چند ماه پس از وعده درآمدزایی ۶۳۰ میلیاردی مدیرعامل پرسپولیس، سرخپوشان حتی به نیمی از این رقم هم دسترسی پیدا نکرده‌اند.

ده مورد علیه رویای ۶۳۰ میلیاردی پرسپولیس!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، تراکنش ۶۳۰ میلیاردی برای باشگاه پرسپولیس به منزله خداحافظی با تمام مشکلات و قرارگیری در مسیر توسعه‌ای است که می‌تواند قرمزها را هم‌رده تیمهای حوزه خلیج فارس قرار بدهد.

برای اینکه دریابیم این عدد چه رقم هنگفت و ارزشمندی است، باید بدانیم که معادل ۲۱ میلیون دلار است؛ برابر با پاداش چهار قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان آسیا.

اما به هر حال باشگاه پرسپولیس در پاییز ۱۴۰۰ و در یک نشست خبری، از قرارداد با کارگزاری پرده برداشت که قرار بود این رقم را در طی یک فصل برای پرسپولیس تامین کند.

حالا پس از گذشت چند ماه، نه تنها پرسپولیس به این رقم نزدیک نشده بلکه حتی به نیمی از آن هم نرسیده است. اینجا تلاش می‌کنیم تا با برشمردن موانع درآمدزایی باشگاه پرسپولیس، این موضوع را علت یابی کنیم:

1. حق پخش تلویزیونی و اینترنتی

در همان گام نخست و زمانی که از قرارداد کارگزار رونمایی شد، باشگاه پرسپولیس اعلام کرد که ۳۰۰ میلیارد از این رقم مربوط به حق پخش تلویزیونی و اینترنتی بازیهای پرسپولیس است. به این ترتیب در همان گام نخست مشخص شد که ۴۷ درصد از درآمدهای این قرارداد به باشگاه پرسپولیس نخواهد رسید.

2. حق کارگزاری برای طرف مقابل

کارگزار باشگاه پرسپولیس در این قرارداد برای درآمدزایی حداقل ۱۵ درصد سهم دارد. به عبارتی در بهترین حالت از رقم باقی مانده ۳۳۰ میلیارد تومانی، ۴۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در اختیار کارگزار قرار خواهد گرفت. البته طبیعتاً با کاهش درآمد، سهم کارگزار هم کمتر از این رقم خواهد بود اما در بهترین حالت نیز سرخپوشان ۲۸۰ میلیارد درآمد خواهند داشت.

3. سهم سازمان لیگ از تبلیغات محیطی

فراموش نکنید پرسپولیس و استقلال حق تبلیغات محیطی را در اختیار ندارند بلکه این حق از سوی سازمان لیگ به آنها واگذار شده و بنابراین سازمان می‌تواند هر سهمی را بنا بر توافق به دست بگیرد. سازمان لیگ از هر بازی ۳۰ درصد حق تبلیغات محیطی را در اختیار می‌گیرد و به عبارتی از ۱۱۰ میلیاردی که پرسپولیس برای این فصل با کارگزار خود قرارداد بسته، ۳۳ میلیارد تومان سهم سازمان لیگ است. با کسر این رقم از درآمد باقی مانده، پرسپولیس به عدد ۲۴۷ میلیارد تومان دسترسی پیدا می‌کند. این همان رقمی است که در نامه ۱۲ اسفند باشگاه پرسپولیس به «اقای روشن قلب سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه» به عنوان درامد پرسپولیس «در خوشبینانه ترین حالت» آمده است. اما هنوز این ماجرا ادامه دارد.

4. هزینه اجاره ورزشگاه آزادی

پرسپولیس برای هر بازی در ورزشگاه آزادی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به سازمان توسعه و تجهیز پرداخت می‌کند. این رقم برای یازده بازی چیزی حدود ۱۴ میلیارد تومان است که با کسر از درآمد پرسپولیس به چیزی در حدود ۲۳۴ میلیارد تومان می‌رسد.

5. هزینه تجهیزات نصب تبلیغات

نکته مهمی که باشگاه پرسپولیس در نظر نمیگیرد، مسئله استفاده از تجهیزات برای نصب تبلیغات محیطی است. به عبارتی کارگزار سرخپوشان تجهیزاتی را در اختیار پرسپولیس قرار داده که هزینه اجاره داشته و این را هم باید از رقم درآمدزایی پرسپولیس کسر کرد.

6. بدهی پرسپولیس به اسپانسرهای قبلی

این نکته عجیب اما جالبی است. زمانی که کارگزار پرسپولیس برای مذاکره با ایرانسل به دفتر این باشگاه مراجعه کرد، مدیر ایرانسل اعلام کرد پرسپولیس از دوره کاری قبلی ۲۰ میلیارد تومان بدهکار است و تا زمانی که این بدهی پرداخت نشود، آنها حاضر به همکاری نیستند. این هم هزینه غیرمترقبه‌ای بود که باعث شد درآمد پرسپولیس به کمتر از ۲۰۰ میلیارد تنزل پیدا کند.

7. فروش فضاهای تبلیغاتی از گذشته

باشگاه پرسپولیس پس از اینکه با کارگزار قرارداد امضا کرد، برای مدتی تبلیغاتی مختلف را روی پیراهن و سایر فضاهای خود مورد استفاده قرار می‌داد. از جمله این تبلیغات «اوانو» بود که باعث شد فضا در اختیار کارگزار قرار نگیرد.

8. کارگزار اسپانسری چیست؟

یکی از موانع مهم درآمدی پرسپولیس این است که سرخپوشان هرگز به طور واقعی معنای کارگزاری را برای هوادارانشان تبیین نکرده‌اند. کارگزار شرکتی است که برای استفاده از فضاهای تبلیغاتی با باشگاه همکاری می‌کند و در قراردادش هیچ تضمین و تعهدی برای رسیدن به رقم خاصی وجود ندارد. اما باشگاه پرسپولیس وعده درآمد ۶۳۰ میلیاردی داد و همین موضوع باعث شد تا چنین انتظاری در میان هواداران این تیم شکل بگیرد.

9. امضای قرارداد در میانه فصل

پرسپولیس در ۱۴ آذر ۱۴۰۰ قرارداد با ایده پویان ماژ را امضا کرد و این در حالی بود که دو ماه پیش لیگ برتر آغاز شده بود و پرسپولیس هم چهار بازی خانگی را انجام داده بود. به عبارتی سرخپوشان همه ارقام این چند بازی را هم از دست دادند.

10. حذف از لیگ قهرمانان آسیا

پرسپولیس با حضور در لیگ قهرمانان آسیا حداقل شش بازی بین المللی برگزار می‌کرد که بینندگان تلویزیونی بسیار بیشتری از بازیهای لیگ برتر می‌داشتند اما حذف از لیگ قهرمانان آسیا باعث شد تا پرسپولیس درآمد مربوط به این مسابقات را هم از دست بدهد.

پیگیری خبرنگار ما نشان می‌دهد که پرسپولیس در این فصل از پاییز تا حالا چیزی در حدود ۱۲۴ میلیارد تومان از کارگزار اسپانسری خود درآمد داشته است.

همچنین برآوردها نشان می‌دهد که فضای تبلیغاتی پرسپولیس حتی با حق پخش تلویزیونی هم با موقعیت و قوانین فعلی، به ۶۳۰ میلیارد تومان نمی‌رسد و کارگزار باشگاه نیز هرگز چنین رقمی را وعده نداده است.

شاید در فضای شفافیت فعلی حاصل از واگذاری، زمان آن رسیده که باشگاه پرسپولیس نیز واقعیت را به هواداران خود بگوید.