ۶۰میلیون نفر پرداخت شود. اگر دولت بخواهد این کار را بکند حتما باید نقدی باشد زیرا اصلا نمی‌شود از دو سوم جمعیت کشور حمایت کالایی کرد و این کار باعث یک زنجیره گسترده ای می‌شود که دولت خودش توزیع کننده و وارد کننده و تضمین کننده وجود کالاها در فروشگاه‌ها خواهد بود و یک رانتی در شبکه توزیع به وجود خواهد آمد و در نهایت شدیدتر دچار همان دردسرهای ارز ۴۲۰۰تومانی خواهیم شد.

به گفته کاویانی، ما الان با کمبود کالا مواجه نیستیم بلکه مشکل پایین بودن قدرت خرید در مردم است و باید نقدی حمایت شود. 

وی در رابطه با اینکه آیا این حمایت کافی خواهد بود؟ گفت: ما یک سری گروه‌های خیلی پایین جامعه داریم که حتی با این سطح از پرداخت نقدی هم می‎دانیم مشکل تامین کالاهای اساسی و حتی سو تغذیه دارند که برای مثال چیزی حدود یک دهک از جامعه یعنی ۸ الی ۱۰میلیون نفر خواهند شد. دولت برای اینکه مطمئن باشد که پولی که پرداخت می‌کند صرف تامین کالاهای اساسی خواهد شد، مازاد بر پرداخت نقدی می‌تواند از این افراد فقط به صورتی که کالاهای اساسی قابل خرید باشد حمایت کند و چون جمعیت این گروه کم است تقاضای بازار را تغییر هم نمی‌دهد.

کاویانی در پایان اشاره کرد: در این زمینه باید سیاست‌هایی اعمال شود که اخیرا وزارت رفاه هم طرح هایی مطرح کرده که منابع زیادی هم نمی‌خواهد مثل حمایت از کودکان سوء تغذیه‌ای یا  کودکان بازمانده از تحصیل که گروه‌های خیلی خاصی معطوف به کودکان را مورد هدف قرار می‌دهد و برای مثال حداقل ۱۰هزارمیلیاردتومان منابع لازم دارد که در مقایسه با یارانه ارز ۴۲۰۰تومانی قابل توجه نیست و با هزینه کم کارایی بسیاری دارد.

بر اساس وعده سازمان برنامه و بودجه قرار بود یارانه ۱۵۰ هزار تومانی رمضان، ساعت ۲۴ امشب جمعه ۲۶ فروردین ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما برخی از مشمولان می‌گویند واریزی‌ها از امروز صبح آغاز و یارانه رمضان به حساب آنها واریز شده است. اما آیا یارانه همه مشمولان واریز شد؟

برخی از مشمولان می‌گویند یارانه رمضان امروز ۲۶ فروردین ماه به حساب آنها واریز شده است. برخی می‌گویند یارانه رمضان امروز صبح به حساب آنها واریز شده است و برخی دیگر می‌گویند حوالی ظهر جمعه یارانه ۱۵۰ هزار تومانی را دریافت کرده‌اند.

بر اساس برنامه‌ سازمان برنامه و بودجه قرار بود ۱۱ میلیون نفر امشب یارانه ۱۵۰ هزار تومانی رمضان را دریافت کنند. با توجه به این وعده، واریز یارانه رمضان از همین لحظه آغاز شده و احتمالا واریزی‌ها تا فردا ظهر یا عصر ادامه دارد.

پس اگر هنوز مبلغی به حساب مشمولان واریز نشده، به معنای عدم واریز یارانه رمضان نیست. بلکه دلیل آن این است که برخی از بانک‌ها واریز یارانه را به فردا صبح شنبه ۲۷ فروردین ماه موکول می‌کنند و ممکن است واریزی‌ها تا ظهر یا حتی عصر هم به طول بینجامد.

اما برخی از مشمولان در پیام‌هایی که ارسال کرده‌اند مدعی شده‌اند که یارانه رمضان امروز برای آنها واریز شده است. از آن جمله برخی از دارندگان کارت صادرات می‌گویند امروز صبح و ظهر یارانه رمضان را دریافت کرده‌اند. اما تنها برخی از دارندگان کارت صادرات از واریز یارانه رمضان خبر داده‌اند و دارندگان دیگر کارت‌ها هنوز وجهی دریافت نکرده‌اند.

شما یارانه ماه رمضان را دریافت کردید؟ نظرتان را با ما و سایر خوانندگان گسترش نیوز در میان بگذارید.

با دستور رئیس‌جمهور، روز جمعه مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر به عنوان یارانه کمک معیشتی ماه مبارک رمضان به حساب سرپرستان خانوارهای شناسایی‌شده واریز خواهد شد.

افراد مشمول دریافت این یارانه بیش از ۱۱ میلیون سرپرست خانوار عنوان شده و طبق اطلاعات دریافتی مبلغ مذکور قرار است ساعت ۲۴ جمعه ۲۶ فروردین به حساب آنها واریز شود.

طبق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، افرادی که ۲۲ بهمن گذشته و نوروز امسال مشمول دریافت یارانه بودند، یارانه ویژه ماه رمضان را دریافت خواهند کرد. 

همچنین، یارانه کمک معیشتی ماه مبارک رمضان به حساب سرپرستانی که به هر دلیلی از سهام عدالت جا افتاده‌اند، نیز واریز خواهد شد.

با توجه به مبلغ این یارانه، یک خانواده سه نفره معادل ۴۵۰ هزار تومان یارانه معیشتی ویژه ماه مبارک رمضان دریافت می‌کند.

یارانه کمک معیشتی به اقشار آسیب‌پذیر و با درآمد کم از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در دو مرحله و در مناسبت‌های سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و عید نوروز به دهک‌های اول تا چهارم به انضمام افراد تحت پوشش و مستمری بگیران سازمان‌های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی کشور پرداخت شده است.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن تکذیب برخی خبرسازی‌ها در خصوص اختصاص 4 هزار میلیارد تومان یارانه برای تامین نان گفت: مجلس در قانون بودجه سال 1401 برای خرید تضمینی گندم و یارانه نان 71 هزار میلیارد تومان مصوب کرد و کیفیت توزیع این یارانه را نیز برعهده دولت قرار داد.

پرداخت یارانه نان به عنوان یارانه جدید برای اولین بار توسط استاندار زنجان عنوان شد و به تازگی اعلام شده است که میزان یارانه نان برای هر نفر 4 هزار تومان است. احتمالا بعد از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود. اما جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟ در ادامه به آخرین خبر از یارانه نان می پردازیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ضمن تکذیب برخی خبرسازی‌ها در خصوص اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان یارانه برای تامین نان گفت:  مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای خرید تضمینی گندم و یارانه نان ۷۱ هزار میلیارد تومان مصوب کرد و کیفیت توزیع این یارانه را نیز برعهده دولت قرار داد.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  ضمن تکذیب برخی خبرسازی‌ها در خصوص اختصاص 4 هزار میلیارد تومان یارانه برای تامین نان گفت:  مجلس در قانون بودجه سال 1401 برای خرید تضمینی گندم و یارانه نان 71 هزار میلیارد تومان مصوب کرد و کیفیت توزیع این یارانه را نیز برعهده دولت قرار داد.

وی با تاکید براینکه در سال جاری قیمت نان تغییری پیدا نخواهد کرد، ادامه داد: اکنون 74 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی در سال جاری قرار داده شده است و این در حالی است که مجلس برای تامین معیشت و نان سفره مردم، 71 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم و یارانه نان اختصاص داده است.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 مجلس تاکید کرد: دولت اکنون می‌خواهد، در استان زنجان به صورت پایلوت بحث پرداخت یارانه نان به نانوایی‌ها را اجرایی کند و براین اساس دولت مابه التفاوت نرخ خرید نان توسط مردم و نرخ آزاد آن را به حساب نانوا به عنوان یارانه پرداخت خواهد کرد.

میرتاج‌الدینی تصریح کرد: معیشت مردم خط قرمز مجلس است و اینکه گفته می‌شود، یارانه اندک برای قوت غالب مردم قرار داده شده است، درست نیست و این بازی با افکار عمومی در شرایطی است که مردم با مشکلات اقتصادی پیچیده ای دست به گریبان هستند.

یارانه نقدی۴ هزار تومانی برای نان؟

اگر قرار باشد این یارانه به کل جمعیت پرداخت شود، مبلغ آن در سال برای هر فرد ۴۷ هزار تومان و در ماه حدود چهار هزار تومان است. این یعنی به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک یارانه‌ای یا ۵ عدد نان لواش می‌رسد!

علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، دولت رئیسی قرار است یارانه‌های دیگری هم به مردم پرداخت کند. از جمله یارانه نان که قرار است از ابتدای تابستان پرداخت شود. اما ماجرای یارانه نان چیست؟

چند روز قبل استاندار زنجان از اجرای طرح آزمایشی پرداخت یارانه نان خبر داده وگفته قرار است تا دو ماه آینده طرح پرداخت یارانه نان در چند استان اجرا شود. احتمالا بعد از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود. اما جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟

هنوز هیچ جزئیاتی از پرداخت یارانه نان شامل مشمولان این یارانه و مبلغ آن منتشر نشده است. اما با توجه به بودجه سال جاری می‌توان گمانه‌هایی را درباره مبلغ یارانه نان اعلام کرد.

در بودجه سال جاری، چهار هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است. اگر قرار باشد این یارانه به کل جمعیت پرداخت شود، مبلغ این یارانه در سال برای هر فرد ۴۷ هزار تومان و در ماه حدود چهار هزار تومان است. این یعنی به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک یارانه‌ای یا ۵ عدد نان لواش می‌رسد!

اما برخی از گمانه‌ها می‌گوید احتمالا یارانه نان شامل شش یا هفت دهک درآمدی جامعه می‌شود. با این حساب یارانه هر فرد ماهانه فقط پنج هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود. به عبارتی یک خانوار چهار نفره ماهانه تنها ۲۲ هزار تومان یارانه نان دریافت می‌کند. معادل قیمت۳۰ عدد نان!

بر این اساس یا دولت باید تعداد مشمولان یارانه نان را کاهش بدهد یا اینکه اعتبار پرداخت این یارانه را افزایش دهد.

یارانه ۱۰۰ هزار تومانی نان؟

پرداخت یارانه چهار یا پنج هزار تومانی برای نان نمی‌تواند توحیه اقتصادی داشته باشد و بعید است دولت چنین کاری انجام دهد. یعنی طرحی را اجرا کند که در آن به هر خانوار ماهانه چند عدد نان یارانه‌ای بدهد. برخی معتقدند که دولت احتمالا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه جدیدی به مردم پرداخت می‌کند که شامل یارانه نان و یارانه گوشت و دیگر اقلام می‌شود. در این حالت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت وعده پرداخت یارانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی را داده بود.

شیوه پرداخت یارانه نان

استاندار زنجان در توضیح یارانه نان گفته در این طرح مردم با نرخ پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و قیمت این نان با یارانه حساب می‌شود. به نظر می‌رسد هدف این طرح این است که قیمت نان افزایش پیدا نکند و نان با قیمت فعلی خود به دست مردم برسد.

از طرف دیگر، در این طرح، سهمیه آرد نانوایی‌ها حذف می‌شود و آنها باید آرد را با قیمت آزاد تامین کنند. سپس نانوایی‌ها نان را با قیمت یارانه‌ای به مردم می‌فروشند و دولت مابه‌التفاوت قیمت نان آزاد و یارانه‌ای را به نانوا پرداخت می‌کند.

یکصد و سی و چهارمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار، ساعت ۲۴ امشب پرداخت می‌شود.

امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و چهارمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ فروردین  خبر داد.

همچنین واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند گذشته به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز خواهد بود.

به گفته مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها، طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی، بیست و دومین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی فروردین امسال سرپرستان خانواری که این وام را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

پس از مطرح شدن یارانه گوشت، این بار قرار است طرح یارانه نان به صورت آزمایشی در چند استان اجرایی شود.

استاندار زنجان در این خصوص گفت: تا دو ماه آینده طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان و چند استان دیگر به صورت پایلوت در کشور اجرا می‌شود.

محسن افشارچی در این باره توضیح داده است: در این طرح مردم با نرخ پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه کرده و کارت می‌کشند و در ادامه، یارانه نان بر حسب میزان فروش به نانوایان پرداخت می‌شود.

براساس اظهارات او در این طرح نانوایی‌ها، دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه بر مبنای فروش نان، یارانه به آنها تعلق می‌گیرد.

پرداخت یارانه برای کالاهای اساسی پس از موضوع حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی مطرح شد. مجلس به حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی رای داد. در واقع به صورت مشروط به دولت اجازه حذف ارز ترجیحی را داد.

شرط حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز این است که دولت باید مابه‌ازای دلاری که حذف می‌کند به مردم یارانه پرداخت کند. جالا دولت به دنبال حذف ارز است و موضوع یارانه گوشت و یارانه نان را مطرح کرده است.

یارانه گوشت برای ۷ دهک اول

در خصوص یارانه گوشت نیز یکی از نمایندگان مجلس گفته بود: قرار است برای نهاده‌های دامی که اثرگذار در نرخ گوشت است یارانه جداگانه‌ای پرداخت شود و این یارانه تنها به ۷ دهک اول اختصاص داده خواهد شد.

در بودجه امسال ذکر شد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید سه دهک از یارانه بگیران نقدی را برای حذف شناسایی کند. یعنی قرار است تعداد یارانه بگیران ۴۵ هزار تومانی به تعداد یارانه بگیران معیشتی بنزین تغییر کند و کمتر شود.

