معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به هند، ضمن انجام ملاقات‌های متعدد با مسئولان ارشد اقتصادی این کشور و بررسی برخی موانع و چالش های موجود در همکاری های اقتصادی، راهکارهای توسعه روابط و زمینه های همکاری میان دو کشور و شرکت‌های بخش خصوصی را مورد ارزیابی قرار داد.

تحرک در مناسبات اقتصادی ایران و هند با سفر هیات عالی رتبه اقتصادی کشورمان به دهلی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به هند، ضمن انجام ملاقات‌های متعدد با مسئولان ارشد اقتصادی این کشور و بررسی برخی موانع و چالش های موجود در همکاری های اقتصادی، راهکارهای توسعه روابط و زمینه های همکاری میان دو کشور و شرکت‌های بخش خصوصی را مورد ارزیابی قرار داد.

به فاصله کوتاهی پس از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به هند و انجام دیدارهای رسمی و مردمی در سه شهر دهلی نو، بمبئی و حیدرآباد، از دوشنبه گذشته یک هیات عالی رتبه رسمی اقتصادی از کشورمان با هدف پیگیری گفتگوها و پیشبرد دستور کار روابط دو کشور با تاکید بر بخش های اقتصادی و تجاری، عازم هند شد.

مهدی صفری؛ معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در این سفر دو روزه با برخی وزرا، معاونین و مسئولان دستگاه های مهم اقتصادی هند و نیز شرکتهای فعال در زمینه های اقتصادی، تجاری، فناوری، ترابری، صنعتی و انرژی دیدار و گفتگو کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشورمان، معاون سازمان بنادر و کشتیرانی، معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری، سرپرست سازمان منطقه آزاد چابهار، مدیر سرمایه گذاری و دارایی های خارجی بانک پاسارگاد، و مدیر اجرایی شرکت فناوری بانکی "رانک" از دیگر اعضای این هیات بودند.

ملاقات های عمومی دو معاون وزیر خارجه و هیات همراه در ابتدای سفر برای طرح موضوعات و مشکلات و بررسی راهکارهای رفع آنها و توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری، همچنین در انتهای سفر برای جمع بندی نتایج حاصله و ترسیم نقشه راه روابط، از مهمترین بخش ها و برنامه های این هیات بود.

«دامو راوی»، معاون اقتصادی وزیر خارجه هند با اشاره به تاکید روسای دو دولت برای تقویت همکاری ها و نیز سفر اخیر وزیر خارجه که بستر مناسبی را برای این امر فراهم نموده، دیدارهای مقام اقتصادی وزارتخارجه و هیات همراه در هند را بسیار خوب ارزیابی کرد و با تاکید بر همکاری های ترانزیتی و ظرفیت های فراوان در این عرصه عنوان داشت: قادر هستیم با تداوم همکاری ها و رایزنی ها، مشکلات موجود را برطرف نموده و تجارت دو کشور را به شکل شایان توجهی ارتقا بخشیم".

صفری نیز ضمن قدردانی از میهمان نوازی طرف هندی، به گفتگوهای سازنده و مثبت دو طرف در زمینه حمل و نقل و همکاری های بندری، مالی، کشاورزی و غیره اشاره کرد و با دعوت متقابل از همتای هندی برای سفر به ایران، ابراز امیدواری نمود تا قبل از انجام این سفر، شاهد تحقق ظرفیت های همکاری و به ثمررسیدن مذاکرات دو طرف طی دیدارها و تبادلات جاری هیات ها باشیم".    

تحرک در مناسبات اقتصادی ایران و هند با سفر هیات عالی رتبه اقتصادی کشورمان به دهلی

معاون اقتصادی وزیر خارجه کشورمان همچنین در ملاقات با وزیر و معاون وزیر کشتیرانی هند در رابطه با همکاری های بندری و روند توسعه چابهار گفتگو و بر ضرورت تسریع در انجام تعهدات طرف هندی برای راه اندازی تجهیزات نصب شده در بندر شهید بهشتی چابهار تاکید کرد.

