ناصر ایمانی معتقد است که آقای رئیسی فردی با صداقت کامل است. عملکرد ایشان هم که عملکردی آزادمنشانه در قوه قضائیه بوده و عملکرد قابل قبولی داشته‌اند، اهل فساد و باندبازی و حزب‌گرایی نبوده‌اند. بر روی نظرات خود مصمم وپایند هستند، از این روی یه همین دلایل ایشان انتخاب شدند.

رئیسی چه کند که به سرنوشت روحانی دچار نشود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک سال از زمان انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان  رئیس جمهوری کشورمان می‌گذرد. انتخاباتی که خود حاوی پیام های بسیاری از سوی مردم بود‎ و مهمترین آنها کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به دولت بود. موضوعی که شخص ابراهیم رئیسی هم بر آن بارها تاکید کرد و احیای اعتماد عمومی را در اولویت دولت خود عنوان کرد. اما آیا موفق شد یا خیر؟ مهم‌ترین اتفاق رخ داده در این یک سال و نیز مهم‌ترین اقدام رئیسی چه بوده است؟ و مهمتر از همه اینکه  آقای رئیسی در زمینه حفظ اعتماد و اقبال مردم، باید چه کار کند که به سرنوشت روحانی دچار نشود؟

درباره  این موضوعات با ناصر ایمانی‌ کارشناس و تحلیل گر سیاسی اصولگرا به گفت وگو نشستیم. ایمانی تاکید می کند که «اعتماد مردمی به سختی حاصل می‌شود و به سرعت رنگ می‌بازد. اینکه ایشان تا چه اندازه در این یک سال موفق شده‌اند تا اعتماد مردم را جلب کنند، شاید بتوان گفت، آن مقداری که تصور مردم بوده، به دلیل حجم مشکلات زیاد در کشور، نتوانستند موفق عمل کنند. اعتماد مردمی هم صرفا با دیدارهای چهره به چهره و رفتن به مناطق مختلف حاصل نمی‌شود. آقای رئیسی در این زمینه موفق عمل می‌کنند اما این یک بخشی از کار است نه اینکه اثر ندارد اما بخشی از کار است.»

متن کامل گفت وگو را در ادامه بخوانید:

**با توجه به اینکه یک سال از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ و انتخاب آقای رئیسی می‌گذرد. به نظر شما دلیل انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهوری چه بوده و این دلیل یا دلایل تا چه اندازه در انتخاب ایشان موثر بوده است؟

به این مسئله از منظرهای مختلف می‌شود نگاه کرد. مردم با توجه به ۸ سال دولت قبل و به ویژه ۴ سال آخر آن، تشخیص دادند که آقای رئیسی فردی با صداقت کامل است. عملکرد ایشان هم که عملکردی آزادمنشانه در قوه قضائیه بوده و عملکرد قابل قبولی داشته‌اند، اهل فساد و باندبازی و حزب‌گرایی نبوده‌اند. بر روی نظرات خود مصمم وپایند هستند، از این روی یه همین دلایل ایشان انتخاب شدند.  

از منظر دیگری هم می‌شود به این موضوع نگاه کرد. مردم همواره مقایسه‌ای رای می‌دهند. البته همه همین طور هستیم، ما هم همین گونه عمل می‌کنیم. وقتی تعداد محدودی گزینه پیش روی قرار می‌گیرد، مجبور هستیم از بین آنها یکی را انتخاب کنیم. به صورت مجموع در آن مقطع، در مقایسه با دیگر کاندیداها مردم آقای رئیسی را موفق‌تر دیدند و ضمن اینکه تصور کردند که ارتباط ایشان با مجموعه نظام ارتباطی و سیاق و محکم‌تری نسبت به بقیه کاندیداهاست و حل مشکلات مردم برای ایشان راحت‌تر خواهد بود. به همین دلایل مردم به ایشان رای دادند.