بنابراین احتمالا کسانی که یارانه گوشت و یارانه نان می‌گیرند که یارانه بنزین دریافت می‌کنند.

یارانه ماه رمضان به حساب این افراد واریز می شود

گمانه‌زنی‌هایی برای واریز یارانه ماه رمضان وجود دارد، اما به احتمال زیاد همان مبلغ ۱۵۰ هزار تومان واریز شود. چه کسانی یارانه ۱۵۰ هزار تومانی ماه رمضان را دریافت می‌کنند؟

دولت در سال گذشته بسته معیشتی ماه رمضان را در روز ۲۵ فروردین ماه واریز کرد. امسال نیز گمانه‌زنی‌های بسیاری برای واریز یارانه ماه رمضان وجود دارد. پیگیری‌های نشان می‌دهد که اقدامات لازم برای واریز بسته معیشتی انجام شده و واریز آن منتظر دستور رئیس‌جمهور است.

در سال گذشته ۶۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر معیشتی، معادل یک یارانه معیشتی دیگر را به‌عنوان یارانه رمضان دریافت کردند. یعنی خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان گرفتند.

اگر قرار باشد بسته معیشتی ماه رمضان پارسال برای امسال نیز تکرار شود، تعداد مشمولان ۶۰ میلیون نفر و مبلغ یارانه بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است.

اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که مبلغ یارانه نسبت به سال گذشته بیشتر است. در واقع یکی از گمانه‌زنی‌ها درباره مبلغ کمک معیشتی ماه رمضان همان ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است. احتمال واریز این مبلغ خیلی زیاد است.

اگر قرار باشد مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه ماه رمضان واریز شود، احتمالا تعداد یارانه‌بگیران کمتر از ۶۰ میلیون نفر باشد.

در سال گذشته دولت به مناسب ۲۲ بهمن ماه به حدود ۳۲ میلیون نفر یارانه ۱۰۰ هزار تومانی پرداخت کرد. همچنین در روزهای پایانی سال به مناسب عید نوروز مبلغ ۱۵۰ هزار تومان یارانه به ۱۲ میلیون سرپرست خانواری داد که سهام عدالت ندارند.

بنابراین می‌توان چند سناریو برای مشمولان یارانه ماه رمضان در نظر گرفت:

سناریو اول: ۶۰ میلیون نفری که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند، براساس الگو واریز سال گذشته.

دومین سناریو :۳۲ میلیون نفری است که یارانه ۲۲ بهمن ماه را گرفتند.

سناریو سوم: ۱۲ میلیون سرپرست خانواری که سهام عدالت ندارند.

پیگیری‌های نشان می‌دهد که دولت قصد دارد همانند سال‌ گذشته در ماه رمضان امسال نیز به گروهی از خانوارها یارانه پرداخت کند.

تا پایان ماه رمضان دو یارانه طبق روال ماه‌های قبل واریز می‌شود. اولین واریزی یارانه نقدی فروردین ماه است.

علاوه بر این دو یارانه، احتمال واریز یارانه مخصوص ماه رمضان نیز وچود داشت که پیگیری‌ها این موضوع را تایید می‌کند. پیگیری‌ها از سازمان‌های مرتبط با واریز یارانه‌ها نشان می‌دهد که دولت قصد دارد همانند سال قبل، در ماه رمضان امسال نیز یارانه مخصوص این ماه را پرداخت کند.

به نظر می‌رسد جزئیات پرداخت یارانه ماه رمضان، یعنی مبلغ یارانه، تعداد یارانه بگیران و شرایط مشمولان در مراحل پایانی است. در واقع دولت در پله آخر نهایی کردن واریز این یارانه قرار دارد و احتمالا جزئیات کامل آن به زودی منتشر می‌شود.

در سال گذشته نیز بسته حمایت معیشتی ویژه ماه رمضان در روز عید فطر به حساب ۶۰ میلیون نفر از افراد واجد شرایط واریز ‌شد. اما از آنجایی که دولت در روزهای ابتدایی ماه رمضان برای واریز یارانه مخصوص این ماه تصمیم گرفته است، احتمالا قبل از عید فطر واریز می‌شود.

یارانه ماه رمضان جدای از یارانه نقدی و معیشتی بنزین است. یعنی یارانه بگیران هم دو یارانه را طبق روال ماه‌های گذشته دریافت می‌کنند و هم گروهی از آنها یارانه ماه رمضان می‌گیرند.

مشمولان چه کسانی هستند؟

در خصوص مشمولان گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد، اما به احتمال خیلی زیاد مشمولان یارانه ماه رمضان جزو کسانی هستند که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند.

دولت در چند ماه گذشته به مناسبت‌های ۲۲ بهمن ماه و عید نوروز به چند دهک اول یارانه نقدی پرداخت کرد.

یارانه ۲۲ بهمن ماه به حدود ۳۲ میلیون نفر رسید. یارانه عید نوروز نیز به حساب سرپرستان بیش از ۱۲ میلیون خانوار پرداخت شد. این افراد کسانی بودند که سهام عدالت نداشتند و سودی نگرفتند. بنابراین یارانه بگیران در ماه رمضان نیز از بین این گروه‌ها انتخاب می‌شوند.

یارانه ۲۲ بهمن ماه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و مبلغ یارانه عید نوروز ۱۵۰ هزار تومان بود. بنابراین مبلغ یارانه ماه رمضان نیز احتمالا بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای هر نفر باشد.

در مطالعات انجام شده براساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان، ۹۳ درصد خانوارهای ایرانی یارانه‌بگیرند که از این میزان ۳۵ درصد فقیر، ۵۷ درصد جزو طبقه متوسط و ۸ درصد از طبقه برخوردار و ثروتمند محسوب می‌شوند.

بررسی آماری معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد جمعیت کل خانوارهای یارانه‌بگیر ۷۷.۴میلیون نفر بوده که از این میزان ۲۷میلیون و ۱۰۳هزار نفر در فقر به‌سرمی‌برند. البته ساختار و مناسبات ۷درصد از کل خانوارهای ایرانی که یارانه نقدی نمی‌گیرند، در نقطه کور این پایگاه اطلاعاتی قرار دارد و عملا وارد فرآیند دهک‌بندی نمی‌شود.

دهک‌بندی با اطلاعات اقتصادی

در گزارش معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار، تمام خانوارهای یارانه‌بگیر ایرانی براساس اطلاعات اقتصادی، درآمدی و شغلی به ۳دسته کلی شامل خانوارهای فقیر، متوسط و برخوردار تقسیم شده‌اند و در هر دسته نیز به فراخور وضعیت شغلی و درآمدی خانوارها، زیردسته‌های دیگری اضافه شده است.

براساس معیارهای دهک‌بندی خانوارها، ۹.۳میلیون خانوار فقیر شناسایی شده‌اند که ۲.۸میلیون خانوار معادل ۳۰درصد کل خانوارهای فقیر تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و ۶.۶میلیون خانوار معادل ۷۰درصد کل خانوارهای فقیر فاقد پوشش حمایتی محسوب می‌شوند و باید به‌عنوان اولویت در طرح پوشش بیمه همگانی، حمایت از کودکان دارای سوءتغذیه، طرح اشتغال عمومی و حمایت نقدی و اعتباری قرار گیرند.

۵ گروه با درآمد متوسط

با دسته‌بندی خانوارها، براساس اطلاعات اقتصادی، در مجموع ۱۳.۹میلیون خانوار یارانه‌بگیر معادل ۵۷درصد کل خانوارهای یارانه‌بگیر در قالب طبقه متوسط قرار می‌گیرند و این خانوارها براساس اطلاعات اقتصادی، درآمد و شغلی به ۵دسته کلی تقسیم می‌شوند.

دسته نخست، شامل کارکنان و مستمری‌بگیران دولت است که ۲.۲میلیون خانوار معادل ۱۵.۸درصد کل خانوارهای متوسط را دربرمی‌گیرد. طبق آمار، ۶۴درصد این خانوارها دارای خودرو بوده و ۹۱درصد آنها نیز سهام عدالت دارند. این در حالی است که به‌طور میانگین فقط ۲۴درصد خانوارهای فقیر دارای خودرو هستند و ضریب بهره‌مندی آنها به سهام عدالت نیز از ۸۲.۵درصد فراتر نمی‌رود.

دسته دوم، کارگران و مشاغل خصوصی را شامل می‌شود و ۶میلیون خانوار معادل ۴۳.۳درصد کل خانوارهای متوسط در این دسته قرار می‌گیرند. براساس آمارها، به‌طور میانگین ۶۶درصد خانوارها در این دسته دارای خودرو هستند و ۷۰درصد آنها نیز سهام عدالت دارند.

در دسته سوم، بازنشستگان غیردولتی قرار می‌گیرند که ۲.۴میلیون خانوار معادل ۱۷.۳درصد کل خانوارهای متوسط را شامل می‌شود. براساس آمار، ۴۶درصد این خانوارها نیز دارای خودرو هستند و ۷۲درصد آنها سهام عدالت گرفته‌اند.

دسته چهارم به خانوارهای فاقد درآمد ثابت(یعنی هیچ عضو بیمه‌پردازی ندارند) اختصاص دارد و ۳میلیون خانوار، معادل ۲۱.۷درصد از کل خانوارهای متوسط را شامل می‌شود. این خانوارها به‌طور میانگین ۷۵درصد دارای خودرو هستند و ۶۷درصد آنها سهام عدالت گرفته‌اند.

از نکات قابل‌توجه این است که این خانوارها با وجود اینکه امنیت شغلی و پوشش بیمه‌ای کمتری دارند و به‌شدت تحت‌تأثیر شوک‌های اقتصادی قرار می‌گیرند، باز هم به نسبت ۳دسته اول یعنی «کارکنان و مستمری‌بگیران دولت، «کارگران و مشاغل خصوصی» و «بازنشستگان غیردولتی» شرایط اقتصادی و معیشتی بهتری را تجربه می‌کنند و میانگین دهک درآمدی آنها ۷.۲۷ است. درحالی‌که میانگین درآمدی کارکنان و مستمری‌بگیران دولت ۷.۰۱، کارگران ۶.۲۶ و بازنشستگان ۵.۶۵ برآورد می‌شود.

دهک برخوردار و صدک میلیاردر

در دسته‌بندی‌های معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار، خانوارهای یارانه‌بگیر برخوردار که اغلب در دهک دهم درآمدی قرار می‌گیرند، در ۲دسته کارمند دولت و غیرکارمند دولت مشخص شده‌اند. این دو دسته با جمعیت ۵.۸میلیون نفری، ۸درصد خانوارهای کشور را شامل می‌شوند و بیش از ۹۸درصد آنها دارای خودرو هستند. نکته جالب اینکه در این دسته‌بندی، ۹۱درصد خانوارهای برخوردار کارمند دولت سهام عدالت دارند درحالی‌که فقط ۶۱درصد از خانوارهای برخوردار غیرکارمند سهام عدالت گرفته‌اند.

نکته دیگر اینکه خانوارهای برخوردار کارمند و غیرکارمند، گرچه از منظر معیارهای اقتصادی به‌عنوان ۱۰درصد جمعیتی که بیشترین برخورداری را دارند، در دهک دهم قرار گرفته‌اند؛ اما فقط بخش کمی از آنها در جرگه خانوارهای پولدار و به ‌اصطلاح میلیاردر قرار می‌گیرند که به تعبیر احمد میدری، معاون پیشین وزیر کار، باید آنها را صدک ثروتمند لقب داد.

البته طبق اعلام معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار، در پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان با وجود اینکه اطلاعات همه افراد دارای کدملی ثبت شده، همچنان به لحاظ ساختار خانواده، فقط اطلاعات ساختار خانوارهایی که یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی را دریافت می‌کنند، مشخص است و عملا ساختار و مناسبات ۷درصد از کل خانوارهای ایرانی که یارانه نقدی نمی‌گیرند در نقطه کور این پایگاه اطلاعاتی قرار دارد و بدون وارد کردن این افراد به محاسبات دهک‌بندی، نمی‌توان ساختار درست و کارشناسی برای اجرای سیاست‌های حوزه رفاه ایجاد کرد.

به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، حدود ۱۸ میلیون نفر احتمالا از جمع یارانه‌بگیران حذف می‌شوند و در صورت نهایی‌شدن کالابرگ الکترونیک، جمعیتی که کوپن می‌گیرند احتمالا همان ۶۰ میلیون نفر هستند.

برخی نمایندگان مجلس از احتمال توزیع نوع جدیدی از کالابرگ به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر می‌دهند.

صف روغن و گوشت کوپنی یکی از نوستالژی‌های دهه‌شصتی‌ها یا همان بچه‌های دوره جنگ است و حالا دوباره زمزمه بازگشت کوپن به گوش می‌رسد. با جدی‌شدن حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی و البته تورم هشداردهنده مواد غذایی دولت موظف به جایگزینی راهکارهای حمایتی از مصرف‌کنندگان شده است و حالا نمایندگان مجلس می‌گویند یکی از گزینه‌های قوی برای جایگزینی ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی کالابرگ الکترونیک یا کوپن‌های غیرکاغذی هستند.

