اسحاق چبلی، خبرنگار الجزایری نشریه دزن فوت به تفسیر مسابقه این تیم برابر تیم ملی ایران پرداخته است.

اختصاصی؛ پیشنهادی مشترک به کارلوس کی‌روش و ویلموتس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، چند روز قبل و در روزهای پایانی اردوی تقریبا طولانی مدت تیم ملی ایران در دوحه بود که ما در مقابل الجزایر به میدان رفته و در دیداری دوستانه با نتیجه 1-2 مغلوب شدیم. به نظر می رسید شرایط بازیکنان در نیمه اول چندان مساعد نبود، اما در نیمه دوم اوضاع تغییر کرد و مقابل الجزایر نمایش بهتری ارائه دادیم. اما در نهایت در دقایق پایانی دروازه ایران باز شده و شاگردان دراگان اسکوچیچ در این مسابقه دوستانه شکست خوردند.

بعد از این دیدار بود که انتقادات از عملکرد کادر فنی و بازیکنان اوج گرفت و بسیاری از هواداران فوتبال نسبت به نتایج تیم ملی ایران در جام جهانی ابراز نارضایتی کردند. در ادامه با اسحاق چبلی، خبرنگار الجزایری نشریه دزن همکلام شده و در مورد این مسابقه و البته آینده کارلوس کی روش و مواردی از این دست صحبت کردیم.

* می خواهم از شما درباره بازی ایران و الجزایر سوال کنم، نظرتان درباره کیفیت و شرایط این بازی چیست؟

به نظر من برای هر دو تیم بازی خوبی بود. همانطور که پیش از این گفتم، ما بازی مقابل کامرون را واگزار کردیم و از حضور در جام جهانی بازماندیم. در دو بازی دیگر مقابل تانزانیا و اوگاندا پیروز شدیم که برای مان بسیار خوب بود. بعد از این بازی با ایران دیدار کردیم. ایران تیم بسیار خوبی است و بازیکنان بسیار خوبی نیز دارد، بازیکنانی همچون سردار آزمون، مهدی طارمی که همگی بازیکنان باکیفیتی هستند. در‌مورد بازی هم باید بگویم که خوب کار کردیم. چند بازیکن جدید داشتیم و در برابر این تیم خوب توانستیم سربلند از زمین خارج شویم. نیمه اول عالی بازی کردیم، فرصت‌های زیادی برای گلزنی داشتیم، اما ایران در نیمه اول موقعیت های چندانی نداشت، اما در ۲۰ دقیقه ابتدایی نیمه دوم بهتر کار کرد و توانست گل تساوی را به ثمر برساند. بعد بازیکنان ما چند موقعیت ایجاد کردند و ما پیروز بازی شدیم.

* همانطور که گفتید، چند بازیکن کلیدی الجزایر در این دیدار حضور نداشتند. مانند ریاض محرز و چند بازیکن دیگر. قبل از بازی تصور می کردید الجزایر بتواند بدون این بازیکنان ایران را شکست دهد؟

بله، با اینکه تیم ایران تیم بسیار خوبی است اما ما هم بازیکنان بااستعدادی داریم. البته ما چند بازیکن جدید هم داشتیم، مثل دروازه بان تیم، ماندریا و مدافع تیم، امین توگای که اولین بازی در تیم ملی را تجربه می کرد و البته قبلا هم انتخاب شده بود اما این اولین بازی بود که در آن حضور داشت. حکیم زداد که هم اول بازی خودش در تیم‌ ملی را تجربه میکرد. دیدار با ایران اولین بازی عبدالقهار قادری و دومین بازی بلال براهیمی بود. و کسی که گل اول را به ثمر رساند، دومین بازی خود با تیم الجزایر را تجربه می کرد. قبل از مسابقه من فکر نمی کردم بازی را ببریم و به این خوبی بازی کنیم. اما در اخر توانستیم دو گل بزنیم و نتیجه بسیار خوبی برای مان رقم خورد.|

* قطعا تجربه بسیار خوبی برای بازیکنان جدید شما بود. اگر در خاطرتان باشد، ایران در سال ۲۰۱۸ با الجزایر پیش از جام جهانی بازی کرد. بین تیم ایران در آن سال و تیم حال حاضر چه تفاوتی وجود دارد؟ همانطور که می دانید مربی تیم ملی در آن دوران کارلوس کی روش بود.

