مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ثبت‌نام ۱۷۰ هزار اجاره‌نشین برای وام فوری ودیعه مسکن شرایط متقاضیان این تسهیلات را اعلام کرد.

خبرخوش برای متقاضیان وام فوری | پرداخت وام فوری به این افراد با شرایط ویژه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وام فوری مسکن به متقاضیان پرداخت خواهد شد. مستاجران میتوانند برای دریافت وام فوری در سامانه ثبت نام کنند. این وام فوری به 170 هزار مستاجر متقاضی در راستای رفاه اوضاع معیشتی پرداخت خواهد شد. بودجه وام فوری مسکن به حساب بانک ها ریخته خواهد شد. آخرین گزارش از پرداخت وام فوری مسکن را در ادامه بخوانید.

وام فوری

دریافت وام فوری مسکن

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن اظهار کرد: وام ودیعه‌ مسکن که امسال مطرح شده ارتباطی با مبالغ و منابعی که سال گذشته برای وام مسکن تعیین شده بود نداشته و اعتبارات آن از محل منابع تسهیلات بانکی که بانک مرکزی باید به بخش مسکن بپردازد، تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که سیستم بانکی موظف است امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت کند، افزود: کسانی که سال گذشته این وام را دریافت کرده اند.  امسال در اولویت دریافت وام قرار ندارند.

وی ادامه داد: کد رهگیری‌هایی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ صادر شده می‌توانند برای وام ودیعه امسال ثبت نام کنند و حتی کسانی که اسفندماه سال گذشته کد رهگیری دریافت کرده‌اند، فقط درصورتی که اسفندماه سال جاری کد رهگیری جدید قرارداد برای آن‌ها صادر شود امکان ثبت درخواست برای تسهیلات ودیعه مسکن را در سامانه دارند و در همان زمان امکان دریافت تسهیلات را خواهند داشت.

وی از ثبت‌نام ۱۷۰ هزار مستأجر برای وام ودیعه مسکن خبر داد و گفت: وام ودیعه مسکن در تهران ۱۰۰ میلیون، کلانشهرها ۷۰ میلیون و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن همچنین درباره عدم ارسال پیامک به متقاضیان مسکن نهضت ملی مسکن اظهار کرد:‌ اگر تا کنون پیامک برای متقاضیان و ثبت نام کنندگان نهضت ملی مسکن ارسال نشده به این معناست که هنوز زمین مسکن آن‌ها تامین نشده و تعداد متقاضیان در آن شهر و استان زیاد است و ظرف زمانی بیشتری را برای بررسی نیاز دارند. بنابراین به محض اینکه زمین متقاضی تامین شود، پیامک برای آن‌ها ارسال می‌شود.

اصلانی یادآور شد: ثبت‌نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن می‌توانند ‌با وارد کردن کد رهگیری و کد ملی خود در سامانه نهضت ملی مسکن وضعیت تایید یا عدم تایید شرایط خود را مشاهده کنند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن همچنین درباره تسهیلات مسکن برای خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا، گفت: جلسات آیین‌نامه اجرایی استفاده از تسهیلات مسکن برای سه فرزند به بالا در کمیسیون زیربنایی برگزار و کلیات آن تایید شد که امیدواریم برخی موارد باقیمانده نیز به زودی در کمیسیون‌های فرعی نهایی شود.

ثبت نام سومین مرحله وام ودیعه مسکن از صبح امروز آغاز شد، اما امسال بر خلاف دو سال گذشته، تفاوت‌هایی را داشت.

 

امسال سقف اعتباراتی که برای پرداخت تسهیلات وام ودیعه مسکن در نظر گرفته شده، ۴۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین متقاضیانی که پارسال وام دریافت کرده اند، امسال می‌توانند مابه التفاوت آن را دریافت کنند؛ البته به این شرط است که منابع مالی در نظر گرفته شده، کافی باشد.

دیروز خانم پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، گفت: اولویت ما پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیانی است که در دو سال گذشته تسهیلات دریافت نکرده باشند.

متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن، امسال با ورود به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن، در هنگام ثبت نام متوجه می‌شوند که در ابتدا باید اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند و در صورتی که پیش از این ثبت نام نکرده باشند، امکان ورود به سامانه را نخواهند داشت.

به گفته آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، نظارت بر ثبت نام متقاضیان تشدید خواهد شد و امکان ثبت نام بدون کد رهگیری و اجاره نامه وجود نخواهد داشت.

از دو سال گذشته، پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن آغاز شده و امسال هم طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، برای تهران ۱۰۰ میلیون، برای سایر کلانشهر‌ها ۷۰ میلیون و برای شهر‌های کوچک ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که ثبت‌نام متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن از ۱۲ خرداد در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن آغاز می‌شود.

 معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات کمک‌ ودیعه مسکن از روز پنج شنبه ۱۲ خردادماه از طریق ثبت درخواست در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن خبر داد.

در  این اطلاعیه آمده است: پیرو تصمیم دولت برای پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱ به مستاجران، ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به نشانی http://saman.mrud.ir آغاز می‌شود.

به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستاجران در سال جاری تا سقف ۴۰ هزار میلیارد‌ تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت ۵ ساله است.

از آنجا که سهام شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس به عنوان نقد شونده‌ترین دارایی‌ها محسوب می‌شوند، به نظر می‌رسد امکان توثیق از طریق سهام بتواند بر افزایش اعتبار بازارهای مالی و جذابیت‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اثرگذار بوده و امکان تازه‌تری برای گرفتن تضامین لازم برای تامین مالی، گرفتن وام و ... فراهم کند.

در دنیای امروز اموال اعتباری مانند اوراق بهادار به عنوان دارایی‌های نوین، بخش مهمی از سرمایه اشخاص محسوب می‌شوند و در کنار سایر انتفاعاتی که از این اموال می‌شود، امکان وثیقه گذاردن آنها اهمیت ویژه‌ای دارد، به طوری که اکنون در بسیاری از نظام‌های حقوقی، امکان وثیقه سهام استفاده می‌شود.

در این رابطه قوانین و دستورالعملی برای توثیق اوراق بهادار نیز در قانون بازار سرمایه کشور فراهم شده است، هدف از این دستورالعمل فراهم کردن شرایطی به منظور رفاه حال سهامداران بوده تا سهامدارانی که قصد دریافت تسهیلات از نهادهایی حتی خارج از نهادهای بازار سرمایه مثل بانک‌ها دارند، بتوانند در برابر اخذ تسهیلات، اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس را به عنوان وثیقه دین خود به مرجع تسهیلات دهنده بسپارند و متقابلا متولی بازار سرمایه، این اطمینان را به طلبکار بدهد که اوراق بهادار بدهکار را از نقل و انتقال به نفع طلبکار مصون داشته و صرفا وفق قانون از اوراق بهادار مسدودی رفع انسداد می‌کند.