سال گذشته بارها و بارها قیمت‌های بازار غذا سوژه رسانه‌های ایران شد. جهش نرخ بسیاری از اقلام غذایی در ایران به مرز هشدار رسیده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهای مواد غذایی در ایران و تورم آن را در سطح بحرانی ارزیابی کرده است. مرکز آمار و بانک مرکزی هم در گزارش‌های دوره‌ای خود به تورم نقطه‌ای بالای ۶۰ درصد مواد غذایی اشاره کرده‌اند و گاهی نرخ تورم برخی اقلام سه‌رقمی شده است. با وجود این نکته، دولت ابراهیم رئیسی نخستین لایحه بودجه خود را در شرایطی به بهارستان برد که پیشنهاد حذف یارانه واردات غذا و مواد اولیه آن را مطرح کرد و البته مورد موافقت مجلس قرار گرفت. هرچند ظاهرا هیچ‌کدام از دو سمت ماجرا یعنی دولت و مجلس زیر بار مسئولیت حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی نمی‌روند و مدام آن را در زمین یکدیگر پاس‌کاری می‌کنند، اما به نظر می‌رسد پرونده دلار پرحاشیه چهارهزارو ۲۰۰ تومانی امسال بسته می‌شود و دیگر برای واردات غذا یا مواد اولیه آن ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی به تجار تعلق نمی‌گیرد. این مسئله البته نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده و بحث واردشدن شوک دوباره به بازار مواد غذایی مطرح می‌شود. آن هم در شرایطی که جنگ اوکراین و روسیه دو غول صادرکننده غذا، بازار جهانی محصولات کشاورزی را متلاطم کرده و بسیاری از کشورها را به ذخیره‌سازی غذا واداشته است.

در ایران به نظر می‌آید حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت‌های جهانی غذا هم‌زمان شده و همین مسئله نگرانی‌های زیادی برای سبد غذایی مردم و به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر ایجاد کرده و وزارت بهداشت نسبت به افزایش سوءتغذیه هشدار داده است.

احتمال توزیع کوپن الکترونیک

در این شرایط مجلس تأکید دارد که حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی به شرط راهکارهای حمایتی دولت اتفاق می‌افتد و البته برخی نمایندگان از تعلل دولت برای ارائه راهکارهای حمایتی گلایه کرده‌اند. در این میان برخی نمایندگان بازگشت کوپن را احتمالی قوی می‌دانند. پارسال ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس، به فارس گفته بود برای ۵۰ میلیون نفر کوپن الکترونیک با شارژ ماهانه ۱۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و حالا برخی نمایندگان جایگزینی دلار چهارهزارو ۲۰۰ تومانی با کوپن الکترونیک را احتمالی قوی می‌دانند.

در همین زمینه جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ می‌گوید که بازگشت کوپن یکی از احتمالات قوی جایگزینی ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی است. او که به ایلنا از پرداخت یارانه گوشت و نان خبر داده، می‌گوید: قرار است برای نهاده‌های دامی که در نرخ گوشت اثرگذار هستند یارانه جداگانه‌ای پرداخت شود و این یارانه تنها به هفت دهک اول به ‌صورت یارانه گوشت اختصاص داده خواهد شد. این نماینده مجلس حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی را مشروط به تهیه کارت‌های اعتباری توزیع غذا دانسته و گفته است: در ابتدا باید تأکید داشته باشم که قرار نیست یارانه دارو و نان حذف شود یا در خرید افراد در داروخانه یا نانوایی تغییری رخ دهد. در گذشته یارانه گندم به واردکنندگان ارائه می‌شد اما قرار بر این شد که این یارانه پس از این به نانوا داده شود. در بحث دارو هم قرار بر این است که یارانه دارو را شرکت‌های بیمه‌ای در مقابل خریدی که افراد انجام می‌دهند به داروخانه بپردازد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تأکید بر اینکه قرار نیست کارت نان داشته باشیم و کارت‌های جداگانه‌ای داده نمی‌شود، ادامه داد: افراد با کارت معمولی حساب بانکی خود خرید را انجام می‌دهند و در این شرایط مشخص است که خرید از چه کسانی انجام می‌شود و با مشخص‌بودن اطلاعات افراد، امکان قاچاق دارو، آرد و... وجود نخواهد داشت. قادری همچنین گفته است: یارانه نان و دارو همگانی است اما یارانه برخی کالاها مانند گوشت تنها برای برخی اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته می‌شود. عضو کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: در واقع یارانه دارو و نان شامل تمام جامعه می‌شود اما یارانه نهاده‌های دامی فقط شامل دهک‌های اول تا هفتم می‌شود. قادری تأکید می‌کند: در این شرایط دیگر نیازی به صدور کارت‌های جدید نیست و افرادی که شامل یارانه گوشت می‌شوند، شماره‌حساب خود را اعلام و ثبت می‌کنند. البته جزییات این مسائل هنوز نهایی نیست و باید نهادهای متولی جزییات را اطلاع‌رسانی کنند. قیمت‌های واقعی، مصرف بی‌رویه گوشت را مهار می‌کند!

همین منبع توضیحات دیگری داده است و برای رفع ابهامات از جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، درباره جزییات پرداخت یارانه گوشت سؤال کردیم. به گفته این نماینده جزییات این مسئله را دولت باید تعیین کند و به مجلس مرتبط نیست و بهارستان‌نشین‌ها در جریان ماجرا نیستند و اصولا این را که دولت می‌خواهد نقدی، کالایی یا با کارت مخصوص پرداخت کند، خودش می‌داند! قادری می‌گوید: ارز ترجیحی مطابق همان چیزی که پیش از این گفته شد حذف می‌شود و از محل آن به اقشار کم‌درآمد کمک خواهد شد. می‌پرسیم این همان طرح جایگزینی است که گفته می‌شد دولت در ارائه آن تعلل می‌کند؟ عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تأیید این مسئله می‌گوید درباره گندم و دارو که نه اما ارز ترجیحی نهاده دامی حذف می‌شود. درباره همراهی و رضایت دولت از این تصمیم، قادری اساسا آن را نظر خود دولت می‌داند که به مجلس پیشنهاد شده و مجلس مهر تأیید زده است و اصلا رضایت مطرح نیست. در پاسخ به این پرسش که به نظر برخی کارشناسان جبران آثار تورمی حذف ارز نهاده‌های دامی در حدی است که با توانایی پرداختی دولت همخوانی نخواهد داشت قادری می‌گوید: ما به هر حال تورم داشتیم، چه حذف ارز می‌کردیم و چه نه اما این طرحی که ما اجرا خواهیم کرد آثار تورمی به مراتب کمتری خواهد داشت تا مثلا می‌خواستیم پول خلق کنیم، ‌این نماینده مجلس می‌گوید چنین چیزی صحیح نیست و از اول بنا بر همین بوده و تنها شیوه پرداخت یارانه از سوی دولت است که تغییر می‌کند.

یارانه ۱۸ میلیون نفر قطع می‌شود

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به اینکه احتمال بازگشت کوپن به جای ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی وجود دارد، توضیح می‌دهد: در بودجه امسال ۱۷۶ هزار میلیارد تومان منابع به عنوان مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و ارز آزاد در نظر گرفته شده است و دولت مختار است این رقم را یا به ‌صورت ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی به تجار پرداخت کند یا یارانه مستقیم بدهد یا اینکه کوپن طراحی کند و هر روشی که صلاح می‌داند جایگزین کند یا نکند!

او تأکید می‌کند: مجلس اما اصرار دارد که دولت در صورت حذف ارز چهارهزارو ۲۰۰ تومانی راهکار جایگزین بدهد که هنوز راهکاری نداده است.

به گفته طغیانی در ایران ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی ۴۵هزارو ۵۰۰ تومانی و ۶۰ میلیون نفر یارانه معیشتی دریافت می‌کنند و حذف پردرآمدها از جمعیت یارانه‌بگیران در امسال جدی است.

او می‌گوید اخباری از یکی از معاونت‌های سازمان برنامه و بودجه دارد که از نظر دولت همان ۶۰ میلیون نفر مستحق دریافت یارانه هستند و حدود ۱۸ میلیون نفر احتمالا از جمع یارانه‌بگیران حذف می‌شوند و در صورت نهایی‌شدن کالابرگ الکترونیک، جمعیتی که کوپن می‌گیرند احتمالا همان ۶۰ میلیون نفر هستند.

بعد از آن بسیاری می‌گفتند در سال ١۴٠١ ارز ترجیحی حذف خواهد شد و در نتیجه یارانه جدید خواهیم داشت. قبل از عید بود که مجلس اعلام کرد یارانه پردرآمدها حذف خواهد شد و به جای آن خانواده‌هایی که سه فرزند تحت تکفل دارند و جز ۴دهک اول درآمدی هستند، یارانه سه برابری دریافت می‌کنند.

پس از آن چهارم فروردین ماه امسال، وزیر رفاه از افزایش یارانه‌های ٣دهک ابتدایی خبر داد. اما میزان این افزایش مشخص نبود و هیچ جزییات دقیقی نیز در این باره منتشر نشد و عبدالملکی تنها به وعده‌ای در مورد افزایش مبلغ یارانه‌ها کفایت کرد.

داستان یارانه‌ها در اینجا پایان نیافت و روز گذشته ابوترابی، نماینده مجلس از تقسیم کشور به ١٠دهک خبر داد. براین اساس به گفته او قرار است یارانه سه دهک پردرآمد حذف و به جای آن دهک‌های پایین، یارانه سه برابری دریافت کنند. در واقع باتوجه به گفته‌های ابوترابی، یک خانواده ۴نفره یارانه ۵۴۶ هزار تومانی دریافت خواهد کرد؛ البته اگر مقصود یارانه نقدی باشد.

با همه آنچه گفته شد، هنوز هم مشخص نیست که بالاخره تصمیم چیست؟ چه گروهی یارانه می‌گیرند؟ یارانه چه گروهی حذف می‌شود؟ مبلغ یارانه چقدر است؟  منبع آن کجاست؟  و بازهم باید منتظر ماند و دید دولت و مجلس در این جدل‌ها و تناقضات چه تصمیمی خواهد گرفت!

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از  مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان‌ بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود.مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

یارانه معیشتی همان طرح حمایتی از  یارانه بنزین است که از  آبان ۹۸ با افزایش قیمت بنزین به حساب برخی از سرپرست خانوار واریز می شود.یارانه معیشتی را حدود شصت میلیون نفر دریافت می کنند. یارانه معیشتی دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. .میزان یارانه معیشتی به ازای هر نفر 55 هزار تومان است. در ادامه به آخرین خبر از پرداخت یارانه معیشتی می پردازیم.

 عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: مستمری مددجویان کمیته امداد بر اساس تداوم ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است و در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، سبد معیشتی به مددجویان و نیازمندان ارائه می‌ شود.

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه با اشاره به پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس،گفت: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده که مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در شرایط نامناسبی قرار گیرند و آنچه را که دریافت می‌کنند کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته در حوزه مستمری مددجویان شاهد رشد ۶۷ درصدی بودیم که در سال جاری نیز انتظار نمایندگان جبران بخشی از هزینه‌های زندگی مددجویان در قالب مستمری است. به همین منظور ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مستمری خانواده‌های تحت حمایت در نظر گرفته شده که در مورد میزان پرداخت ماهانه باید تصمیم‌گیری شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه کمسیون تلفیق بودجه موضوعات خوبی را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای مددجویان در نظر گرفته است،خاطرنشان کرد: تورم موجود در جامعه، زندگی را برای مددجویان نهادهای حمایتی سخت کرده است و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز اگر عملی شود باعث شدید تر شدن وضعیت خواهد بود؛ لذا مجلس در نظر دارد برای جلوگیری از آسیب به اقشار ضعیف، سبد معیشتی را برقرار کند.

یارانه نقدی واریزی‌های دولت در دهه سوم اسفند چیست؟

اسفند ماه از امروز شروع شده و برنامه واریزی‌ها شلوغ‌تر از ماه‌های دیگر است. چند واریزی در دهه سوم اسفند ماه انجام می‌شود که به نظر می‌رسد مهم‌ترین آن سود سهام عدالت است.

اسفند ماه از امروز شروع شده و برنامه واریزی‌ها شلوغ‌تر از ماه‌های دیگر است. چند واریزی در دهه سوم اسفند ماه انجام می‌شود که به نظر می‌رسد مهم‌ترین آن سود سهام عدالت است.

اولین واریزی در دهه سوم اسفند ماه یارانه نقدی است. مبلغ این یارانه همانند ماه‌های گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

تعداد یارانه‌بگیران ۷۸ میلیون نفر است و ابن یارانه به حساب سرپرستان خانوار این افراد واریز می‌شود. ۲۱ میلیون خانوارها از آنها در بهار سال قبل وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند که بیست و یکمین قسط آن در این ماه برداشت می‌شود. ۹ قسط دیگر باقی می‌ماند که تا آذر ماه سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.

همزمان با واریز یارانه نقدی از سوی دولت، سازمان تامین اجتماعی نیز باید آخرین حقوق امسال بازنشستگان را واریز کند. در سال گذشته واریز حقوق از ۱۵ اسفند شروع شد که به توجه به نیاز خانوارها برای خرید عید احتمالا امسال نیز زودتر از ماه‌های قبل واریز شود.

مهم‌‎ترین واریزی دهه سوم اسفند

اما واریزی سومی که بیش از ۴۹ میلیون نفر منتظر دریافت آن هستند، به سهام عدالت مربوط می‌شود. قرار است سود حاصل از فعالیت شرکت‌ها در سال ۹۹ طی روزهای پایانی سال واریز شود.

یارانه نقدیواریز آخرین یارانه در روزهای پایانی سال/ واریزی‌های اسفند کدامند؟

به پرداختی‌های یارانه در اسفند ماه امسال دو واریزی دیگر اضافه می‌شود، یکی عیدی و دیگری سود سهام عدالت است.

در ماه پایانی سال آخرین یارانه‌های امسال واریز می‌شود، همچنین قرار است دو دهه اول و سوم اسفند یک واریزی جدید اضافه شود.

در اسفند ماه آخرین یارانه معیشتی و نقدی امسال واریز می‌شود، زمان واریز این دو یارانه به ترتیب دهم و بیستم ماه پیش‌رو است.