بله یادم هست مربی شما کارلوس کی روش بودند و چند بازیکن هم تغییر کردند. در الجزایر هم تغییرات زیادی رخ داد، مربی عوض شد، قبلا رباح ماجر‌ را به عنوان مربی داشتیم، اما الان جمال بلماضی سرمربی تیم شده است. خیلی از بازیکنان تغییر کردند. الان فقط یک بازیکن مشترک یعنی بن ناصر را در آن بازی در سال ۲۰۱۸ داشتیم.

*اخیرا اخباری در مورد احتمال بازگشت کی روش به تیم ملی مصر مطرح شده، آیا در این رابطه چیزی می دانی؟

بله، منابع موثقی از فدراسیون فوتبال مصر دارد که به من اعلام کردند کارلوس کی‌روش فعلا تمایلی به همکاری با این تیم ندارد. اوتاکید کرده با این گروه در فدراسیون فوتبال مصر نمی‌تواند کار کند و به همین دلیل فعلا علاقه‌ای به بازگشت به این تیم ندارد ندارد.

* بلال بن حمود، بازیکن تیم ملی الجزایر هفته گذشته در سانحه رانندگی جان باخت. ابتدا علاقه دارم به شما بگویم که هواداران ایران از این اتفاق تلخ بسیار ناراحت شدند و از این بابت تسلیت می گویم. می توانید جزئیات این حادثه را برای مان بازگو کنید؟

بله، بلال پسر بسیار خوبی بود. دو روز قبل از حادثه در واتس اپ با او صحبت می کردم، یک روز پیش از مرگش نیز با الجزایر بازی کرد، البته نه با تیم اصلی، با تیم دیگر الجزایر به میدان رفت و یک گل زد و یک پاس گل هم داد. همان شب هم به دیدار خانواده اش رفت و دچار این سانحه شد. اتفاق سختی بود چون بسیار انسان خوبی بود، بیشتر بازیکنان او را می شناختند و می دانستند چه خصوصیات اخلاقی دارد. هم فرد خوبی بود و هم بازیکن بسیار بااستعدادی. چند گزینه برای رفتن به اروپا داشت اما به هر حال زندگی به او مجال نداد.

* الجزایر بعد از شکست مقابل کامرون در پلی آف نتوانست به جام جهانی ۲۰۲۲ راه پیدا کند. فکر می کنید الجزایر شایسته صعود بود؟

همانطور که میدانید در بازی رفت ما با یک گل پیروز شدیم. در مابقه برگشت در الجزایر به میدان رفتیم اما در این بازی داور قضاوت‌ ناامیدکننده ای داشت و همین تصمیم‌ها باعث تغییر نتیجه بازی شد. یک پنالتی برای ما گرفته نشد و یک گل ما را هم رد کردند. گل به ثمر رسیده بود اما او اعلام کرد که مردود است.

* در آن مقطع کمک داور ویدیویی نبود، درست است؟ 

بله بعد از جام ملت ها کمک داور ویدیویی به افریقا آمد. پس ما شایستگی راهیابی به جام جهانی را داشتیم، اما داور به ضرر ما سوت زد. ما به فیفا هم شکایت کردیم اما فیفا اعلام کرد که داور کارش را به خوبی انجام داده. اگر شما بازی را دوباره تماشا کنید، می توانید تصمیمات اشتباه داور را ببینید.

* چه اتفاقی رخ داد که با اینکه الجزایر به جام جهانی راه پیدا نکرد، جمال بلماضی همچنان سرمربی تیم ملی است؟ مردم الجزایر از عملکرد او راضی هستند؟

بعد از شکست، بلماضی اعلام کرد که مطمئن نیست که می خواهد مربی تیم باقی بماند یا خیر، اما وقتی با موافقیت مردم الجزایر برای ماندن روبرو شد، تصمیم به ادامه کار گرفت. مردم بعد از شکست خوشحال نبودند، اما عملکرد خوب بلماضی در جام ملت‌های افریقا را دیده و تلاش های او را فراموش نکرده بودند. بنابراین تصمیم به ماندن او گرفتند، و فکر می کنیم که بلماضی در آینده بسیار عالی کار خواهد کرد.

