امیررضا واعظ آشتیانی گفت: در شرایطی که بخش اعظم مشکلات کنونی ناشی از اقدامات دولت قبل است، چرا نباید ریشه مشکلات را به مردم گفت؟

حق مردم است که بدانند دولت قبل چه‌قدر در مشکلات کنونی مقصر است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سید ابراهیم رئیسی به تازگی با مردم سخن گفت تا سعی کرده باشد در وضعیت نامناسب اقتصادی کنونی کشور مردم را از جریان کارها مطلع سازد و آنها را قانع کند.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره سخنان اخیر رئیسی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «این انتقاد به رؤسای جمهور پیشین وجود داشت که چرا با مردم کم صحبت می‌کنید و حالا برخی با جهت‌گیری‌های سیاسی و برای تخریب دولت می‌گویند چرا رئیس‌جمهور این قدر زیاد با مردم سخن می‌گوید که مشخص می‌شود چنین رویکردی کاملا غرض‌ورزانه است. آقای رئیسی می‌کوشد مردم را در جریان اقدامات دولت قرار دهد و روند امور را تشریح کند تا مردم نسبت به آنچه در کشور می‌گذرد آگاه باشند. حالا در این بین برخی می‌آید و می‌گویند او به سمت گفتاردرمانی می‌رود؛ کسانی که حتی تفاوت گفتاردرمانی را با تشریح عملکرد دولت نمی‌دانند».

او ادامه داد: «عرصه اقتصاد که عمده سخنان اخیر رئیس‌جمهور در همین زمینه بود، عرصه‌ای زمان‌بر است و نمی‌شود یک شبه مشکلاتش حل بشود و نمی‌توان مشکلات عمیق اقتصادی را با راهکارهای مُسکن‌وار درمان کرد. راهکارهای مُسکنی در اقتصاد شبیه آن است که بر یک زخم عمیق ریشه‌دار پانسمان ببندیم. خب طبیعی است که درمان نمی‌شود. من وام می‌گیرم از فرمایش مقام معظم رهبری که می‌فرموند در مباحث اقتصادی امور هم باید صبور بود و هم امور باید عالمانه باشد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «پس از سخنان اخیر رئیس‌جمهور برخی از رسانه‌های مخالف دولت چنین قلم زدند که چرا رئیس‌جمهور مسائلی درباره دولت قبل مطرح کرد؟ من می‌پرسم که چرا نباید مطرح می‌کرد؟ بخش اعظم مشکلات کنونی ناشی از اقدامات دولت قبل است و چرا نباید ریشه مشکلات را به مردم گفت؟ دولت قبل می‌گفت اوراق قرضه فروخته شده با مصوبه مجلس بوده یا گرانی بنزین صرفا تصمیم دولت نبوده است. اتفاقا مشکل همین‌جاست که تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس هم قبل هم وکیل‌الدوله بودند، نه وکیل ملت و مشکل همین‌جا بود که مجلس هم تسهیل‌کننده اقدامات نادرست دولت بود. این حق مردم است که بدانند در دولت قبل چه گذشت و چه میزان از مشکلات کنونی بر عهده دولت قبل است».

او درباره تخریب‌هایی که از سوی اصلاح‌طلبان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان طیفِ بدهکارانِ همیشه طلبکار هستند. آقای رئیسی در ابتدای کارش از سر نجابت گفت که مسائل دولت قبل را مطرح نمی‌کنم اما این رویکرد دولت باعث شد که بر اصلاح‌طلبان چنین القاء شود که دولت واهمه‌ای از سخن‌گفتن درباره دولت قبل دارد و به سمتی رفتند که گویی همه مشکلات امروز کشور در دولت رئیسی به وجود آمده است. آقای رئیسی اخلاق‌مدارانه و محترمانه رفتار کرد اما انگار اصلاح‌طلبان رفتار محترمانه را متوجه نمی‌شوند. اصلاح‌طلبان حالا آمده‌اند به دولت برنامه ارائه داده‌اند و نمی‌گویند که اگر نسخه‌پیچیدن بلد بودند، چرا برای دولت مورد حمایت خود نمی‌پیچیدند؟ اکنون برخی اصلاح‌طلبان مشغول تهیه‌کردن خوراک برای رسانه‌های معاند هستند و می‌بینیم که از سازمان سیا تا آلبانی‌نشین‌ها هر روز مشغول توهین به جمهوری اسلامی‌اند و متأسفانه برخی نیروهای داخلی هم در زمین آنها بازی می‌کنند».

واعظ آشتیانی در پایان گفت: «با همه اینها یک نکته هم درباره عملکرد دولت باید گفت؛ آنکه لازم است دولت هم از نیروهای توانمند استفاده کند. برخی وزرا عملکرد خوبی ندارند و آقای رئیسی می‌تواند آنها را کنار بگذارد. وزرایی هم که در خودشان کار اجرایی قوی نمی‌بینند بهتر است مانند وزیر پیشین کار، استعفا دهند زیرا استعفا گاهی کمک به دولت و ملت است و همیشه بد نیست. البته تا اینجای کار آقای رئیسی نشان داده که عهد اخوت با کسی نبسته است و اگر احساس کند نیرویی خوب کار نمی‌کند، با او تعارف ندارد. به هر حال امیدوارم دولت خود را قوی‌تر از گذشته کند که چنین ظرفیتی در دولت سیزدهم وجود دارد».