مبلغ یارانه معیشتی متناسب با تعداد اعضای خانوار تعیین شود. همانند دوره‌های پیشین، واریزی‌ها یارانه معیشتی به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

مبلغ یارانه نقدی نیز همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر است. در این ماه قسط دو مرحله وام یک میلیون تومانی کرونا از خانوارهایی که آن را دریافت کردند کسر می‌شود.

عیدی شاغلان و بازنشستگان

با توجه به این که میزان عیدی بازنشستگان و شاغلان دولتی دیر اعلام شد، واریز آن به اسفند ماه موکول شد. پیگیری‌ها از سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در دهه اول اسفند ماه واریز می‌شود.

معمولا واریز عیدی کارگران نیز در ماه پایانی سال انجام می‌شود.

بنا بر اظهارات مدیرعامل این شرکت، سود منتهی به اسفند ۹۹ مشمولانی که ۵۳۲ هزار تومان در سبد سهام خود دارند، حدود ۵۵۰ هزار تومان خواهد بود که به حساب مشمولان واریز می‌شود. قرار است این سود در دهه سوم اسفند ماه واریز شود.

اگر هر یک از اعضای یک خانواده چهار نفره سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی داشته باشند، در پایان اسفند امسال در مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سود سهام دریافت می‌کنند.

همچنین میزان سود برای خانواده چهار نفره‌ای که برگه سهامشان یک میلیون تومانی است حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود

واریز یارانه نقدی به علاوه چند واریزی مهم و عیدی دولت در اسفند

در ماه پایانی سال آخرین یارانه‌های امسال واریز می‌شود، همچنین قرار است دو دهه اول و سوم اسفند یک واریزی جدید اضافه شود.

یارانه نقدی دولت در اسفند از واریز های مهم آخر سال است. علاوه بر یارانه نقدی عیدی نیز واریز می شود. یارانه نقدی بیستم اسفند واریز می شود. یارانه نقدی و معیشتی آخر سال در اسفند ماه واریز می شود. جزئیات واریز یارانه نقدی و عیدی ها را در این خبر دنبال کنید

به پرداختی‌های یارانه در اسفند ماه امسال دو واریزی دیگر اضافه می‌شود، یکی عیدی و دیگری سود سهام عدالت است.

 زمان واریز آخرین یارانه های ۱۴۰۰

در ماه پایانی سال آخرین یارانه‌های امسال واریز می‌شود، همچنین قرار است دو دهه اول و سوم اسفند یک واریزی جدید اضافه شود.

پرداخت یارانه نقدی و معیشی اسفند

در اسفند ماه آخرین یارانه معیشتی و نقدی امسال واریز می‌شود، زمان واریز این دو یارانه به ترتیب دهم و بیستم ماه پیش‌رو است.

مبلغ یارانه معیشتی متناسب با تعداد اعضای خانوار تعیین شود. همانند دوره‌های پیشین، واریزی‌ها یارانه معیشتی به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

مبلغ یارانه نقدی نیز همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر است. در این ماه قسط دو مرحله وام یک میلیون تومانی کرونا از خانوارهایی که آن را دریافت کردند کسر می‌شود.

یارانه نقدی| عیدی شاغلان و بازنشستگان

با توجه به این که میزان عیدی بازنشستگان و شاغلان دولتی دیر اعلام شد، واریز آن به اسفند ماه موکول شد. پیگیری‌ها از سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی در دهه اول اسفند ماه واریز می‌شود.معمولا واریز عیدی کارگران نیز در ماه پایانی سال انجام می‌شود.

اخبار جدید درباره یارانه نقدی جدید

اخبار زیادی در خصوص افزایش مبلغ یارانه نقدی در چند وقت اخیر شنیده شده است اما این مبلغ قطعی یارانه نقدی از طرف دولت و یا مجلس هنوز اعلام نشده است. یارانه نقدی اسفند ماه با شرایط جدید در 20 ماه به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.مرحله یکصد و سی‌ و دوم یارانه نقدی مربوط به بهمن ماه، روز چهارشنبه (۲۰ بهمن ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵,۰۰۰ ریال است.یارانه نقدی یکی از کمکهای دولت برای کمک سرپرستان خانوار است.یارانه نقدی برای کمک به خانواده هایی با درآمد پایین یا متوسط است.خانواده های پردرآمد به یارانه نقدی نیازی ندارند و باید این مساله مدیریت شود.مبلغ یارانه نقدی معمولا هرسال افزایشی می شود.مطالب بیشتر درباره یارانه نقدی را در ادامه می خوانید.

وزیر کار با اشاره به ابهامات پرداخت یارانه معیشتی به مناسبت ۲۲ بهمن گفت: دهک بندی که انجام شد به دلیل برخی محدودیت‌های اطلاعات در سامانه‌ها٫ محتاطانه انجام شده است.

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین جشنواره فیلم ۱۲۰ ثانیه‌ای که با موضوع تعاون و همدلی برگزار شد، گفت: در سومین روز از چهارمین سال گام دوم انقلاب هستیم. هنر یکی از ابزارهای بسیار اساسی در گام دوم انقلاب برای تحقق آرمان‌های ایجاد تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی است.

افزایش یارانه نقدی از سال بعد

با اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تا دقایقی دیگر یارانه نقدی بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، با انجام این واریزی دولت در یک نوبت دیگر باید دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین اسفند ماه را پرداخت کند تا پرونده یارانه‌های امسال بسته شود. اما وضعیت پرداخت یارانه‌ها در سال آینده چگونه است؟

براساس اظهارات عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، میزان یارانه نقدی و معیشتی رقم ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان و میزان یارانه برای تامین کالاهای اساسی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ۷۰ هزار میلیارد تومان و یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۷۱ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به سؤالی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از تورم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مقطع ابتدایی سال بعد و همزمان با ماه مبارک رمضان که به‌صورت طبیعی تقاضای خوراکیها افزایش می‌یابد، کنار تورم انتظاری ناشی از تغییر نرخ محاسباتی ارز در گمرک، چه برنامه‌ای لحاظ شده است گفت: دولت مکلف به اجرای قانون است و سال جاری نیز در شش‌ماهه دوم امکان استفاده از ارز ترجیحی را نداشتیم. دولت قبل نیز اجازه گرفت تا این کار را با تأخیر انجام بدهد. امروز نیاز واردات به‌دلیل خشکسالی افزایش یافته است.

وی افزود: وقتی دولت شروع به کار کرد بین ۳۰تا ۷۰ درصد ذخیره راهبردی کالاهای اساسی  پایین‌تر از حد مجاز بود در نتیجه انجام این کار یک ضرورت بود. قانون ذکر کرده بود که بیش از هشت میلیارد دلار دولت نباید ارز ۴۲۰۰ را اختصاص دهد. مواردی مانند نیاز به گندم و افزایش قیمت جهانی اقلام خوراکی نیز در بودجه دیده نشده بود. در صورتی که بخواهیم همان هشت میلیارد را عملیاتی کنیم به ۱۸ میلیارد دلار می‌رسیم. دولت باید فکری برای این موضوع می‌کرد و مازاد ارزی را که نیاز داشت با مجلس حل می‌کرد.

میرکاظمی ادامه داد: نظرات مختلفی در این حوزه وجود دارد و این بحث مربوط به همین امسال است. سال آینده موضوع شفاف‌تر خواهد بود. امسال از نیم سال دوم دولت اجازه‌هایی را گرفت تا بتواند ذخایر استراتژیک را تأمین کند و امروز نیز تخصیص ارز ترجیحی ادامه دارد. سال آینده دیگر امکان ادامه این روند وجود ندارد. نظر مجلس این است که ما بیاییم از یارانه برای جبران هزینه‌ها استفاده کنیم. ارز ترجیحی یک نامعادله در اقتصاد است و موجب به‌هم‌ریختگی اقتصاد می‌شود.

وی گفت: اگر قرار باشد سیاست ارز ترجیحی ادامه پیدا کند دچار کسری شدید در بودجه خواهیم شد چرا که به‌اندازه کافی منابع ارزی در اختیار نداریم. ماهیانه یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی داده می‌شود اما قیمت این کالاها نیز در بازار رشد داشته است. دولت باید فکری برای این مسئله انجام دهد و جلسات کارشناسی در این خصوص در جریان است تا شکل حمایت اصلاح شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: امروز در برخی کالاها دیگر مفهومی از ارز ۴۲۰۰ در بازار وجود ندارد در نتیجه دیگر دلیلی برای پرداخت ارز ترجیحی وجود ندارد، در نتیجه دولت در تبصره ۱۴ یکصد هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار کم‌درآمد مردم در نظر گرفته است، ضمن اینکه بسیاری از افراد که سطح درآمدی بالایی دارند یارانه دریافت می‌کنند و دولت باید به این مسئله رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: دولت به‌دنبال اجرای یک برنامه کامل است که تمام زوایای این مسئله را در نظر گرفته باشد. حذف ارز ترجیحی تورم دارد اما این مسئله در کارگروه‌های تخصصی بررسی شده است، بر این اساس ۷.۶ درصد تورم ایجاد می‌شود اما به‌سبب جلوگیری از افزایش پایه پولی بخش زیادی از این رقم به جامعه بر خواهد گشت. امیدوار هستیم بتوانیم از منابع موجود در کشور به‌درستی استفاده کنیم.

میرکاظمی در مورد پرداخت رقم یارانه‌ ریالی به‌ازای حذف ارز ترجیحی در سال بعد، گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بین ۹۰تا ۱۲۰هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد

ممکن است اگر اطلاعات جدیدی دست ما می‌رسید، وضعیت دهک‌بندی‌ها فرق می‌کرد و برخی از مشمولان فعلی، مشمول یارانه نمی‌شدند.

گمانه زنی هایی که در مورد  یارانه جدید و افزایش یارانه ها شده بود برخلاف وعده مسئولین تاکنون عملی نشده است. تاکنون هیچ مسئولی زمان دقیق پرداخت یارانه جدید را اعلام نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان  پرداخت یارانه جدید به سال آینده موکول شده است. حال زمان واریز یارانه نقدی است  و از یارانه جدید خبری نیست و همان مقدار قبلی به حساب سرپرست خانوار واریز می شود..در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

همزمان با واریز یارانه ۲۲ بهمن به حساب ۳۲ میلیون نفر از مشمولان، مردم بسیاری اعلام کردند که جزو چهار دهک درآمدی و یا تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، اما یارانه نگرفته‌اند.

همان زمان این سوال مطرح شد که آیا دولت در واریز یارانه ۲۲ بهمن خطا کرده است؟ امروز وزیر کار به این سوال جواب داده و گفته: ابهاماتی در دهک بندی‌ها به وجود آمده است. برخی از سامانه‌های اطلاعاتی به هم وصل هستند و برخی نه.

ممکن است اگر اطلاعات جدیدی دست ما می‌رسید، وضعیت دهک‌بندی‌ها فرق می‌کرد و برخی از مشمولان فعلی، مشمول یارانه نمی‌شدند.

به عبارتی وزیر رفاه اعتراف کرده که دولت در شناسایی چهار دهک اول درآمدی هم خطا کرده است. حجت عبدالملکی گفته: تعداد زیادی از بانک‌های اطلاعاتی هستند که به سامانه رفاه ایرانیان متصل هستند، اما تعدادی بانک اطلاعاتی نیز وجود دارند که همچنان متصل نشده‌اند. ما در تعامل با بخش‌های مختلف در قوه قضائیه و دولت تلاش می‌کنیم تا همه بانک‌های اطلاعاتی را متصل کنیم.

وزیر درباره دهک بندی‌ها گفته: تا امروز اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی که متصل نشدند را مورد استفاده قرار نداده‌ایم. به این معنا که اگر اطلاعات جدیدی به دست ما برسد ممکن است وضعیت درآمدی افراد متفاوت شود در نتیجه دهک‌های برخی تغییر خواهد کرد و ممکن است در دهک‌های بالاتر قرار گیرند.

یارانه ١٠٠هزار تومانی ٢٢بهمن هفته گذشته پرداخت شد. اگر این یارانه را دریافت نکردید گزارش پیش رو را بخوانید.

پنج شنبه هفته گذشته بود که قرار شد یارانه‌ای جدید به حساب سرپرست خانوارها واریز شود. البته این یارانه، یک یارانه دائمی نبود و تنها به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به برخی از افراد پرداخت می‌شد.

یارانه مورد نظر همان شب به حساب تعدادی از سرپرستان خانوار واریز شد و عده زیادی نیز هیچ یارانه‌ای دریافت نکردند.

واریزنشدن یارانه ٢٢بهمن برای همه مردم، اعتراضات زیادی به دنبال داشت؛ برای مثال یکی از مخاطبان با انتقاد از اینکه چرا یارانه ٢٢بهمن برای همه مردم واریز نشده است، گفت: ٣ماه است که شغلی ندارم و واقعا به این یارانه نیاز داشتم.

مخاطب دیگری هم نوشت: یارانه ٢٢بهمن تنها به افرادی واریز شد که مستحق نبودند و نیازمندان واقعی جاماندند. بسیاری از مخاطبان نیز گفتند: با وجود اینکه حقوقی دریافت نمی‌کنند، اما مشمول یارانه نشدند.

با این وجود تب و تاب یارانه جدید درحال فروکش شدن بود که در خبری اعلام شد یارانه ٢٢بهمن براساس اطلاعات به روز نشده واریز شد. با انتشار این خبر عده زیادی منتظر بودند تا بدانند واکنش مسئولان چیست و آیا یارانه اشتباه واریز شده یا خیر.

