مصطفی کارخانه، پیشکسوت والیبال ایران در گفت وگو با ورزش سه از تیم ملی و بهروز عطایی حمایت کرد.

صبر داشته باشید؛ با معروف و‌ موسوی  هم به ژاپن باختیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، بعد از کسب دو پیروزی و متحمل شدن‌ دو باخت در هفته اول لیگ ملت‌ها با پیشکسوت والیبال ایران یعنی مصطفی کارخانه در مورد شرایط تیم ملی صحبت کردیم. مصطفی کارخانه در این‌باره به ورزش سه گفت: ببینید من هم باید به گذشته برگردم هم درباره حال و هم آینده صحبت کنم. ما در گذشته با ستاره‌های‌مان نیز به همین ژاپن باختیم. در واقع طی یک سال گذشته ما در لیگ ملت‌ها و بعد المپیک به ژاپن باختیم؛ جایی که با ستاره‌هایمان نیز به میدان رفتیم.

فرصت دادن به جوان ها و اینکه آنها را تحت فشار قرار دهیم تا خودشان را پیدا کنند یک‌ احتیاج است. ما در المپیک که نمی توانیم این کار را انجام دهیم و در رقابت‌های قهرمانی جهان که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود نیز همینطور. در جام جهانی که یک سال یکبار برگزار می‌شود نیز نمی توانیم این کار را انجام دهیم پس باید در همین لیگ ملت ها که سطحش پایین تر است این کار را انجام دهیم. اگر اینگونه باشد دیگر هیچ مربی جرئت نمی کند از بازیکنان جوان استفاده کند و دائماً باید با باتجربه‌های خود به مسابقات برویم.

در هفته اول دو بازی را بردیم و در دو مسابقه هم شکست خوردیم. ببینید تیم‌هایی مثل برزیل هم باخت را تجربه کردند. من قبول دارم که مقابل ژاپن اصلا خوب بازی نکردیم. در مورد گذشته صحبت کردم حالا درباره حال بگویم. دو بازی را که شکست خوردیم خیلی بد باختیم، هم مقابل هلند هم ژاپن. اما ببینید برابر هلند، اول بازیِ نزدیکی بود و حتی ست اول را ۲۶-۲۴ باختیم، در بقیه ست‌ها نیز جنگیدیم اما در مقابل ژاپن نه چرا که آنها خیلی با تسلط‌تر از ما بازی کردند. ژاپن با سرویس‌های خود تیم ما را از هم پاشاند و توپگیری پیاپی آنها اسپکر‌های ما را خسته کرد.

در هر صورت ما دو بازی خوب و دو بازی بد داشتیم اما جای جبران وجود دارد. ما بدشانسی هم آوردیم؛ همین تیم به اضافه علی اصغر مجرد، جواد کریمی و میثم صالحی قهرمان آسیا شدند. ما همین تیم ژاپن را در خاک خودشان 3-0 بریدم. حالا بد شانس هستیم که بازیکنان خود مخصوصا جواد کریمی را در اختیار نداریم چرا که پست پاسور بسیار حساس است. در مورد علی اصغر مجرد هم اینگونه است. آمار ما در بحث دفاع روی تور بسیار پایین است. سید محمد موسوی را دیگر در اختیار نداریم. امیدوار بودیم حداقل علی اصغر مجرد را داشته باشیم که این اتفاق هم رخ نداد اما حالا باید چه کار کنیم؟

همه بضاعت ما این تیم نیست که در هفته اول مسابقات شرکت کرد. احساس کردیم بعد از بازیکنانی مثل سعید معروف، سید محمد موسوی و امیر غفور بهتر است به جوان‌ترها میدان بدهیم. ‌ما برای لیگ ملتها نام ۲۵ بازیکن را ارسال کردیم. برای هفته دوم آقای بردیا سعادت و سرلک به تیم اضافه شدند و صابر کاظمی و رضا عابدینی که بازیکنان مهمی برای ما بودند به دلیل مصدومیت بازگشتند‌. ببینید یک سری بدشانسی‌های اینطوری هم گریبانگیر تیم شده است. می‌گویم باید صبور تر باشیم؛ برای انتقاد کردن وقت وجود دارد.

در بازی های آینده باید مشکلات ما حل شود. در وهله اول باید جنگنده تر عمل کنیم. اگر می‌خواستم ژاپن را ببریم باید مثل خود آنها بازی کردیم. آن ها بسیار با روحیه و جنگنده بازی کردند. این فاکتور بسیار مهمی است که حداقل از این مسابقات جنگندگی را از ژاپنی ها یاد بگیریم. اگر از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنیم حریف ژاپن خواهیم شد. هفته دوم لیگ ملت ها هم شانس بردن ۴ تیم را داریم هم این‌که ۴ شکست داشته باشیم. مردم انتظارات بالایی از والیبال دارند که کاملا هم به حق است و کادرفنی و بازیکنان این را می‌دانند. من با آقای عطایی در تماس بودم و ایشان گفتند که تیم بسیار مصمم است و مطمئن باشید که هفته اول جبران خواهد شد."

کارخانه درباره انتقادات از بهروز عطایی نیز گفت: "باور کنید ما با ۵۰ درصد بضاعت خود به لیگ ملت ها رفتیم و همه بضاعت ما این نیست. نمونه این که آقای عطایی را در مسابقات قهرمانی آسیا تست کردیم. تازه آنجا هم آقای معروف، موسوی و غفور حضور نداشتند اما ۳-۰ در خاک ژاپن آن ها را بردیم. ما در حال آزمایش جوان ها هستیم که متاسفانه تا به اینجا جواب نداده است.

به این نتیجه رسیدم که در ورزش ما نمی شود ریسک‌ کرد چرا که همه نتیجه گرا هستند. به همین دلیل مربی و فدراسیون تحت فشار هستند و هیچ موقع نمی شود جوانگرایی کرد. مردم ‌یک ذره صبوری کنند و از تیم حمایت کنند. با این انتقادات و مصاحبه‌ها که انجام می‌دهیم تیم را تحت فشار می‌گذاریم و در این حالت بازیکنان نمی‌توانند راحت والیبال بازی کنند و نهایتاً خطاهای آنها زیاد می‌شود. یک‌ مقدار حوصله به خرج بدهیم.

در مسابقاتی که در بلغارستان وجود دارد مثلا اگر ما بتوانیم آمریکا ‌و برزیل را شکست دهیم شرایط برای‌مان فرق می‌کند. همینطور با بردن بلغارستان و کانادا. این تیم جوان است و باید به آنها فرصت داد. ما با نگاه به المپیک آینده، یک تیم‌ جوان را راهی لیگ ملت ها کردیم."