* او مربی تیم دحیل قطر بود و تیم‌های ایرانی بارها مقابل تیم او بازی کردند، و میدانیم که او مربی بسیار توانایی است. الجزایر قبلا قهرمان جام ملت های افریقا بود، چطور شد که در این تورنمنت با گرفتن فقط یک امتیاز خیلی زود حذف شد؟

ما در جام ملت های افریقا سختی های زیادی داشتیم. ما در ۳ بازی از ۳۵ بازی انجام شده، حضور داشتیم و در برابر هر سه تیم گروه، ساحل عاج، سرالئون، گینه استوایی خوب بازی کردیم و موقعیت های گلزنی زیادی ایجاد کردیم، اما روز مهاجمان‌ ما نبود و خوب بازی نکردیم، مشکلاتی در خط دفاعی داشتیم. با شرایط استادیوم هم مشکل داشتیم و نتوانستیم تیم همیشگی باشیم.

* به نظر می رسید شرایط عجیبی بر این تورنمنت حکمفرما است. بازی های بحث انگیز و جنجال بر سر داوری و بازیکنان.

بعضی از بازیکنان مان هم مبتلا به کرونا شده بودند، و برای ما دوره سختی بود. بنابراین خیلی از فرصت های گلزنی را مقابل گینه از دست دادیم، و در اداکه و در بازی با سیرالئون توانستیم یک امتیاز بگیریم، به گینه باختیم، بازی رو به ساحل عاج هم واگذار کردیم. اما اگر بازی با گینه را تماشا کنید متوجه می شوید که فرصت های زیادی برای گلزنی داشتیم، در برابر سیرالئون هم همینطور. مقابل ساحل عاج موقعیت های اندکی داشتیم چون تیم بسیار خوبی هستند و توانستند ما را شکست دهند. به همین دلیل جام ملت های افریقا برای الجزایر فاجعه بود و با ۱ امتیاز به عنوان تیم آخر از گروه حذف شدیم.

* فکر می کنم چهارسال پیش بود که کارلوس کی روش به عنوان یکی از گزینه های سرمربیگری در الجزایر در نظر گرفته شد، این شایعه چقدر جدی بود؟

خیلی جدی، اما کارلوس کی روش راضی به حضور در الجزایر نشد. رئیس فدراسیون لیستی از مربیان منتخب را در نظر داشت که در آن از کارلوس کیروش، و دو نفر دیگه نام برده شده بود. بعد از کارلوس کیروش یک مربی سابق ایران بود که نامش را به خاطر نمی اورم

* اهل کجا بود؟ ویلموتس بود؟

بله، اهل بلژیک، ویلموتس

* او دو سال پیش برای مدت کوتاهی مربی تیم ملی ایران بود.

ویلموتس در لیست انتخابی فدراسیون الجزایر بود و بعد از آن وحید هلیلهوژیچ در نظر گرفته شده بود که مربی سابق ما بود. هر سه نفر پیشنهاد الجزایر را رد کردند و در آخر بلماضی به عنوان مربی انتخاب شد.

* میخواهم درباره ریاض محرز صحبت کنیم. او بهترین بازیکن الجزایر است. نظرتان درباره آینده او در منچسترسیتی چیست؟ شایعاتی در مرد جدایی این بازیکن شنیده شده.

به نظر من ریاض محرز بازیکن بسیار خوبی است. این را شما و همه دنیا می دانند. درباره آینده او مطمئن نیستم، اما شنیده ام که منچسترسیتی نمیخواهد قراردادش را تمدید کند. بنابراین نمیدانم چه آینده ای رقم می خورد، شاید بماند، شاید هم برود. باید ببینیم چه می شود.

* می دانید که ایران و الجزایر ۳۰ سال پیش باهم بازی کردند. در رقابت جلم بین قاره ای بی قهرمان آسیا و آفریقا. در تهران ایران با نتیجه ۲-۱  برنده بازی شد و شما در الجزایر با یک گل پیروز شدید و در نهایت الجزایر قهرمان شد. درباره این بازی چیزی می دانید؟ در آن بازی رباح ماجر نیز حضور داشت.

خیر، چیزی از آن بازی در ذهن ندارم. در واقع اولین بار و پیش از بازی سال 2018 بود که متوجه شدم الجزایر و ایران در گذشته نیز بازی کرده اند. اما از آن مسابقه چیزی نمی دانم.