وزیر کار به این پرسش پاسخ داد؛ اما پاسخی نامفهوم. وی در خبری گفت: تعداد زیادی از بانک‌های اطلاعاتی هستند که به سامانه رفاه ایرانیان متصل هستند اما تعدادی بانک اطلاعاتی نیز وجود دارند که همچنان متصل نشده‌اند. ما در تعامل با بخش‌های مختلف در قوه قضاییه و دولت تلاش می‌کنیم تا همه بانک‌های اطلاعاتی را متصل کنیم.

به گفته وزیر کار، تا امروز اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی که متصل نشدند را مورد استفاده قرار نداده‌ایم. به این معنا که اگر اطلاعات جدیدی به‌دست ما برسد ممکن است وضعیت درآمدی افراد متفاوت شود در نتیجه دهک‌های برخی تغییر خواهد کرد و ممکن است در دهک‌های بالاتر قرار گیرند. درحال‌حاضر براساس مجموع بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار ما است دهک‌بندی‌ها انجام شده است. این مسئله در دولت نیز مطرح شده و یکی از درخواست‌هایی که در شورای‌عالی رفاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت این است که تمامی بانک‌های اطلاعاتی در اختیار پایگاه رفاه ایرانیان قرار بگیرد تا دهک‌بندی دقیق‌تری انجام دهیم.

در واقع پاسخ وزیر کار نیز به درستی چیزی را مشخص نکرد و حتی معلوم نشد یارانه اشتباه واریز شده یا نه. بنابراین صحبت‌های او نیز نمی‌توانست پاسخ کسانی که می‌خواستند بدانند یارانه جدید به جامانده‌ها واریز می‌شود یا خیر را بدهد.

پیگیری‌ها نیز با پاسخ‌های نامشخص و شانه خالی‌کرد‌ن‌ها همراه بود. حال یک هفته از این ماجرا می‌گذرد و هنوز تکلیف یارانه ٢٢بهمن به طور دقیق مشخص نشده و با گذشت این زمان و عدم پاسخگویی مسئولان احتمالا بعید به نظر می‌رسد که قرار بر واریز یارانه‌ای جدید باشد.

یک نماینده مجلس گفت: یارانه نقدی سال آتی نیز ادامه خواهد داشت اما در مورد مبلغ آن به بحث و گفت‌وگوی بیشتری داریم.

یارانه نقدی از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود.

یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت می شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. رئیسی درباره افزایش مبلغ یارانه وعده های جدی داده بود ولی از توان بودجه خارج است.

یارانه نقدی جدید ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی در راه است

تقریبا چند روزی است که امیدها برای واریز یارانه جدید به ناامیدی بدل شده است؛ چراکه حذف ارز ترجیحی منتفی و در نتیجه، منبعی برای یارانه جدید وجود ندارد؛ با این وجود هنوز هم صحبت‌هایی در مورد یارانه‌ها می‌شود و برخی اظهار می کنند که ممکن است یارانه به طرق مختلف به مردم داده شود؛ از جمله این روش‌ها که پس از منتفی شدن یارانه جدید، بدان اشاره شد، می‌توان به کالا کارت و یا کارت پروتئین اشاره کرد.

اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که تکلیف یارانه‌های فعلی چه خواهد شد؟ یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی، افزایش می‌یابد یا همچنان مانند قبل و به همان مبلغ پرداخت خواهد شد؟ اصلا یارانه ۴۵هزار تومانی در سال آتی ادامه خواهد داشت یا خیر؟ اقتصاد آنلاین برای یافتن پاسخ این سوالات، به مصاحبه با علیرضا نظری، نماینده مردم خمین در مجلس پرداخته است.

نظری در پاسخ به این سوال که نظر دولت در مورد یارانه‌ها چیست؟ اظهار داشت: نظر دولت در بحث یارانه‌ها مثبت است و تصمیم دارند در لایحه مدنظر داشته باشند؛ در کمیسیون تلفیق هم روی رقم بحث شده اما هنوز نتیجه مشخص نیست؛ ولی تا جایی که من اطلاع دارم، نظرات در این باره مثبت بوده است؛ اما اینکه جمع‌بندی نهایی در صحن مجلس به کجا برسد، قابل پیش‌بینی نیست؛ اما در هر صورت نظر غالب بر این است که یارانه‌ها باید حتما ادامه یابد.

وی ادامه داد: فعلا روی مبلغ آن بحث می‌شود و باید مبلغ یارانه‌ها مشخص شود؛ اما اینکه در صحن مجلس این عدد باشد یا افزایش یابد، نمی‌توان فعلا نظر دقیقی داد و باید دید در صحن آرا به چه صورت خواهد بود.

با اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تا دقایقی دیگر یارانه نقدی بهمن ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، با انجام این واریزی دولت در یک نوبت دیگر باید دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین اسفند ماه را پرداخت کند تا پرونده یارانه‌های امسال بسته شود. اما وضعیت پرداخت یارانه‌ها در سال آینده چگونه است؟

براساس اظهارات عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد.

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، میزان یارانه نقدی و معیشتی رقم ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان و میزان یارانه برای تامین کالاهای اساسی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ۷۰ هزار میلیارد تومان و یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۷۱ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به سؤالی در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از تورم حذف ارز 4200تومانی در مقطع ابتدایی سال بعد و همزمان با ماه مبارک رمضان که به‌صورت طبیعی تقاضای خوراکیها افزایش می‌یابد، کنار تورم انتظاری ناشی از تغییر نرخ محاسباتی ارز در گمرک، چه برنامه‌ای لحاظ شده است گفت: دولت مکلف به اجرای قانون است و سال جاری نیز در شش‌ماهه دوم امکان استفاده از ارز ترجیحی را نداشتیم. دولت قبل نیز اجازه گرفت تا این کار را با تأخیر انجام بدهد. امروز نیاز واردات به‌دلیل خشکسالی افزایش یافته است.

وی افزود: وقتی دولت شروع به کار کرد بین 30 تا 70 درصد ذخیره راهبردی کالاهای اساسی  پایین‌تر از حد مجاز بود در نتیجه انجام این کار یک ضرورت بود. قانون ذکر کرده بود که بیش از هشت میلیارد دلار دولت نباید ارز 4200 را اختصاص دهد. مواردی مانند نیاز به گندم و افزایش قیمت جهانی اقلام خوراکی نیز در بودجه دیده نشده بود. در صورتی که بخواهیم همان هشت میلیارد را عملیاتی کنیم به 18 میلیارد دلار می‌رسیم. دولت باید فکری برای این موضوع می‌کرد و مازاد ارزی را که نیاز داشت با مجلس حل می‌کرد.

میرکاظمی ادامه داد: نظرات مختلفی در این حوزه وجود دارد و این بحث مربوط به همین امسال است. سال آینده موضوع شفاف‌تر خواهد بود. امسال از نیم سال دوم دولت اجازه‌هایی را گرفت تا بتواند ذخایر استراتژیک را تأمین کند و امروز نیز تخصیص ارز ترجیحی ادامه دارد. سال آینده دیگر امکان ادامه این روند وجود ندارد. نظر مجلس این است که ما بیاییم از یارانه برای جبران هزینه‌ها استفاده کنیم. ارز ترجیحی یک نامعادله در اقتصاد است و موجب به‌هم‌ریختگی اقتصاد می‌شود.

وی گفت: اگر قرار باشد سیاست ارز ترجیحی ادامه پیدا کند دچار کسری شدید در بودجه خواهیم شد چرا که به‌اندازه کافی منابع ارزی در اختیار نداریم. ماهیانه یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی داده می‌شود اما قیمت این کالاها نیز در بازار رشد داشته است. دولت باید فکری برای این مسئله انجام دهد و جلسات کارشناسی در این خصوص در جریان است تا شکل حمایت اصلاح شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: امروز در برخی کالاها دیگر مفهومی از ارز 4200 در بازار وجود ندارد در نتیجه دیگر دلیلی برای پرداخت ارز ترجیحی وجود ندارد، در نتیجه دولت در تبصره 14 یکصد هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار کم‌درآمد مردم در نظر گرفته است، ضمن اینکه بسیاری از افراد که سطح درآمدی بالایی دارند یارانه دریافت می‌کنند و دولت باید به این مسئله رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: دولت به‌دنبال اجرای یک برنامه کامل است که تمام زوایای این مسئله را در نظر گرفته باشد. حذف ارز ترجیحی تورم دارد اما این مسئله در کارگروه‌های تخصصی بررسی شده است، بر این اساس 7.6 درصد تورم ایجاد می‌شود اما به‌سبب جلوگیری از افزایش پایه پولی بخش زیادی از این رقم به جامعه بر خواهد گشت. امیدوار هستیم بتوانیم از منابع موجود در کشور به‌درستی استفاده کنیم.

میرکاظمی در مورد پرداخت رقم یارانه‌ ریالی به‌ازای حذف ارز ترجیحی در سال بعد، گفت: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز 4200تومانی بین 90 تا 120 هزار تومان خواهد بود و این مسئله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد.

واریز یارانه نقدی میلیونی بحساب این افراد

دولت‌ها برای کمک به خانوار ها در تامین هزینه‌های زندگی و معیشتی، یارانه‌ هایی را برای افراد در نظر گرفته اند که هرماه به حساب افرادی که شرایط لازم را دارند واریز می‌شود.

 از سال ۱۳۹۰ دولت دهم برای کمک به خانواده‌ها یارانه نقدی به مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را در نظر گرفت که پس از گذشت ۱۰ سال تاکنون این مبلغ، بیستم هر ماه به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود؛ با توجه به بررسی‌های انجام شده این مبلغ  به حساب ۷۷ میلیون نفر واریز می‌شود.

 یارانه معیشتی، از آبان ماه ۹۸ به دنبال افزایش قیمت بنزین دولت برای کمک به خانواده‌ها مابه‌التفاوت این افزایش قیمت را به حساب افراد واریز می کند که این مبلغ بسته به تعداد اعضای خانواده‌ها متغیر است. این یارانه دهم هر ماه به حساب افراد واریز خواهد شد؛ به طوری که برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان است که با توجه به آمارها، این مبلغ به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد.

تا آخر سال چه مقدار یارانه به خانوارهای یک نفره، ۲ نفره، ۳ نفره، ۴ نفره و ۵ نفره به بالا تعلق می‌گیرد؟

خانوارهای یک نفره:

با توجه به مجموع مبلغ یارانه‌ها، تا پایان سال برای خانوارهای یک نفره، ۴۰۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است که در موعد مقرر به حساب سرپرست خانوارها واریز می شود.

خانوارهای ۲ نفره:

در ادامه، دولت برای کمک به خانواده‌های ۲ نفره در مجموع مبلغ ۵۹۴ هزار تومان را در نظر گرفته که تا پایان امسال به این افراد اختصاص داده است.

خانوارهای ۳ نفره:

در این بین برای خانواده‌های ۳ نفره هم با توجه به یارانه نقدی  ۴۵ هزار ۵۰۰ تومانی و یارانه ۱۳۸ هزار تومانی معیشتی، در مجموع ۷۳۴ هزار تومان پرداختی‌صورت می‌گیرد.

خانوارهای ۴ نفره:

با توجه به اعداد و ارقام برای خانواده‌های ۴ نفره هم ۸۷۰ هزار تومان در ۴ ماه آینده یعنی آذر، دی، بهمن و اسفند در نظر گرفته شده است که به حساب سرپرست خانوارها واریز خواهد شد.

خانوارهای ۵ نفره و بالاتر:

در آخر هم، یک میلیون و ۲ هزار تومان برای خانواده‌های ۵ نفره و بالاتر تا پایان سال ۱۴۰۰ به حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود، تا از این مبلغ در مخارج خود استفاده کنند

تعداد خانوارها یارانه نقدی(تومان) یارانه معیشتی بنزین(تومان) مجموع در ماه(تومان) مجموع تا آخر امسال(تومان)

یک نفره ۴۵.۵۰۰ ۵۵.۰۰۰ ۱۰۰.۵۰۰ ۴۰۲.۰۰۰

۲ نفره ۴۵.۵۰۰ ۱۰۳.۰۰۰ ۱۴۸.۵۰۰ ۵۹۴.۰۰۰

۳ نفره ۴۵.۵۰۰ ۱۳۸.۰۰۰ ۱۸۳.۵۰۰ ۷۳۴.۰۰۰

۴ نفره ۴۵.۵۰۰ ۱۷۲.۰۰۰ ۲۱۷.۵۰۰ ۸۷۰.۰۰۰

۵ نفره به بالا ۴۵.۵۰۰ ۲۰۵.۰۰۰ ۲۵۰.۵۰۰ ۱.۰۰۲.۰۰۰

اهدای کارت رفاهی به خانوارها

به نظر می‌رسد دولت تصمیمش را برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته، امروز نیز خبری منتشر شد که سازمان غذا و دارو ارز ترجیحی داروها را قطع کرد. این در حالی است که به گفته نمایندگان مجلس نظر دولت این است که  بر حفظ این ارز برای گندم و دارو حفظ شود.

اما به هر صورت چه دارو از لیست دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و چه نشود، به احتمال زیاد دولت یارانه ۱۱۰ هزار تومانی را پرداخت می‌کند.

صریح‌ترین موضع‌گیری درباره مبلغ یارانه جدید روی نرخ «۱۱۰ هزار تومان» است. رقمی که از جلسه رئیس‌جمهور با جمعی از اقتصاددانان بیرون آمد. طی دو سال اخیر و در زمان دولت قبلی نیز نظر مجلسی‌ها و دولتی‌ها برای حمایت از خانوارها روی رقم حدود ۱۰۰ هزار تومان تاکید شده است.

یکی از اقتصاددانانی که در جلسه با رئیس جمهور حضور داشت، احمد توکلی بود. او پس از جلسه گفت که قرار است ماهی ۱۱۰ هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه پرداخت شود.