**یک مسئله جدی که در انتخابات ۱۴۰۰ آشکار شد، آسیب دیدن اعتماد عمومی بود، آیا آقای رئیسی توانسته در یک سال پس از انتخاب شدن آن را احیا کند؟

این سوال را از جنبه‌های مختلف می‌شود پاسخ داد. از سویی دولت قبل عملکرد اقتصادی ضعیفی داشت و مردم احساس می‌کردند که دولت فاصله زیادی از جهت فهم مشکلات و درد مردم با آنها دارد و خیلی دغدغه حل مشکلات مردم را ندارد. بنابراین فاصله با دولت قبلی بسیار زیاد شده بود که نامش را اعتماد عمومی می‌گذاریم. در این دولت از این روی که مردم احساس می‌کنند دولت درد آنها را می‌فهمد و از جنس آنهاست و در گفته‌هایش صداقت دارد و فضای جامعه را بر خلاف دولت قبلی، از لحاظ احساسی و کلامی تند و خشونت آمیز نمی‌کند. آرامش ایجاد کرده از این جهت می‌توان گفت دولت آقای رئیسی در کسب اعتماد عمومی موفق عمل کرده است. اما از این جنبه‌ که مردم بخواهند آثار عینی و عملی در عرصه اقتصاد در زندگی خود ببینند، این دولت در جلب اعتماد عمومی موفق نبوده است.

**تحلیل شما از وعده‌های داده شده در دوران انتخابات ریاست جمهوری از سوی نامزدها و میزان عمل به آنها چیست؟  

با نگاهی به تاریخ ۳۰ سال گذشته کشور، می‌توانیم بگوییم روسای در عمل به وعده‌های انتخاباتی خود یا ضعیف یا بسیار ضعیف بوده است. معمولا کاندیداها در زمان انتخابات ایده‌آل‌ پردازی‌هایی می‌کنند که امکان تحقق آنها خیلی مشکل است. بنابراین می‌توانیم بگوییم که در واقع بسیاری از وعده‌های کاندیداهایی که در ادوار مختلف رئیس جمهور شده‌اند، عموما محقق نشده یا مقدار کمی محقق شده است.

**آیا این موضوع در مورد آقای رئیسی هم صادق است؟ به نظر شما مهم‌ترین کاری که آقای رئیسی انجام داده  و مهم‌ترین اتفاقی که در پی انتخاب آقای رئیسی رخ داده چه بوده است؟

این دولت نه در تمام آن، اما با عزم و همت جدی مسئله کرونا را مقدار زیادی حل کرد که به عنوان بزرگترین فعالیت دولت ایشان برای مردم کاملا ملموس بوده است. ممکن است برخی اقدامات دولت‌ها با فاصله زمانی برای مردم ملموس شود، اما این اقدام به سرعت قابل لمس بوده و مردم بسیار خشنود هستند. از سوی دیگر نیز در سیاست خارجی موفقیت‌هایی داشتند.

در واقع در پیوند با کشورهای قدرتمند به ویژه شرق، جهت‌گیری خوبی داشتند. پیمان‌های خوبی بسته شد و عضویت ایران در شانگهای می‌تواند یک فاکتور موفقیت در روابط خارجی باشد که البته آثارش در دراز مدت مشخص می‌شود. توجه نکردن به غرب و برقراری روابط نزدیک با کشورهای همسایه اینها فاکتورهای مهمی هستند، که ایشان در کنار برخی ناکامی‌هایشان داشتند و باید مورد توجه قرار گیرد.  

**به نظر شما دولت آقای رئیسی در زمینه حفظ اعتماد و اقبال مردم، باید چه کار کند که به سرنوشت دولت روحانی دچار نشود؟

اعتماد مردمی به سختی حاصل می‌شود و به سرعت رنگ می‌بازد. اینکه ایشان تا چه اندازه در این یک سال موفق شده‌اند تا اعتماد مردم را جلب کنند، شاید بتوان گفت، آن مقداری که تصور مردم بوده، به دلیل حجم مشکلات زیاد در کشور، نتوانستند موفق عمل کنند. اعتماد مردمی هم صرفا با دیدارهای چهره به چهره و رفتن به مناطق مختلف حاصل نمی‌شود. آقای رئیسی در این زمینه موفق عمل می‌کنند اما این یک بخشی از کار است نه اینکه اثر ندارد اما بخشی از کار است. بخش عمده آن بر می‌گردد به آن که مردم در صحنه عمل ببینند که چقدر تغییرات در کشور حاصل شده است. شاید رشد نقدینگی، رشد سرمایه‌گذاری یا کاهش نرخ سرمایه‌گذاری را در کوتاه مدت نبینند، اما تورم در راس، افزیش قیمت‌ها، حفظ ارزش پول ملی، اینها چیزهایی است که مردم در کوتاه مدت می‌بینند و در مورد آن فرد و آن دولت قضاوت می‌کنند. که باید دید با توجه به آمارهایی که وجود دارد و مردم در صحن میدانی می‌بینند چقدر آقای رئیسی موفق به جلب اعتماد مردم شده‌اند.