* میخواهم درباره رباح ماجر با شما صحبت کنم. شاید او بهترین بازیکن تاریخ الجزایر باشد و مدل گلزنی مشهور او به گل رباح ماجری شناخته شده. الان از او خبر دارید، با او در تماس هستید؟

او بازیکن خیلی خوبی بود و بازیکن محبوبی در الجزایر است. اما دیگر نمی توان با او ارتباط داشت چون به دلایل مالی و مالیاتی به شش ماه زندان محکوم شده. الان در الجزایر دچار مشکل شده و دیگر آن انسان سابق نیست. می توانم بگویم همه دنیا، نه فقط الجزایر او را می شناختند و به او احترام می گذاشتند. بعد از اتمام دوران فوتبالی اش مربی شد و در زمان مربیگریش نمی گویم مربی بدی بود، اما اشتباهات زیادی داشت. او مدتی در تیم مشاور بود و در آن زمان هم تصمیمات اشتباه زیادی گرفت، بعد از مدتی سرمربی تیم الجزایر شد اما بازی های بسیار بدی انجام داد مثل شکستی که مقابل ایران داشت، در آن بازی هم تصمیمات بدی گرفت. در بازی های زیادی حضور داشت اما الجزایر از او راضی نبود و در نهایت اخراج شد. الان نزدیک به دو‌ هفته است که با مقامات الجزایر بر سر مسائل مالیاتی به مشکل خورده و دادگاه او را به شش ماه زندان محکوم کرده و ملزم به پرداخت مبلغی به عنوان جریمه هم شده.

* معمولا بازیکنان بزرگ نمی توانند به مربیان بزرگی تبدیل شوند. این موضوع درباره رباح ماجر هم صدق میکند. به عنوان سوال اخر میپرسم. میدانیم که به یاد ماندنی ترین بازی الجزایر در سال های اخیر  بازی مقابل آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴ بود. الجزایر در آستانه صعود مقابل قهرمان جام جهانی بود. فکر میکنید الجزایر میتواند با بلماضی دوباره چنین روزهایی را برای مردم این کشور تکرار کند؟

بله اگر بتواند به جام جهانی بعدی صعود کند، چرا که نه؟ ما حرف های زیادی برای گفتن داریم چون بازیکنان بااستعدادی در تیم حاضر هستند. اگر این تیم را با تیم سابق مقایسه کنید، متوجه می شوید که چقدر بازیکن مشهور در اختیار داریم، محرز را داریم که بسیار مشهور است، بن ناصر را در تیم داریم که بازیکن خوبی است. بازیکنان زیادی هستند که عالی کار میکنند اما همانطور که گفتم در دیدار با کامرون در بخش داوری به ما ظلم شد و الان نمیتوانیم شاهد عملکرد این تیم در جام جهانی باشیم. اما اگر صعود می کردیم، اتفاقات بسیار خوبی می افتاد، چون تیم قدرتمندی در اختیار داریم. اما فوتبال همینطور است، گاهی ما همه چیز در اختیار داریم اما در یک بازی می بازیم و نتیجه این می شود.

* پیش بینی شما درباره عملکرد ایران در جام جهانی چیست؟  ایران در گروه دوم با انگلیس، امریکا و ولز بازی میکند. شما بازی ایران و الجزایر را تماشا کردید، پیش بینی شما چیست؟

به نظر من کار برای ایران برای صعود سخت است. ایران اولین تیم صعودکننده در آسیا به جام جهانی است. اما اگر ایران نمایشی شبیه به بازی با الجزایر ارائه دهد، بسیار سخت خواهد شد. شاید بتواند از سد امریکا بگذرد اما تیم های انگلیس و ولز بسیار قدرتمند هستند و بازیکنان بسیار خوبی نیز در اختیار دارند که همه می شناسیم و میدانیم که در تیم‌های خوب انگلیس بازی می‌کنند. درباره ولز هم باید بگویم شخصا فکر میکنم این تیم، شگفتی این جام جهانی خواهد بود چون در سال های اخیر بسیار پیشرفت کرده. برای ایران سخت خواهد بود اما به هر حال این جام جهانی است و شاید ایران همه را غافلگیر کند چون بازیکنان بااستعدادی در تیم دارید و از این رو شاید بتواند خوب ظاهر شود اما باز هم می گویم اگر بخواهد شبیه به بازی با ما در میدان ظاهر شود، کار براش سخت خواهد شد. برای ایران در این جام جهانی آرزوی موفقیت می کنم.