اگرچه به گفته توکلی هنوز این مبلغ قطعی نشده اما از آنجایی که مجلس نیز پیشنهاد داده بود که به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کارت رفاهی به خانوارها پرداخت شود و از یارانه ۱۱۰ هزار تومانی نیز نام برده شده، به نظر می‌رسد پرداخت این مبلغ قطعی است.

تعداد یارانه‌بگیران چقدر است؟

به تازگی نیز یکی از نمایندگان مجلس به تجارت‌نیوز گفته که دولت طرحی را به مجلس برده که براساس آن قرار است ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت شود. از آنجایی که احتمالا این بودجه برای یک سال است، بودجه یارانه پرداختی هر ماه دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

اگر قرار باشد مبلغ یارانه پرداختی به هر فرد ۱۱۰ هزار تومان باشد این بودجه برای حدود ۲۰ میلیون نفر است، یعنی کمتر از سه دهک. اما بعید به نظر می‌رسد که هدف دولت پرداخت یارانه فقط به ۲۰ میلیون نفر باشد و احتمالا این بودجه تا حداقل برای چهار دهک اول افزایش می‌دهد، یعنی حدود ۳۴ میلیون نفر.

واریزی های جدید دولت رئیسی

ابراهیم رئیسی در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده یکی از برنامه‌هایش برای کمک به معیشت خانوار پرداخت یارانه جدید است.

 یارانه ۲۰۰ هزار تومانی وعده‌ای است که رئیس‌جمهور دولت سیزدهم داده و گفته که به پنج دهک اول پرداخت می‌شود.

به گفته او قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. این کارت‌ها هر ماه به‌ازای هر نفر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شارژ می‌شوند. پنج دهک اول جمعیت کشور این یارانه را می‌گیرند، با این تفاوت که دهک‌های اول، دوم و سوم به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم و پنجم به ازای هر نفر ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است اما نکته‌ اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوارهایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد. معمولا حمایت‌های دولتی به گروه‌هایی مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد با درآمد کم تعلق می‌گیرد. براساس برآوردها این پنج دهک شامل افرادی می‌شوند که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را دریافت می‌کنند.

با واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی از آذر  امسال، یارانه پنج دهک اول جامعه چندین برابر می‌شود. خانوارهایی که در سه دهک اول باشند با فرض یک خانواده پنج نفره، یارانه‌ای می‌گیرد به شرح زیر است.

یارانه نقدی: ۲۲۷ هزار تومان

یارانه معیشتی بنزین: ۲۰۵ هزار تومان

یارانه جدید: یک میلیون تومان

اگر یک خانواده در دهک‌های چهارم و پنجم باشد، وضعیت یارانه‌هایی که دریافت می‌کنند به شرح زیر است:

یارانه نقدی: ۲۲۷ هزار تومان

یارانه معیشتی بنزین: ۲۰۵ هزار تومان

یارانه جدید: ۷۵۰ هزار تومان

براساس پیگیری‌های صورت گرفته اطلاعات مشمولین یارانه معیشتی ۲۲ بهمن ماه توسط وزارت کار تهیه و به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارائه شده است اما مدت‌ها است که این اطلاعات به روزرسانی نشده و وزارت کار نیز پاسخگوی ابهامات موجود در این زمینه نیست.

براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، اطلاعات دهک‌بندی‌ها تماماً در اختیار وزارت تعاون است. در واقع لیست آماده شده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی توسط سازمان هدفمندی‌سازی یارانه‌ها دریافت و براساس آن اقدام می‌شود.

در مورد یارانه معیشتی که در روز ۲۲ بهمن ماه پرداخت شد نیز یکی از دفاتر وزارت تعاون لیستی را توسط وزیر تعاون به رئیس جمهور ارائه کردند و این یارانه به ۳۲ میلیون نفر تعلق گرفت. سازمان هدفمندسازی صرفا مجری پرداخت این یارانه‌ها بوده است.

گفتنی است، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نمی‌تواند نفر به نفر افراد را بررسی کند در نتیجه بررسی اعتراضات نسبت به دریافت یا عدم دریافت یارانه نیز به عهده وزارت تعاون قرار دارد. براساس همان لیستی که وزارت تعاون می‌دهد سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نسبت به واردن کردن اطلاعات به سیستم و ارجاء آنها به بانک‌ها اقدام می‌کند.

منابع اطلاعاتی جهت این به روزرسانی شامل حساب‌های بانکی، سامانه‌های املاک و خودرو و همچنین درآمدهای افراد می‌شود. اطلاعات یارانه‌ای که ۲۲ بهمن‌ پرداخت شد، براساس داده‌هایی بوده که در گذشته وزارت تعاون در اختیار داشته است و بحث اطلاعات افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز در این زمینه نقش داشته است.

با وجو تمام ابهامات موجود در خصوص دهک‌بندی‌ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کوچکترین پاسخگویی در این زمینه نداشته است. به نظر می‌رسد که مدت‌ها از آخرین به روزرسانی دهک‌بندی‌ها گذشته و همچنین معیارهای مشخصی نیز در این زمینه وجود ندارد.

از همین جهت ضروری است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به شفاف‌سازی این موارد اقدام کند و پاسخگوی افکار عمومی باشد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، میزان یارانه نقدی و معیشتی در سال آینده ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به تصویب تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده در نشست کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد.

وی بیان کرد: تبصره ۱۴ لایحه بودجه شامل موارد مهمی مانند یارانه نقدی و معیشتی، یارانه خرید گندم، تامین کالاهای اساسی، مجموعه یارانه‌ها و پرداختی‌های مستمری به مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، بحث محرومیت زدایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت از محرومان، اقدامات فرهنگی و موارد دیگر است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، میزان یارانه نقدی و معیشتی رقم ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان و میزان یارانه برای تامین کالاهای اساسی ۱۰۹ هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ۷۰ هزار میلیارد تومان و یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۷۱ هزار میلیارد تومان تعیین شد.

میرتاج‌الدینی افزود: اعضای این کمیسیون، سازمان بیمه سلامت ایران را در بخش سلامت و در راستای اجرای ماده (۴۶) قانون الحاق برخی مواد به مقررات بیمه در نظر گرفتند و برای اجرای این بخش ۳۲ هزار میلیارد تومان مصوب کردند. علاوه بر این، جهت تامین یارانه بیمه برخی گروه‌های مستضعف و آسیب پذیر جامعه از جمله رانندگان حمل و نقل شهری و برون شهری، قالیبافان، زنبورداران، شاغلان صنایع دستی، زنان سرپرست خانوار، باربران، صیادان شمال و جنوب، خادمان مساجد و موارد دیگر ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد.

وی بیان کرد: مبلغ ۱,۵۰۰ میلیارد تومان برای سازمان هلال احمر و ۴۰۰ میلیارد تومان برای سازمان اورژانس کشور تخصیص داده شد. ۱۹ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی از جمله رفع مشکل آب و راه روستایی، آب و راه عشایری، اجرای طرح هادی و بنیاد مسکن و ۳۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اختصاص پیدا کرد.

رئیس کمیته هدفمندی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس اظهار داشت: حدود هزار میلیارد تومان برای یارانه شیر مدارس و تغذیه دانش‌آموزان مدارس مناطق محروم، ۳۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای قانون حمایت از معلولان و پرداخت یارانه سود تسهیلات مسکن خانواده‌های دارای دو معلول به بالای تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، هزار میلیارد تومان برای مدیریت پسماند استان‌های شمالی و ۶ هزار میلیارد تومان نیز برای کاهش آسیب‌های اجتماهی اختصاص پیدا کرد.

میرتاج‌الدینی گفت: در راستای حمایت از پروژه‌های عمرانی شرکت ملی گاز اعم از نفت و گاز، راه‌های انتقال، ذخیره سازی و پخش فرآورده‌های نفتی، هزینه حمل و نقل جاده‌ای فرآورده‌های نفتی، هزینه‌های تولید، انتقال، توزیع و فروش گاز طبیعی مجموعاً ۷۶ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد.

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تشریح شد:

به اعتقاد رئیس کمیته برنامه و بودجه مجلس ادامه اختصاص ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه‌هایی است که قرار بود در صورت حذف این ارز به شهروندان تعلق بگیرد. 

در روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کمیسیون تلفیق با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی مخالفت کرد . به اعتقاد کارشناسان با همین یک بند کل لایحه بودجه زیر سوال می‌رود. لایحه بودجه‌ای که به گفته خود بودجه‌نویسان با دلار حدود ۲۳ هزار تومان بسته شده است و برخلاف سال‌های گذشته اسمی از ارز ترجیحی در آن نبود حالا به ناگهان با مصوبه کمیسیون تلفیق و اضافه کردن ۹ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی مواجه می‌شود. در همان نگاه اول متوجه می‌شوید که یک کسری نزدیک به ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد می‌شود. برای بررسی جزییات بیشتر با رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

فرضیه دولت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است

جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: فرض دولت بر این است که ارز ترجیحی حذف شود و دلار بر مبنای نرخ نیمایی به فروش برسد تا بتواند تفاوت قیمت میان ارز ترجیحی و نیمایی را به عنوان یارانه به گروه های آسیب پذیر پرداخت کند و بخشی از آن را برای تامین نهاده‌های مشمول ارز ترجیحی مورد استفاده قرار دهد.

وی افزود: وقتی ارز ترجیحی پایدار و ارز نیمایی، حذف شود پرداخت یارانه منطقی نخواهد بود. البته ممکن است بخشی از درآمد دولت کاهش پیدا کند که آن بخش را اعضای کمیسیون تلفیق سعی می کنند در موارد دیگر بررسی کرده و توازن میان درآمدها را در بودجه ایجاد کنند.

یارانه احتمالی حذف می شود

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ادامه داد: اگر بخشی از درآمدهای ارز نیمایی حذف شود در نقطه مقابل یارانه‌ای که قرار بود به مردم پرداخت شود، حذف خواهد شد. چون یارانه زمانی موضوعیت پیدا می کند که ارز نیمایی به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شود. اگر قرار باشد ۹ میلیارد دلار از منابع ارزی برای واردات کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی اختصاص یابد چون این کالاها به قیمت پایین عرضه می شود بنابراین نیازی به پرداخت یارانه به اقشار ضعیف جامعه نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار کرد: پیشنهاد دولت در لایحه، حذف ارز ۴۲۰۰ است و درآمد حاصل از آن نیز به گروه‌های واقع در دهک های اول تا هفتم پرداخت می‌شود. به برخی ۱۱۰ به برخی ۹۳ و بعضی دیگر ۹۰ هزار تومان یارانه در ماه علاوه بر ۴۵ هزار تومان کنونی پرداخت می‌شود. اگر به پیشنهاد دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی رای ندهیم ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع یعنی درآمدهای نفتی را باید برای ارز ۴۲۰۰ اختصاص دهیم و اگر این کار صورت گیرد عملا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع بودجه حذف می شود و کسری منابع اتفاق می افتد.

نظر اعضای کمیسیون درباره حذف ارز ۴۲۰۰

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره نظر اعضای کمیسیون تلفیق درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افزود: در کمیسیون الان با این مشکل مواجه هستیم که اگر به پیشنهاد دولت برای حذف رای ندهیم باید ۴۰۰ هزار میلیارد از محل منابع درآمدهای نفتی را به ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص بدهیم. اگر این کار صورت گیرد عملا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه کم می شود. مشخص نیست که این میزان اعتبار از کدام محل تامین خواهد شود. اگر مجلس پیشنهاد دولت مبنی بر حذف را نپذیرد قطعا کسری بودجه پیش می‌آید.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پایان درباره نحوه بستن بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: دولت تلاش کرده است که بدون توجه به برجام، بودجه را ببندد. کار سختی است و انتظارات و توقعات را نمی تواند پاسخ بدهد. چون با این تورمی که داریم، انتظار می رود که افزایش حقوقی هم در پی باشد. که اگر همانند سالهای قبل باشد روشی منطقی نیست.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعلام کرد: در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی در برنامه دولت قرار می‌گیرد.رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی درباره برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

رحیم زارع در توضیح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، به بانک‌های دولتی مجوز داده شد تا کارگزار فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات و فرآورده‌های نفتی دولت شود. همچنین با مجوز مجلس دولت می‌تواند دو درصد از یک دوازدهم هزینه‌های جاری شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت را در منابع بودجه عمومی استفاده کند.

وی ادامه داد: به منظور پشتیبانی و تدارک مناسب کالاهای اساسی به سه شرکت بازرگانی دولتی ایران، پشتیبانی امور دام و خدمات حمایتی کشاورزی اجازه داده شد از تسهیلات نظام بانکی با مجوز سازمان برنامه و بودجه استفاده کنند. علاوه بر این به دولت اجازه داده شد با رعایت برنامه ششم توسعه از تسهیلات تأمین مالی خارجی برای طرح‌های عمرانی تا سقف ۳۰ میلیارد یورو استفاده کند.

زارع اضافه کرد: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای به دولت اجازه داد تا سقف دو میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض از سوی موسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از حوادثی مثل زلزله و سیل و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی دریافت کرده و صرف هزینه‌های مرتبط کند.

همچنین اصل و فرع سرمایه‌گذاری مشارکت بخش غیردولتی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی معاف از مالیات شدند.

وی گفت: در مصوبه دیگری، به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد تا سقف ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین و بازپرداخت اصل و سود توسط خودشان منتشر کنند. همچنین به دولت اجازه داده شد برای تامین مالی مصارف بودجه خود تا سقف ۸۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی و ارزی از جمله اسناد خزانه اسلامی منتشر کند.

