این مثل جنایت می‌ماند" ؛ این خلاصه مهمی از مصاحبه جدید مهدی پاشازاده با ورزش سه است.

اظهارنظر جنجالی پاشازاده در مورد سعید صادقی"
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه" صحبت‌کردن با مهدی پاشازاده همیشه جذابیت‌های خاص خودش را دارد چرا که حافظه بسیار خوبی دارد و کمتر پیش می‌آید که گفتگو با او نکات جدیدی را در بر نداشته باشد.

این بار به بهانه بیست و چهارمین سالگرد بازی ایران برابر آلمان در جام جهانی به سراغ مدافع محبوب استقلال و تیم ملی رفتیم تا خاطراتش در خصوص آن بازی را مرور کنیم. اما استقلالی‌بودن مهدی‌پاشا باعث شد تا سری هم به حواشی مربوط به این تیم بزنیم و نقطه نظرات او را در این خصوص جویا شویم.

پاشازاده هم مثل همیشه با صراحت لهجه خاص خودش صحبت کرد و از اتفاقاتی گفت که باز شدن بیشتر آن می‌تواند در روزهای آینده واکنش‌هایی به دنبال داشته باشد.

از جمله قطعی بودن برکناری ایویچ قبل از جام جهانی حتی با وجود نتیجه گرفتن در اردوی ایتالیا، دعوت بیشتر از پرسپولیسی‌ها در دهه نود میلادی و البته رد صحبت‌های مومنی عضو هیئت مدیره استقلال در خصوص دادن قول تیم ملی به بازیکنان در این برهه زمانی.

توصیه می‌کنیم گفتگوی خبرنگار ما با مدافع سابق استقلال و تیم ملی را از دست ندهید:

* آقای پاشازاده ۲۴ سال از بازی با آلمان گذشت. دیداری که با وجود بازی نزدیک با دو گل‌ شکست خوردیم تا رویای صعود به دور دوم جام جهانی بر باد برود.

- بازی خیلی خوبی انجام دادیم مخصوصا در نیمه اول. اصلا بازی یک طرفه‌ای نبود در کل. ما بعد از پیروزی برابر امریکا شانس صعود داشتیم ولی خب نتوانستیم از آن استفاده کنیم کما اینکه تیم حریف هم تیم قدرتمندی بود. تجربه بین‌المللی ما کم بود. منظورم در خصوص کادر فنی است.

* یک صحبتی که در خصوص آن تیم وجود دارد این است که می‌گویند بعد از پیروزی برابر امریکا مجموعه تیم قانع شدند و فکر کردند آن کار بزرگ را کردند و برای بازی آخر انگیزه نداشتند‌.

- بحث قانع‌شدن نبود‌. ما جاه‌طلبی را بلد نبودیم. هم بازیکنان و هم کادرفنی جاه‌طلبی لازم را نداشتیم و درک نکردیم چه موقعیت بزرگی برای تاریخ‌سازی پیش روی ما قرار گرفته است.

* گل اولی را هم که دریافت کردیم روی ضربه سر بیرهوف، یک ناهماهنگی بین سه مدافع میانی ما رخ داد. از آن صحنه بگویید.

- دقیقا صحنه گل را به یاد دارم. چند متری هم عقب عقب آمدم و با اینکه نمی‌توانستم ضربه سر بزنم اما فقط برای بهم‌زدن تمرکز مهاجم پریدم. نمی‌خواهم بگویم کسی مقصر بود اما اگر مدافع پشت سر من با بازیکن حریف می‌پرید شاید سرنوشت صحنه عوض می‌شد.

* شما بازی‌های آخر مقدماتی اضافه شدید. نادر محمد‌خانی هم برای جام جهانی حضور داشت. زمان برای هماهنگی با محمد خاکپور داشتید؟

- بله بازی تدارکاتی زیاد داشتیم. در هنگ‌کنگ یک تورنمنت رفتیم. در تهران چند بازی دوستانه داشتیم و بعد هم در ایتالیا با تیم‌های رم و اینتر بازی کردیم و یک بازی هم با کرواسی قبل از جام جهانی. اینکه یک‌ سال کنار هم مداوم باشیم نه، اما هماهنگ شدیم.

