یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: در حال حاضر به نظر می رسد دایره موضوعات برای مذاکره در حال گسترش به موضوعات خارج از برجام است و این احیای برجام را سخت تر می کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این روزها اخبار درباره موضوع پرونده هسته ای ایران روند پرشتابی دارد. ایران و آمریکا هر دو ضمن استقبال از آغاز دوباره مذاکرات، دیگری را مسئول توقف در مسیر گفتگوها معرفی می کنند.

قاسم محبعلی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره آینده برجام گفت: ایران و آمریکا علاقمند به ترک میز مذاکره نیستند اما از آن طرف پیشنهادهاتی می دهند که به نظر نمی رسد خیلی برای طرف مقابل راهگشا باشد. در چند ماه اخیر پنجره ای برای احیای برجام باز بود اما این پنجره کم کم دارد بسته می شود.

وی با بیان اینکه نگران بسته شدن پنجره احیای برجام باید بود، افزود: بعد از گزارش آژانس و واکنش های ایران باید منتظر ماند و دید آیا ایران و آژانس می توانند مشکلات شان را با هم حل کنند یا خیر؟ این مسئله مرتبطی با احیای برجام خواهد بود. البته پیشرفت کار در آژانس نیز به مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا مربوط است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: لغو تحریم های سپاه و لغو تحریم های خارج از مذاکرات برجام برای ایران مهم است، حالا این چقدر امکانپذیر است و ما به ازای آن چه خواهد بود، موضوعاتی هستند که بستگی میزان انعطاف دو طرف دارد. در حال حاضر به نظر می رسد دایره موضوعات برای مذاکره در حال گسترش به موضوعات خارج از برجام است و این احیای برجام را سخت تر می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون یا طرفین همچون دوره اوباما باید توافق کنند که مذاکره صرفا درباره موضوع هسته ای باشد یا اگر بخواهند درباره موضوعات خارج از برجام نیز بحث کنند طبیعتا دایره موضوعات گسترش پیدا خواهد کرد، در این صورت زمان رسیدن به توافق طولانی تر و پروسه گفتگوها پیچیده تر می شود.

محبعلی با بیان اینکه وضعیت پنجره برجام بستگی به تصمیمات طرفین دارد، گفت: هم اکنون واضح است برنامه هسته ای ایران آثار اقتصادی ندارد بنابراین یا باید مثل زمان پذیرش برجام، به سطح غنی سازی ایران زیر 5 درصد برگردد یا اگر توافقی نشود و همین مسیر را ادامه یابد مفهومش بسته شدن پنجره برجام است؛ در این صورت اینکه واکنش طرف مقابل چه خواهد بود بستگی به منافع، وضعیت منطقه و شرایط بین المللی دارد. در مجموع وضعیت شکل جدیدی پیدا می کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: اگر آژانس اعلام کند به اطلاعات برنامه هسته ای ایران دسترسی ندارد و ایران به انحراف از برنامه صلح آمیز هسته ای متهم شود طبیعتا باید منتظر باشیم که پرونده ایران در سپتامبر به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شود که در این صورت شاهد دور جدیدی از تنش ها و بحران ها خواهیم بود. طرف هایی مثل رژیم صهیونیستی در منطقه هستند که می کوشند وضعیت را هرچه بحرانی تر کنند تا از این آب گل آلود ماهی خودشان را بگیرند. | منبع: فردا