به شهرداری‌های کشور و سازمان های وابسته به آن ها جهت توسعه حمل و نقل و زیرساخت‌های شهری اجازه داده شد با تایید وزارت کشور ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خودشان و بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری منتشر کند.

سهام دولت به دستگاه‌های دولتی واگذار می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره واگذاری سهام دولت گفت: دولت در لایحه بودجه پیش بینی کرده بود که سهام دولت به دستگاه های دولتی واگذار شود که برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارجاع شد؛ همچنین موضوع پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی نیز مطرح شد.

پیشنهاد برخی از اعضای تلفیق این بود دولت این بدهی را تا سقف ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام و موارد مندرج در قانون برنامه ششم توسعه و قانون رفع موانع تولید پرداخت کند اما در نهایت این موضوع نیز برای بررسی بیشتر به کمیته تخصصی ارسال شد.

زارع در پایان درباره برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: هنوز کمیته تخصصی مربوطه وارد بررسی برنامه مکتوب دولت برای حذف ارز ترجیحی نشده است اما به طور کلی برنامه دولت در صورت حذف ارز ترجیحی پرداخت یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.

رقم یارانه نان چهار هزار میلیارد تومان اعلام شده است که با احتساب جمعیت بیش از ۸۴ میلیون نفری کشور به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک می‌رسد.

امام جمعه اردبیل درباره یارانه نان گفته است: دولت سالانه بیش از چهار هزار میلیارد تومان یارانه نان می‌پردازد که شایسته است در برابر این رقم سنگین تا نانوایان و مردم در پخت مناسب و مصرف مطلوب همت کنند.یارانه سالانه نان چهار هزار میلیارد تومان است که سهم ماهانه آن حدود ۳۳۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود. با احتساب جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور برای هر نفر ماهانه چهار هزار تومان یارانه نان در نظر گرفته شده است، یعنی هر فرد ماهانه می‌تواند یک نان سنگک بخرد.

در خصوص تامین نان، دولت در چند سال اخیر برای واردات گندم دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان پرداخت می‌کرد، اما دولت رئیسی تصمیم دارد که دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند.

مردم نگران بودند که با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمت گندم افزایش یابد، اما معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یارانه دارو و گندم حذف نشده است گفته است: مردم نگران نباشند. یارانه گندم و دارو در سال ۱۴۰۱ ادامه دارد اما شیوه عمل و دستورالعمل ها در این بخش تغییر می‌کند.

دولت قصد دارد که گندم را از طریق یارانه کالا یا یارانه نقدی ارزان‌تر در اختیار مردم قرار دهد. در خصوص یارانه نقدی جدید دولت وعده داده که به ۶۰ میلیون نفر مبلغی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان یارانه جدید پرداخت می‌کند.

۳۰ میلیون نفر اول که شامل دهک‌های اول تات چهارم می‌شود ماهانه مبلغ ۹۰ هزار تومان و ۳۰ میلیون نفر دوم که دهک‌های پنجم، ششم و هفتم هستند ماهانه مبلغ ۱۲۶ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند.

قرار بود این یارانه با یارانه معیشتی بنزین دی ماه پرداخت شود که عملی نشد و پیگیری‌ها نشان می‌دهد واریز آن به بهمن ماه موکول شده است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که خبر خوش دولت در دی ماه اجرایی نمی‌شود و یارانه جدید همزمان با یارانه معیشتی بنزین بهمن ماه واریز می‌شود.

 طبق وعده معاون اقتصادی رئیس‌جمهور قرار بود در این ماه یارانه جدیدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، محسن رضایی گفته بود که یک خانواده چهار نفره از دی ماه ۸۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند.

مشمولان یارانه جدید کسانی هستند که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند، قرار بود همزمان با واریز یارانه معیشتی در روز دهم دی ماه یارانه جدید نیز واریز شود، اما با این که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام آمادگی کرد، دستور واریز آن از سوی دولت صادر نشد.در هفته آینده قرار است یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب سرپرستان خانوار ۷۸ میلیون نفر واریز شود، آیا یارانه جدید در هفته آینده واریز می‌شود؟ دولت تصمیمی برای واریز یارانه جدید در روزهای باقی مانده از دی ماه ندارد و احتمالا به ماه بعد موکول می‌شود.به نظر می‌رسد یارانه جدید همزمان با یارانه معیشتی بنزین در روز دهم بهمن ماه واریز شود.

در خصوص یارانه جدید نیز که قرار است به یارانه‌بگیران معیشتی داده شود، به ۳۰ میلیون نفر اول(شامل دهک‌های اول تا چهارم) مبلغ ۱۲۶ هزار تومان و به ۳۰ میلیون نفر دوم (دهک‌های پنجم تا هفتم) مبلغ ۹۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مبلغ یارانه جدید برای یک خانواده چهار نفره ۵۰۴ هزار تومان است، این خانواده همچنین مبلغ ۱۷۳ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند.

اگر این خانواده چهار نفره در دهک‌های اول تا چهارم قرار داشته باشد، مبلغ ۶۸۰ هزار تومان و اگر جزو دهک‌های پنجم تا هفتم باشد مبلغ ۵۳۵ هزار تومان یارانه در پایان این هفته دریافت می‌کند.

مسلم است که این یارانه به کسانی که هیچ گونه یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند یا فقط یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی را می‌گیرند، پرداخت نمی‌شود.

ابتدا قرار بود بخشی از یارانه جدید به صورت بن کارت خرید کالا پرداخت شود، اما دولت این سیاست یارانه‌ای را کنار گذاشت و گفت که یارانه به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

براساس زمان‌بندی که از دی ماه سال ۹۸ رعایت شده، دولت در روز دهم هر ماه باید یارانه معیشتی بنزین و در روز بیستم یارانه نقدی را واریز کند. تا اواسط هفته قبل پیش‌بینی‌ها برای پرداخت یارانه در دی ماه طبق زمان‌بندی ذکر شده بود، اما صحبت‌های معاون اقتصادی رئیس‌جمهور کمی معادلات را عوض کرد، چرا که خبر از افزایش یارانه‌ها می‌دهد.

پیش‌تر قرار بود که پرداخت این یارانه جدید در قالب کارت‌های اعتباری باشد اما ظاهرا به نتیجه مشخصی در این رابطه نرسیده‌اند و احتمالا به صورت کاملا نقدی پرداخت انجام می شود.

همچنین قرار است امشب طی جلسه‌ای جمع‌بندی نهایی درباره پرداخت یارانه جدید انجام و به زودی در این رابطه اطلاع‌رسانی رسمی شود. بنابراین به نظر می‌رسد که دستورالعمل اجرایی آن طی روزهای ابتدایی هفته آینده برای نهادهای مرتبط در پرداخت یارانه‌ها صادر شود.

این روزها زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی موضوع بحث مسئولان است؛ حال با این اوضاف این نگرانی ایجاد می‌شود که تکلیف یارانه نقدی با حذف ارز ترجیحی چه خواهد شد؟

چند سالی است که افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی هم درخواست مردم است و هم وعده ثابت مسئولان؛ در دولت جدید و باتوجه به لزوم حذف ارز ترجیحی، چگونگی پرداخت یارانه نقدی به مسئله‌ای مهم تبدیل شده است؛ اما هنوز پاسخ روشنی در مورد اینکه یارانه و ثبت نام یارانه جدید چگونه خواهد بود و آیا اصلا یارانه جدید وجود دارد یا خیر، ارائه نشده است.

حال در روزهای اخیر موضوع حذف ارز ترجیحی جدی‌تر شده و نگرانی‌های مردم نیز به تبع آن برای اینکه یارانه نقدی چه طور خواهد بود و اینکه آیا یارانه نقدی افزایش خواهد داشت یا خیر، افزایش داشته است. طبیعتا در این رابطه دنبال کردن بحث مسئولان شاید بتواند کمکی برای اینکه وضعیت پرداخت یارانه نقدی چه طور خواهد بود، بکند. اما در روزهای گذشته اعلام شد که احتمالا ارز ترجیحی حذف شود؛ با این اوصاف هنوز تکلیف پرداخت یارانه نقدی مشخص نشده است. در ادامه پاسخ برخی مسئولان در رابطه با اینکه یارانه جدید به چه صورت خواهد بود را خواهید دید.

هر یک از مسئولان پاسخ‌های متفاوتی در مورد یارانه جدید اعلام کرده‌اند؛ اما در بین همه این گفته‌ها، اینکه پرداخت یارانه جدید قطعی است، نقطه مشترک صحبت‌هاست. برای مثال، قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خبری اعلام کرد که ارز ترجیحی حذف خواهد شد و کارت اعتباری ۱۰۰هزار تومانی، برای هفت دهک اول در نظر گرفته شده است.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون عمران نیز درباره شیوه پرداخت یارانه جدید اظهارکرد: مجلس به دنبال تغییر روش پرداخت ارز ترجیحی است. به جای ارز ترجیحی، به مردم کارت اعتباری و سرانه مصرف دهیم. کارت اعتباری موضوعی است که غالب نمایندگان مجلس بر آن تاکید دارند. همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره گفت: تردیدی برای حذف ارز ترجیحی وجود ندارد و اعطای کارت اعتباری یکی از پیشنهادات است.

البته تناقضات در مورد یارانه جدید هم بسیار زیاد است؛ هنوز نه مشخص است که یارانه جدید، یک یارانه نقدی است یا اعتباری! نه مشخص است که از چه زمانی پرداخت خواهد شد. مثلا در ابتدا رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری گفت که یارانه‌ها از ابتدای دی ماه دو برابر خواهند شد؛ اما خاندوزی، وزیر اقتصاد، ادعای دو برابر شدن یارانه نقدی که توسط محسن رضایی مطرح شده بود را رد کرد و مشخص نیست چرا وزیر اقتصاد و معاون رئیس‌جمهوری هر یک مباحث کاملا متفاوتی را در مورد یارانه نقدی اعلام کرده‌اند.

فارغ از اینکه یارانه نقدی جدید به چه صورت خواهد بود، اقناع مردم در این باره امری ضروری است. همانطور که گفته شد، احتمالا ارز ترجیحی در روزهای آتی حذف شود و طبیعتا افزایش نرخ کالاها نیر اتفاق خواهد افتاد. وقتی هیچ تصمیم روشنی درمورد جایگزین ارز ترجیحی اعلام نشده است.

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: قرار بود از آذرماه ماه رقم یارانه‌ها دو برابر شود، اما به علت مشکلاتی که در تهیه بن کارت ایجاد شد این روند به دی ماه منتقل شد.

رضایی گفت: طبق پیش بینی‌ها و برآورد‌ها به طور مثال یک خانوار چهار نفره رقمی معادل ۸۰۰ هزار تومان نقد و کالا یارانه دریافت خواهند کرد.

سال آینده قرار است یارانه جدیدی به حساب مردم واریز شود. یارانه‌ای که گفته می‌شود به ۷ دهک اول جامعه پرداخت می‌شود و مبلغ آن بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.اگرچه هنوز جزئیات یارانه جدید دولت اعلام نشده اما اعتبار آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دیده شده و پرداخت آن قطعی است. البته اکنون برخی از جزئیات درباره مبلغ یارانه جدید و مشمولان آن اعلام شده است.از آن جمله جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جزئیات تازه‌ای از یارانه جدید دولت رئیسی اعلام کرده است. به گفته این نماینده مجلس، دولت قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، اما از محل اعتبار آن، به دهک اول تا هفتم یارانه نقدی جدید پرداخت کند.

به گفته قادری یارانه جدید چهار دهک اول ماهانه حدود ۱۲۰ هزار تومان است و سه دهک بعدی ماهانه حدود ۹۰ هزار تومان یارانه جدید دریافت می‌کنند.بر این اساس یک خانوار چهار نفره که در دهک اول تا چهارم قرار دارد ماهانه ۴۸۰ هزار تومان یارانه جدید دریافت می‌کند. این مبلغ برای خانوارهای چهار نفره دهک پنجم، ششم و هفتم ۳۶۰ هزار تومان است.دولت هنوز رسما در این باره خبری اعلام نکرده است. اما این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته یارانه جدیدی که قرار است به حساب خانوارهای دهک اول تا هفتم واریز شود، مازاد بر یارانه قبلی است.

مجموع یارانه‌های دریافتی سال ۱۴۰۱

بر این اساس می‌توان گفت یارانه نقدی خانوارها و یارانه معیشتی به قوت خود باقی است و یارانه ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی جدیدی هم قرار است پرداخت شود.

با این حساب یک خانوار چهار نفره در سال آینده چقدر یارانه دریافت می‌کند؟ مبلغ یارانه نقدی برای همه افراد ثابت است و ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. یک خانوار چهار نفره در هر دهکی که باشد، ماهانه ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کند.

جز این یک خانوار چهار نفره ماهانه ۱۷۲ هزار تومان یاراه معیشتی یا یارانه بنزین دریافت می‌کنند. حالا قرار است یارانه جدیدی هم به حساب این خانوارها واریز شود. مبلغ یارانه جدید برای یک خانوار چهار نفره ۴۸۰ یا ۳۶۰ هزار تومان است.

با توجه به اینکه این یارانه قرار است به دهک‌های پایین درآمدی پرداخت شود، می‌توان گفت خانوارهای ۵ تا ۷ دهک اول جامعه هر سه این یارانه‌ها را دریافت می‌کنند.

پس یک خانوار چهار نفره که در دهک اول تا چهارم قرار دارد، سال آینده در مجموع ۸۳۴ هزار تومان یارانه می‌گیرد. یک خانوار چهار نفره که در دهک پنجم تا هفتم قرار دارد ۷۱۴ هزار تومان یارانه نقدی می‌گیرد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده حذف می‌شود و مبلغ یارانه نقدی قرار است به ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان برسد. این خبری است که رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش یارانه نقدی در سال ۱۴۰۱ داده است.