تلاش طرفین برای افزایش جابجایی بار از مسیر چابهار، سرمایه گذاری شرکتهای هندی در منطقه آزاد چابهار، تعیین تکلیف قراردادهای بلندمدت و موقت فی مابین در این بندر، از دیگر محورهای مذاکرات طرفین بود.

صفری در دیدار با معاون وزیر نفت و گاز طبیعی هند هم با اشاره به مناسبات طولانی دو کشور در این زمینه و سیاست مستقل هند در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی با توجه به منافع ملی خود، آمادگی ایران را برای تامین تقاضای بازار انرژی هند اعلام و راهکارهای از سرگیری همکاری در این زمینه را بررسی نمود. همچنین از مقام هندی برای سفر به کشورمان و ادامه مذاکرات دعوت به عمل آورد.

گفتنی است که علاوه بر ملاقات های اصلی و گروهی، دیگر مقامات اقتصادی حاضر در این هیات نیز به طور جداگانه ملاقات هایی با همتایان هندی داشته اند. از جمله در بخش کشاورزی معاونان وزرای کشاورزی ایران و هند طی جلسات متعدد، برخی مشکلات پیش آمده در قرنطینه و بهداشت نباتی، همچنین موانع توسعه تجارت اقلام کشاورزی را بررسی نمودند.دکتر علایی مقدم؛ رئیس سازمان حفظ نباتات کشورمان همچنین از مرکز منطقه ای قرنطینه نباتی در دهلی بازدید کرد.

تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری و اجرایی نمودن توافقات دو کشور در حوزه کشاورزی، تجارت و ترانزیت محصولات از طریق ایران، تبادل تجربه، دانش فنی و همکاری های آموزشی در زمینه کشاورزی و بهداشت نباتی و همکاری مراکز قرنطینه دو کشور، از جمله توافقات مسئولان دو وزارتخانه کشاورزی ایران و هند در جریان این سفر بوده است.

در حوزه همکاری های بندری و دریانوردی نیز نمایندگان سازمان بنادر و منطقه آزاد کشورمان در نشستی جداگانه با مسئولان وزارت کشتیرانی هند و شرکت کارگزار هندی در بهره برداری از بندر شهیدبهشتی چابهار در خصوص گام های عملیاتی برای فعال سازی تجهیزات نصب شده در این بندر، تامین سایر تجهیزات مورد نیاز، تشویق بخش خصوصی دو کشور به مشارکت در برنامه های آتی همکاری و سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار و مکران، گفتگو کردند.

در حوزه مالی نیز نمایندگان بانکی کشورمان با مسئولان وزارت دارایی هند طی جلسه ای در خصوص رفع برخی مشکلات پیش آمده برای همکاری های دوطرف و نیز استفاده از فناوری های جدید بانکی میان دو کشور برای افزایش مراودات مالی دوطرف به تبادل نظر پرداخته و به توافقات برجسته ای رسیدند.

در نشست جمع بندی میان هیات های اقتصادی دو طرف در پایان این سفر، طرفین ضمن ابراز خرسندی از حصول دستاوردهای مهم طی این دیدارها (از جمله در زمینه های بانکی، انرژی، کشاورزی، حمل و نقل، مناطق آزاد و چابهار)، بر پیگیری سریع و مداوم موضوعات و برنامه ریزی نشست های ادواری میان دستگاه های ذیربط دو کشور با هدف پیشبرد هرچه بهتر مناسبات اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری و نیز بهره گیری از خطوط مواصلاتی منطقه ای، به ویژه ظرفیت کریدور حمل و نقل شمال-جنوب که مورد تاکید روسای دو دولت نیز می باشد، تاکید کردند.  

انتظار می رود تبادلات اخیر هیات های اقتصادی با سفر مقاماتی از جمله وزیر بنادر و کشتیرانی و نیز دیگر دستگاه های اقتصادی هند به کشورمان طی هفته های آتی دنبال گردد و زمینه برای برگزاری بیستمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در نیمه دوم سال جاری و نیز سفر هیاتهایی اقتصادی و بازرگانی بخشهایی دولتی و خصوصی دو طرف فراهم شود.