آنتونیو پیرس توضیح می‌دهد که گریستن سرمربی جدید استقلال پس از سقوط به دسته پایین‌تر با موریننزه اتفاق کاملا عادی‌ای برای رسانه‌های پرتغالی بود چرا که شخصیت برونگرای این مربی کاملا برای جامعه‌ی فوتبالی پرتغال قابل درک است.

به ساپینتو ظلم نکنید وگرنه منفجر می‌شود!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" پس از سال‌ها پای یک مربی پرتغالی به فوتبال ایران باز شد و ریکاردو ساپینتو به عنوان بازیکن سابق تیم ملی پرتغال و کاپیتان و سرمربی اسپورتینگ لیسبون در سال‌های دور صاحب نیمکت استقلال شد.

همین موضوع باعث شد تا پژمان راهبر، سردبیر "ورزش سه" گفتگویی داشته باشد با سردبیر روزنامه اُ جوگو پرتغال. ورزشی‌نویس ۴۷ ساله‌ی مطرح پرتغالی که نزدیک به ۲۶ سال از شروع کارش در نشریات پرتغالی می‌گذرد و اکنون به عنوان یکی از ژورنالیست‌های تاثیرگذار فوتبال پرتغال، خبرنگار گازتا دلو اسپورت در پرتغال است. 

ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری ساپینتو، سبک بازی و فلسفه کاری مورد علاقه‌اش در کنار بررسی سوابق او بخش‌هایی از گفتگویی است که به سمت ژوزه مورایس و لژیونرهای ایرانی شاغل در پرتغال کشیده شد تا آنتونیو پیرس برای ما از دلایلی که جلوی فروش طارمی توسط پورتو را گرفته پرده بردارد.

* یک معرفی ضمنی از رزومه ساپینتو برای ما داشته باش در ابتدا.

- ساپینتو ۴۹ ساله است و کار مربیگری خود را در یونیا ده‌لیرا به عنوان دستیار آغاز کرد، اما سال بعد از سوی اسپورتینگ برای مربیگری زیر 19 سال در باشگاهی که بیشتر دوران حرفه ای خود را در آن بازی کرده بود دعوت شد. جایی که قبلا در آن مدیر بوده است. نتایج حاصل از کار او به این ختم شد که در همان فصل او جایگزین دومینگوس پاسینسیا در جایگاه هدایت تیم اصلی شد و تیم را به نیمه نهایی لیگ اروپا رساند و منچسترسیتی را حذف کرد تا در نهایت مغلوب بیلبائو شد. این تیم در مسابقات لیگ عملکرد درخشانی نداشت و فصل را با شکست در فینال جام حذفی پرتغال به آکادمیکا به پایان رساند که یک ناامیدی بزرگ محسوب می‌شد اما با این وجود، هیئت مدیره او را در سمت خود نگه داشت. فصل بعد، او پس از ۹ بازی و نتایج ناامیدکننده، با تنها دو پیروزی و شکست تحقیرآمیز مقابل ویدئوتون(۰-۳) اخراج شد.

* و بعد از آن بیشتر در تیم‌های خارجی مشغول به کار شد.

- بله. در سال‌های بعد، او بیشتر وقت خود را در باشگاه‌های خارجی با حضور در لیگ‌های مختلف مانند صربستان، یونان، عربستان سعودی، بلژیک و ترکیه گذراند. تنها جام کسب شده در بلژیک، قهرمانی جام ۲۰۱۸ با استاندارد لیژ بود. باشگاهی که پس از ترک اسپورتینگ در آن به فوتبال خود پایان داد.

* توصیف خودت از ریکاردو ساپینتو به عنوان یک مربی را با ما در میان بگذار. سبک مربیگری او.

- از نظر سبک، در دوران مختلف کاری او تفاوت هایی وجود دارد، زیرا او در باشگاه هایی بوده است که اکثرا مجبور به مبارزه برای عنوان قهرمانی هستند مانند اسپورتینگ و گاها در دیگر باشگاه هایی که هدفشان فقط بقا در لیگ است. توانایی ارائه فوتبال تهاجمی کمی به آن بستگی دارد، اما نمی توان گفت که او مربی ای است که با سبک هجومی قابل توجهی حریفان را تحت تاثیر قرار می دهد. در آخرین باشگاهی که او در آن حضور داشت، موریرنسه، تیم معمولاً ۴۳۳ بازی می کرد که به فراخور تیم‌های حریف، با تغییراتی در آن سیستم به ۴۲۳۱ یا ۴۱۴۱ شیفت می‌کرد. اما خودش می‌گوید که ۴۳۳ سیستمی است که در طول زندگی حرفه‌ای خود بیشترین استفاده را از آن داشته است.