 قرار است یارانه نقدی افزایش پیدا کند. مبلغ یارانه نقدی بر اساس دهک درآمدی خانوار، ۹۰، ۱۰۰ یا ۱۲۰ هزار تومان است. اما مشمولان یارانه جدید چه کسانی هستند و آیا یارانه نقدی و معیشتی حذف می‌شود؟

خبر یارانه نقدی جدید دولت رئیسی از طرف رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام شده و میرکاظمی گفته مبلغ این یارانه ۹۰ هزار تومان است. اما ممکن است برای برخی از دهک‌ها به ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان هم برسد.

اما مشمولان این یارانه جدید چه کسانی هستند؟ مشمولان یارانه نقدی ۹۰ هزار تومانی هنوز مشخص نیست. اما آنگونه که رئیس سازمان برنامه اعلام کرده این یارانه قرار است به دهک‌های پایین درآمدی تعلق بگیرد.

پس یارانه ۹۰ هزار تومانی جدید قرار نیست مانند یارانه نقدی به کل جمعیت پرداخت شود و قرار است مانند یارانه معیشتی به حساب چند دهک درآمدی پایین جامعه پرداخت شود.احتمالا مشمولان این یارانه همان مشمولان یارانه معیشتی هستند. پس انتظار می‌رود که یارانه جدید شامل پنج یا شش دهک کم درآمد جامعه ‌شود.

یارانه نقدی و معیشتی حذف می‌شود؟

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نه اعتبار یارانه نقدی را حذف کرده و نه یارانه معیشتی را. اعتبار پرداخت این دو یارانه به قوت خود باقی است. اما اعتبار۱۰۰ هزار میلیارد تومانی جدید در بودجه سال آینده آمده که گفته شده اعتبار آن از محل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفته قرار است بخشی از این اعتبار ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی، صرف پرداخت یارانه جدید شود.

بر این اساس با توجه به اینکه اعتبار یارانه نقدی و معیشتی حذف نشده، به نظر می‌رسد که دولت می‌خواهد همچنان به پرداخت دو یارانه قبلی ادامه دهد و یارانه جدیدی را هم به این لیست اضافه کند.

البته دولت اولتیماتوم سه ماهه‌ای برای شناسایی و حذف دهک‌های بالای درآمدی از لیست یارانه نقدی داده است. این مساله هم نشان می‌دهد احتمالا یارانه نقدی سال آینده هم پرداخت می‌شود اما احتمالا مشمولان آن کم کم کاهش پیدا می‌کند.

برای سال آینده در مجموع بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی مربوط به بنزین پیش بینی شده است که تغییری نسبت به گذشته ندارد و نشان دهنده افزایش مبلغ یارانه نیست مگر اینکه حذف انجام شود.

آنچه که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مورد پرداخت یارانه نقدی در تبصره ۱۴ مورد توجه قرار گرفته، عدم تغییر مبلغی است که برای پرداخت طی سال‌های گذشته اعمال شده بود؛ به طوری که ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه غیرنقدی پیش بینی شده است که این مبلغ طی سال‌های گذشته همواره در همین حدود ثابت بوده است.

از سوی دیگر برای یارانه معیشتی که از سال ۱۳۹۸ و بعد از افزایش قیمت بنزین پرداخت می‌شود ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

براین اساس با این ارقام درصورت ثابت ماندن تعداد یارانه‌بگیران، تغییری در مبلغ یارانه اتفاق نخواهد افتاد مگر این‌که دولت برنامه دیگری داشته و با حذف بخش قابل توجهی از یارانه بگیران نسبت به پرداخت ارقام بالاتر و یکی شدن دو یارانه در ادامه اقدام کند. این در حالی است که سقف کل منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده با رقم ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

دولت قصد دارد یارانه جدیدی را به هفت دهک اول جامعه پرداخت کند، اما اولویت با خانوارهایی هست که در چهار دهک اول قرار دارند. مبلغ این یارانه برای مشمولان چقدر است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با حضور در جمع خبرنگاران جزئیات لایحه دولت درخصوص اصلاح ارز ترجیحی را تشریح کرد.براساس طرح جوانی جمعیت یارانه برخی از خانوارها قرار است به زودی سه برابر شود. اما کدام خانوارها مشمول افزایش سه برابری یارانه نقدی می‌شوند؟

روز گذشته طرح جوانی جمعیت روز گذشته در شورای نگهبان تصویب شد. طرحی که بر اساس آن قرار است مشوق‌هایی برای فرزندآوری و ازدواج به افراد داده شود.آنگونه که رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفته قرار است یارانه برخی از خانوارها سه برابر شود. اما کدام خانوارها؟

شرط افزایش سه برابری یارانه این است که خانوارها جزو چهار دهک اول درآمدی جامعه باشند. سرپرست خانوار در دستگاه دولتی شاغل نباشد و از همه مهم‌تر اینکه خانواده حداقل سه فرزند داشته باشد.نکته مهم در افزایش سه برابری یارانه نقدی خانوارها این است که تنها یارانه فرزندان خانواده سه برابر می‌شود و گویا یارانه پدر و مادر تغییری نخواهد کرد.

بر این اساس یارانه خانوارهای چهار دهک اول جامعه که در بخش دولتی شاغل نباشند و حداقل سه فرزند داشته باشند، سه برابر می‌شود.اما هنوز مشخص نیست که یارانه نقدی این خانوارها مشمول افزایش سه برابری می‌شود و یا یارانه معیشتی این خانوارها.

یارانه ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار تومانی؟

اگر قرار باشد که یارانه نقدی ماهانه این خانوارها سه برابر شود، یعنی یارانه هر فرزند در این خانوارها از ۴۵ هزار تومان به ۱۳۶ هزار تومان میرسد. با این حساب مجموع یارانه نقدی یک خانوار دارای سه فرزند به حدود ۵۰۰ هزار تومان میرسد.اما اگر قرار باشد یارانه معیشتی خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر شامل افزایش سه برابری شود، این یعنی یارانه ۲۰۵ هزار تومانی معیشتی باید سه برابر شود. در این صورت یارانه این خانوارها به ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد.

افزایش سه برابری یارانه نقدی، بخشی از اجرای طرح جوانی جمعیت است که روز گذشته در شورای نگهبان تصویب شد. در این طرح موارد دیگری چون پرداخت زمین رایگان، افزایش یارانه ودیعه مسکن، تسهیلات مسکن و ثبت نام خودرو بدون قرعه‌کشی مطرح شده است.

بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص دو فوریت لایحه توزیع عادلانه ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس تا ۸ میلیارد دلار به دولت اجازه داده بودیم که درآمد‌های ارزی حاصل از فروش نفت، میعانات و فرآورده‌ها را با قیمتی کمتر از قیمت ETS در اختیار واردکنندگان نهاده‌های دامی، دارو و گندم قرار دهد.

وی افزود: بر اساس گفته‌ها و آمار دولت این ۸ میلیارد دلار تمام شده و دولت در لایحه‌ای تقاضا کرده مجلس به دولت اجازه دهد ۴/۶ میلیارد دلار دیگر تا پایان سال با ارز ترجیحی به فروش برساند تا ارز دارو، تجهیزات پزشکی، گندم و نهاده‌های دامی را تامین کند.

زنگنه در ادامه بیان کرد: در قسمت دوم لایحه دولت، درخواست شده تا ۲۷ هزار میلیارد تومان به دولت مجوز دهیم که از محل‌های دیگر صرف اعطای یارانه به مردم کند. این یارانه بر اساس محاسبات انجام شده حدود صد هزار تومان است که برای دهک‌های پایین‌تر جامعه بالاتر است. بر این اساس این میزان به یارانه ۴۵ هزار تومانی پیشین اضافه می‌شود که پیشتر قانون مستقل داشته است. دولت معتقد است این ۴/۶ میلیارد دلار که به ۸ میلیارد پیشین اضافه می‌کند، امکان دارد مجبور شود برخی از کالا‌های مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف کند.وی همچنین ابراز داشت: گندم و دارو قطعاً تا پایان سال مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌شوند. در مورد نهاده‌های دامی هم دولت باید تصمیم بگیرد و اگر عرض آن‌ها را کم کند یا نرخش را افزایش دهد، دولت از محل این ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم کمک می‌کند تا بخشی از بار هزینه‌ای را جبران کند.

زنگنه تصریح کرد: نظر مجلس این است که در مورد ۲۷ هزار میلیارد تومان نیاز به مصوبه پارلمان ندارد و دولت بر اساس قانون بودجه تا ۱۰ درصد می‌تواند محل هزینه‌ها را تغییر دهد. البته در بخش اول به دولت دستور دادیم در قانون بودجه که ارز را به قیمت ETS به فروش برساند.

جزئیات پرداخت سرانه 100هزارتومانی

حامد شمس با اشاره به پرداخت وام یک میلیون تومانی کرونایی اظهار کرد: افراد شناسایی شده در این بخش توسط وزارت رفاه مشخص شدند و لیست آنها در دو مرحله به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد که در نهایت رقم وام یک میلیون تومانی توسط بانک مرکزی به حساب افراد سرپرست خانوار واریز شد.

وی گفت: در این بخش در مرحله اول، 4 میلیون و 600 هزار نفر و در مرحله دوم یک میلیون و 600 هزار نفر توسط وزارت رفاه مشخص و لیست آنها برای سازمان برنامه و بودجه ارسال شد و در نهایت وام یک میلیون تومانی خود را دریافت کردند و پرونده وام یک میلیونی به افراد مشمول بسته شده است.

شمس با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر پرداخت سرانه 100 هزار تومانی به هر یک اعضای خانوار در تا پایان سال خاطرنشان کرد: در این زمینه قرار است 11 میلیون سرپرست خانوار شامل 29 میلیون و 700 هزار نفر تسهیلات 100 هزار تومانی را در ماه‌های آذر، دی ، بهمن و اسفند دریافت کنند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت رفاه درباه فرایند شناسایی خانواده‌های مشمول دریافت سرانه 100 هزار تومانی کمک معیشتی تصریح کرد: لیست این افراد در مرحله نهایی شدن قرار دارد و در هفته جاری برای سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد.

وی افزود: افراد مشمول دریافت تسهیلات 100 هزار تومانی نیز بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا شناسایی شده‌اند.

شمس درباه زمان واریز سرانه 100 هزار تومانی به حساب خانواده‌های مشمول گفت: بر اساس برنامه‌ریزی تا پایان آذر رقم اشاره شده به حساب 29 میلیون و 700 هزار نفر از افراد مشخص شده توسط وزارت رفاه واریز خواهد شد.

با یارانه جدید چقدر غذا می‌شود خرید؟

اما یارانه جدید چقدر مواد غذایی نصیب خانواده‌های ایرانی می‌کند؟ قیمت مواد غذایی در بازار ایران جهش قابل توجهی را تجربه کرده است. این روزها قیمت یک کیسه 10 کیلوگرمی برنج هندی در بازار ایران به 200 تا 208 هزار تومان رسیده و قیمت یک کیلوگرم برنج نیم‌دانه در فروشگاه‌های اینترنتی از 22 تا 30 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

قیمت یک کیلوگرم گوشت گوساله در بازار تهران حداقل بین 70 تا 80 هزار تومان، قیمت هرکیلوگرم مرغ بین 16 تا 18 هزار تومان و قیمت یک شانه تخم مرغ بین 38 تا 40 هزار تومان است.

به این تریتب اگر یک خانواده 4 نفره 240 هزار تومان یارانه مواد غذایی دریافت کند، با این یارانه فقط می‌تواند سه کیلوگرم گوشت گوساله در ماه یا یک کیسه برنج هندی یا شش شانه تخم مرغ خریداری کند.

طرح تأمین کالاهای اساسی قطعا بر روی تثبیت قیمت‌ها اثر دارد

وی افزود: طرح تأمین کالاهای اساسی با توجه به گرانی و کمبود کالا یک حرکت ارزشمند است و قطعا بر روی تثبیت قیمت‌ها اثر دارد، اما قطعا برای کاهش قیمت‌ها باید شیوه‌های دیگری را دنبال کرد.

شهبازی تصریح کرد: افرادی که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند به هر نفر ۱۲۰ هزار تومان و یک خانوار ۵ نفره ۶۰۰ هزار تومان یارانه کالایی دریافت می‌کنند و می‌توانند حداقل کالاهای زندگی را تأمین کنند.

نماینده مردم نهاوند در پاسخ به این پرسش که آیا خانواری که بیش از ۵ نفر جمعیت دارند یارانه کالای بیشتری دریافت می‌کنند یا خیر، گفت: ما متوسط را در نظر گرفته‌ایم. خانوار ۶ الی ۷ نفر استثناء است. مجلس قانونی را تصویب کرده و دولت باید اجرا کند.

وی با بیان این که یارانه کالایی به ۲۰ میلیون نفری که تحت سازمان‌های حمایتی هستند کامل و به ۴۰ میلیون نفر باقیمانده با ۵۰ درصد تخفیف اختصاص داده می‌شود.

سقف یارانه کالایی خانوار پنج نفره و ۶۰۰ هزار تومان است

غلامحسین کرمی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز اظهار داشت: دولت به زودی فروشگاه هایی که تامین کالاهای اساسی مردم بر عهده دارد را مشخص و اعلام می کند مردم می‌توانند از این فروشگاهها فقط با اعتبار که به کارت های آن‌ها داده می شود، کالا تهیه کنند.

وی تصریح کرد که سقف یارانه کالایی خانوار پنج نفره و ۶۰۰ هزار تومان است.