* یک صحبت‌هایی هم بود مبنی بر چند‌دستگی در تیم ۹۸ بین بزرگان تیم. تاثیری داشت در بازی‌ها؟

- ببینید این که چند بازیکن با هم بیشتر رفیق باشند همیشه بوده و الان هم هست. اما اینکه به تیم ضربه‌ای زده باشد اصلا چنین چیزی نبود.

* یک صحبتی که امروز به وجود آمد، اظهار نظر عجیب نایب‌رییس مجلس برای تلاش نمایندگان در جهت برکناری سرمربی تیم ملی و جانشینی چهره‌ای داخلی بود. این صحبت‌ها و اقدامات کمی زیاد از حد عجیب نیست؟

- ببینید تغییر دادن که کاری ندارد. باید دید هدف از آن تغییر چیست؟ الان اگر اسکوچیچ را عوض کنند دنبال چه هدف و برنامه‌ای هستند که بدون او جلو می‌رود اما با او پیش نمی‌رود؟ بحث من این است که آقای اسکوچیچ را هم عوض کردید. بعدش چی؟ هدف فوتبالی ما چیست؟ ما فقط دنبال تغییر هستیم ولی هدف مشخص نیست!

* صحبت‌های نیکزاد و تاکیدش بر انتخاب جانشین ایرانی، ما را یاد جام ۹۸ می‌اندازد. بعد از آن مسابقات گفتند که سیاست حاکم بر ورزش در آن زمان ایجاب می‌کرد جلوی آمریکا سرمربی ایرانی روی نیمکت ما بنشیند. شما به عنوان بازیکن در آن مقطع چنین جوی احساس کردید؟

- فکر می‌کنم که بله. تصمیم از قبل گرفته شده بود.

* یعنی اگر آن شکست‌های سنگین در تدارکاتی رقم نمی‌خورد هم تغییرات رخ می‌داد؟

- به احتمال ۹۹ درصد بله. چون اصلا آقای طالبی سمتی نداشت که در اردوی ایتالیا همراه تیم ملی آمد.

* آقای پاشازاده شما به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان تصمیم‌گیری سلیقه‌ای در تیم ملی شناخته می‌شوید در زمان مربیگری آقای مایلی‌کهن. چند روز پیش آقای مومنی عضو هیئت مدیره استقلال گفت که ما نمی‌توانیم قول تیم ملی به بازیکنی بدهیم و تلویحا اشاره کرد چنین قولی در باشگاه رقیب به این بازیکن داده شده است. در زمان بازی شما چنین جوی احساس می‌کردید؟ و اینکه الان چنین چیزی وجود دارد؟

- آن زمان واقعا همین‌طور بود. در آن دهه رییس فدراسیون مدیرعامل همزمان پرسپولیس بود. علی پروین سرمربی تیم ملی و پرسپولیس. بعد از او استانکو سرمربی شد که قبلش در پرسپولیس بود. بعد دوباره آقای پروین و بعدترش هم که آقای مایلی‌کهن. بسیاری از بازیکنان شایسته بودند که در آن مقطع به تیم ملی راه پیدا نکردند. راجع‌به الان اما نظرم این نیست. اصلا فکر نمی‌کنم چنین جریانی وجود داشته باشد. اما می‌خواهم یک نکته‌ی تاسف‌برانگیز را بگویم.

* بفرمایید.