* اگر برای مربیان پرتغالی یک رتبه بندی در نظر داشته باشیم، ساپینتو در کدام کلاس است؟

- از نظر رتبه بندی، ساپینتو به وضوح در صدر مربیان پرتغالی نیست. در واقع، علاوه بر کسانی که قبلاً در لیگ‌های بزرگ کار می‌کردند، برخی در باشگاه‌های بهتر از دیگران، مانند مورینیو، مارکو سیلوا، برونو لاگه، پائولو فونسکا (او در شرف تصاحب لیل است)، آبل فریرا، ویتور پریرا و لوئیس بودند. کاسترو( سه تیم برزیلی)، خورخه ژسوس (فنرباغچه)، پدرو مارتینز (المپیاکوس)، لئوناردو ژاردیم (الوحده)، روی ویتوریا نیز در این رده حضور دارند. آندره ویلاش بواش و نونو اسپریتو سانتو با رزومه های بسیار برتر. کسانی که هنوز در پرتغال کار می کنند، یعنی سرجیو کونسیسائو و روبن آموریم را هم نباید از قلم بیندازین. ساپینتو پس از دوره ناموفق خود در براگا، اکنون برای پیوستن به یک باشگاه برتر پرتغال با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و همچنین برخلاف چندین هموطن خود، هیچ بازاری در لیگ های قوی تر ندارد.

* از ویژگی‌های شخصیتی اصلی او اگر بخواهی نام ببری به کدام اشاره می‌کنی. عصبانیت و غرور؟ دیدن اشک‌های او پس از سقوط با موریننزه جالب بود. در مورد باشگاه عوض کردن‌های متوالی‌اش هم توضیح بده.

- ساپینتو شایستگی های خود را دارد و در گذشته به نتایجی دست یافته است، اما به ندرت در درازمدت و شاید این توضیح دهد که چرا او در چند سال باشگاه های زیادی را مربیگری کرده است. او یک مربی و فردی بسیار احساساتی است که احساسات خود را چه در رابطه با بازیکنان، چه در رابطه با مدیران، چه هواداران و مطبوعات چه خوب و چه بد، پنهان نمی کند. او گاهی اوقات منفجر می شود، به خصوص زمانی که احساس می کند در حقش ظلم شده است و واکنش گرمی نسبت به رویدادها نشان می دهد. وقتی موریرنسه سقوط کرد، نتوانست اشک های خود را پنهان کند که البته تعجب آور نبود که این اتفاق افتاد.

* حتما می‌دانی که ژوزه مورایس به ایران آمده و مربی سپاهان خواهد بود. در مورد تفاوت آنها صحبت کن.

- در مورد ژوزه مورایس، من نتوانستم در مورد پیشنهادش با او صحبت کنم، می‌دانستم که او این امکان را خواهد داشت، اما نمی‌دانستم که آن را رد کرده است یا به آن‌ پاسخ مثبت داده است. او مربی‌ای است که در پرتغال فرصت نداشته است اما در چندین باشگاه خارجی از جمله در کره جنوبی که دو بار قهرمان شده، پاسخ خوبی به اعتماد مدیران داده است.

* ما سه بازیکن در لیگ شما هم داریم. اول از علیپور و نیازمند برای ما بگو.

- نیازمند تقریباً بازی نکرد و من ملاک‌های زیادی برای ارزش‌گذاری در مورد او ندارم. علیپور فرصت‌هایی برای بازی‌کردن داشت، او در ماریتیمو بازیکن فوق‌العاده‌ای نبود اما کیفیت هایی را نشان داد و فصل خوبی را به عنوان بازیکنی داشت که انتخاب اول تیم نبود.

* اما طارمی. مهدی بازیکن متفاوتی است، او را دوست داری؟ چه احساسی نسبت به او دارید؟

- طارمی به وضوح بهترین بازیکن از بین این سه است، قابل مقایسه نیست و احتمالا فقط آزمون او را تحت الشعاع قرار می دهد.  آنها مرجع اصلی ایران در فوتبال اروپا هستند. 

* در ۲ سال گذشته تمام بازیکنان هجومی پورتو فروخته شدند. چرا این اتفاق برای طارمی رخ نداد؟ آیا می دانید امکان رفتن مهدی به کدام تیم ها وجود دارد؟

- تنها مشکلی که برای طارمی می بینم که پیشنهاد بیشتری از باشگاه های اروپایی ندارد، سن اوست که در حال حاضر ۲۹ سال دارد. پورتو به سختی قادر به انتقالی خواهد بود که پول کافی برای به خدمت گرفتن بازیکن دیگری با همان کیفیت را برایشان تضمین کند و این موضوع نیز از دلایل بی‌میلی باشگاه به فروش طارمی است.