- اصلا قصدم بی‌احترامی به بازیکنی نیست و خدای‌ ناکرده کسی از حرف من دلخور نشود. اما صحبتم این است که این ضعف فوتبال ماست که یک بازیکن ۲۸ ساله که تا الان در تیم ملی هم نبوده، بشود سوژه اصلی جنگ نقل‌و‌انتقالاتی دو باشگاه. این نشان می‌دهد فوتبال ما رو به‌ ضعیف‌شدن است و جنایتی که از آن قبلا هم صحبت کردم. به جای اینکه ستاره‌سازی داشته باشیم در رده‌های جوانان و پایه، جرقه‌هایی در بزرگسالان می‌بینیم.

* به عنوان مدافع میانی تیم ملی از شما می‌پرسم. سپاهان میلاد زکی‌پور را در دفاع چپ جذب کرده و این‌طور که از شواهد پیداست امید نورافکن قرار است در پست مدافع میانی بازی کند و احتمالا اسکوچیچ هم روی او برای این پست برنامه دارد. فکر می‌کنید مختصات بازی نورافکن برای این پست مناسب است؟

- فاکتورهای خوبی دارد ولی اینکه استاندارد تیم ملی در این پست باشد بدون تعارف خیر. اولین فاکتوری که مدافع میانی لازم دارد قدرت سرزنی است. نه اینکه نورافکن سرزن نباشد، هست اما در پست خودش نه در این پست. او قدرت بدنی بسیاربالایی دارد پاس‌های قطری فوق‌العاده‌ای می‌دهد که به خوبی جریان بازی را عوض می‌کند اما در کل برای این پست شش‌دانگ نیست.

* شما به عنوان یکی از بازیکنانی که از جوانان تا کاپیتانی در استقلال بودید، فکر می‌کنید سرمربی جدید آبی‌ها چه معیارهایی را برای انتخاب دستیار ایرانی‌اش باید در نظر بگیرد؟

- مهم‌ترین نکته وزن این دستیار است. خیلی مهم است که این چهره چه وزنی در مطبوعات، سکوها و اهالی فوتبال دارد.

* یک نکته‌‌ای که وجود دارد این است که ما ایرانی‌ها همیشه توقع داریم نفراتی را کنار سرمربیان‌ خارجی بگذاریم که از او چیزهایی یاد بگیرند برای آینده. اما این حق مربی است که دستیارانش نکاتی را به او اضافه کنند نه اینکه فقط او به آنها چیزی یاد بدهد.

- بله این قضیه مهم است. اما اینکه آن انتخاب چه کسی باشد خیلی مهم است. باید ببینید اصلا وزن آن طرف در حدی هست که مربی شود؟ با بازیکنان می‌تواند تعامل کند یا یک نفر باید باشد آنها را مهار کند.

* یک مقدار هم با فقدان گزینه‌ی مطلوب مواجهیم. بعضی‌ها مانند خود شما دیگر به عنوان دستیار کار نمی‌کنند برای مثال. خود شما گزینه‌ای به ذهنتان می‌رسد مثلا؟

- نه! ما نفر دوم خوب خیلی کم داریم.

* شما خودتان به دستیاری دیگر علاقه دارید؟

- فرق می‌کند. باید دید کار در چه لولی است و چه اختیاراتی به دستیار واگذار می‌شود. برای مثال در دوره امیر قلعه‌نویی به من پیشنهاد شد و من دیدم فضا برای کار مناسب نیست.

* لیگ چهاردهم که چند چهره بزرگ هم بودند؟

- بله. من دیدم اگر قرار است فقط دور هم باشیم کیفیت و کارایی پایین می‌آید و اتفاقا هشدارش را هم دادم‌ و در نهایت هم دیدید رتبه استقلال را.

* یادم می‌آید آن سال هفته آخر دربی کارشناس تلویزیون بودید و از شکست استقلال بی‌اندازه ناراحت بودید.

- واقعا همین بود. خیلی عصبی شده بودم. آن سال پرسپولیس خیلی ضعیف بود و ما برابر آنها رفت‌و‌برگشت شکست خوردیم و به شدت ناراحت بودم.